بازار جدید ماهی توکیو، جایگزین بازار معروف تسوکیجی می‌شود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
بازار جدید ماهی توکیو، جایگزین بازار معروف تسوکیجی می‌شود

بازار جدید تویوسو جایگزین بازار معروف تسوکیجی می‌شود و قرار است علیرغم مخالفت‌ها و نگرانی‌ها، بالاخره در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸ افتتاح شود.

بازار تسوکیجی (Tsukiji) در منطقه سوکیجی توکیو قرار دارد و به طور اختصاصی در زمینه بازار ماهی فعالیت دارد. این بازار برای دهه‌ها، یکی از جاذبه‌های برتر توکیو به حساب می‌آمد و طبق اعلام سایت eater.com، سرآشپز بسیار معروف، رنه ردزپی، آن را یکی از «هفت عجایب آشپزی دنیا» نامیده بود.

بازار تسوکیجی که به عنوان بزرگ‌ترین بازار ماهی دنیا به حساب می‌آمد، در ۶ اکتبر بسته شد و بازار ماهی جدیدی در تاریخ ۱۱ اکتبر در تویوسو واقع در خلیج توکیو (Tokyo Bay) افتتاح خواهد شد. این ماجرا چندین سال است که برنامه‌ریزی شده، هر چند که با مخالفت‌های زیادی همراه بوده است.

بازار ماهی توکیو

شکی نیست که این بازار فرسوده و قدیمی است زیرا ساختار فن‌شکل آن در دهه ۱۹۳۰ ساخته شد و برای دورانی است که ماهی‌ها از طریق قایق‌های کوچک ماهیگیری به اسکله بازار آورده می‌شدند. الان تقریبا همه چیز از طریق کانتینر، مستقیما از فرودگاه می‌رسد، اما باز هم روش سنتی نسل به نسل منتقل و اجرایی شد، با اینکه لزومی به انجام آن نبود. با اینکه این بازار قطب مهمی برای تجارت حیوانات آبزی به حساب می‌آمد، اما جذابیت این بازار برای گردشگران اصلا به خاطر ماهی‌ها نبود، بلکه دسترسی به بخش مهم فرهنگی شهر بود که نشان می‌داد توکیو همیشه هم پر زرق و برق و مدرن نبوده است.

محبوب‌ترین بخش فعالیت بازار تسوکیجی، مزایده‌های ماهی تن در ساعت ۴:۳۰ صبح بود که بازدیدکنندگان برای دیدن این مراسم مشتاقانه در صبح‌های زود حاضر می‌شدند. علاوه بر خود بازار، اطراف سازه اصلی غرفه‌ها و رستوران‌های غذایی وجود دارد که مردم می‌توانند تازه‌ترین غذاها دریایی را میل کنند.

بازار ماهی توکیو

برنامه انتقال بازار سالیان سال است که مطرح شده است، اما در اوایل دهه ۲۰۱۰ بود که به طور جدی به آن پرداخته شد. علت این انتقال به فرسوده بودن سازه بازار تسوکیجی مربوط بود و در ضمن این بازار در منطقه‌ای گرانبهایی واقع شده است و می‌تواند برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو و بعد از آن خیلی موثر و مفید واقع شود. بازار تویوسو قرار بود در نوامبر ۲۰۱۶ افتتاح شود ولی بنابر دلایل مختلف نظیر نگرانی‌ها درباره آلودگی خاک به تعویق افتاد.

در واقع محل احداث بازار تویوسو، در گذشته به عنوان کارخانه تولید گاز استفاده می‌شد و به نظر می‌رسید زمین زیر آن، مواد شیمیایی این کارخانه را جذب کرده باشد. بعد از کمپین پاکسازی این محل، کارشناسان امسال تابستان آن را محلی ایمن اعلام کردند.

بازار جدید تویوسو، چه تجربه‌ای را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد؟ در واقع بازدیدکنندگان می‌توانند اتفاقات این بازار را از روی سکوهای تماشا و از پشت شیشه نگاه کنند. اما در بازار تسوکیجی، تقریبا بازدیدکنندگان می‌توانستند روی مسیر سنگ‌ فرش فوق‌العاده آن حرکت کرده و بازار را تماشا کنند. طبق گزارش‌های مختلف، فروشندگان این بازار حدود ۲ میلیون کیلوگرم انواع ماهی را از سراسر دنیا روزانه در این بازار می‌فروختند که حدود ۲۸ میلیون دلار در روز می‌شد.

بازار ماهی توکیو

ورود به بازار تویوسو برای عموم آزاد است و علاوه بر سکوی تماشا، مغازه‌ها و رستوران‌هایی نیز برای بازدیدکنندگان وجود دارد. با اینکه این بازار جدید رسما در ۱۱ اکتبر افتتاح می‌شود، ورود بازدیدکنندگان از ۱۰ صبح تا ۵ عصر ۱۳ اکتبر امکانپذیر است، هر چند از ۱۵ اکتبر امکان بازدید از ۵ صبح تا ۵ عصر وجود دارد و روزهای یکشنبه و تعطیلات بسته است. علاوه بر این، ۴۰۰ غرفه غذای دریایی نیز در این محل به چشم می‌خورد. در ادامه بازدیدکنندگان می‌توانند به سقف شیشه‌ای بازار بروند و نمایی فوق‌العاده از شهر را تماشا کنند. دمای هوا در بازار ماهی پایین است و بازدیدکنندگان باید با خود لباس گرم داشته باشند. از دیگر برنامه‌های این مجموعه می‌توان به افتتاح یک هتل و آب‌گرم برای گردشگران در سال‌های آینده اشاره کرد.

بسیاری از شهروندان توکیو نگران هستند مانند بسیاری از جاذبه‌های قدیمی که به تدریج نابود می‌شوند، انتقال بازار تسوکیجی باعث نابودی یک محوطه تاریخی شود. حتی فروشندگان این بازار که از افراد محلی هستند نیز در روزهای منتهی به بسته شدن بازار، اعتراض‌ خود را اعلام کردند. بالاخره این بازار در ۶ اکتبر برای همیشه بسته شد، اما به این معنا نیست که کل این بازار متروکه خواهد شد، بخش‌های بیرونی بازار نظیر رستوران‌ها و غرفه‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet cnn

دیدگاه