برگزاری نمایشگاهی از آثار ایرانی در یونان

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۵
برگزاری نمایشگاهی از آثار ایرانی در یونان

نمایشگاه عکس، صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری با همکاری مرکز فرهنگی آلوتروپیا در محل موزه مردم‌شناسی «اندیکرا» افتتاح شد.

در حالی که یک نمایشگاه از ایران در موزه مردم‌شناسی «اندیکرا» در یونان افتتاح شده است، «دیمترا پارساخراکی»، رئیس موزه مردم‌شناسی و مرکز فرهنگی «آلوتروپیا» درباره این نمایشگاه گفته است:

تابلوهای زیبایی از خوشنویسی، جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی، صنایع دستی و هنری ایران، در این نمایشگاه وجود دارد، که دریچه‌ای از ایران را به روی ما گشوده است. در این نمایشگاه، علاقه‌مندان با تاریخ و فرهنگ ایران، بیشتر آشنا می‌شوند.

علی‌ محمد حلمی، رایزن فرهنگی کشورمان هم درباره این نمایشگاه گفت:

ایرانیان و یونانیان صاحب دو تمدن کهن در جهان هستند که به رغم تقابل‌ها، تعامل‌های مهم فرهنگی نیز داشته‌اند. مرحله اول روابط ایران و یونان در دوران باستان بود، که به سبب اشتراکات تاریخی و فرهنگی اتفاق افتاد. مرحله دوم به دوران تمدن اسلامی باز می‌شود، که ایرانیان نقش موثری در پیشرفت علوم داشتند. در این عصر، آثار یونانی به عربی و فارسی ترجمه و نقد می‌شدند.

او در ادامه افزود:

بقراط پدر پزشکی اسلامی بود و زکریا رازی، پزشک بزرگ ایرانی قرن نهم میلادی بود که به جالینوس اسلام معروف بود. همچنین تشخیص‌های طبی  ابن‌سینا، وی را در جایگاه بقراط دوران اسلایم قرار داد. به همین ترتیب، ارسطو معلم اول فلسفه و فارابی، معلم دوم نام گرفته است.

حلمی در انتها افزود:

ایران و یونان ظرفیت‌های بالایی برای توسعه فرهنگی دارند و امید است، با حفظ ارزش‌های فرهنگی، بتوانند در مقابل خواسته‌های نادرست و سلطه جویانه دیگر کشورها ایستادگی کنند.

عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه