شهروندان عراقی و افغانستانی‌؛ بیشترین مسافران مهمانپذیرها

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
شهروندان عراقی و افغانستانی‌؛ بیشترین مسافران مهمانپذیرها

بیشترین مسافر مهمانپذیرها را شهروندان عراقی‌ و افغانستانی‌ تشکیل می‌دهند. پس از آن، مهمانانی از کره و انگلیس نیز در مهمانپذیرها اقامت داشته‌‌اند.

مهمانپذیر و اقامتگاه‌ ارزان قیمت، از جمله مکان‌هایی بودند که در گذشته میزبان مسافران بیشتری بودند. بسیاری از این مکان‌ها درجه بندی شده‌اند و برخی از آن‌ها برای اسکان دانشجویان مناسب هستند. درجه بندی این مکان‌های اقامتی بر اساس استانداردسازی انجام می‌شود، و نرخی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود بین ۵۰ هزار تومان تا ۹۰ هزار تومان برای هر شب اقامت در یک اتاق یک تخته است. رقابت در بین مهمانپذیرها آغاز شده و این اقامتگاه‌ها در حال بالا بردن کیفیت خدمات خود هستند. تنها در شهر تهران، بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ مهمانپذیر داریم که این تعداد با احتساب اقامتگاه‌های دیگر استان نیز افزایش خواهد یافت. شاهرخ محمدزاده، رئیس اتحادیه مهمانپذیرهای تهران درباره این اقامتگاه‌ها گفته است:

صنف مهمانپذیرها هیچ کمکی از بخش دولتی دریافت نمی‌کند و نباید توقع داشت که در حد هتل‌های سه ستاره خدمات بدهند، اما اداره آب و برق و مالیات، به مهمانپذیرها فشار وارد می‌کنند. به عنوان مثال از مهمانپذیر همان اندازه پول آب دریافت می‌کنند که از یک هتلدار می‌گیرند، در حالی که مهمانپذیر نرخ پایین‌تری نسبت به هتل دارد.

او در ادامه گفت:

متوسط اشتغال اتاق در مهمانپذیر بین ۴۰ تا ۴۵ درصد است. ما مسافرانی داریم که از یک شب تا یک ماه اقامت کرده‌اند. آماری  از مسافران خارجی نداریم، اما گردشگران خارجی نسبت به سال گذشته کمتر شده‌اند. در زمان گذشته افراد «بک‌پکر» بیشتری به مهمانپذیر می‌آمدند، اما هنوز هم عراقی‌ها و افغانستانی‌ها بیشترین مهمانان این مراکز هستند. پس از آن، مهمانانی از کره، آلمان و انگلیس نیز داشته‌ایم.

عکس: مهر نیوز

مطالب مرتبط:

منبع مهر نیوز

دیدگاه