سوغات استراسبورگ؛ شهر آلمانی فرانسه

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
سوغات استراسبورگ؛ شهر آلمانی فرانسه

استراسبورگ، هفتمین شهر بزرگ فرانسه و مرکز ناحیه آلزاس است. این شهر، از نظر فرهنگی، بسیار متنوع و جذاب است و سوغاتی‌های متنوعی دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ به‌روزرسانی شده است.

اگرچه استراسبورگ اکنون در فرانسه قرار دارد، ریشه آلمانی آن بسیار مشهود است. استراسبورگ، پایتخت منطقه‌ آلزاس و یکی از جاهای دیدنی فرانسه، در کنار رود راین قرار دارد. بخش‌های قدیمی استراسبورگ، بسیار دیدنی است و در فهرست میراث جهانی یونسکو، برای حفاظت بیشتر به ثبت رسیده است. این شهر در قرن‌ها بارها بین فرانسه و آلمان دست‌به‌دست شده است بنابراین سنت‌های دو کشور و سبک زندگی آن‌ها، هم‌زمان با هم در استراسبورگ دیده می‌شود. این تنوع فرهنگی را تقریبا در همه‌ جنبه‌های زندگی در استراسبورگ خواهید دید.

استراسبورگ در عین حال که حال و هوای سنتی و جذاب خود را در محله‌های تاریخی حفظ کرده، یک کلان‌شهر جذاب و مدرن است. هرآنچه که از یک مقصد جذاب اروپایی انتظار دارید، در استراسبورگ پیدا می‌شود. خریدن سوغات، یکی از بهترین بخش‌های سفر شما به استراسبورگ خواهد بود. گشت‌وگذار در مغازه‌ها و خیابان‌ها برای پیدا کردن هدایایی که یادآور سفر است، تجربه‌ خوشایندی است که نباید از دست بدهید. در ادامه، تعدادی از سوغاتی‌های استراسبورگ را معرفی می‌کنیم.

عروسک‌های پولیشی لک لک

عروسک های پولیشی لک لک سوغات استراسبورگ

چندین قرن است که لک‌لک‌ها در استراسبورگ و منطقه‌ آلزاس زندگی می‌کنند. این پرنده نقش مهمی در فرهنگ عامه‌ منطقه‌ آلزاس دارد و به‌عنوان نمادی از شادی و وفاداری شناخته می‌شود و باروری و خوش‌شانسی به ارمغان می‌آورد. در تابستان، این پرنده‌ها بالای بام‌ها دیده می‌شوند و البته در زمستان‌ها به کشورهای گرم‌تر مهاجرت می‌کنند. گاهی تا آفریقای جنوبی برای پیدا کردن یک خانه‌ گرم‌تر سفر می‌کنند. در اوایل بهار، لک لک‌های نر برای مهیا کردن لانه‌ها و تعمیر آن‌ها به آلزاس برمی‌گردند. 

در دهه‌ ۱۹۷۰ میلادی، جمعیت لک‌لک‌ها به‌طور جدی مورد تهدید قرار گرفته بود ولی در سال ۱۹۸۳، فرانسه پروژه‌ای برای افزایش جمعیت لک‌لک‌ها در آلزاس اجرا کرد که موفقیت‌آمیز بود.

در فروشگاه‌های سوغات در سراسر آلزاس می‌توانید عروسک‌های پولیشی لک لک را که به نمادی از این شهر تبدیل شده‌اند، به‌عنوان هدیه خریداری کنید.

کیک Kugelhopf

کیک شکلاتی با تزئین خاک قند از سوغات استراسبورگ

مشهورترین شیرینی منطقه‌ آلزاس، کیک Kugelhopf است. البته این کیک در کشورها و مناطق اطراف هم رواج دارد. دستورهای بسیاری برای تهیه‌ این کیک وجود دارد که نتیجه‌ نهایی آن‌ها، کیکی اسفنجی و خیس است. البته در منطقه‌ آلزاس این کیک را خشک‌تر می‌خورند و بعضی از مردم آن را در قهوه فرو می‌برند. قالب‌های سنتی این کیک، سرامیکی است ولی امروزه در قالب‌های سلیلکونی هم تهیه می‌شود. قالب‌های تهیه‌ این کیک هم می‌تواند سوغاتی خوبی از آلزاس باشد.

خانه‌های آلزاسی مینیاتوری

خانه های رنگارنگ مینیاتوری از سوغات استراسبورگ

آلزاس معماری منحصربه‌فردی دارد و سبک و سیاق بناهای آن، کاملا متمایز و قابل تشخیص است. این خانه‌ها با الوارهای چوبی و کاشی‌های سفالی شناخته می‌شوند. این سبک از معماری در کشورهای اطراف به‌خصوص آلمان هم وجود دارد. همچنین در سایر مناطق فرانسه نیز دیده می‌شود ولی در آلزاس به خاطر نزدیکی به منطقه جنگلی Vosges، جایی که الوارها در آن تهیه می‌شوند، این معماری بیشتر دیده می‌شود. در فروشگاه‌های سوغات، یکی از چیزهایی که حتما توجهتان را جلب می‌کند و معمولا گردشگران نمونه‌هایی از آن را به‌عنوان هدیه می‌خرند، خانه‌های مینیاتوری آلزاسی است. در بازارچه‌های سراسر شهر می‌توانید نمونه‌های سرامیکی این خانه‌های زیبا را خریداری کنید.

سفال و سرامیک آلزاس

ظرف های سفالی با طرح سنتی از سوغات استراسبورگ

آلزاس سابقه‌ای هزاران ساله در تهیه‌ اشیا و ظروف سفالی و سرامیکی دارد. در دهه‌ ۱۸۵۰، حدود ۳۰ روستا در ناحیه‌ پایین راین، به ساخت سفال و سرامیک می‌پرداختند. امروز فقط دو سه روستای مهم‌تر باقی مانده‌اند. اگر نمی‌توانید از این روستاها و کارگاه‌های تولیدی آن‌ها بازدید کنید، جای نگرانی نیست. محصولات آن‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های سوغات  در استراسبورگ بخرید.

ظروف دست ساز آلزاسی هم با سنگ تهیه می‌شوند هم با سفال. ظروف سنگی معمولا برای پخت‌وپز مورد استفاده قرار می‌گیرند و ظروف سفالی، برای نگهداری غذاها. ظروف سفالی معمولا کاملا ساده و یک‌رنگ رنگ‌آمیزی می‌شوند ولی گاهی با طرح‌هایی مثل گل و دایره و طرح‌های نقطه‌نقطه تزیین می‌شوند. موقع خرید این سوغات، دقت کنید حتما ساخت همین منطقه باشد. چون ظروف تقلبی و ارزان زیاد است. نظر و تجربیات خود را در خصوص سفر به فرانسه با ما وسایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripedia

دیدگاه