افزایش گردشگران خارجی در ترکیه با کاهش ارزش لیر

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۰
افزایش گردشگران خارجی در ترکیه با کاهش ارزش لیر

با کاهش ارزش پول ترکیه میزان گردشگران ورودی به ترکیه در سال جاری افزایش یافته است.

در پی کاهش ارزش پول ملی لیر و پایین آمدن قیمت خدمات تفریحی و اقامتی برای اتباع خارجی و نیز افزایش نسبی شاخص‌های امنیتی در سال جاری میلادی ورود گردشگران خارجی به این کشور به‌طور چشمگیری رشد یافته است.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه با انتشار آخرین آمار گردشگران ورودی خارجی اعلام کرد که ۲۷ میلیون و ۲۳ هزار و ۱۳۴ نفر گردشگر خارجی در هشت ماه امسال (تا پایان ماه اوت/۱۱ شهریورماه) به این کشور سفر کرده‌اند.

میزان ورود گردشگران خارجی به این کشور در سال جاری میلادی برابر آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، با افزایش ۲۲٫۹۲ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، از ارقام دوران طلایی گردشگری این کشور نیز فراتر رفته و میزان گردشگران خارجی ترکیه تا آخر امسال،  فراتر از ۴۰ میلیون نفر پیش‌بینی شده خواهد بود.

 اتباع روسیه با چهار میلیون و ۱۸۶ هزار نفر، آلمان با ۲ میلیون و ۹۷۶ هزار نفر و انگلیس با یک میلیون و ۵۷۶ هزار نفر بر اساس داده‌های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه بیشترین شمار گردشگران خارجی ترکیه را تشکیل می‌دهند.

از آخرین تعداد گردشگران ایرانی ورودی به ترکیه آماری اعلام نشده، ولی اعلام فهرست سه کشور اول نشان می‌دهد که سفر گردشگران ایرانی به ترکیه کاهش یافته و گردشگران ایرانی برخلاف سال گذشته و نیمه نخست امسال که در رتبه سوم قرار داشتند، پس از گردشگران گرجستان، در رتبه پنجم میزان ورود گردشگران خارجی ترکیه قرار گرفته‌اند.

آمار وزارت فرهنگ و گردشگری نشان می‌دهد که در ماه اوت میلادی پنج میلیون و ۳۸۳ هزار گردشگر از ترکیه دیدن کرده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته میلادی ۱۵٫۵۶ درصد رشد داشته است.

در ماه گذشته میلادی شهرهای آنتالیا، استانبول، موغلا، آرتوین و ادیرنه به‌ترتیب بیشترین افزایش جذب گردشگر را نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته داشته‌اند.

از دلایل افزایش توان و امکان بهره‌مندی گردشگران خارجی از ظرفیت‌های گردشگری ترکیه کاهش ارزش لیر و افزایش نرخ ارزهای خارجی است که سیلی از گردشگران خارجی در ماه‌های گرم سال که از اردیبهشت ماه شروع می‌شود، وارد ترکیه شدند.

هر روز بر تعداد گردشگران ورودی به ترکیه در ماه‌های آوریل، می، ژوئن، ژوئیه و اوت و سپتامبر افزوده شد به‌طوری که در سه ماه اخیر مراکز گردشگری همه شهرهای این کشور به‌خصوص در استان‌های استانبول، موغلا و آنتالیا پر از گردشگران خارجی شده و ظرفیت بیش از ۹۵ درصد هتل‌های این کشور برابر اعلام اتحادیه هتلداران ترکیه، پر شد.

تا یک ماه آینده و تا زمان آغاز فصل سرد سال، ورود گسترده گردشگران خارجی به ترکیه ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری رقم گردشگران خارجی ترکیه از میزان سال ۲۰۱۴ نیز که حدود ۴۱ میلیون نفر بود، فراتر برود.


مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه