۵۷ اثر ثبت شده موقت ایرانی در یونسکو

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
۵۷ اثر ثبت شده موقت ایرانی در یونسکو

در حال حاضر ایران ۵۷ اثر ثبت شده موقت در فهرست آثار تاریخی جهان دارد.

به گفته محمدحسین طالبیان معاون میراث فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌دلیل قدمت و تاریخ ۱۰ هزار ساله تمدن بشری، ایران از غنای عظیم میراث و آثار تاریخی ملموس و غیرملموس برخوردار است و بر همین اساس حداقل تعداد ۵۰ اثر دیگر نیز وجود دارد که در انتظار گنجانده شدن در فهرست موقت یونسکو هستند.

ایشان مجموع آثار تاریخی ایران را یک میلیون اثر اعلام کرد که تاکنون از این تعداد در فهرست آثار تاریخی یونسکو تنها ۲۳ اثر به ثبت رسیده است.

طالبیان بیان کرد:

به‌لحاظ پراکندگی این تعداد اثر تاریخی در ایران نیز دارای نشانه‌های با ارزشی است و در این میان آذربایجان و تبریز جزو مناطق پیشرو و دارای ارزش فوق‌العاده‌ای است.

ایشان از جمله دلایل پایین بودن آثار تاریخی ایران در فهرست جهانی، توقف ۲۴ ساله پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را بیان و اضافه کرد که تنها در سال ۱۳۵۸ سه اثر در این فهرست جای گرفته است.

طالبیان در ادامه گفت هر سال یک تا دو اثر تاریخی ملموس و غیرملموس ایران پس از وقفه ۲۴ ساله، در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است که نشان می‌دهد در معرفی تمدن ایران اسلامی در جهان گام‌های مهم و موثری به انجام می‌رسد.

 معاون میراث فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله رویکردهای پیگیری شده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای معرفی ایران به جهانیان به روستاهای تاریخی همچون کندوان، ماسوله، ابیانه و میمند، معماری بومی، آیین ها و مراسمات و آداب مناطق مختلف، خانه‌های ایرانی، حمام‌های ایرانی، استفاده از انرژی باد در قالب آسیاب‌های بادی با قدمت ۷۵۰ سال، میراث صنعتی مثل راه‌آهن و شاهکارهای مهندسی مدرن اشاره کرد.

طالبیان از رئوس فعالیت‌های میراث فرهنگی ایران برای ثبت در فهرست یونسکو از جنگل های هیرکانی به وسعت دو میلیون هکتار واقع در استان های گیلان، مازندران، سمنان و گلستان نام برد که در تیرماه سال آینده نشست بررسی آن برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه