مسافران اتوبوس از رفتارهای زننده در این وسیله نقلیه عمومی می‌گویند

علی گودرزی
علی گودرزی چهار شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
مسافران اتوبوس از رفتارهای زننده در این وسیله نقلیه عمومی می‌گویند

اماکن عمومی، هنجارهای مخصوص خود را دارا هستند. وسایل حمل و نقل عمومی نیز همینطور هستند؛ در این مطلب، بایدها و نبایدهایی که مسافران یک اتوبوس باید رعایت کنند را، از زبان خود آن‌ها بررسی می‌کنیم.

استفاده از اتوبوس یک فعالیت روزانه و روتین برای خیلی از ما است. همسفر شدن با تعداد بسیار زیادی از مردم شهر آن هم به مدتی طولانی، نیازمند رعایت یک‌سری اصول و هنجارها است. این موضوع اخیرا به سوژه‌ی شماره یک کاربران فضای مجازی تبدیل شده و این افراد، دیدگاه خود مبنی بر رفتارها و هنجارهایی که باید در اتوبوس‌ها رعایت شوند را بیان کرده‌اند که در این مطلب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مسافران اتوبوس

این گفتگو ابتدا در بلاگ ردیت (Reddit) شروع شد و میزان صدای مردم هنگام صحبت کردن با یکدیگر، از اولین موضوعاتی بود که مورد بحث قرار گرفت. شخصی با نام کاربری Rormar2000 در این باره گفت:

هرگز موزیک، ویدیو یا هرچیزی که صدا تولید می‌کند را روی تلفن همراه خود اجرا نکنید؛ یا اگر هم اجرا می‌کنید، از هدفون استفاده کنید.

علاوه بر Rormar2000، شخصی با نام کاربری uicedlemons، هم درباره این موضوع، چنین دیدگاهی را مطرح کرد:

بلند بلند صحبت کردن با تلفن همراه اصلا کار درستی نیست. یادم می‌آید که یک روز، یکی از لوله‌های شهر گرفته بود و اپراتوری که برای حل کردن این مشکل منصوب شده بود، حدود سه یا چهار مکالمه‌ با گوشی داشت، خیلی بلند بلند با گوشی صحبت می‌کرد، تقریبا فریاد می‌زد و این برای مسافران واقعا آزاردهنده بود.

بحث بعدی، پیرامون نحوه‌ی نشستن مسافران مطرح شد. خالی گذاشتن صندلی کنار پنجره و نشستن روی صندلی بقلی آن، صدای برخی از مردم را درآورده بود؛ جایی که کاربری با نام ommanderShift چنین دیدگاهی را مطرح کرد:

این واقعا چیز عجیبی است. همه‌ی ما سعی می‌کنیم جایی که دوست داریم بنشینیم. لطفا اینقدر خودخواه نباشید!

از نظر کاربری با نام thurn_und_taxis، رفتار افرادی که صندلی‌های خالی را رها می‌کنند و روی آن‌ها نمی‌نشینند هم واقعا آزاردهنده است. وی دیدگاه خود را چنین مطرح کرده است:

من درک می‌کنم که شما شاید دوست داشته باشید که در اتوبوس بایستید، اما نمی‌دانید که این کار شما، جای دو نفر را پر می‌گیرد و تا وقتی که آنجا ایستاده‌اید، کسی نمی‌تواند روی صندلی مورد نظرش بنشیند.

کاربری دیگر که کمی عصبی هم به نظر می‌رسید، نظرش را بدین شکل مطرح کرد:

اگر یک شخص کهن‌سال یا ناتوان جسمی نیاز دارد که روی یک صندلی بنشیند، پس خودتان را جمع و جور کنید و بلند شوید!

مسافران اتوبوس

در ادامه، کاربری با نام olivepopeth از نگرانی‌های خود هنگامی که دیگران کنارش در اتوبوس می‌نشینند گفت و پس از او، شخصی با نام کاربری mdicke3، که از دست مسافرانی که هنگام شلوغی اتوبوس، فضا را برای دیگر افراد حاضر در اتوبوس خالی نمی‌کنند حسابی شاکی بود، نظرش را بدین شکل مطرح کرد:

بعضی وقت‌ها اینقدر اتوبوس شلوع می‌شود که با صورت به شیشه‌ی پنجره‌ی آن می‌چسبم! اگر هم بخواهم برگردم و به‌دنبال یک صندلی خالی بگردم واقعا حالت خجالت‌آوری پیش می‌آید.

اگر در چنین شرایطی قرار داشتید، به قسمت‌های عقبی اتوبوس بروید و البته یادتان باشد که نزدیک درب‌های آن نایستید و به آن‌ها تکیه ندهید.

پس از mdicke3، سراغ دیدگاه کاربر goatt-ing می‌رویم که از نظرش، افرادی که خودشان را از میله‌های موجود در اتوبوس‌ها آویزان می‌کنند، نمی‌گذارند که دیگر مسافران که در اتوبوس ایستاده‌اند، خودشان را با این میله‌ها نگه‌دارند و اذیت خواهند شد.

کاربری با نام Lukeautograff هم از رعایت نشدن حق تقدم در صف‌ها قبل از سوار اتوبوس شدن گله داشت و نظرش را این‌گونه بیان کرد:

اینکه یک‌سری از مردم، قبل از سوار شدن به اتوبوس بلیط‌های خود را آماده نمی‌کنند و یا به حق تقدم یکدیگر در صف‌ها، قبل از سوار شدن به اتوبوس، احترام نمی‌گذارند، خیلی آزاردهنده است.

در پایان، دیدگاه kungfumilhouse را داریم که از نظر او، خوردن غذا و تنقلات در اتوبوس‌ها باید ممنوع شود. نظر kungfumilhouse بدین شرح است:

نمی‌خواهم بوی غذا یا صدای غذا خوردن‌تان را در اتوبوس بشنوم! و هنگام پیاده شدن، مواظب باشم تا آشغال غذای‌تان زیر پاهایم برود!

مطالب مرتبط:

منبع Dailymail

دیدگاه