درخواست برای دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان دوشنبه، ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
درخواست برای دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها

با نوسانات ارز در کشور، هتل‌های ایران به گردشگران خارجی «مفت‌فروشی» کرده و عملا به خارجی‌ها «یارانه» می‌دهند.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران، بارها از سازمان میراث‌ فرهنگی درخواست کرده است تا نرخ ارزی را برای هتل‌ مجاز کند، و در این‌باره گفته است:

سازمان با کلیت این موضوع موافقت کرده، فقط باید نحوه اجرای آن مشخص شود، که پیگیری آن به دلیل تغییر معاون گردشگری به تعویق افتاد. قطعا در تعیین نرخ ارز، ملاحظات مجربان تورها در نظر گرفته می‌شود تا سفر به ایران گران نشود، اما مگر ما چقدر گردشگر خارجی داریم که در برابر ارزی شدن نرخ هتل‌ها این همه مقاومت نشان داده می‌شود. درست است که آمار‌ها نشان از ۵ میلیون سفر به ایران را نشان می‌دهند، اما مگر چند نفر آن‌ها با تور به ایران سفر کرده‌اند که آژانس‌ها این همه نگران‌اند.

او در ادامه گفت:

هتل‌های سایر کشورها مثل انگلیس، قیمت‌ها را به ارزی دیگر چنج نمی‌کنند، بلکه دو نرخی هستند. حتی در برخی شهرها مانند لندن، قیمتی که برای بومی‌ها و اتباع خارجه تعیین شده، کاملا متفاوت از یکدیگر است. این شیوه در بسیاری از کشورها رایج است. علاوه بر آن، نوسانات ارز باعث شده تا آژانس‌ها بدون استثنا قیمت تورهای خارج از کشور را دو نرخی اعلام کنند؛ هزینه هتل را دلاری می‌گیرند و بلیت هواپیمای ایرانی را به ریال می‌فروشند. حتی سازمان میراث فرهنگی نیز سیاست دو نرخی را برای موزه‌ها اجرا کرده است.

حمزه‌زاده، همچنین در مورد افزایش قیمت هتل‌ها در سال آینده گفته است:

نرخ تورم امسال خیلی بیشتر از ۵۰ درصد است، بنابراین نظر هیات مدیره جامعه هتلداران، افزایش نرخ تا ۳۰ درصد است که البته به نظر استان‌ها بستگی دارد. با توجه به نرخ تورم و شرایط اقتصادی، این افزایش احتمالا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد. با توجه به این که نرخ هتل‌ها با هماهنگی اداره‌های میراث فرهنگی هر استان تعیین می‌شود، به همه روسای جوامع اعلام شده است تا با هماهنگی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان، و به تناسب شرایط هر منطقه، این نرخ‌ها را تعیین کنند که در هر استان متفاوت خواهد بود.

حمزه‌زاده در انتها افزود:

تعیین قیمت به ظرفیت هتل بستگی دارد. هتل‌هایی در مازندران و اصفهان هستند که هر قیمتی بدهند، باز هم مسافر خاص خود را دارند، اما هتل‌هایی هم هستند که اگر این افزایش قیمت را اعمال کنند، مسافران فعلی‌شان را هم از دست می‌دهند که یقینا آن‌ها با توجه به این شرایط نرخ‌گذاری خواهند کرد.

عکس کاور: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه