برنامه سفر آخر هفته در استان کرمانشاه

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
برنامه سفر آخر هفته در استان کرمانشاه

استان کرمانشاه با جاذبه‌های طبیعی متنوع مانند منطقه ریجاب، سراب روانسر، سراب نیلوفر، آبشار پیران و غار قوری قلعه و منطقه گردشگری دالانی یکی از زیباترین استان‌های کشور است.

استان کرمانشاه یکی از محبوب‌ترین مقاصد غرب کشور است و مردم خون‌گرم و دلیر آن همیشه با آغوشی گرم از مسافران استقبال می‌کنند. این استان عناصر طبیعی متنوعی مانند سراب های زیبا و چند غار شگفت‌انگیز از جمله بزرگ‌ترین غار خاورمیانه را در خود جای داده است. در این مقاله که در قالب یک برنامه سفر تهیه و تدوین شده است، به معرفی بهترین جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه برای سفر آخر هفته می‌پردازیم.

بخش اول

سراب روانسر

سراب روانسر

عکاس: یوسف فتاحی (خبرگزاری ایرنا)

سراب روانسر دریاچه‌ای رویایی در قلب شهر روانسر و سرچشمه رودخانه قره‌سو، یکی از طولانی‌ترین رودخانه استان است و گل سرسبد جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان کرمانشاه محسوب می‌شود و پارک و فضای سبز طبیعی که در هر چهار فصل سال زیبا بوده و منظره کوهستانی اطراف دریاچه نیز، زیبایی آن را دوچندان کرده است. در ضمن کوه‌های اطراف این دریاچه یکی از بهترین نقاط روانسر برای کوهنوردی بوده و زیبایی و جذابیت مسیر کوهنوردی در کوه‌های اطراف این دریاچه، خستگی را برای کوهنوردان بی‌معنی می‌کند.

سراب روانسر

عکاس: یوسف فتاحی (خبرگزاری ایرنا)

گردشگاه ایجاد شده در اطراف این سراب در دامنه تپه‌ای زیبا، یکی از بهترین تفرجگاه‌های کرمانشاهی‌ها بوده و در صدر جاذبه‌های گردشگری این استان قرار دارد. جالب است بدانید یکی از مسیرهای اصلی شهر که دسترسی به بیشتر نقاط شهر از طریق آن نیز ممکن است، از میان همین دریاچه می‌گذرد. قایق‌سواری در این دریاچه و تماشای پرنده‌های در حال شنا در دریاچه، لذتی فراموش‌نشدنی دارد. در ضمن نورپردازی این دریاچه در شب، آن را به نگینی درخشان در قلب شهر تبدیل می‌کند.

سراب روانسر

عکاس: یوسف فتاحی (خبرگزاری ایرنا)

  • آدرس: استان کرمانشاه، شهرستان روانسر
  • مسیر دسترسی به آن: برای دسترسی به شهرستان ابتدا باید وارد بلوار شهید کشوری شوید و سپس خود را از طریق جاده کرمانشاه – سنندج و در نهایت جاده کرمانشاه-پاوه خود را به شهر روانسر و سراب زیبای آن برسانید.
  • مدت زمان بازدید: از دو ساعت تا نصف روز
  • فاصله از کرمانشاه: یک ساعت (۷۰ کیلومتر)

 ریجاب

ریجاب کرمانشاه

منبع: گوگل مپ

شهرستان ریجاب با طبیعی جذاب و غنی می‌تواند مقصد خوبی برای سفر آخر هفته مردم کرمانشاه باشد؛ زیرا هر گوشه از طبیعت آن زیبایی‌های بی‌نظیری را سخاوتمندانه تقدیم دیدگان شما می‌کند. از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهرستان می‌توان به رودخانه خروشان الوند با پوشش گیاهی متراکم و دره‌های بکر کوهستانی در اطراف خود، قلل مرتفع، آبشار پیران، چشمه‌های متعدد از جمله چشمه سراب اسکندر و چشمه سیاوانه که جزو سرچشمه‌‌های اصلی رودخانه الوند هستند و جنگل‌های نسبتا انبوه با پوشش گیاهی متنوع اشاره کرد.

  • آدرس: ۱۴۳ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به شهرستان ریجاب ابتدا باید وارد کمربندی کرمانشاه- اسلام‌آباد شوید و سپس خود را از طریق جاده ریجاب به این شهر برسانید
  • مدت زمان بازدید: یک روز
  • فاصله تا کرمانشاه: ۲ ساعت (۱۴۳ کیلومتر)

آبشار پیران

آبشار پیران

منبع: گوگل مپ

بدون تردید آبشار پیران یا آبشار ریجاب که در  ۵٫۶ کیلومتری شمال غربی شهرستان سراب واقع شده، زیباترین جاذبه طبیعی شهرستان است که با ریزش از صخره‌های پوشیده با درختان نسبتا انبوه مناظری را خلق می‌کند که هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. یکی از ویژگی‌های جالب این آبشار این است که از سه طبقه تشکیل شده است. ارتفاع این آبشار از زمین تا بالای طبقه سوم آن ۱۵۰ متر است؛ اما آب از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین فرو می‌ریزد.

آبشار پیران

منبع: گوگل مپ

برای دیدن این آبشار دو مسیر وجود دارد که اولین مسیر به پایین آبشار و دومین مسیر به بالای آبشار ختم می‌شود. در پایین آبشار هر سه طبقه کاملا قابل‌مشاهده هستند؛ اما اگر از بالا به آبشار نگاه کنید؛ احتمالا طبقه اول به‌دلیل پوشیده شدن با درختان، از دید شما پنهان می‌شود.

آبشار پیران

منبع: گوگل مپ

صخره‌های اطراف این آبشار به‌دلیل بکر بودن و پوشش گیاهی غنی، مکانی ایدئال برای صخره‌نوردی و کوهنوردی است و صخره‌نوردان می‌توانند با درنوردیدن یا فرود از آن‌ها، شاهد مناظر زیبایی باشند.

طبیعت اطراف آبشار پیران

 طبیعت اطراف آبشار ِ؛ منبع: گوگل مپ

  • آدرس: ۱۴۳ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه و نزدیک شهرستان سرپل ذهاب و روستای پیران
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به این آبشار ابتدا باید خود را به شهر سرپل ذهاب و روستای پیران برسانید. پس از رسیدن به این روستا باید جاده‌ای خاکی به طول تقریبی ۲ کیلومتر را نیز طی کنید و پس از پارک کردن خودروی خود در مکانی که به‌عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است، می‌توانید با پیاده‌روی در مسیری به طول ۱۵۰۰ متر که ۱۵ دقیقه یا کمی بیشتر طول می‌کشد، خود را به آبشار برسانید.

البته برای دیدن آبشار از نمایی متفاوت و البته جذاب می‌توانید خود را به منطقه ریجاب و سپس روستای ژالکه برسانید و آبشار را به‌همراه صخره‌های با صلابت کنار آن، مشاهده کنید. با ۴۵ دقیقه رانندگی از این مسیر می‌توانید خود را به پایین آبشار برسانید. اگر از جاده کرند غرب- بابایادگار خود را به این آبشار برسانید، لذت رانندگی در یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران را نیز تجربه کرده‌اید.

  • فاصله تا کرمانشاه: ۲ ساعت (۱۴۲ کیلومتر)

بخش دوم

سراب نیلوفر

سراب نیلوفر

عکاس: عبدالله مرادی (خبرگزاری صدا و سیمای استان کرمانشاه)

سراب نیلوفر که در واقع دریاچه‌ای کوچک با عمق ۳۲ متر و مساحت ۱۳۳۱ متر است، نیز در زمره برترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری استان کرمانشاه قرار دارد و یکی از مهم‌ترین منابع نیلوفر آبی در کشور نیز به شمار می‌رود. اگر در بهار یا تابستان از این سراب بازدید کنید، شاهد تعداد زیادی از زیباترین گونه‌های گل‌های آبزی یعنی نیلوفرآبی هستید.

سراب نیلوفر

عکاس: عبدالله مرادی (خبرگزاری صدا و سیمای استان کرمانشاه)

یکی از ویژگی‌های بارز این دریاچه، شفافیت و زلالی آب آن است؛ به‌طوری که اگر با قایق روی سطح آن حرکت کنید، به‌راحتی می‌توانید ساقه‌های نیلوفرهای آبی را که با وزش باد این سو و آن سو می‌شوند، ببینید. همچنین در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی لازم ایجاد شده و می‌توانید آخر هفته خوبی را در کنار آن سپری کنید.

سراب نیلوفر

عکاس: رضا رحیمی (باشگاه خبرنگاران جوان)

آب این دریاچه از چشمه‌های جوشانی که در اعماق آن قرار دارد، تامین می‌شود. همچنین طبق گفته‌ها چندین غار زیرزمینی در اعماق این دریاچه قرار دارد که آن را واقعا منحصر‌به‌فرد کرده است؛ البته متاسفانه در سال‌های اخیر خشک‌سالی تهدید بزرگی برای سراب نیلوفر بوده و علاوه بر اینکه باعث کاهش گل‌های آن به میزان زیادی شده، یک بار دریاچه را کاملا خشک کرد.

سراب نیلوفر

عکاس: عبدالله مرادی (خبرگزاری صدا و سیمای استان کرمانشاه)

آدرس: ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، ابتدای منطقه سنجابی، دامنه کوه کمانجار

مسیر دسترسی: برای رسیدن به سراب نیلوفر ابتدا باید وارد بلوار باهنر کرمانشاه شوید و سپس با توجه به تابلوهای خود را به دریاچه برسانید. در ضمن می‌توانید خودروی خود را در پارکینگ این مجموعه پارک کنید.

مدت زمان بازدید: از دو ساعت تا نصف روز و حتی یک روز

فاصله تا کرمانشاه: ۲۷ دقیقه (۲۴٫۷ کیلومتر)

غار کاوات

غار کاوات

منبع: تاپ توریسم

استان کرمانشاه چندین غار زیبا را در خود جای داده که یکی از آن‌ها غار کاوات است. غار کاوات در رشته‌کوه شاوه در شمال دره قوری قلعه از توابع شهرستان جوانرود واقع است. چشمه‌ای جاری از داخل این غار تا مدتی قبل بخش اعظمی از آب شرب جوانرود را تامین می‌کرد و هنوز هم علاوه بر اینکه بخشی از آب این شهر را تامین می‌کند، باغات اطراف نیز با آب این غار تامین می‌شود.

تاپ توریسم

پس از ورود به غار وارد محوطه‌ای بزرگ و پس از آن وارد قسمت اصلی غار با دهانه کوچک‌تر می‌شوید که در سمت چپ آن نهر کوچک آبی  به پایین فرو می‌ریزد. پس از ۴۰ متر پیشروی در قسمت اصلی غار به برکه‌ای به طول ۱۵ متر و عمق ۷۰ سانتی‌متر می‌رسید که در آن سوی آن غار به دو شاخه تقسیم می‌شود. اگر از برکه بگذارید و به حرکت خود در مسیر سمت راست ادامه دهید، به برکه آب دیگری با ۶۰ متر طول و ۲۰ متر عرض می‌رسید. در ضمن باغات و چشمه‌های اطراف آن هم زیبا هستند و فضای اطراف غار را به تفرجگاه با طراواتی تبدیل کرده‌اند.

  • آدرس: رشته‌کوه شاوه در شمال دره قلعه قوری و در مسیر کرمانشاه به پاوه و در نزدیکی روستای شبانکاره
  • مسیر دسترسی: برای بازدید از این غار ابتدا خود را به شهر جوانمرد برسید و پس از آن با طی مسافتی در حدود ۶ کیلومتر به دره قلعه قوری و غار کاوات می‌رسید.
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت تا نصف روز
  • فاصله از کرمانشاه: یک ساعت و ۱۸ دقیقه (۹۳٫۷ کیلومتر)

غار قوری قلعه

غار قوری قلعه

عکاس: امین رحمانی (خبرگزاری ایرنا)

پس از بازدید از غار کاوات و فضای اطراف آن می‌توانید با ۱۳ دقیقه رانندگی و مسافتی در حدود ۱۱٫۲ خود را به غار قوری قلعه یا قوری قلا برسانید. غار قوری قلعه، بزرگ‌‌ترین غار آبی خاورمیانه، یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان کرمانشاه است که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن را از دست ندهید.

غار قوری قلعه بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه است

این غار با قدمتی ۶۵ میلیون ساله یکی از کهن‌ترین غارهای جهان محسوب می‌شود. یک کیلومتر از این غار برای بازدید عموم مردم در دسترس است و می‌توانید از طریق مسیر پیاده‌روی ایجاد شده در آن از حوضچه‌های آبی که عمق آن‌ها به ۱۴ متر می‌رسد، دالان‌ها و استلاگمیت‌ها و استلاکتیک‌های آن که دارای طرح‌ها و اشکال واقعا متفاوتی هستند، بازدید کنید.

غار قوری قلعه

عکاس: امین رحمانی (خبرگزاری ایرنا)

می‌توان به جرئت گفت که بخش‌های مختلف غار قوری قلعه حتی از غار علیصدر هم متنوع‌تر است و شامل تالار عروس، تالار مریم، تالار بلور، تالار کوهان عروس و تالار مسیر برزخ هم می‌شود. تالار عروس زیباترین بخش این غار است و سنگ‌های کریستالی و براق، این بخش را به منحصر‌به‌فردترین بخش غار تبدیل کرده است، همچنین هنگام پیاده‌روی روی سنگ‌های این قسمت می‌توانید جای پای خود را مشاهده کنید.

غار قوری قلعه

ترسناک‌ترین بخش غار هم تالار مسیر برزخ است که در آن سقف غار به دریاچه چسبیده است. در تالار مریم هم قندیل‌‌هایی به‌شکل طوطی، کوهان شتر، مادر و فرزند، کرکس، قلب، کشتی، مجسمه حضرت مریم و اشکال دیگر اطراف دریاچه را احاطه کرده‌اند.

غار قوری قلعه

عکاس: امین رحمانی (خبرگزاری ایرنا)

یکی از عجایب این غار که حتی تصور ذهنی آن هم دشوار است، وجود چهار آبشار با ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متری در عمق ۳۰۰۰ متری است که شما را به‌معنای واقعی کلمه مات و مبهوت می‌کند. همچنین در تالار بلور قندیل‌هایی پرده‌ای شکل در آب دیده می‌شود که با لمس هر یک از آن‌ها می‌‌توانید صدایی شبیه به یکی از نت‌های موسیقی را بشنوید.

یکی از عجایب این غار وجود چند آبشار ۱۰ تا ۱۲ متری در عمق ۳۰۰۰ متری زمین است

منطقه اطراف غار نیز با چشم‌انداز‌های زیبای خود، چشمه‌های متعدد و آب‌و‌هوای دل‌انگیز خود نیز می‌تواند مکان خوبی برای سفر آخر هفته باشد.

منبع: گوگل مپ

منبع: گوگل مپ

  • آدرس: این غار ۹۲ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در مسیر روانسر به پاوه و در دامنه کوه شاهی قرار گرفته است.
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به این روستا ابتدا باید راهی روانسر شوید و از آن جا خود را به روستا و غار قوری قلعه برسانید. روستا در سمت چپ و غار در سمت راست جاده روانسر به پاوه قرار دارد و کل مسیر منتهی به غار آسفالته است.
  • مدت زمان بازدید: یک تا دو ساعت
  • فاصله از کرمانشاه: یک ساعت و ۲۲ دقیقه (۹۶٫۲ کیلومتر)

روستای هجیج پاوه

روستای هجیج

منبع: گوگل مپ

روستای هجیج یکی از بکرترین، زیباترین، پاک‌ترین و در عین حال منحصر‌به‌فرد‌ترین روستای کرمانشاه است که در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان پاوه واقع‌ شده است. آنچه این روستا را منحصر‌به‌فرد کرده، معماری این روستا است. در این روستا خانه‌ها کاملا از سنگ و به‌صورت پلکانی و با پنجره‌هایی به رنگ آبی آسمانی روی دره‌ای مشرف به رودخانه سیروان ساخته شده‌اند؛ به همین دلیل می‌توان این روستا را ماسوله سنگی اورامان دانست.

علاوه بر این خود شهر پاوه، شهر نودشه و روستای خانقاء که آن‌ها نیز در اطراف پاوه واقع شده‌اند، معماری پلکانی دارند. به همین دلیل به پاوه شهر هزار ماسوله نیز می‌گویند.

روستای هجیج

منبع: گوگل مپ

خانه‌های این روستا به‌صورت درهم تنیده، دو طبقه و بدون حیاط ساخته می‌شوند و سقف آن‌ها معبری برای عابران پیاده و حیاط خانه بالایی محسوب می‌شود. خیابان‌های این شهر هم ساختاری نیم‌دایره‌ای دارند. همچنین به‌دلیل سردسیر بودن اقلیم خانه با دیوارهای ضخیم و رو به جنوب ساخته شده تا بیشترین بهره را از نور آفتاب ببرند.

روستای هجیج

منبع: گوگل مپ

از جاذبه‌های تاریخی این روستا می‌توان به بقعه سید عبیدالله یا کوسه هجیج، مسجد جامع هجیج با معماری کهن ایرانی، ستون‌های چوبی و تزیینات کنده‌کاری شده و در و پنجره‌های زیبا و چله‌خانه و خانقاه با ستون‌های چوبی و نمدهای زیبا اشاره کرد. دراویش منطقه قادره در روزهای خاصی از سال در این مکان دور هم جمع می‌شوند و طی مراسمی که با نواختن دف، رقص عرفانی و نجوای اذکار عرفانی همراه است، با حالت حزن و اندوه از معبود خود استعانت می‌طلبند و به سیر و سلوک عرفانی می‌پردارند. حوض پیر نیز  یکی دیگر از جاذبه‌‌های تاریخی روستای هجیج است که در گذشته آب مورد نیاز روستا تامین می‌شده است و آب آن به دو جوی تقسیم می‌‌شود.

زیارتگاه عبیدالله هجیج

 زیارتگاه عبیدااله هجیج؛ منبع: گوگل مپ

رودخانه خروشان و پرآب سیروان که در مسیر پرپیچ‌وخم خرامان از میان روستا می‌گذرد و طبیعت بسیار زیبایی را در اطراف خود خلق کرده است، شاخص‌ترین جاذبه طبیعی روستای هجیج است.

رودخانه سیروان

منبع: گوگل مپ

سد داریان که در میانه این رود احداث شده است، نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند. در ضمن ارتفاعات کوه شاهی در نزدیکی روستا با مراتع و چراگاه‌های سبز، طبیعتی وصف‌ناپذیر دارند.

سد داریان

سد داریان عکاس: امید ضیاءالدینی (نگارخانه ایرانی)

از سوغات و صنایع دستی روستای هجیج می‌توان به فرآورده‌های لبنی محلی خوشمزه، روغن حیوانی، گردو و انار، گیوه، گلیم، جاجیم، شال، سبد و لباس‌های پشمی محلی رنگارنگ و زیبا که هنر دست زنان بومی است، اشاره کرد.

گیوه

منیع: کارناوال

آدرس: ۳۱ کیلومتری شمال پاوه، منطقه اورامان

مسیر دسترسی: برای دسترسی به روستای پاوه ابتدا باید خود را به پاوه برسانید و از پاوه با کمک تابلوهای راهنمایی مسیر خود را به‌سمت ابتدای جاده نودشه ادامه دهید. پس از رسیدن به جاده نودشه و شهرستان نوشه که خود طبیعت زیبا و جذابی دارد و می‌تواند یک مقصد ایدئال برای سفر آخر هفته باشد،  پس از طی ۹ کیلومتر به روستای هجیج می‌رسید.

مدت زمان بازدید: یک روز

فاصله تا کرمانشاه: ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه (۱۵۶ کیلومتر)

چشمه بل

چشمه بل

عکاس: محمد هادی زامیاد (خبرگزاری ایرنا)

کمی که از روستای هجیج بالاتر بروید، در سمت چپ مسیر خود که مملو از زیبایی است و رانندگی در آن لذت‌بخش است ، حفره‌ای به قطر ۶ متر می‌بینید که در تمامی فصول سال چشمه‌ای به نام چشمه بل از دل آن می‌جوشد و به‌سمت رودخانه سیروان جاری می‌شود.

چشمه بل

عکاس: محمد هادی زامیاد (خبرگزاری ایرنا)

چشمه بل یکی از برزگترین چشمه‌های غرب کشور و جزو بهترین چشمه‌های آب معدنی ایران و حتی جهان است

چشمه بل که یکی از بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین چشمه‌های غرب ایران بوده، جزو گواراترین و غنی‌ترین چشمه‌های آب معدنی ایران و حتی جهان محسوب می‌شود و آب آن خاصیت درمانی نیز دارد. چشمه بل در مسیر خود به‌سمت رودخانه، به‌شکل آبشار در دره‌ای فرو می‌ریزد و در پایین دره نیز دریاچه‌ای کوچک شکل گرفته است که در آن می‌توانید از قایق‌سواری هم لذت ببرید.

چشمه بل

عکاس: محمد هادی زامیاد (خبرگزاری ایرنا)

اگر مسیر خود را در جاده منتهی به چشمه بل ادامه دهیم، به حفره‌ای دیگر می‌رسیم که اگر تنها ۱۰ یا ۱۵ قدم در آن پیش بروید، چند پله را پیش‌روی خود می‌بینید که با بالا رفتن از آن در دل تاریکی گودالی پر از آب زلال می‌بینید که شما را متعجب می‌کند و از سویی تماشای آن آرامش خاصی درون شما ایجاد می‌کند. این گودال سرچشمه چشمه بل است.  

چشمه بل

منبع: گوگل مپ

آدرس: ۱٫۸ کیلومتری شمال شرق روستای هجیج

مدت زمان بازدید: ۲ ساعت

فاصله از روستای هجیج: ۴ دقیقه ( ۱٫۸ کیلومتر)

منطقه گردشگری دالانی

منطقه گردشگری دالانی

منبع: گوگل مپ

منطقه گردشگری دالانی یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان کرمانشاه با طبیعتی بکر و دست نخورده، صخره‌های زیبا با پوشش گیاهی انبوه و قله‌های پر از برف است. این منطقه گردشگری از بالا دست شهر نودشه آغاز شده و تا گردنه ته‌ته‌ و حاشیه رود سیر کشیده است. پوشش گیاهی این منطقه کاملا غنی است و رودخانه‌ها و چشمه‌های متعددی در محدوده آن قرار دارد که آب آن‌ها از طریق بارش‌های زیاد منطقه و آب شدن یخ‌های کوهستانی تامین می‌شود.

منطقه گردشگری دالانی

منبع: گوگل مپ

نسیم خنک در اوج گرمای تابستان، صدای دل‌انگیز پرندگان و نوای روح‌نواز رودخانه‌ها و چشمان خروشان منطقه، دالانی را به یکی ایدئال‌ترین مقاصد سفر آخر هفته تبدیل کرده است. در تابستان این منطقه به اوج زیبایی خود می‌رسد و تورهای یک‌روزه‌ای نیز برای بازدید از دشت‌های گل‌های بابونه و شقایق که زیبایی منطقه را دو چندان می‌کند، برگزار می‌شود.

منطقه گردشگری دالانیهمچنین اگر اهل کوهنوردی هستید می‌توانید با فتح بلندترین قله این منطقه یعنی قله دالانی با ارتفاع ۳۲۰۰ متر، منظره‌ای گسترده و کاملا متفاوت از زیبایی‌های منطقه به‌همراه بخشی از خاک عراق را مشاهده کنید. در ضمن مسیر منتهی به این منطقه هم واقعا زیبایی‌های چشم‌‌نوازی دارد و با رودخانه و چشمه‌های متعدد احاطه شده است.

  • آدرس: دامنه‌های کوه دالانی در بالادست شهر نودشه
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این منطقه باید حرکت خود را به‌سمت پاوه و نودشه ادامه دهید. پس از رسیدن به شهرستان نودشه و طی کردن یک مسیر ۱۳ کیلومتری پرشیب، به ارتفاعات گردنه ته‌ته و محدوده منطقه گردشگری دالانی می‌رسید.
  • مدت زمان بازدید: یک روز
  • فاصله تا کرمانشاه: ۳ ساعت و ۱۴ دقیقه (۱۷۲ کیلومتر)

روستای خانقاه

روستای خانقاء

منبع: خبرگزاری ایسنا

روستای خانقاه یکی دیگر از روستاهای زیبای دیگر کرمانشاه بوده که معماری زیبا و منحصر‌به‌فرد استان کرمانشاه بوده که خانه‌های آن با استفاده از سنگ و بدون استفاده از هیچ مصالح دیگری به شیوه سنتی و پلکانی ساخته شده و در اطراف آن مناظر بکر و زیبایی وجود دارد. این روستا در کنار کوهستان دالان واقع شده و یکی از چهارده روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه است.

روستای خانقاه

منبع: گوگل مپ

در ضمن در جنوب این روستا و در سه کیلومتری پاوه و دامنه کوه آتشکده آبشار زیبایی به آبشار شیلماو وجود دارد که مناظر بسیار زیبایی در اطراف آن خلق شده است. این آبشار از دامنه کوه آتشکده سرچشمه می‌گیرد و به‌سمت روستای خانقاه سرازیر می‌شود. کوه آتشگاه ۵٫۵ کیلومتر با روستای خانقاه فاصله دارد و طی کردن این مسیر تقریبا ۱۶ دقیقه طول می‌کشد. برای رسیدن به دامنه‌های کوه تقریبا باید ۷۰ متر پیاده‌روی کنید. در این کوه علاوه بر آبشار شیلماو، چندین آبشار دیگر نیز وجود دارد.

آبشار شیلماو

منبع: سایت گروه بیابان و کویرهای ایران (iran deserts)

  • آدرس:  کیلومتری جنوب پاوه
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این روستا ابتدا باید به‌سمت پاوه حرکت کنید و سپس خود را از طریق جاده خانقاه به این روستا برسانید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
  • فاصله از کرمانشاه: ۲ ساعت و ۳ دقیقه (۱۲۶ کیلومتر)

بخش سوم

تفرجگاه دربند صحنه

تفرجگاه دربند صحنه

منبع: گوگل مپ

تفرجگاه دربند صحنه یا سراب دربند در دره‌‌ای زیبا در شمال شهر صحنه واقع شده و با باغات میوه و درختان وحشی احاطه شده است. در کنار این سراب آبشار زیادی نظر همه را به خود جلب می‌کند که با جوش‌وخروش زیاد از دل شکافی تنگ به بیرون فرو می‌ریزد. آب این آبشار از چهار سرچشمه اصلی سراب تامین می‌شود و مسیر خود را از شمال به‌سمت جنوب ادامه می‌دهد.

سراب دربند

منبع: گوگل مپ

تفرجگاه دربند صحنه

نمایی زیبا از تفرجگاه دربند     منبع: گوگل مپ

آدرس: ۵ کیلومتری شمال صحنه

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این تفرجگاه ابتدا باید خود را به‌سمت شهر صحنه حرکت کنید و سپس خود را از طریق جاده سنقر، فارسینج و صحنه به تفرجگاه برسانید.

مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز

فاصله تا کرمانشاه: ۵۵ دقیقه (۶۶٫۷ کیلومتر)

سراب بیستون

سراب بیستون

منبع: گوگل مپ

سراب بیستون جاذبه طبیعی در قلب یک مجموعه تاریخی ارزشمند ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو یعنی مجموعه بیستون واقع شده است و در کنار این سراب نیز فضای سبز گسترده‌ای ایجاد شده است.

سراب بیستون

منبع: گوگل مپ

شما می‌توانید در این مجموعه تاریخی علاوه بر لذت بردن از فضای طبیعی اطراف سیراب، از آثار تاریخی ارزشمندی همچون نقش‌برجسته بیستون (کتیبه داریوش بزرگ)، مجسمه هرکول و چند اثر تاریخی دیگر مثل گوردخمه برناج، نقش‌برجسته بلاش، کاخ ساسانی، فرهاد تراش، پل خسرو، بناهای به جا مانده از دوران اسلامی، جاده شاهی، تپه نادری و... اشاره کرد.

تندیس هرکول

تندیس هرکول      منبع: گوگل مپ

نقش برجسته بیستون

نقش‌برجسته بیستون     منبع: گوگل مپ

در صورت تمایل می‌توانید از منطقه حفاظت‌ شده بیستون نیز بازدید کنید. این منطقه حفاظت‌شده نیز دارای پوشش گیاهی غنی و مناظر زیبایی است. در این مناطقه رودخانه‌ای نیز جریان دارد و در فصل بهار در برخی نقاط آن شاهد رویش گل‌های لاله‌های واژگون هستیم.

منطقه حفاظت شده بیستون

منبع: گوگل مپ

  • آدرس: ۴۰ کیلومتری شرق کرمانشاه
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این مجموعه تاریخی ابتدا باید وارد بزرگراه امام خمینی شوید و سپس خود را از طریق بزرگراه ۲ آسیا به این مجموعه تاریخی برسانید.
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت تا نصف روز
  • فاصله تا کرمانشاه: ۳۹ دقیقه (۴۰٫۴ کیلومتر)

بخش چهارم

تنگ چلوبر

تنگ چلوبر

منبع: گوگل مپ

تنگ چلوبر نیز یکی از مناطق فوق‌العاده زیبای کاملا طبیعی استان کرمانشاه است و بهار واقعا زیبایی دارد و مکانی ایده‌ال برای کمپینگ، کوهنوردی و پیاده‌روی هم محسوب می‌شود. این مکان زیبا در شهرستان صحنه واقع شده است.

عکاس تصویر کاور: بهمن زارع (خبرگزاری ایرنا)

مطالب مرتبط:

دیدگاه