آرامگاه قیصر امین پور، تاثیرگذارترین شاعر دوران انقلاب

بهاره غنچه
بهاره غنچه پنجشنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
آرامگاه قیصر امین پور، تاثیرگذارترین شاعر دوران انقلاب

آرامگاه قیصر امین‌پور، شاعر و ترانه سرای معاصر ایران با معماری خاص و متفاوتش بحث‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

قیصر امین‌پور نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر ایرانی در سال ۱۳۳۸ در شهرستان گتوند به دنیا آمد. شهرستان گتوند یکی از شهرستان‌های بختیاری نشین استان خوزستان است. گت به معنای بزرگ است. گتوند به معنی از تبار بزرگ یا وابسته به بزرگ یا بزرگ زادگان است. همچنین ممکن است که این نام برگرفته از نام اقوام قدیمی ساکن کوه‌های زاگرس یعنی اقوام گوتی باشد. شهرستان گتوند دارای چندین آثار تاریخی و میراث فرهنگی ملی است. قیصر امین‌پور یکی از تاثیرگذارترین شاعران دوره انقلاب اسلامی است. وی در سال ۱۳۸۶ بر اثر بیماری کلیه و قلب در بیمارستان دی تهران دار فانی را وداع گفت. آرامگاه وی نیز در محل زادگاه او یعنی گتوند قرار دارد که از میراث فرهنگی این شهرستان محسوب می‌شود.

آرامگاه قیصر امین پور

آرامگاه شاعر فقید قیصر امین‌پور، با طراحی حسین خسروجردی در گتوند ساخته شد. این شهر چندان شناخته شده نبود، اما قرار گرفتن آرامگاه این شاعر در آن بارها بحث‌هایی ایجاد کرد و نامش را بر سر زبان‌ها انداخت؛ یک بار در زمان تدفین قیصر امین‌پور، با اصرار فراوان همشهریانش برای دفن شاعر در این شهر، بار دیگر زمانی که آرامگاه شاعر ساخته نشده بود و واپسین مرتبه با ساخت آرامگاه و اعتراض‌هایی که به نوع معماری این بنا وارد شد و می‌شود.

آرامگاه قیصر امین پور

قیصر امین‌پور بامداد هشتم آبان‌ماه سال ۱۳۸۶ در سن ۴۸ سالگی درگذشت. دوستان و هم‌دوره‌یی‌هایش برای دفن پیکرش در بهشت زهرا (س) تلاش زیادی کردند، اما در نهایت، پیکر شاعر با اصرار پدر و اقوامش به جنوب منتقل و در زادگاهش، گتوند، به خاک سپرده شد. مسئولان وعده داده بودند که برای او آرامگاهی مناسب طراحی کنند و عمل به این وعده چند سالی طول کشید؛ تا اینکه آرامگاه وعده داده‌ شده با طراحی حسین خسروجردی ساخته و در سال ۱۳۸۹ مصادف با سومین سالگرد درگذشت شاعر از آن رونمایی شد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هم اعلام کرد که برای ساخت این بنا بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه و حدود دو سال زمان صرف شده است.

آرامگاه قیصر امین پور

بنای آرامگاه مدور است و روی چند پله‌ی مدور قرار گرفته است. این بنا شامل دو طرح‌مایه‌ی گنبد است که با اندازه‌های متفاوت مقابل هم قرار گرفته‌ و سنگ قبر شاعر را در میان گرفته‌اند، این طرح‌مایه‌ها با سنگ‌های فیروزه‌ایی‌ رنگ و خوشنویسی‌هایی تزیین شده‌اند. از سقف بنا چراغی در یک چراغ‌دان مزین به خوشنویسی بر فراز سنگ مزار قیصر آویزان شده، این سنگ سیاه مدور مزین به شعرهایی از شاعر و آیه‌ای از قرآن است.

 آرامگاه قیصر امین‌پور به همراه تندیسی از شاعر در جوار گورستان گتوند، واقع در یکی از ورودی‌های شهر قرار گرفته است. طراحان، سنگ قبر قیصر را به مرواریدی تشبیه کرده بودند که در صدف (بنای گنبدی آرامگاه) است و این مدور بودن قبر، تشبیه قیصر به مروارید است. مصالح مقبره او از مصالح سنتی است که از آجرهای دست‌ساز اصفهان و کاشی‌های اثر هنرمندان برجسته اصفهان استفاده شده است.

آرامگاه قیصر امین پور

پس از مدتی، نادر دریابان، پژوهشگر فقید دفاع مقدس و همکار ایسنا، اعلام کرد که طراحی این بنا کاملا کپی‌برداری از معماری بنایی است که در زمان حکومت بعثی صدام حسین در عراق برای یادبود کشته‌شدگان جنگ علیه ایران ساخته شده است. خسروجردی اما در برابر این اتهام سکوت کرد. هرچند که بعدها مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان‌ اعلام کرد معماری این بنا شبیه معماری بسیاری از مساجدی است که در ایران ساخته می‌شوند و گنبد پایین دارند که گنبدی زمینی است و کپی‌برداری اصلا درست نیست. مقبره قیصر کاشی‌های اسلامی دارد که با شعرهایش مزین شده است. گنبد سبز  و فیروزه‌ایی آن آجرهای دینی و کاشی‌هایی به شکل بناهای اسلامی دارد.

شعرهای مقبره را خانواده قیصر امین‌پور انتخاب کرده‌اند. نورافشانی بر بالای سر این مقبره با شعرهای روی سنگ قبر هم‌خوانی دارد.

آرامگاه قیصر امین پور

 مدور بودن سنگ قبر نیز اخیرا از سوی برخی افراد مورد انتقاد واقع شده است؛ چراکه معتقد هستند مدور بودن سنگ قبر با پیشینه‌ی فرهنگی و دین ما نسبتی ندارد. با موافقت خانواده این شاعر بزرگ قرار است تغییراتی در سنگ قبر او انجام شود و این سنگ قبر از حالت مدور خارج شود و در حالت عرف به شکل مستطیل طراحی شود.

قرار بر این است که در اطراف آرامگاه این شاعر بزرگ مرکز فرهنگی‌، هنری‌، سنتی و ادبی احداث شود و اداره کل ارشاد استان خوزستان این مسئولیت را برعهده گرفته و مجموعه‌ای فرهنگی را در ۲۰۰۰ مترمربع و اعتبار یک میلیارد تومان ایجاد کرده که از اعتبارات استانی و اعتبارات کمکی وزارت ارشاد برای احداث آن استفاده شده است. فاز اول این مجموعه که قبر قیصر بود، افتتاح شد و فاز دوم که شامل تالار روباز با ظرفیت ۳۰۰ نفر و محوطه آن شامل حوض‌ها، رواق‌ها و گره‌های اسلامی است، ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه