ده مقصد گردشگری که ارزش توجه بیشتری از طرف مسافران را دارند (قسمت اول)

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵
ده مقصد گردشگری که ارزش توجه بیشتری از طرف مسافران را دارند (قسمت اول)

با مقاصد گردشگری کمتر دیده‌شده در جهان، آشنا شوید و با سفر به این مناطق، لذت ببرید. 

امروزه سفر و گردشگری، از محبوب‌ترین تفریحات ما در تعطیلات است. تجربه زندگی بومیان، بازدید از آثار تاریخی و باستانی و غرق شدن در هنر کشورهای دیگر، ماجراجویی‌های فوق‌العاده‌ای در طول زندگی ما هستند.

این مقاله توسط تارا ایزابلا بورتون در تیم نشنال جئوگرافی نوشته شده است.

در ادامه قصد داریم، مقاصد گردشگری کمتر شناخته‌شده در جهان را به شما معرفی کنیم تا برای سفر به این مناطق که قطعا ارزش گردشگران بیشتری را دارند، تشویق شوید.

با ما در سفر به مسیرهای شگفت‌انگیز در جهان، همراه باشید.

۱. ارمنستان

 ارمنستان

صومعه تاتی، ارمنستان. عکس از فلورین نوکرچن

وضعیت کشور در جهان

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشور کوچک قفقازی، ارمنستان، غالبا با نزاع و درگیری همراه است. جنگ این کشور با آذربایجان به نام ناگورنو قره‌باغ (Nagorno-Karabakh)، برای به دست‌آوردن بیش از ۴۴۰۰ کیلومتر مربع زمین‌های مرزی، در سال ۱۹۹۴، با آتش‌بس بین دو کشور به اتمام رسید. البته به‌صورت عملی، کنترل نظامی آن منطقه قومی با ارمنستان بود و اخیرا این منطقه، یک جمهوری خودمختار و شناخته نشده است.

علی‌رغم وجود کشمکش‌های جزئی در مرز قره‌باغ، امروزه، کشور ارمنستان بسیار امن است و با زیرساخت‌های توریستی رو به رشد، عمدتا با مرکزیت خانه‌های B&B و اقامتگاه‌های خانگی در مزرعه، طوری طراحی شده است تا کوله‌گردان و ماجراجویان را به‌سمت طبیعت دست‌نخورده و شگفت‌انگیز و همچنین زیبایی‌های معماری ارمنستان بکشاند.

چرا هم‌اکنون باید به آنجا بروید

تعداد کمی از افراد می‌دانند که ارمنستان، اولین کشور جهان است که در سال ۳۰۱ پس از میلاد مسیح، مسیحیت را به‌عنوان یک دین دولتی به کار برد. کلیساهای باستانی ارمنستان، مجموعه‌ای از خرابه‌های کهن و بسیار بزرگ، پراکنده‌شده در دره‌های پهناور سرسبز و قله‌های باشکوه حومه شهر، از محافظت‌شده‌ترین مناطق جهان به شمار می‌آیند.

در حالی که کلیساهای مسیحی دیگر با نقاشی‌های دیورای، تزئین، و بسیاری از آن‌ها محو یا خراب شده‌اند، شیرهای در سنگ تراشیده‌شده صومعه گغارد (Geghard Monastery) در صخره و چلیپاسنگ‌های (khachkars) پیچیده حکاکی‌شده (قبرهای سنگی) در ساناهین (Sanahin)، شاهدانی بر قدرت خلاقیت یکی از قدیمی‌ترین و دست‌نخورده‌ترین تمدن‌های جهانی هستند.

کلیساهای ارمنستان، تنها جاذبه گردشگری این کشور نیستند. تپه‌های رنگارنگ گل‌های وحشی و دره‌ها، با دسترسی بهتر به نسبت مسیرهای کوهستانی گرجستان، پر از بت‌کده‌هایی چون گارنی، درست بیرون ایروان و شهرهای چشمه آب‌گرم سنگ‌فرش مانند دلیجان با نام مستعار سوئیس ارمنستان هستند.

تجربیاتی که نباید آن‌ها را از دست بدهید

بیشتر گردشگران در ارمنستان، به ایروان می‌روند، پایتخت خاموش و بزرگ عصر شوروی. اما با یک نصف روز رانندگی از ایروان (با هزینه ۲۰۰ هزار تومان با تاکسی‌های معتبر) به شهر گوریس (Goris) می‌رسید؛ شهری میان غارها و صخره‌ها در بخش سرسبز جنوب ارمنستان و در میان خارق‌العاده‌ترین مناظر بدیع کشور.

مسیرهای پیاده‌روی پرپیچ و خم در دهکده تاریخی شما را از دهکده‌های در غار تراشیده شده خندزورسک باستانی (Khndzoresk) عبور می‌دهند. با اتوبوس هم می‌توانید به صومعه قرن نهمی تاتو (Tatev) که زمانی پایتخت فرهنگ و آموزش ارمنستان بوده و توسط یکی از بلندترین سیستم‌های ماشین کابلی قابل دسترسی است، در ارتفاعات بروید.

در قلب گوریس، ساکنان کوهستان، اقامتگاه B&B خاچیک را اداره می‌کنند؛ اقامتگاهی خانگی با غذاهایی خانگی که با سبزیجات تازه، تزئین شده‌اند. این مکان اقامتی با تراسی مشرف به مناظر گوریس باستانی به‌ازای یک شب اقامت و وعده‌های غذایی، هزینه‌ای معادل ۸۰ هزار تومان دارد.

نکات عملی

با اینکه خشونت در مرز ناگورنو قره‌باغ، غیرمعمول است، اما نزاع‌های گاه به گاهی ممکن است مرگ‌بار باشند، پس آگاهی از شرایط آن منطقه قبل از سفر به جنوب کشور، به‌خصوص گوریس و تاتو که نزدیک به مرز هستند، حیاتی است.

اگر از آذربایجان به ارمنستان می‌روید، از وضعیت کنترل مرزی آگاهی داشته باشید. ممکن است آن شرایط نسبت به سفرهای قبلی شما، برایتان چندان خوشایند نباشد. اگر مامورین آذری به‌دلیل بازدید شما از مرز ناگورنو قره‌باغ مشکوک شوند، ممکن است دیگر نتوانید به آن کشور، وارد شوید.

۲. نیکاراگوئه

نیکاراگوئه

خلیج سن خوآن دل سور (Bay of San Juan del Sur)، نیکاراگوئه. عکس از پابلو کاستانولیا

وضعیت کشور در جهان

با وجود جرایم جزئی، ماشین‌دزدی، کتک‌کاری و مواد مخدر، شهرت آمریکای مرکزی، در سال‌های اخیر چندان درخشان نیست. در حقیقت می‌توان گفت، سیر معاملات و تجارت مواد مخدر از مکزیک و آمریکای جنوبی به آمریکای مرکزی، این منطقه را پر از خشونت‌های مربوط به مواد مخدر کرده است. این منطقه چندان از مرزهای نیکاراگوئه دور نیست؛ کشورهایی چون گواتمالا و هندوراس با آمار خشونت بالا در جهان و همچنین کشورهای امن‌تری چون کاستاریکا و پاناما با آمار قتل زیاد در دهه‌های اخیر.

اما نیکاراگوئه، علی‌رغم بودن در میان فقیرترین کشورهای آمریکای لاتین، جزو امن‌ترین‌ها است. آمار قتل در کشور، ۱۱ نفر به‌ازای هر ۱۱۰ هزار نفر است (هندوراس، آمار ۸۲ قتل را دارد). نبود خشونت‌های گروه‌های جنایت‌کار در نیکاراگوئه، به‌عنوان یک مزیت فوق‌العاده، آن را تبدیل به مقصدی ایدئال برای اکتشاف در فرهنگ آمریکای مرکزی کرده است.

چرا هم‌اکنون باید به آنجا بروید

نیکاراگوئه با دارا بودن دو خط ساحلی فوق‌العاده در مرزهای خود یعنی دریای کارائیب و اقیانوس آرام، بهشتی برای مسافران عاشق آفتاب و ساحل است. دولت این کشور، اخیرا با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، در منطقه شهری و وسیع کمتر شناخته‌شده ریو سن خوآن، با ساختن یک بزرگراه جدید، آنجا را تبدیل به مقصدی دوستدار محیط زیست برای مسافران علاقه‌مند، کرده است.

توکان‌ها در میان سرخس‌ها در مرکز بیولوژیکی محافظت‌شده ایندیو ماییز (Indio Maíz)، پرواز می‌کنند. این پارک طبیعی رنگارنگ و مسحورکننده در باغی نزدیک به اقامتگاه ماجراجویانه ریو ایندیو (با هزینه ۷۰ هزار تومان به‌ازای هر شب)، خانه گرازهای وحشی، طوطی‌های دم‌بلند و حتی گاو دریایی است. این اقامتگاه یکی از چندین اقامتگاه دوستدار محیط زیست تازه افتتاح‌شده در این منطقه است. در حین صبحانه، میمون‌ها به نزدیکی شما در این اقامتگاه‌ها می‌آیند و شما را تماشا می‌کنند.

تجربیاتی که نباید آن‌ها را از دست بدهید

اگرچه، بازدیدکنندگان فکر می‌کنند غذای آمریکای مرکزی، محدود به برنج و لوبیا است، اما غذاهای سنتی نیکاراگوئه با مخلوطی از غذاهای اسپانیا، کریول و آمریکای مرکزی بسیار مشهور و محبوب است.

بدون امتحان کردن ویگرون (vigerón)، یوکای سرخ شده به‌همراه ورقه‌های گوشت و سالاد کلم که با دست خورده می‌شود، یا ناکاتامالس (nacatamales)، تامیل‌های مختلف نیکاراگوئه‌ای (گوشت سرخ شده در آرد ذرت و پیچیده‌شده در پوست ذرت)، برگ‌های بارهنگ پرشده با خمیر ذرت، گوشت، برنج و آشیوت‌های (achiote) خاکی و سرخ، اینجا را ترک نکنید.

نکات عملی

در حالی که آمار جرم در نیکاراگوئه بسیار پایین‌تر از دیگر همسایه‌ها است، مهم است که هشیار و مراقب باشید، به‌خصوص در ماناگوئه، پایتخت نیکاراگوئه. گردشگرانی که از مسیرهای معین زیاد دور شوند، ممکن است مورد هدف قرار بگیرند؛ پس بهتر است یک راهنمای تور محلی استخدام کنید؛ فردی که به‌اندازه کافی زرنگ باشد و بتواند مسیر شما را در مناطق شناخته‌نشده شهری تعیین کند و شما را از تعاملات خشونت‌آمیز بالقوه، دور نگه دارد.

مدرسه اسپانیایی ویوا در ماناگوئه، که همچنین آموزش رسمی اسپانیایی را برای کارکنان سفارت آمریکا فراهم می‌کند، چندین برنامه و تور از سفرهای روزانه به مناطق طبیعی محافظت‌شده تا بازدید صبحگاهی از بازار روبرتو هامبس (Roberto Huembes) با هزینه‌های اندک ۸۰ هزار تومانی، را به شما پیشنهاد می‌کند.

۳. نپال

نپال

مسیر کوهستانی آناپورنا (Annapurna Circuit) در نپال. عکس از تایلر متکالف

وضعیت کشور در جهان

اگرچه کاتماندو (پایتخت) و نپال، سالیان سال است که گردشگران را به‌سمت خود می‌کشانند، اما زلزله سال ۲۰۱۵، که باعث کشته‌شدن ۸ هزار نفر و صدمه ۱۰ بیلیون دلاری (نصف تولید ناخالص داخلی نپال یا GDP) شد، صدمه زیادی به صنعت گردشگری کشور وارد کرد.

میدان دوربار (Durbar) در کاتماندو، محل قصری از میراث جهانی یونسکو با قدمتی از قرن دهم، و همچنین یکی دیگر از ساختارهای نمادین شهر، برج قرن نوزدهمی داراهارا (Dharahara)، در این زلزله، تا اندازه‌ای تخریب شده‌اند.

یک سال بعد، با اینکه نپال هنوز به جایگاه قبلی خود برنگشته است، اما می‌توان گفت که شرایط پایداری دارد و اگرچه برخی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری کاتماندو، توسط زلزله، دچار صدمه یا تخریب شده‌اند، اما دیگر بناها، مانند معبد قرن پنجمی پشوپتیناس (Pashupatinath Temple) و گنبد بودانات (stupa of Boudhanath) با آثار مقدس، هم‌اکنون تحت بازسازی و ترمیم هستند و می‌توان گفت بخش بزرگی از آن‌ها سالم است.

چرا هم‌اکنون باید به آنجا بروید

قدرت ممکن است یک امر ثابت (و نه حتی جاده‌های آسفالت‌شده) نباشد، اما برای مسافران که حاضر به فدا کردن یک درجه از راحتی خود برای سفری ماجراجویانه هستند، نپال، مقصدی خارق‌العاده است. اقتصاد نپال، عمیقا به صنعت گردشگری وابسته و حتی از خود گردشگران، در نیاز بیشتری به این مسئله است.

در حالی که زلزله، ساختمان‌های نپال را تخریب کرده است، مسیرهای کوهستانی این کشور، از جمله حلقه افسانه‌ای آناپورنا در سایه برفی رشته کوه هیمالیا، کماکان قابل دسترسی است. تنها دو مسیر از ۳۵ مسیر ثبت‌شده نپال، به‌علت زلزله، بسته شده‌اند و در آخر تابستان گذشته، تمام پل‌های مسیر آناپورنا، تست امنیت را با موفقیت، پشت سر گذاشتند.

تجربیاتی که نباید آن‌ها را از دست بدهید

اگر به‌دنبال سفر ۷ روزه در طبیعت دست‌نخورده هیمالیا نیستید، کاتماندو، فعالیت‌های هوس‌برانگیز دیگری نیز برای پیشنهاد به شما دارد. سنت آوازخواندن کاسه‌های هیمالیا و صدای زنگ بناهای تاریخی، قبل، در حین و بعد از مدیتیشن بودائیست‌ها، تاریخچه‌ای طولانی در نپال دارد.

مراکز فرهنگی مانند مرکز درمانی کاتماندو، به شما فرصتی ۳ روزه برای کارگاه‌های فشرده ساخت کاسه، پیشنهاد می‌کند که در آنجا می‌توانید هنر به آواز درآوردن کاسه‌ها را بیاموزید (هزینه این کارگاه‌ها، ۱,۲۰۰,۰۰۰ تومان است).

نکات عملی

اگرچه آثار زلزله در مسیرهای پیاده‌روی در نپال، هم‌اکنون، وجود ندارد، اما سفر به نقاط دوردست، بدون خطر نیست. ارتفاع‌زدگی یکی از ریسک‌های موجود در مسیر آناپورنا با ارتفاع ۵۴۱۴ متر از سطح دریا، است. برنامه‌ریزی کنید، در ارتفاعات با قدم‌های آهسته و پیوسته، گام بردارید و برای خو گرفتن به محیط، روزهایی را در مسیر، استراحت کنید.

اگرچه، واکنش‌های کم به افزایش ارتفاع، عادی است، اما موارد حادتر، می‌توانند کشنده باشند. اگر با علائم حاد بیماری کوهستانی از جمله نفس کم‌آوردن در حین استراحت، کاهش سطح هوشیاری و سرفه‌های خونی، روبه‌رو شدید، به سرعت، به‌سمت پایین بیایید.

بيشتر بخوانيد:

۴. ایران

ایران

شهر باستانی پرسپولیس، نزدیک به شهر شیراز، ایران. عکس از سیلوین داستو

وضعیت کشور در جهان

تا همین اواخر، بازدید از ایران برای آمریکایی‌ها، امری غیرمیسر بود. روابط دیپلماتیک سرد (یا فقدان آن) از جمله تحریم‌های تجاری، ایران را از لیست مقاصد گردشگری خارج کرده بود. هم‌اکنون نیز آمریکایی‌ها با گذراندن یک فرآیند طولانی و مشکل، تنها از شرکت‌های تور و راهنما، می‌توانند ویزای ایران را دریافت کنند.

اما اتفاق برجسته توافق هسته‌ای بین ایالات متحده آمریکا و ایران، ایران را از هر زمان دیگری برای گردشگران آمریکایی، قابل دسترس‌تر کرده است. در حالی که قوانین گرفتن ویزا همچنان بسیار سختگیرانه است (کماکان باید از تورهای راهنما برای سفر استفاده کرد)، اما دولت، اخیرا کمی به گردشگران، آسان‌تر می‌گیرد. انتظار می‌رود در سال جاری برخی کشورها بتوانند برای ثبت نام ویزای الکترونیکی اقدام کنند، در حالی که زمان ویزای گردشگری از ۱۵ به ۳۰ روز افزایش یافته است.

در سایه توافق هسته‌ای، ایران در حال برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خودش، است؛ اقداماتی چون ورود شعبات آیبیس (Ibis) و هتل‌های زنجیره‌ای نوووتل.

چرا هم‌اکنون باید به آنجا بروید

از زمان توافق هسته‌ای، ۱۹ مکان میراث جهانی یونسکوی ایران، از خرابه‌های باستانی مسحورکننده شهر پرسپولیس که زمانی پایتخت امپراتوری هخامنشیان بوده است، تا کاخ گلستان در تهران که به‌صورت پیچیده‌ای در غار تراشیده شده است و قدمت آن به قرن هجدهم برمی‌گردد و باغ‌های رز و کاشی‌های زیبای سردر بناها با قدمتی از قرن شانزدهم در شهر اصفهان، بیشتر از گذشته در دسترس هستند.

ایران، مقر سابق سلسله‌های برجسته برخی از کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه، پر از شگفتی‌های معماری در کنار طبیعت باشکوه، است. کشور ایران با مردمی خون‌گرم و مهمان‌نواز به‌علاوه تنوع‌های غذایی بسیار، در انتظار شما است.

تجربیاتی که نباید آن‌ها را از دست بدهید

بر اساس تجربیات نسل‌های مختلف عروس و دامادها، رومانتیک‌ترین و محبوب‌ترین منطقه برای ماه عسل در کشور ایران، شهر یزد است، یکی از شهرهای کویری با فاصله ۴ ساعت با اتوبوس از شهر اصفهان. این شهر با قدمتی از قرن چهارم، زمانی پایتخت مذهبی زرتشتیان بوده و هزارتویی از خانه‌های سنگی و باستانی ایرانی، مکان‌های تاریخی قبل از اسلام مانند برج خاموشان زرتشتیان و آتشکده بهرام یزد، یک معبد آتش که ادعا می‌شود، شعله آن از سال ۴۷۰ پس از میلاد مسیح، هنوز می‌سوزد، است.

نکات عملی

ایران، کشوری خون‌گرم و مهمان‌نواز، امروز، کشوری توریستی به شمار می‌آید. با وجود نوع حکومت اسلامی، باید آگاه باشید که نوع پوشش زنان در ایران، باید مطابق موازین اسلامی باشد.

۵. کوزوو

کوزوو

دامنه‌های اسکی در برزویکا در کوزوو (Brezovica, Kosovo). عکس از بنی ایسلامی

وضعیت کشور در جهان

کوزوو، جدیدنرین کشور قاره اروپا (تاریخ استقلال این کشور، سال ۲۰۰۸ است)، یک مرکز اصلی توریستی به شمار نمی‌آید. کشمکش‌های خشونت‌آمیز و تنش‌های سیاسی بین صرب‌ها و آلبانی‌های کوزوو در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، که در جنگ کوزوو در سال‌های ۱۹۸۹-۱۹۹۸ به اوج خود رسید، سبب شد این کشور به‌مدت یک دهه کامل، تحت حفاظت سازمان ملل متحد قرار بگیرد.

اگرچه باید بگوییم، امروزه، کوزوو یکی از مقاصد سفر هیجان‌انگیز، اقتصادی و ماجراجویانه در اروپا به شمار می‌آید.

چرا هم‌اکنون باید به آنجا بروید

در حالی که بسیاری از افراد از فرهنگ پررونق کافه در شهر پریشتینا (Pristina)، پایتخت بوهمیایی، زیبا و عزیز کوزوو، می‌نویسند، اما باید بدانید، جاذبه‌های اصلی این کشور در جنوب آن، نهفته است.

شهر قرون‌وسطایی پریزن (Prizren)، با وجود قلعه‌ای بر فراز تپه با حمام‌های عثمانیان و کلیساهای قرن چهاردهمی، مقصدی فوق‌العاده برای کسانی که به پیاده‌روی یا اسکی در کوه‌های سار کوزوو (Šar Mountains) علاقه دارند، است. گردشگران می‌توانند در حاشیه جنگلی کنار رودخانه در پشت دژ روی تپه، نیز به گشت و گذار بپردازند.

شهرهای باستانی به‌خوبی محافظت‌شده در حاشیه بالکان (Balkan) مانند سارایوو (Sarajevo)، منطقه‌ای تاریخی که با قدم‌زدن از شهر پریزن قابل دسترسی است، هزارتویی از سقف‌های سفالی، مناره‌ها و کافه‌های در محیط آزاد با چترهای قرمز است.

تجربیاتی که نباید آن‌ها را از دست بدهید

مذاکره کنید؛ اگر به زبان آلبانی صحبت نمی‌کنید، باید بدانید بسیاری از جوانان در کوزوو، انگلیسی و برخی از سالمندان نیز کمی آلمانی صحبت می‌کنند. هزینه تاکسی به‌طور میانگین برای یک ساعت از پریزن تا برود (Brod)، دهکده‌ای سرسبز و پر از خانه‌های سنگی (و یک نانوایی) در قلب کوهستان سار، ۸۰ هزار تومان است.

برود، منطقه اصلی سوارکاری مردم گورانی (دهکده‌ای که گفته می‌شود تعداد اسب‌های آن از ماشین‌ها بیشتر است)، ممکن است دارای هتل‌های بسیاری نباشد (پیرمردی کم‌حرف به نام بیلیگپ، خانه دوم خود را به‌ازای شبی، ۸۰ هزار تومان به‌ازای هر تخت، اجاره می‌دهد)، اما اسب‌های پر سرعت زیادی اینجا برای اجاره‌کردن وجود دارند. مسیرهای پیاده‌روی و رانندگی در اطراف شهر برود، با توجه به فصل با مناظری از رنگ‌های سبز تا طلایی خالص، متغیر هستند.

اگر اقامت در خانه برایتان مشکل است، می‌توانید به هتل سبک کلبه‌های ییلاقی آرکینا (Arxhena) با فاصله ۴۰ دقیقه پیاده‌روی یا ۱۰ دقیقه ماشین از کوهستان، بروید. این هتل، استراحتگاهی زیبا با دسترسی کامل به دامنه‌های اسکی و منظره باغی پر از طاووس، با هزینه‌ای معادل ۱۷۰ هزار تومان، است.

نکات عملی

در حالی که، هایکینگ یا پیاده‌روی، از جاذبه‌های اصلی کوزوو محسوب می‌شود، مراقب باشید که خیلی دور نشوید. طبیعت دست‌نخورده کوزوو، مانند بیشتر بخش‌های بالکان، خانه مین‌های بسیار و فعال زمان جنگ، به‌خصوص در مرز آلبانی و کوزوو است. هرگز تنها به‌سمت زمین‌های علامت‌گذاری شده، نروید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه