بهترین زمان سفر به پکن؛ قطب تاریخی و فرهنگی کشور چین

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
بهترین زمان سفر به پکن؛ قطب تاریخی و فرهنگی کشور چین

برای برنامه‌ریزی بهترین زمان سفر به پکن، پایتخت کشور پهناور چین، بر اساس آب و هوا، نیاز به جزئیات اقلیمی این کلان‌شهر بین‌المللی دارید؟ این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا سفری فوق‌العاده به پکن داشته باشید.

نفوذ و تاثیر کشور چین در هیج کجای این کشور پهناور به‌اندازه پکن، مشخص نیست. پکن، قطب سیاسی و فرهنگی کشور چین، به شما نگاهی به تاریخ گسترده این سرزمین و همچنین سیر سریع مدرنیزه شدن، را پیشنهاد می‌کند.

شما در پکن با قصرهای به‌خوبی مراقبت شده در کنار ایستگاه‌های جدید مترو و همچنین صومعه‌های آرام لاما (lamaseries) در کنار استادیوم‌های سطح جهانی، روبه‌رو خواهید شد. بسیاری از بخش‌های تاریخی شهر، مانند شهر ممنوعه (Forbidden City) و میدان تیان آنمن (Tiananmen Square)، برای جهانیان، کاملا شناخته شده هستند. البته باید بدانید، جاذبه‌های گردشگری محبوب و مشهور، در خارج از شهر پکن، قرار گرفته‌اند؛ دیوار بزرگ چین، در دامنه‌های شمالی شهر امتداد دارد و شهر را احاطه کرده است.

هنگامی که شما شاهد موفقیت چشمگیر چین باستان هستید، پتانسیل غیر قابل اندازه گیری این کشور مدرن را حس خواهید کرد. برای سفر به این شهر منحصربه‌فرد و برنامه‌ریزی برای تورهای پکن، هرچه زودتر اقدام کنید.

پکن

زمانی ناپلئون در شرح پکن، پایتخت کشور پهناور چین گفت:

پکن، یک اژدهای خوابیده است، بگذارید بخوابد! اگر بیدار شود، تمام دنیا را خواهد لرزاند.

در سال ۱۸۰۳، امپراتوری آینده کشور فرانسه، پتانسیل کشور چین را درک کرده بود. ناپلئون با وجود قدرت نظامی و اقتصادی در زمان خود، حواس‌ش به دشمنان و حریفان خود نیز بود. کمتر از دو قرن پس از عصر ناپلئون، GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور چین از دو کشور انگلستان و فرانسه، پیشی گرفت و کماکان در حال بالا رفتن است. اگر ناپلئون امروز به پکن می‌رفت، بدون شک می‌گفت:

من به شما گفته بودم.

بهترین زمان سفر به پکن بر اساس آب و هوا

پکن

بهترین زمان سفر به پکن، در ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد) و سپتامبر تا اکتبر (۱۰ شهریور تا ۹ آبان)، است. این فصول معتدل، علاوه بر بهترین آب و هوا، رنگارنگ‌ترین مناظر شهری را برای شما فراهم می‌کنند.

در مقابل، تابستان با گرمایی دم کرده، شما را کلافه خواهد کرد و زمستان، با آب و هوایی سرد و گاهی برف همراه است.

همان طور که به آب و هوا برای برنامه‌ریزی سفرتان توجه می‌کنید، تعطیلات ملی را نیز در نظر داشته باشید و از آن‌ها دوری کنید. میلیون‌ها گردشگر داخلی و چینی در روزهای تعطیلات ملی به بخش‌های تاریخی پکن، هجوم می‌آورند. هتل‌ها نیز در این زمان با افزایش بسیار زیاد قیمت، در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند. (کارگران چینی تا دو روز پس از تعطیلات ملی، تعطیل هستند.)

بهترین زمان سفر به پکن بر اساس فصول

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا اکتبر (۱۰ شهریور تا ۹ آبان)

پکن

پکن کماکان در ماه سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر)، روزهای گرمی را تجربه می‌کند، اما کاهش قابل‌توجه رطوبت سبب می‌شود که گردش در خیابان‌های شهر، بسیار راحت‌تر باشد.

در فصل پاییز، دما در طول شب به ۱۰ تا ۴٫۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، پس یک ژاکت سبک همراه داشته باشید. اتاق‌های هتل‌ها در این فصل، با کمی کاهش قیمت، در اختیار مسافران قرار می‌گیرند.

فصل زمستان: ماه‌های نوامبر تا فوریه (۱۰ آبان تا ۹ اسفند)

پکن

فصل زمستان با وجود تعطیلات ملی، فصل خلوت گردشگری شهر پکن به شمار می‌آید. به همین دلیل، اتاق‌های هتل‌ها را می‌توانید با نرخی کمتر از هزینه‌های میانگین سال رزرو کنید و همچنین در برخی جاذبه‌های تاریخی پکن، فقط خودتان باشید و از آن لذت ببرید.

اگرچه، باید بدانید دما در این زمان از سال حدودا ۱٫۱- تا ۴٫۴ درجه سانتی‌گراد است و شب‌ها دما به زیر صفر می‌رسد و یخبندان می‌شود.

فصل بهار: ماه‌های مارچ تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

پکن

فصل بهار، فصلی پویا و مناسب برای سفر به پکن است. دما در این فصل تا ۱۰ و ۱۵٫۶ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود و درختان، غرق در شکوفه‌های بهاری می‌شوند. قیمت هتل‌ها هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شود، صعود می‌کند، پس هرچه زودتر هتل مورد نظر خودتان را رزرو کنید.

آماده رویارویی با طوفان‌های خاکی در این زمان از سال باشید و سعی کنید در زمان وقوع آن، در محیط‌های داخلی بمانید و توصیه‌های احتیاطی هتل را انجام دهید.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

پکن

فصل تابستان، فصل داغ گردشگری خارجی پکن  به شمار می‌آید. بنابراین، با قیمت‌های بیشتری در هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما روبه‌رو خواهید شد. اما باید بدانید بیشتر از این قیمت‌ها در تابستان، عرق خواهید کرد. دمای ۲۶٫۷ درجه سانتی‌گرادی در تابستان، با درصد رطوبت بالا همراه است. اگر در ماه‌های جولای و آگوست (۱۰ تیر تا ۹ شهریور) به پکن می‌آیید، حتما چتر به‌همراه داشته باشید، زیرا این دو ماه، پر باران‌ترین زمان سال هستند.

بهترین زمان سفر به پکن بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال میانه پاییز (Mid-Autumn Day)

پکن

جشن ماه یا جشن میانه پاییز یک جشن محبوب برداشت محصول در چین و ویتنام است. این جشن در پانزدهمین روز از هشتمین ماه تقویم چینی که مصادف با ماه سپتامبر است (در واقع اوایل پاییز، دوم مهر) و هنگام بدر کامل برگزار می‌شود. تهیه و صرف کیک ماه یکی از مهم‌ترین مراسم این جشن است.

هر سال، در این مراسم اژدهای بزرگی در خیابان‌ها به نمایش دادن مشغول می‌شود. این مراسم سنتی، فصل دروچینی است که در آن طلوع ماه بدر پاییزی را جشن می‌گیرند. بنابراین در چین که یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، ماه را منبع الهام و قدرت می‌دانند.

آنان می‌گویند وقتی که ماه کامل می‌شود، تمام موجودات طبیعت نیز کامل می‌شوند. اگرچه امروزه نیز در هنگ‌کنگ می‌دانند که رسیدن گیاهان در فصل درو به سبب کامل شدن ماه نیست، ولی همانگونه که غربی‌ها به اساطیر یونانی احترام قائل هستند، چینی‌ها نیز قدرت ماه را ستایش می‌کنند و بزرگ می‌دارند.

روز ملی جمهوری خلق چین

پکن

روز ملی جمهوری خلق چین، مجموعه‌ای از تعطیلات ملی، هر سال در تاریخ یکم اکتبر (۹ مهر) در سراسر کشور، جشن گرفته می‌شود. روز ملی در حقیقت شروع یکی از هفته‌های طلایی تعطیلات در چین است.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

سال نو

پکن

سال نو در تاریخ یکم ژانویه (۱۱ دی) در پکن با آتش‌بازی و جشن، هر سال از جذابیت‌های این شهر،به شمار می‌آید.

سال نوی چینی

پکن

سال نوی چینی از مهم‌ترین تعطیلات سنتی مردم چین است. تقویم چینی، تقویمی ترکیبی شمسی-قمری است و حرکت خورشید، ماه و ستارگان، تعیین‌کننده روزها، ماه‌ها و سال‌ها هستند. هر سال، در ماه بهمن  سال چینی نو می‌شود.

سال نو، با پدیدار شدن ماه در نخستین روز سال آغاز می‌شود و به همین علت گاه به آن سال نوی قمری نیز گفته می‌شود. جشن سال نو، عموما پانزده روز به طول می‌انجامد و با جشن فانوس پایان می‌یابد. در بیشتر کشورهایی که چینی‌ها اکثریت را تشکیل می‌دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نوی چینی جشن گرفته می‌شود؛ از آن جمله می‌توان به چین، هنگ‌کنگ، تایوان، برونئی، کره، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، ، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد. شروع سال نو چینی در ماه بهمن (فاصله ۲۱ ژانویه تا ۲۱ فوریه) است.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال پاکی و روشنایی (Pure and Bright Festival)

پکن

فستیوال پاکی و روشنایی (Qingming Festival)، که در اوایل ماه آوریل (۱۲ فروردین)، برگزار می‌شود، زمانی است که که مردم چین به کولومباریا ( محل نگهداری خاکستر مردگان)، قبرستان‌ها یا مکان‌های دفن می‌روند و برای نیاکان خود دعا و به آن‌ها ادای احترام می‌کنند.

روز می (May Day)

پکن

روز می، یکی از تعطیلات ملی کشور چین و از جمله جشنواره‌های سنتی بهاری نیم‌کره شمالی، در روز اول می (۱۱ اردیبهشت)، جشن گرفته می‌شود. رقص، آواز و کیک، همیشه جزوی از این جشن بوده است. از اواخر قرن نوزدهم، این روز به‌عنوان روز کارگر، توسط کمونیست‌ها نام‌گذاری شد.

روز جوان

پکن

روز جوان از سال ۱۹۴۹ در تاریخ چهارم می (۱۴ اردیبهشت)، به‌عنوان بخشی از هفته طلایی تعطیلات چین، یکی از روزهای تعطیلات ملی است. روز جوانان یک تعطیلی ملی با ماهیت سیاسی و یک رویداد مهم تاریخی در توسعه دموکراسی چین، است.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

روز بین‌المللی کودکان

پکن

روز بین‌المللی کودکان در تاریخ یکم ماه ژوئن (۱۱ خرداد)، روز تعطیلی مدارس است. مدارس در این روز، معمولا، برنامه‌های تفریحی چون پخش فیلم، کمپ زدن در طبیعت و تئاترهای کودکان، برگزار می‌کنند.

فستیوال قایق اژدها

پکن

دراگون بوت یا قایق اژدها، گونه‌ای قایق پارویی درازپیکر و باریک چینی است که در مسابقات تیمی قایق‌رانی استفاده می‌شود. فستیوال قایق اژدها، یکی از جشن‌های سنتی و تعطیلات عمومی چین است. سه فعالیت بزرگ و همگانی مهم در این روز، در ماه ژوئن، خوردن غذا، نوشیدن نوشیدنی سنتی و مسابقه قایق اژدها است.

روز ارتش

روز ارتش در تاریخ یکم آگوست (۱۰ مرداد) برای بزرگداشت روز تاسیس ارتش آزادی جمهوری خلق چین در سال ۱۹۲۷، برگزار می‌شود

بهترین زمان سفر به پکن بر اساس هزینه هتل‌ها

پکن

بهترین زمان سفر به پکن بر اساس هزینه هتل‌ها، ماه‌های فصل زمستان هستند.

بیشتر بخوانید:

چین؛ آب و هوا و اقلیم

پکن

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در پکن

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱٫۱۰٫۵
فوریه۳٫۹۰٫۵
مارچ۱۱٫۱۰٫۸
آوریل۲۱٫۱۱٫۸
می۲۷٫۲۳٫۶
ژوئن۳۱٫۱۷٫۹
جولای۳۱٫۱۲۴٫۴
آگوست۳۰۱۴٫۲
سپتامبر۲۶٫۱۵٫۸
اکتبر۲۰۱٫۵
نوامبر۸٫۹۱
دسامبر۲٫۸۰٫۳

میانگین ماهیانه دما و بارش در پکن

کشور پهناور چین، به‌دلیل وسعتش، تنوع اقلیمی زیادی را در نقاط مختلف خود، تجربه می‌کند، از اقلیم گرمسیری تا معندل که سبب می‌شوند چین، کشوری با منظره و فصول مختلف باشد.

شمال چین

پکن

منچوری (Manchuria) و بخش شمال شرقی جمهوری خلق چین مانند شهر شن یانگ (Shenyang) و پکن، با زمستان‌هایی سرد که عملا نصف سال را از ماه اکتبر تا آوریل (۹ مهر تا ۱۰ اردیبهشت)، شامل می‌شود، روبه‌رو هستند. دما در برخی نقاط تا ۳۳- درجه سانتی‌گراد در شمال کشور چین پایین می‌آید، در حالی که دما در بخش جنوبی کشور در زمستان، حدودا ۱۵- درجه سانتی‌گراد است.

بقیه سال با آب و هوایی گرم‌تر معتدل است، اما دوره باد و باران‌های موسمی، آب و هوا را به‌صورت ناخوشایندی گرم و مرطوب می‌کند و همچینین منجر به بارش فراوان باران در ماه‌های ژوئن تا آگوست می‌شود.

در بخش‌های کوهستانی، سختی زمستان با خنکی تابستان جبران می‌شود، زیرا به‌دلیل عرض جغرافیایی، دما، پایین‌تر از سایر قسمت‌های است.

پاییز، مانند بیشتر کشورهای آسیایی، بهترین زمان سفر به چین است. ماه‌های می و ژوئن هم به‌عنوان یک جایگزین، ماه‌های خوشایندی برای سفر هستند.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۰٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۰٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۰٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۰٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
فوریه۳٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۲٫۵ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۱٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۱٫۱ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر
مارچ۹٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۷ سانتی‌متر۷٫۵ سانتی‌گراد- ۰٫۷ سانتی‌متر۵٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۶ سانتی‌متر۳٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر
آوریل۱۸٫۶ سانتی‌گراد- ۱٫۶ سانتی‌متر۱۶٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر۱۳٫۶ سانتی‌گراد- ۱٫۱ سانتی‌متر۱۱٫۱ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر
می۲۵٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۲۴٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۷ سانتی‌متر۲۲٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۲۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر
ژوئن۳۰٫۱ سانتی‌گراد- ۶٫۸ سانتی‌متر۲۹٫۲ سانتی‌گراد- ۵٫۸ سانتی‌متر۲۸٫۲ سانتی‌گراد- ۴٫۷ سانتی‌متر۲۷٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر
جولای۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۲۰٫۳ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱۶٫۲ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱۲ سانتی‌متر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۷٫۹ سانتی‌متر
آگوست۲۹٫۷ سانتی‌گراد- ۱۱٫۷ سانتی‌متر۲۹٫۵ سانتی‌گراد- ۹٫۱ سانتی‌متر۲۹٫۲ سانتی‌گراد- ۶٫۶ سانتی‌متر۲۸٫۹ سانتی‌گراد- ۴ سانتی‌متر
سپتامبر۲۵٫۱ سانتی‌گراد- ۳٫۷ سانتی‌متر۲۴٫۲ سانتی‌گراد- ۱٫۶ سانتی‌متر۲۳٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۲۲٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر
اکتبر۱۸٫۵ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۱۷ سانتی‌گراد- ۰٫۷ سانتی‌متر۱۵٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۷ سانتی‌متر۱۳٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
نوامبر۶٫۱ سانتی‌گراد- ۰٫۹ سانتی‌متر۳٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر۰٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۶ سانتی‌متر۲٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر
دسامبر۱٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۰٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۱٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۳٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در پکن

مرکز و جنوب چین

اگر شمال کشور چین، تابستان‌هایی خشک و زمستان‌هایی سرد را تجربه می‌کند، بخش بزرگی از چین بر طبق ریتم اقلیم بارش‌های موسمی به‌همراه تابستان‌هایی مرطوب و زمستان‌هایی سرد، زندگی می‌کنند.

این اصل کلی اقلیم باد و بارش‌های موسمی به شرایط اقلیمی کشور وصل شده است؛ در حقیقت غیر از بخش شمالی چین، نباید فراموش کرد که کشور پهناور چین، دارای تفاوت‌های منطقه‌ای بسیاری است و همین امر موجب می‌شود که هر منطقه‌ای میان شمال و جنوب کشور؛ نیمه بیابانی، بیابانی و کوهستانی؛ اقلیم و آب و هوای متفاوتی داشته باشد.

بخش جنوب و مرکزی چین از اقلیم گرمسیری و نیمه گرمسیری، بدون زمستان‌هایی واقعا سرد، بهره‌مند است. البته باید بدانید در بخش‌های مرکزی‌ای چون شانگهای، در برخی روزهای زمستانی ممکن است دما به زیر صفر درجه سانتی‌گراد نیز برسد.

در مرکز کشور، از ماه ژوئن تا سپتامبر (۱۱ خرداد تا ۸ مهر)، با شروع دوره بارش‌های موسمی، با بارش‌های فراوان باران و رطوبت بالا روبه‌رو خواهید شد که به‌قدری بالا است که شاید تحمل آن برای شما بسیار مشکل باشد. ماه‌های می و اکتبر، ماه‌های موردعلاقه گردشگران، هستند.

در بخش جنوبی کشور، به‌خصوص هنگ‌کنگ، این تحریکات آب و هوایی بسیار برجسته است؛ بارش‌های موسمی شدید در ماه‌های می تا آگوست (۱۱ اردیبهشت تا ۹ شهریور) با اتمسفری خفه‌کننده در این دوره، نقطه برجسته شروع تایفون‌های (طوفان و گردباد) ویرانگر در ماه سپتامبر هستند. بنابراین بهتر است در ماه‌های نوامبر تا دسامبر (۱۰ ابان تا ۱۰ دی)، به این بخش کشور سفر کنید.

بیشتر بخوانید:

چه زمانی به پکن برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۹-۲۲۳-۱۳۳
فوریه۷-۵۱۸-۲۰۳
مارچ۰۱۲۱۴-۲۷۳
آوریل۸۲۲۳-۳۷۴
می۱۴۲۸۳۳۷۶
ژوئن۱۹۳۲۱۰۴۴۸
جولای۲۲۳۲۱۵۴۰۱۳
آگوست۲۱۳۱۱۱۳۹۱۱
سپتامبر۱۵۲۷۲۳۳۷
اکتبر۷۲۱۵-۳۲۳
نوامبر۱-۱۰۱۳-۲۳۳
دسامبر۷-۴۲۰-۱۴۲

حداقل و حداکثر دما در پکن

هزینه روزانه توریستی در پکن

هزینه یک روز اقامت در پکن حدودا ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به اینکه در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به پکن سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در پکن انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به‌عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه