سفری به ترنسنیسریا؛ کشور گمشده

سودا سلیمی
سودا سلیمی پنجشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
سفری به ترنسنیسریا؛ کشور گمشده

ترنسنیسریا کشوری کوچک است که بعد از جنگ جهانی دوم ناشناخته باقی مانده است. در ادامه می‌خواهیم شما را با این کشور آشنا کنیم.

کشوری معمولی با مرزهای مشخص را تصور کنید که دولت آن توسط رای‌گیری دموکراتیک انتخاب می‌شود. برای کسانی که از این کشور بازدید می‌کنند، پاسپورت آماده شده و این کشور مانند تمام کشورهای عادی رئیس‌جمهور و پرچم دارد، ولی تا به حال نام آن توسط کسی شنیده نشده؛ به ترنسنیسریا «Transnistria» خوش آمدید.

این کشور به بزرگی دالاس و تگزاس بوده و زمانی جزیی از جمهوری سوسیالیستی مولداوی بوده است. در سال ۱۹۹۰ میلادی زمانی که جمهموری سوسیالیستی مولداوی از بین رفت، مولداوی مستقل شد و نقشه‌ی پیوستن به رومانی را ریخت. این تصمیمات باعث شد که ترنسنیسریا علی‌رغم زبان روسی برای جدایی از مولداوی، استقلال خود را اعلام کند. جنگی ۴ ماهه اتفاق افتاد و ۱۵۰۰ نفر در این جنگ تلف شدند و جنگ به‌واسطه‌ی آتش‌بسی که امروزه نیز حفظ شده، پایان یافت. از آن زمان تا به حال مولداوی در امور ترنسنیسریا هیچ کنترل و اختیاری ندارد. حتی اگر در جهان کسی نام این کشور را نشنیده باشد، به هر حال ترنسنیسریا کاملا به‌صورت مستقل اداره می‌شود.

ترنسنیسریا

آنتون دندمارچکنو « Anton Dendemarchenko»، که ساکن این کشور بوده و خود راهنمای تور است، در این‌باره می‌گوید:

نشان دادن و شناساندن وطنم به جهانیان وظیفه‌ی من است. از لحاظ رسمی کشور ما وجود خارجی ندارد، ولی وقتی گردشگران به این محل می‌آیند، ما حس می‌کنیم که وجودمان توسط دیگران حس شده است.

برای گردشگران کنجکاوی که دوست دارند از این کشور زیبا دیدن کنند، در ادامه تعدادی از مکان‌های دیدنی را معرفی خواهیم کرد.

بندری فورتس «Bendery Fortress»

شهر بندری، درست در مرز مولداوی قرار دارد. این شهر دومین شهر بزرگ ترنسنیسریا محسوب می‌شود. از ساختمان زیبا و جالب فورتس «Fortess» را که قدمتی ۶۰۰ ساله دارد، بازدید کنید. دیوارهای زخیم بتنی، سلاح‌ها و ظاهر نظامی ساختمان حکایت از تاریخ این منطقه دارد. همچنین از ساختمان فورتس می‌توانید نمایی زیبا از کل منطقه را ببینید.

تیراسپول مرکزی «Central Tiraspol»

سوار اتوبوس‌های برقی قدیمی شده و به سمت بلوار ۲۵ اوکتبر بروید تا به مرکز خیابان قدیمی و اصلی شهر، تیراسپول برسید. در این محل بازمانده‌هایی از زمان جمهوری سوسیالیستی را مشاهده خواهید کرد. بومی‌ها از آن زمان به‌عنوان زمان طلایی یاد می‌کنند. ترنسنیسریا یکی از معدود مکان‌هایی در اروپا است که امروزه هم می‌توان تمام بازمانده‌های قدیمی تاریخ منطقه را در محل اصلی خود دید، مانند مجسمه‌ی لنین در جلوی ساختمان مجلس و خیابان‌ها و جاده‌هایی که به نام مارکس، انجلس «Engels» و یوری گاگرین «Yuri Gagarin» نامگذاری شده‌اند.

صومعه‌ی کیتسکانکی «Kitskany» و پلاتسدرام

حدود ۱۰ کیلومتر دورتر از تیراسپول، صومعه‌ی ارتودوکس کیتسکانکی قرار دارد که در سال ۱۸۶۱ میلادی تاسیس شده است. این محل در زمان جمهموری سوسیالیستی به چهار کلیسا تقسیم شده بود که محل سکونت کشیشان بود و آن‌ها در این محل زیبا به کشت غذا‌های گیاهی و محلی خود می‌پرداختند.

سونای سنتوری دنستر «Santorii Dnstr»

با حدود یک و نیم ساعت رانندگی از شمال تیراسپول می‌توانید به این سونا برسید. سونای سنتوری درست بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شده است. آخرین بازسازی آن در سال ۱۹۷۶ میلادی انجام شده و از آن به بعد این محل ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است. شما می‌توانید از خدمات این سونا و رستورانش به ازای قیمتی مناسب استفاده کرده و در عین حال از قدمت تاریخی آن لذت ببرید.

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه