سفر با کودکان به دور دنیا؛ نکاتی که باید از قبل بدانید

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی سه شنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵
سفر با کودکان به دور دنیا؛ نکاتی که باید از قبل بدانید

خیلی از افراد دوست دارند رویای سفر به دور دنیا را با فرزندانشان محقق کنند. یک زوج جهانگرد تجربه‌شان را در این باره نوشته‌اند.

من و همسرم که از زندگی تحت فشار و استرس شغلی در لندن خسته شده بودیم و فرصت وقت‌گذارنی با دو پسرمان (که آن زمان ۶ ساله و ۳ ساله بودند) را نداشتیم، تصمیم گرفتیم خودمان را از این وضعیت خلاص کنیم: ما خانه را ترک کردیم و به مدت دو سال با فرزندان‌مان به دور دنیا سفر کردیم.

در آغاز راه، نمی‌دانستیم که آیا از عهده‌ی این زندگی جدید برخواهیم آمد یا نه، آیا می‌توانیم به تحصیل فرزندانمان رسیدگی کنیم یا اینکه سه ماه بعد دست از پا درازتر به خانه برمی‌گردیم و می‌گوییم: «اوه، جواب نداد». با این وجود حالا ما بعد از یک سال و سه ماه اینجاییم در حالی که از بورنئو، اندونزی، تایلند و لائوس عبور کرده‌ایم و در طی مسیر ماجراجویی‌هایی تکرارنشدنی داشته‌ایم.

اگر شما هم قصد دارید چنین ماجراجویی‌هایی را آغاز کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی را که در مسیر یاد گرفته‌ایم به شما بگوییم.

کودکان و سفر با هم هماهنگ می‌شوند

مسافرت با کودکان

تصور نکنید که کودکان مانعی برای سفرهای ماجراجویانه و چالش‌برانگیز هستند؛ آن‌ها به شکل شگفت‌انگیزی قوی هستند و در خلال ماجراها رشد می‌کنند. تجربه‌هایی مثل اقامت در کلبه‌های قبیله‌ی ساراواک (Sarawak)، مشاهده‌ی اورانگوتان‌ها در جنگل‌های بارانی باشکوه مالزی، و دوچرخه‌سواری در مناظر کارستی رویایی و روستاهای آرام لائوس، زندگی ما را غنی‌تر کرده‌اند. بچه‌ها اغلب اولین کسانی هستند که لبخند به لب‌های مردم می‌آورند و اگر کوچک‌تر از آن هستند که برای مدت طولانی پیاده‌روی کنند، می‌توانید تقلب کنید و از وسایل نقلیه برای رفتن به روستاهای نزدیک جاده استفاده کنید.

با سرعت بالا حرکت نکنید

سفر با بچه ها

بچه‌های کوچک در صورت یکنواختی اوضاع زود خسته می‌شوند و نیاز دارند مدت مناسبی را صرف بازی کردن کنند. اگر زیاد به این‌طرف و آن‌طرف رفته‌اید، در جای خوبی توقف کنید و به خانواده‌تان فرصت دهید باتری‌هایشان را شارژ کنند و دوست پیدا کنند. مطمئن باشید خیلی زود مانند خانه‌ی خودتان احساس راحتی می‌کنید.

مراقبت‌های لازم را در زمینه‌ی سلامت خانواده‌تان انجام دهید

واکسیناسیون

بیمه‌تان را حاضر کنید، برنامه‌ی واکسیناسیون به‌موقع ترتیب دهید و درباره‌ی اوضاع سلامت خانواده‌تان پیش از سفر، اطمینان حاصل کنید. اما خیلی حساسیت به خرج ندهید: هر دو فرزند ما از زمانی که در لندن بوده‌ایم، سالم‌ترند.

مراقب اتوبوس‌ها باشید

سفر با کودکان

سفر در کشورهای در حال توسعه معمولا با سفرهای اتوبوسی وحشتناک طولانی و آزاردهنده، راننده‌هایی که تند می‌رانند، استانداردهای ایمنی نامناسب و تهویه‌ی هوایی همراه است که روی درجه‌ی آخر گذاشته شده است. ما معمولا در کیف دستی‌مان لباس اضافه و کیسه‌ی تهوع (همچنین اسباب‌بازی و کتاب) همراه می‌بریم، اما در صورت امکان سعی می‌کنیم از قطار، کشتی یا هواپیما استفاده کنیم.

مراقب حال خودتان باشید

هتل هیلتون

بچه‌ها عزیزترین دارایی شما هستند، اما مراقبت بیست و چهار ساعته از آن‌ها در بالا و پایین‌هایی که سفر طولانی‌مدت به همراه دارد، می‌تواند خسته‌کننده و پراسترس باشد. ما هر بار که فرصتش پیش می‌آمد، پرستار کودک می‌گرفتیم و یک غروب رمانتیک را با هم می‌گذراندیم یا اینکه نوبتی یکی‌مان از بچه‌ها مراقبت می‌کرد و دیگری تنهایی به سراغ فعالیت‌هایی مثل غواصی یا کوهنوردی می‌رفت.

از آموزش در جاده غافل نشوید

سفر با کودکان

البته که شما باید فرزندان‌تان را آموزش دهید. ما خودمان را موظف می‌کردیم که هفته‌ای چند ساعت را به آموزش خانگی بچه‌هایمان اختصاص دهیم. این کار همیشه هم آسان نبوده (پسرمان بیشتر ترجیح می‌دهد زمین را بکند و به دنبال موجودات کوچک بگردد)، اما ما معمولا به کمک تطبیق تمرین‌ها با علایق بچه‌ها و استفاده از محیط اطراف برای آموزش، موفق می‌شویم.

لپ‌تاپ همراه ببرید

سفر با کودکان

کامیپوتر علاوه بر اینکه می‌تواند نقش سینما، کنسول بازی و دریچه‌ی ارتباط تصویری با اقوام را داشته باشد، ابزاری مهم در آموزش خانگی است. هر وقت که اینترنت بی‌سیم موجود باشد، می‌توانیم به منابع آموزشی دسترسی داشته باشیم و تحقیق انجام دهیم.

با اینکه این جمله کلیشه‌ای است، اما واقعیت دارد: سفر بهترین راه آموزش است. به‌جای اینکه مستقیما به ساحل بروید، به دنیال تجربه‌های جالب و غیرمعمول باشید تا ارزش سفرتان را بالا ببرید. پسرهای ما در صخره‌ها، جنگل‌ها و کوه‌ها پرسه زده‌اند؛ با فرهنگ‌های به شدت متفاوتی آشنا شده‌اند، معابد باستانی و بازارهای  عجیب و غریب را جستجو کرده‌اند و کروکدیل، نوک‌شاخ، اورانگوتان و تعداد زیادی موجود دیگر را از نزدیک دیده‌اند، آن هم نه در باغ‌وحش، بلکه در طبیعت. چنین چیزهایی را نمی‌توان در مدرسه تجربه کرد.

مطالب مرتبط:

منبع lonely planet

دیدگاه