سفر ماجراجویی به گرجستان

علیرضا شفیعی
علیرضا شفیعی پنجشنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۵
سفر ماجراجویی به گرجستان

برای ماجراجویی در سفر به چه کشورهایی فکر کرده‌اید؟‌ احتمالا گرجستان یکی از آن‌ها نبوده است. مقاله‌ی زیر بعد تازه‌ای از گرجستان را به تصویر می‌کشد.

همسایه‌ی شمالی‌ مقصدی شناخته شده برای گردشگران ایرانی است؛ هم نزدیک است و هم ارزان. نوروز و تابستان هم جاذبه‌های خاص خودش را دارد، جاذبه‌هایی مخصوص ما ایرانی‌ها! اما کم‌تر کسی هست که با شنیدن نام گرجستان به فکر ماجراجویی و آدرنالین بیوفتد. مقاله‌ی پیش‌رو از کلیشه‌های سفر به گرجستان- به ویژه تفلیس - دور شده و تصویر تازه‌ای از این کشور ارائه‌ کرده‌است.

طبیعت گردی و پیاده روی

طبیعت گردی

عاشق پیاده‌روی هستید؟ به کوهستان‌های قفقاز سر بزنید. حتما نباید کوهنورد باشید؛ به ویژه بعد از آن‌که پول‌های زیادی خرج شده تا گردشگران عادی هم بتوانند از این کوهستان‌ها دیدن کنند. ۷ مسیر پیاده‌روی به تازگی بازسازی شده و شبکه‌ای از راه‌ها در دست احداث هستند تا پارک‌های ملی گرجستان را به هم متصل کنند.

اگر محدودیت زمانی ندارید، مسیر ۵۸ کیلومتری «مستیا» (Mestia) به «اوشگولی» (Ushguli) را امتحان کنید. این مسیر به منطقه‌ی «سوانتی بالا» (Upper Svaneti) ختم می‌شود. این منطقه از مناطق تحت حفاظت «یونسکو» به حساب می‌آید. در این منطقه شاهد خانه‌های بُرجی خواهید بود. این خانه‌ها در گذشته کاربرد نظامی داشته‌اند ولی امروزه برای سکونت محلی‌ها استفاده می‌شوند. اگر انرژی و وقت کافی دارید، می‌توانید چند ساعتی در جاده‌ای فرعی پیاده‌روی کنید تا به منظره‌ی تماشایی یخچال «چالادی» (Chalaadi) برسید و از تماشای آن لذت ببرید.

یک تابلوی طبیعی دیگر هم برایتان سراغ داریم. در نزدیکی شهر کوچک «استپانس میندا»‌ (Stepantsminda) در منطقه‌ی «ختا تیهانی» (Mtskheta-Mtihani)، در ارتفاع ۲۱۷۰ متری سطح زمین و درست در امتداد کوه «کازبک» (Kazbek) کلیسای تثلیث «گرگتی» (Gergeti) واقع شده است. در کنار این کلیسا که بایستید، احتمالا به ابرهای زیر پای خود سروری خواهید کرد.

اسکی

اسکی

کشور خودمان از نظر پیست اسکی کمبودی ندارد. اما شاید به دنبال تنوع هستید و از تجربه‌های جدید بدتان نمی‌آید. در گرجستان ۶ پیست اسکی وجود دارد. در این بین «گوداوری» (Gudauri) بهترین گزینه‌ است. این منطقه بیش‌ از ۵۰ کیلومتر فضا برای اسکی دارد. احتمالا ۵۰ کیلومتر هر سلیقه یا سطحی از حرفه‌ای‌گری را راضی نگه می‌دارد.

بیش‌تر اشکال اسکی، از جمله اسکی شبانه، در «گوداوری»‌ قابل انجام است. فاصله‌ی بین ژانویه تا آوریل - از اوایل دی تا ابتدای اردیبهشت- بهترین زمان برای اسکی در این منطقه است.

رفتینگ

رفتینگ

برای کایاک‌سواری یا رفتینگ در گرجستان، گزینه‌های زیادی وجود دارد. چه تازه‌کار باشید و چه حرفه‌ای، مکانی مناسب شما وجود دارد. برای چنین تفریحاتی نیاز نیست راه درازی را طی کنید. کمتر از یک ساعت راه دارید تا به تلاقی رودخانه‌ی «کواری»‌ (Mtkvari) با «آراقوی» (Aragvi) برسید و یک روز یا چند ساعت را وقف قایق سواری یا رفتینگ کنید.

این امکان وجود دارد که در بالای رودخانه سری به قلعه‌ی «آنانوری»‌ (Ananuri) بزنید.

پاراگلایدر سواری

پاراگلایدر

«گوداوری» تنها به درد اسکی‌ بازها نمی‌خورد. پاراگلایدر سوارها نیز می‌توانند این منطقه را به فهرست سفر خود اضافه کنند.

تازه‌کارها می‌توانند با یک مربی ماهر پرواز کنند. آن‌ها که جربزه و مهارتش را دارند می‌توانند به تنهایی به آسمان بزنند. در تمام طول سال امکان پاراگلایدر سواری در این ناحیه وجود دارد. می‌توانید زمستان را انتخاب کنید تا از اسکی هم بی نصیب نباشید. اما اگر زیبایی منظره‌ی زیر پایتان اهمیت بیش‌تری دارد، تابستان زمان مناسب‌تری است.

اسب سواری

اسب سواری

در پارک ملی «توشتی» (Tusheti) می‌توان در مسیرهایی اسب‌سواری کرد که به قله‌هایی با ارتفاع ۳ هزار متر ختم می‌شوند. مسیرهای باریک کوهستانی که از قدیم مورد استفاده‌ی چوپان‌ها بوده اند، مقصدی جز ارتفاع ندارند.

در طول مسیر از دورافتاده‌ترین روستاهای گرجستان عبور کرده و آبشار و دریاچه‌های متعددی را خواهید دید. می‌توانید در تورهای محلی شرکت کنید و شام را با خانواده‌های چادر نشین صرف کنید. خانواده‌هایی که زمستان را در دشت‌های کم ارتفاع می‌گذرانند و در تابستان به کوه‌های مرتفع کوچ می‌کنند.

خوراک معتادین به آدرنالین

خاچاپوری

برای ماجراجویی و انجام کارهای هیجان‌انگیز، به غذای مناسب نیاز است. در این مورد مشکلی ندارید چرا که غذاهای گرجی، غذاهایی ارزان و پر انرژی هستند که سوخت لازم برای ماجراجویی را تامین می‌کنند.

محلی‌ها مهمان‌نواز هستند و احتمال این‌که به شما غذا تعارف کنند زیاد است. البته نباید در محله‌های معروف تفلیس چنین انتظاری داشت. پیش‌تر گفتیم که این مقاله آن روی سکه‌ی گرجستان است، سمتی که کم‌تر در موردش می‌دانیم.

سالاد گرجی برای گرج ها نقش ماست و سالاد شیرازی سفره‌ی ایرانی را ایفا می‌کند. این سالاد مخلوطی از گوجه، خیار، پیاز و جعفری است. هرچند ممکن است شکل‌های دیگری از آن را هم ببینید. از خوردن «خاچاپوری» (khachapuri ) غفلت نکنید. «خاچاپوری» نوعی شیرینی پنیری است که در انواع مختلف درست می‌شود. شاید آن را به شکل تکه‌های کوچکی ببینید که با مخلوطی از پنیر و گوشت، یا حتی اسفناج پر شده اند. شکل‌های متفاوت‌تری از آن هم وجود دارد، مثلا ممکن است روی آن با تخم مرغ پوشیده باشد.

گرج‌ها شیرینی‌های زیادی دارند که از سبزیجات ساخته شده‌اند. بد نیست آن‌ها را هم امتحان کنید.

اگر دنبال بهترین ??? ??????? برای سفر به این کشور دیدنی هستید، با کمک کجارو می‌توانید بهترین تورها را از معتبرترین آژانس‌های گردشگری تهیه کنید. فقط کافی است تا زمان سفر و قیمت مورد نظرتان را تعیین کنید و سپس با توجه به قیمت مورد نظر، بهترین و مناسب‌ترین تور را انتخاب کنید.

??? ??????? ?????
برای گشت و گذار  راحت در گرجستان، پیشنهاد می‌کنیم جاهای دیدنی گرجستان را در کجارو ببینید و سفرتان را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع Rough Guides

دیدگاه