بناهای سنگی باستانی سراسر جهان را بشناسیم

سحر مردانه
سحر مردانه جمعه، ۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
بناهای سنگی باستانی سراسر جهان را بشناسیم

حرکت دادن سنگ‌های بزرگ و ساختن خانه و بنا، کاری بسیار دشوار و باور‌نکردنی است. اما بناهای باستانی فروانی در سراسر جهان با ساختار سنگی عظیم وجود دارد که هنوز هم پا‌بر‌جا هستند.

حرکت دادن سنگ‌های بزرگ و استفاده از آن‌ها، کار فوق‌العاده دشواری است. تصور کنید، قرن‌ها پیش این سنگ‌ها به‌وسیله‌ی نیروی انسانی و بدون کمک هیچ‌گونه وسیله‌ی مکانیکی و الکترونیکی، به حرکت در آمده‌ و در جای اصلی مستقر شده‌اند. بنا‌های سنگی باستانی در برخی مناطق مورد آسیب قرار گرفته‌اند، اما هنوز هم از آن‌ها آثار ارزشمندی باقی مانده است. زمانی که این بنا‌های سنگی را از نزدیک می‌بینید، مات و مبهوت عظمت آن‌ها خواهید شد و قطعا به چگونگی حرکت دادن این سنگ‌ها فکر خواهید کرد.

پولنبرن دولمن (Poulnabrone Dolmen)، ایرلند

بنای سنگی

در سمت غربی ایرلند، در بارن (Burren) سنگ‌های دارای تعادل و بدون حفاظی وجود دارد که به‌طور نفس‌گیر و عجیب روی یکدیگر مستقر شده‌اند. تخمین زده شده که قدمت این بنای سنگی بین ۵ تا ۶ هزار سال است. دور تا دور این سنگ‌ها، طناب‌هایی کشیده شده است که به شما این امکان را می‌دهد با خیال راحت در اطراف آن‌ها حرکت کنید و در عین حال به این بنای تاریخی هم آسیبی وارد نشود.

حلقه برودگار (Ring of Brodgar)، اسکاتلند

بنای سنگی

می‌توان گفت که این دایره سنگی با نام حلقه برودگار، به خوبی توسط بریتانیایی‌ها حفظ شده است. ۲۷ مورد از ۶۰ سنگ اصلی این بنای تاریخی که بیش از ۴ هزار سال قدمت دارد، هنوز هم به‌صورت ایستاده باقی مانده‌اند. طبق اندازه‌گیری‌ها ۱۰۴ متر فضای داخل این حلقه، خالی است، اما اینکه برای ستاره‌شناسی، مراسم مذهبی و تشریفاتی یا دیگر موارد از آن استفاده می‌شده یا خیر، مبهم است.

Trethevy Quoit، انگلستان

بنای سنگی

مشرف بر یک پرتگاه در موقعیت تلاقی دو نهر، این دلمن (dolmen) یا مقبره که قدمت آن به ۳۳۰۰ تا ۳۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، قرار گرفته است. دلمن به معنای یک میز سنگ است، اگر‌چه بنیان این بنا بر اثر باران‌های اسیدی و تغییر شرایط آب و هوایی زمین از بین رفته، اما همچنان زیبایی و عظمت خود را حفظ کرده است.

دلمن د منگا (Dolmen de Menga)، اسپانیا

بنای سنگی

این بنای سنگی عظیم در زیر یک تپه در اسپانیا، مدفون شده است. تالار‌هایی که در این بنا قرار دارند، تقریبا ۲۵ متری هستند و ارتفاع سقف نیز، اندازه‌ی تپه است. در ساخت آن از حدود ۳۲ سنگ فوق‌العاده عظیم استفاده شده است. قدمت آن به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، گفته می‌شود در زمان باز شدن این تپه در قرن نوزدهم، بیش از صد‌ها اسکلت نیز در آن پیدا شد.

گریمزپوند و دریزلکمب (Grimspound and Drizzlecombe)، انگلستان

بنای سنگی

این دو بنای سنگی باستانی در انگلستان واقع شده است، البته به جزء این دو بنا، بناهای سنگی معروف دیگری هم در آن وجود دارد. Grimspound ، زیبا و دیدنی، ویرانه‌هایی که از سنگ‌های عصر حجر و برنز به شکل یک دایره تشکیل شده است. همه مسافران برای کشف و گشت و گذار در این منطقه آزاد هستند. Drizzlecombe هم ستون‌های سنگی است که در سمت غربی دارتمور (Dartmoor) قرار دارند. در واقع از سه ردیف سنگ اصلی و عمودی تشکیل شده که بلند‌‌ترین آن‌ها ۴٫۳ متر است.

دلمن د من کریوند (Dolmen de Mané Kerioned)، فرانسه

بنای سنگی

دلمن د من کریوند که در فرانسه قرار دارد، از بیش از صد سنگ ایستاده و دلمن تشکیل شده است. دسترسی به این بنای سنگی و تاریخی برای تور‌ها حدود ۶ یورو هزینه در پی خواهد داشت. البته در زمستان دسترسی به آن برای عموم رایگان است. اما در نزدیکی این بنای سنگی، سه دلمن و سنگ ایستاده‌ی کوچک وجود دارد که قدمت آن‌ها به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد و بازدید از آن‌ها کاملا رایگان است.

Poskær Stenhus، دانمارک

بنای سنگی

بزرگ‌ترین بازمانده در اطراف تپه‌ای در دانمارک، بنایی تاریخی دایره‌ای شکل که از ۲۳ سنگ، از جمله یک قلوه سنگ ۱۱٫۵ تنی که برای برقراری تعادل گذاشته شده، تشکیل شده است. قدمت بنای سنگی به ۳۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در اواسط بهار، این مکان در سحر‌گاه برای دیدن طلوع خورشید، بهترین است.

برین سلی ددو (Bryn Celli Ddu)، ولز

بنای سنگی

در میان تپه، مقبره یا استراحتگاهی تاریک با سنگ‌های ۵۰۰۰ ساله عصر حجر، ساخته شده است. گفته می‌شود که مکانی خنک و مناسب برای روز‌های گرم تابستانی است. حتی درز‌هایی هم در میان سنگ‌های مدفون شده وجود دارد که نور خورشید در آن نفوذ کرده و اتاق‌ها را روشن می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه