معرفی روش هایی برای برگزاری سافاری بدون ماشین

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
معرفی روش هایی برای برگزاری سافاری بدون ماشین

یک سافاری خاطره‌انگیز لزوما با ماشین‌سواری در دل طبیعت وحشی همراه نیست. در واقع امروزه از راه‌های دیگری نیز می‌توان سافاری را تجربه کرد، راه‌هایی که چه بسی بسیار خاطره‌انگیزتر هم باشند.

سافاری در حالت عام با گشت‌وگذار در طبیعت و حیات وحش و بازدید و مشاهده‌ی حیوانات در زیستگاه اصلی‌شان معنا و مفهوم پیدا می‌کند. اغلب ما انتظار داریم که سافاری را سوار بر ماشین تجربه کنیم، اما گاهی لازم است راه‌های دیگر را هم امتحان کرده و تجربه خود را مبدل به ماجراجویی بزرگ و فراموش‌نشدنی کنیم.

نویسنده‌ای به نام «رایان کینگتون» (Ryan Knighton) دقیقا به چنین راه و روشی روی آورده است. او می‌گوید که در آخرین سفر برنامه‌ریزی شده‌اش در زیمباوه تصمیم گرفته از ماشین جیپ پیاده شده و حیات وحش را با کمک حواس دیگری همچون حس بویایی، شنوایی و چشایی لمس و درک کند. او ماحصل تجربیاتش را در قالب معرفی این چند روش نوین با خوانندگان خود در میان گذاشته است. روش‌هایی که با عاشقان طبیعت و ماجراجویی فرصت می‌دهد تا نه‌تنها به درکی تازه از سافاری دست پیدا کنند، بلکه پیوندی تازه با طبیعت پیرامون خود برقرار کرده و حتی به حفظ بقای موجودات در معرض خطر کمک کنند.

در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم وقتی درهای ماشین را بسته و وارد این ماجراجویی تازه می‌شویم چه چیزهایی در انتظارمان است و قرار است چه تجربیاتی را به صندوقچه خاطرات ریز و درشت خود از سفر به سبک سافاری اضافه کنیم؟

یک بازدید فرهنگی 

سافاری و فرهنگ در آفریقا

در اقامتگاه «Singita Pamushana» که در کشور زیمباوه واقع شده است، فرصتی ناب برای آشنایی و گفتگوی فرهنگ‌ها مهیا است. بازدیدکنندگان می‌توانند با اعضای قبیله بومی «Shangaan» در دهکده «کامباکو» (Kambako) وقت گذرانی کرده و در خلال این بازدید اطلاعات خود در مورد روش‌های قدیمی استفاده شده توسط شکارچیان باستان را افزایش دهند، روش‌هایی که با نیم نگاهی به چشم‌انداز محلی این منطقه توسعه پیدا کرده‌اند.

در عین حال افراد می‌توانند طریقه روشن کردن آتش با استفاده از اصطکاک را آموزش دیده و از شیرجه زدن در گودال‌های آب لذت برده یا با استفاده از برگ درختان نخل وحشی، سبدبافی را یاد بگیرند. یک گشت‌وگذار بی‌نظیر برای آن دسته که دوست دارند حین سفر با فرهنگ و دنیای ساکنان محلی نیز ارتباط برقرار کرده و بر معلومات و تجربیات خود بیفزایند.


اسب‌سواری

سافاری در آفریقا

یک برنامه ویژه در کشور کنیا که به بازدیدکنندگان فرصت می‌دهد در شکل و شمایلی جدید به گشت‌وگذار در مناطق حفاظت شده منطقه‌ی «ماسای مارا» (Maasai Mara) پرداخته و در عین حال از سواری کردن هم لذت ببرند.

سوارکاران در قالب این سافاری شگفت‌انگیز در یکی از دو کمپ این منطقه اقامت کرده و در این مدت از پرتگاه‌ و دره‌های خوش منظره این ناحیه دیدن می‌کنند و دست آخر با عبور از میان رودخانه در قالب سواری دو ساعته، به بهشتی طبیعی می‌رسند که محلی مناسب برای تماشای چیتا، فیل و گله‌های بزرگ گوزن‌های آفریقایی است. جایی که آرامش طبیعت در تار و پودش جاری است.


پیاده روی زیر نور مهتاب

جزیره کوبو

بین ماه ژوئن و نوامبر، طبیعت آفریقا پیشنهادی ویژه برای گردشگران دارد. در این مدت فرصت یک پیاده‌روی سحرانگیز در نور ماه کامل فراهم شده که مسافرانش را به درک جادوی چشم‌انداز «جزیره کوبو» (Kubu Island) در کشور بوتوسوانا دعوت می‌کند.

این سفر فراموش‌نشدنی از یکی از سه کمپ مجلل و باشکوه این منطقه یعنی «کمپ جک» آغاز می‌شود. سفر با پیاده‌روی از میان دشت‌های نمکی بوتسوانا همراه است که بی‌شباهت به سطح کره ماه نیستند. در این منطقه مهمانان با ابزارهای مرسوم عصر سنگ آشنا شده و به مشاهده‌ی حیوانات وحشی مثل کفتارهای قهوه‌ای و میرکات‌ها خواهند پرداخت.

در نهایت گروه در مقصد نهایی خود در جزیره کوبو توقف می‌کند، جایی که درختان زیبا و باشکوه بائوباب سر به آسمان ساییده‌اند و باور کنید تماشای کهکشان راه شیری در مخمل نیلگون آسمان در این شب‌های آرام و فراموش‌نشدنی، بسیار خاطره‌انگیز بوده و طعمی عاشقانه دارد.


کانو سواری

سافاری در آفریقا

با اقامت در کمپ «وامبورا» (Vumbura) در قالب یک سافاری مهیج در قلب حیات وحش، نگاهی نزدیک به طبیعت زیبا و البته غنی دلتای معروف «اکاوانگو» خواهید داشت. در این سفر بازدیدکنندگان سوار بر نوع خاص از کانو و تحت مراقبت راهنمایی خبره در زمینه هدایت قایق، دست به سفری ماجراجویانه در دهانه‌های کم‌عمق رودخانه می‌زنند.

جایی که علف‌های بلند روییده در کناره‌های ساحل مکانی ایده‌ال برای تماشای قورباغه‌های کوچک خوش نقش و نگار فراهم کرده است، ضمن آنکه کروکودیل و اسب‌های آبی نیز در این ناحیه قابل‌مشاهده‌اند. در امتداد سواحل این منطقه فیل و انواع ایمپالا و بز کوهی نیز برای نوشیدن آب در رفت و آمدند که فرصتی مناسب برای تماشای آن‌ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد.


پیاده‌روی در سایه سار جنگل

سافاری در آفریقا

در اعماق قاره آفریقا یک ماجراجویی بزرگ مهیا است. یک سفر بی‌نظیر به‌سمت دریاچه‌ واقع در پارک ملی «مان‌یارا» (Manyara) در کشور تانزانیا که طی آن مسافران می‌توانند به تماشای انواع پرندگان و نخستی‌ها در قلب طبیعت و زیستگاه طبیعی‌شان بنشینند. از این جمله می‌توان به گونه‌هایی از پرندگان بومی همچون منقار شاخی صورت نقره‌ای و گونه‌های میمون مثل «vervet monkey» اشاره کرد. به‌علاوه مارهایی همچون مامبای سیاه نیز در این منطقه مشاهده می‌شوند که در همراهی با ارکیده‌های وحشی و البته بی‌شمار گونه از پروانه‌ها، بهشتی رویایی برای عاشقان طبیعت را ترسیم می‌کند.

خوابیدن زیر سایه سار درختان جنگل در یکی از چادرهای واقع در نزدیکی دریاچه در اقاماتگاه درختی دریاچه مانیارا که در سایه سار فریبنده‌ی درختان ماهوگونی پنهان شده، دیگر جذابیت انکارناپذیر این مسافرت است.


مراقبت و رصد کرگدن‌ها

سافاری در آفریقا

برای مسافرانی در جست‌و‌جوی درک بهتر مفهوم تلاش‌های جاری در جهت جلوگیری از «برداشت غیر مجاز «anti poaching» پیشنهادی ویژه داریم. واقعیت این است که بشر تمام قد در جهت نابودی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری سیاره زمین در حرکت است و در این میان کرگدن‌ها یکی از قربانیان اصلی هستند که هدف اصلی شکارچیان بوده و در معرض خطر جدی انقراض قرار دارند.

در همین راستا «Epic Road» پیشنهادی خاص برای سافاری دوستان دارد تا در تجربه محافظت از این‌گونه رو به نابودی  در نواحی جنوبی قاره آفریقا شرکت کنند. در آفریقای جنوبی و به‌ویژه در شرق ناحیه «کیپ»، مهمانان ضمن اقامت در یک مهمانسرای عالی در منطقه «Kwandwe Great Fish River»، در مقام یک دامپزشک یا یک زیست شناس ظاهر شده و به مشاهده و رصد فعالیت‌های کرگدن‌های میکروچیپ دار شده این منطقه می‌پردازند. در خلال این سفر این گروه با تست DNA، معاینه و نیز گذاشتن چیپ در بدن کرگدن‌های تازه راه را بر شکارچی و قاچاقچیان غیرقانونی بسته و در حد امکان ریسک شکار این موجودات بی‌گناه و پیامدهای قانونی آن را افزایش داده و بدین صورت جلوی نابودی و انقراض آن‌ها را خواهند گرفت.

Kwandwe Great Fish River Lodge، آفریقای جنوبی

خب، نظر شما در مورد این شیوه‌های بی‌نظیر و مهیج سافاری چیست؟ اگر روزی شانس تجربه سافاری در آفریقا نصیب‌تان شد،کدام را ترجیح می‌دهید. سافاری با ماشین یا سافاری در سبک و سیاقی نوین و خاطره‌انگیز؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه