حمل و نقل عمومی در سنندج

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در سنندج

سنندج به عنوان مرکز استان کردستان در غرب ایران، هر سال پذیرای گردشگران زیادی است که خود را انواع وسایل حمل و نقل عمومی خود را به این شهر می‌رسانند.

سنندج مرکز استان کردستان است، این استان با مساحت ۲۸۲۰۳ کیلومترمربع، در غرب کشور و در مجاورت مرز عراق واقع شده است و از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از غرب به کشور عراق، از جنوب به استان کرمانشاه و از شرق به استان همدان و قسمتی دیگر از استان زنجان محدود می‌شود. گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از مراکز تاریخی و فرهنگی سنندج، در فصول مختلف به این شهر زیبا مسافرت می‌کنند؛ پس بهتر است که بدانند چطور می‌توانند با انواع وسایل حمل و نقل عمومی خود را به این شهر زیبا برسانند.

حمل و نقل برون شهری

فرودگاه

حمل و نقل سنندج

فرودگاه بین‌المللی سنندج در شهر سنندج در استان کردستان واقع شده‌ است. عملیات ساختمان اولیه آن در سال ۱۳۴۷ آغاز و در سال ۱۳۵۰ به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان و با امکانات بسیار اندک شروع به کار کرد. اولین پرواز فرودگاه در سال ۱۳۵۰ توسط شرکت هواپیمایی«هما» و با هواپیمای فوکر F-۲۷ انجام شد.

پس از آن، شرکت هواپیمایی آسمان با همین نوع هواپیما با دو پرواز هفتگی، پروازهای فرودگاه را توسعه داد. در حال حاضر در نوبت صبح، روزانه یک پرواز از سنندج به تهران و بالعکس توسط شرکت آسمان و در نوبت بعد از ظهر نیز یک پرواز توسط هواپیمایی قشم از سنندج به تهران و بالعکس انجام می‌شود. هم اکنون پروازهای خارجی به مقصد سلیمانیه و اربیل (هه ولیر) اقلیم کردستان عراق در این فرودگاه صورت می‌گیرد که دو پرواز در هفته است.

خودرو

حمل و نقل سنندج

از سمت پایتخت، آزادراه کربلا به سوی همدان و بزرگراه همدان، سنندج و بزرگراه کرمانشاه، میاندوآب مسیرهای ارتباطی این شهرستان به مناطق اطراف عبارتند از:

  • راه اصلی به سمت شمال غربی تا شهر سقز به درازای ۱۹۳ کیلومتر، از ۸۷ کیلومتری این راه، یک راه اصلی به درازای ۴۴ کیلومتر به سمت شمال شرقی تا شهر بیجار و از آن جا تا شهر زنجان ادامه دارد.
  • راه اصلی به سمت شرق تا شهر قروه به درازای ۸۷ کیلومتر، از همین راه، راهی به درازای ۱۶۵ کیلومتر سنندج را به مرکز استان همدان متصل می‌کند.
  • راه اصلی به سمت جنوب تا شهر کرمانشاه به درازای ۱۳۰ کیلومتر

تمامی این مسیرها از مقصد مرکز استان است.

اتوبوس

سنندج دارای دو پایانه اتوبوسرانی است، ترمینال شمالی به ترمینال سقز معروف است و ترمینالی اصلی شهر در شرق قرار داشته و برای بیشتر شهرها اتوبوس دارد.

راه آهن

با رسیدن خط آهن به همدان، ریل‌گذاری پروژه همدان به سنندج نیز آغاز شده است. این پروژه ۱۵۰ کیلومتری در حال حاضر آمادگی ریل‌گذاری در ۱۰۰ کیلومتر را پیدا کرده و در آینده نزدیک زیرسازی این پروژه نیز نهایی خواهد شد.

حمل و نقل درون شهری

اتوبوس

حمل و نقل سنندج

با استفاده از کارت اعتباری اتوبوسرانی و نصب تجهیزات ویژه در نقاط مختلف شهر، سازمان اتوبوسرانی به آسانی قادر است تعداد استفاده‌کنندگان از اتوبوس را در شهر سنندج به دست آورد و حتی تعیین کند که یک شخص در طول یک دوره زمانی چند بار از اتوبوس استفاده کرده است. هم اکنون ۹۸ اتوبوس بخش دولتی و ۴۹ اتوبوس بخش خصوصی در شهر سنندج فعالیت می‌کنند.

تاکسی

حمل و نقل سنندج

کمبود تاکسی در ایستگاه‌ها و انتظار مسافران جهت سوار شدن به تاکسی، دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب و متعارف، نچسباندن برچسب نرخ کرایه تاکسی، تنش رانندگان با مسافران به دلیل کمبود پول خُرد برای پس دادن به مسافران و ... از جمله مشکلات تاکسی‌ها در شهر سنندج است؛ با این وجود آقای مرغوبی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی سنندج در واکنش به گزارش یک خبرنگار ضمن منکر شدن همه این نابسامانی‌ها گفته است سنندج به شهر تاکسی‌ها شهرت دارد!

کرایه ناوگان اتوبوس رانی دو نرخی است یعنی شهروندان می تواند کرایه خود را هم به صورت نقدی و هم از طریق کارت بلیط پرداخت کنند. نرخ کرایه نقدی نسبت به پرداخت با کارت بلیط تفاوت زیادی دارد، شهروندان در راستای تسریع در پرداخت کرایه و همچین کاهش مراودات پولی، از کارت بلیط برای پرداخت کرایه خود استفاد کنند. کمترین نرخ جدید کرایه ناوگان اتوبوسرانی در سال جاری در صورت پرداخت به صورت نقدی ۵ هزار ریال و بیشترین نرخ کرایه هم ۶ هزار ریال است. کمترین نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی در صورت پرداخت به صورت کارت بلیط ۳۷۰۰ ریال و بیشترین نرخ کرایه بلیط هم مربوط به خط دوشان با قیمت ۵ هزار ریال است.

خودرو

حمل و نقل سنندج

با خودروی شخصی می‌توانید در تمام خیابان‌های سنندج بگردید چرا که خبری از طرح زوج و فرد نیست؛ ولی بسیاری از خیابان‌های مرکز شهر یکطرفه هستند. با این حال بهتر است از خودروی شخصی صبح‌ها استفاده کنید زیرا بعد از ظهرها تمام خیابان‌های سنندج مخصوصاً روزهای پنجشنبه‌، شلوغ هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه