دور اسپانیا در ۸ روز با MrTripic و کجارو

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان شنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
دور اسپانیا در ۸ روز با MrTripic و کجارو

گزارش سفرهای جذاب مجید عرفانیان یا MrTripic را شاید در اینستاگرام یا وبلاگ شخصی ایشان دیده باشید. این بار MrTripic، سفیر کجارو در اسپانیا خواهد بود. دور اسپانیا در ۸ روز را همراه ما باشید.

مجید عرفانیان، کارشناس گردشگری، بلاگر، عکاس و فیلمسازی است که تجربه‌های سفر خود را در ????? ???? و همچنین پیج اینستاگرامش با عنوان مستر تریپیک (MrTripic) به اشتراک می‌گذارد. اگر پیش از این، پیج ایشان را دیده باشید، حتما محو تماشای عکس‌های سفر او به کشورهای مختلف شده‌اید.

مجید عرفانیان به‌عنوان مشاور و راهنمای سفر، تجربیات و نکات بسیار کاربردی را در سفر به مقاصد دیدنی و جذاب دنیا با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد که راه‌گشای کسانی خواهد بود که قصد سفر دارند و از طرفی، مخاطب را با خود همسفر می‌کند.

این بار MrTripic، هشت روز به اسپانیا سفر خواهد کرد تا کاربران کجارو را از آغاز تا پایان، همسفر این مسیر کند.

اسپانیا کشوری نه چندان پهناور، اما با شهرتی جهانی در فرهنگ، غذا و آداب و رسوم خاص است. در نگاه اول، از اسپانیا، هیجان، ماجراجویی، گاوبازی‌های عجیب و خطرناک، جشن گوجه فرنگی و رقص و موسیقی بی‌نظیرش از ذهنمان خواهد گذشت. همسفر و همراه کجارو و MrTripic باشید تا در این هشت روز، مادرید، زاراگوزا و بارسلون را با هم ببینیم، غذاهای اسپانیایی را تست کنیم و از هیجان و ماجراجویی بگوییم.

سفرنامه کجارو و MrTripic را می‌توانید در قالب متن، عکس و ویدیو در همین صفحه از مجله کجارو، صفحه اینستاگرام کجارو و همچنین اینستاگرام MrTripic دنبال کنید.

روز اول

سفر از فرودگاه امام خمینی برای انجام کارهای مربوط به پرواز آغاز می‌شود. بعد از دریافت کارت پرواز و تحویل بار، به‌سمت سالن ترانزیت خواهیم رفت تا به استانبول و از آنجا به مادرید برویم.

آغاز سفر

خیلی با ترس و لرز، شاید حدود دو ساعت مانده به زمان پرواز، از خانه به‌سمت فرودگاه حرکت کردم؛ چراکه اصلا از وضعیت فرودگاه و جاده مطلع نبودم و در عین حال، بسیار نگران تاخیر هم بودم. اما خوشبختانه زمانی که به فرودگاه رسیدم، خلوت‌ترین فرودگاه امام خمینی که در طول همه سفرهایم تجربه کرده بودم را دیدم. مراحل قبل از پرواز، بسیار ساده انجام شد و پرواز ترکیش هم راس ساعت پرواز کرد. پرواز بسیار خوب بود، ساعت ۳:۲۵ پرواز آغاز شد و حوالی ۶ به وقت محلی، به استانبول رسیدم. سپس برای پرواز بعدی به سوی اسپانیا، به فرودگاه آتاتورک رفتم. این پرواز ساعت ۸:۲۰ دقیقه انجام شد و حوالی ساعت ۱۱ به وقت محلی در مادرید، وارد مادرید شدم و بخش اصلی ماجراجویی در اسپانیا آغاز شد.

روز دوم

همراه با راهنمای تور گشتی در مادرید و جذاب‌ترین دیدنی‌های اسپانیا خواهیم زد.

سفر MrTripic در اسپانیا از شهر مادرید آغاز شده و در این ماجراجویی، از بهترین نقطه برای شروع گردش در مادرید خواهد گفت که «قلب مادرید» محسوب می‌شود. سپس همراه او به مکانی جذاب برای «شکم دوست‌ها» سر می‌زنیم. در ادامه، MrTripic از تجربه طعم‌های مختص اسپانیا تعریف می‌کند و در آخر، ما و شما را به قدیمی‌ترین رستوران دنیا می‌برد. در ادامه «از قلب اسپانیا تا قدیمی‌ترین رستوران دنیا» همراه «دور اسپانیا در ۸ روز» باشید تا بهترین چیزهایی که باید در سفر به اسپانیا تجربه کنید را از زبان ‌MrTripic بخوانیم.

مادرید؛ از قلب مادرید تا قدیمی‌تری رستوران دنیا

قلب مادرید: بهترین نقطه برای آغاز ماجراجویی در شهر

مادرید

وقتی به مادرید می‌رسید، شکی نیست که باید گشت و گذارتان را از دو نقطه مهم شهر شروع کنید؛ در واقع مادرید دو نقطه محوری دارد که هر دوی آن‌ها، میدان‌های بسیار مهم شهر هستند. یکی از آن‌ها، میدانی است که خاستگاه اتفاقات اجتماعی مادرید است که «قلب مادرید» محسوب می‌شود. این میدان، میدان سول (Sol) نام دارد که بسیاری از تحولات اجتماعی، تجمع مردم در اعتراضات و مقاومت مردم در برابر ناپلئون، در حافظه تاریخی آن ثبت شده است. تمامی این حوادث در میدان سول یا «پوئرتا دل سول» به معنی «دروازه خورشید» رقم خورده است. خرس و درختی که در تصویر می‌بینید، نماد شهر مادرید است که پنجاه سال پیش در این میدان نصب شده است.

نقطه دوم محوری مادرید، «میدان مایور»، جایی است که خاستگاه اتفاقاتی بوده که مبنای آن از طرف حکومت تعیین شده است. برای مثال تجمع مردم، مسابقات گاوبازی، مراسم‌های مذهبی و... . اینجا مکانی است که رویدادهای بسیار مهمی در شهر مادرید را شاهد بوده است. این میدان هم بسیار دیدنی است و دورتادور آن را رستوران و کافه‌هایی احاطه کرده‌اند که می‌توان غذاهای اسپانیایی را در آن‌ها تجربه کرد. در هر دو میدان، هنرمندان زیادی هستند که برنامه‌های جالبی اجرا می‌کنند: از مجسمه‌های زنده گرفته که خودشان را به‌شکل‌های مختلفی درمی‌آورند و مانند مجسمه، ثابت می‌ایستند تا نوازنده‌هایی که موسیقی زنده اجرا می‌کنند.

سن میگل: بهشت شکم‌دوست‌ها

مادرید

سن میگل یا بازار سن میگل که در تصویر می‌بینید، بهشتی است برای کسانی که شکم‌دوست هستند. نمونه غرفه‌هایی که در این بازار قرار دارد را در تصاویری که در ادامه می‌آیند خواهید دید. این بازار، یک بازار روز قدیمی است که بازسازی و مدرنیزه شده است و در آن می‌توان انواع و اقسام خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها و چیزهای جذاب را تجربه کرد. داخل این بازار بسیار هیجان‌انگیز است. چند نمونه از خوردنی‌های دریایی را در تصاویر می‌بینید.

مادرید

کالاماری، بچه اختاپوس، ماهی ساردین و تکه‌های ماهی سرخ‌شده، به‌ترتیب خوردنی‌هایی هستند که داخل پاکت‌های قیفی ارائه می‌شوند.

مادرید

در این تصویر هم انواع زیتون را می‌بینید که در اسپانیا ارائه می‌شود؛ اسپانیا مرغوب‌ترین زیتون دنیا را دارد و ده‌ها مدل زیتون مختلف را می‌توان در اینجا امتحان کرد.

چورّو کن شکلاته: تجربه طعم‌های مختص اسپانیا

مادرید

در ادامه‌ی کارهای مهمی که باید در اسپانیا و به‌ویژه مادرید تجربه کرد، به یکی از قدیمی‌ترین چورریاهای مادرید سر زدیم. چورّو جایی است که در در آن «چورّو کن چوکولاته» که یک خوردنی مخصوص اسپانیا است را سرو می‌کنند. «چورّو» خوردنی‌هایی است که شبیه به بامیه هستند و بافت کاملا تردی دارد، خودش شیرینی خاصی ندارد و آن را در شکلات داغ می‌زنند و میل می‌کنند. به این ترتیب «چورّو کن چوکلاته» جذاب شکل می‌گیرد.

دو چورّو خیلی معروف در مادرید وجود دارد که من به یکی از معروف‌ترین آن‌ها یعنی «سن خینس» سر زدم و این تجربه اسپانیایی را داشتم.

بوتین: قدیمی‌ترین رستوران دنیا

مادرید

مکان بعدی که به آن سر زدم، قدیمی‌ترین رستوران دنیا است. در تصویر نمای بیرونی رستوران بوتین (Botin) را می‌بینید که طبق گواهی که در گینس ثبت شده است، عنوان قدیمی‌ترین رستوران دنیا را گرفته و از سال ۱۷۲۵، خدمات ارائه می‌کند و هفت سال دیگر، سیصدمین سالگرد افتتاح رستوران را جشن خواهد گرفت...

مادرید

روز سوم

در روز سوم هم بازدید از دیدنی‌های مادرید را در برنامه خواهیم داشت. به شهر تاریخی تولدو نیز سر خواهیم زد...

وقتی به مادرید سفر می‌کنیم، به‌طور معمول بعضی از جاذبه‌ها اصطلاحا Must See هستند و باید آن‌ها را دید. برنامه اصلی ما در این روز، دیدن این مکان‌ها بود. البته روز گذشته ۳ مورد از آن‌ها را دیده بودیم و امروز به بازدید از سایر دیدنی‌ها پرداختیم.

در مادرید یکی از مکان‌های مهمی که باید ببینیم، میدان گاوبازی است؛ به هر حال گاوبازی جزو فرهنگ اسپانیایی‌ها است. نکته جالبی که وجود دارد این است که میدان گاوبازی لزوما برای این نیست که مسابقات گاوبازی را در آنجا تماشا کنیم. گاهی اوقات در این میدان‌ها، کنسرت‌های موسیقی و برنامه‌های هنری اجرا می‌شود.

زمان‌هایی که مسابقات برگزار نمی‌شود، می‌توان از خود میدان به‌عنوان محل مسابقه بازدید کرد. در کنار میدان هم موزه‌های حاشیه‌ای وجود دارد که در آنجا می‌توان لباس گاوبازها را دید و با لوازمی که در آنجا موجود است می‌توان عکس گرفت. بعضی از بخش‌های میدان را که گاوها را قبل از ورود به مسابقه در آنجا نگهداری می‌کنند، با پخش صدای گاو عصبانی، خیلی جذاب‌تر کرده‌اند که می‌توانید آن‌ها را ببینید.

بعد از میدان گاوبازی به سراغ استادیوم سانتیاگو برنابئو رفتیم که استادیوم اختصاصی تیم قوتبال رئال مادرید، ‌پرافتخارترین تیم فوتبال اروپا، است. این استادیوم در مرکز شهر مادرید قرار دارد، در بلوار بسیار معروف کاستیانا. این استادیوم ۸۴ هزار نفری است. تاریخ تاسیس باشگاه، ۱۹۰۲ و تاریخ ساخت استادیوم ۱۹۴۷ میلادی است. البته سال‌های مختلفی روی بدنه استادیوم روایت شده است.

از داخل این استادیوم می‌توانید به‌عنوان موزه بازدید کنید. خیلی از کاپ‌ها، مدال‌ها، لباس‌ها و وسایلی که مربوط به بازیکنان این باشگاه در طول تاریخ بوده است و هرآنچه مربوط به تاریخ این باشگاه است، در قالب موزه ارائه شده که بازدید از آن برای دوستداران فوتبال بسیار جذاب خواهد بود.

اسپانیا

سپس به سراغ بخش مدرن شهر مادرید رفتیم. در این بخش دو برج بسیار معروف وجود دارد که به‌صورت کج روبه‌روی هم ساخته شده‌اند که اصطلاحا به آن‌ها دروازه اروپا گفته می‌شود. این برج‌ها درست در کنار میدان «کاستیا» واقع شده است. در مرکز میدان کاستیا نیز، یک ابلیسک مدرن‌شده قرار دارد؛ ابلیسک، نمادی مصری است. این ابلیسک طلایی، به سفارش یکی از بانک‌های اسپانیا، به واسطه خدماتی که در این سال‌ها به مردم اسپانیا داده است، ساخته و در آنجا نصب شده است.

در ادامه چهار مورد از بلندترین آسمان‌خراش‌های اسپانیا را دیدیم که بلندترین آن‌ها، آسمان‌خراش پابلو پیکاسو است.

اسپانیا

برنامه بعدی ما بازدید از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پارک شهر مادرید، پارک رتیرو (Buen Retiro Park) بود. می‌توان گفت این پارک، جایگاه هاید پارک لندن (Hyde Park) را در مادرید دارد. این پارک به‌اندازه‌ای بزرگ است که دو دریاچه، ساختمان‌های متعدد و مراکز تفریحی متنوع را در خود جای داده است. پارک رتیرو، مکانی مناسب برای قایق‌سواری، استراحت، ‌دویدن و... است.

اسپانیا

مکان بعدی که به آن سر زدیم، یکی از خاص‌ترین ایستگاه‌های قطار ـ شاید بتوان گفت ـ دنیا بود: ایستگاه قطار آتوچا (Madrid Atocha Railway Station). وقتی وارد این ایستگاه می‌شوید، انگار وارد باغ بزرگی از گل‌ها شده‌اید. گیاهان بسیار زیبایی در زیر سقف سالن این ایستگاه وجود دارند و باورکردنی نیست که اینجا یک ایستگاه قطار باشد. جالب است بدانید که ساختمان این ایستگاه را شخصی ساخته است که همکلاسی گوستاو ایفل بوده است. به واسطه معماری فلزی که در اینجا استفاده شده است، این موضوع را به‌راحتی می‌توان فهمید.

بعد از بازدید از این ایستگاه، زمان ناهار رسیده بود و غذاهای دریایی مختلفی پیشنهاد شده بود.

اسپانیا

بعد از ناهار به دیدن کاخ سلطنتی رفتیم. این کاخ به ورسای اسپانیا معروف است و به سفارش یکی از پادشاهان خاندان بوربون (خاندان پادشاهی فرانسه) ساخته شده است. این کاخ باشکوه و عظیم از نظر معماری بسیار شبیه کاخ ورسای پاریس است و آثار هنرمندان مشهوری در آن نگهداری می‌شوند. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این کاخ «اسلحه‌خانه سلطنتی» است که در آن می‌توان نمونه‌های تاریخی اسلحه‌ها، سپرها، تجهیزات نظامی و... تاریخی را دید که در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این کاخ در حال حاضر اقامتگاه خاندان سلطنتی نیست و فقط برای انجام مراسم تشریفاتی و همچنین، بازدید عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدید از این کاخ نیازمند زمانی در حدود دو ساعت است و ورودی آن مبلغ ۱۰ یورو است. همچنین، بهترین زمان برای بازدید از آن اول روز است، چون صف طولانی بازدیدکنندگان باعث اتلاف وقت می‌شود.

اسپانیا

پس از کاخ سلطنتی به سراغ یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد مادرید به نام «معبد دبود» رفتیم. این معبد به پاس کمک‌هایی که دولت اسپانیا به دولت مصر برای حفظ معبدهایش کرد، معبد دبود را به اسپانیا هدیه کرد. کار اهدای این معبد نیز به‌صورت بسیار جالبی انجام شده است؛ سنگ‌ها و قطعه‌های معبد پس از نقشه‌برداری، از هم جدا شده و شماره‌گذاری شده‌اند. این پروسه هیجان‌انگیز انتقال به خاک اسپانیا در حوالی سال‌ ۱۹۴۰ انجام شده و بازگذاری مجدد قطعات این معبد ۲۲۰۰ ساله مصری در اسپانیا در حدود ده سال طول کشیده است.

اسپانیا

البته در کنار معبد نمای بسیار جالب و زیبایی از شهر مادرید را هم می‌توان دید. بعد از دیدار این معبد به سراغ «میدان اسپانیا» یکی از مهم‌ترین میدان‌‌های شهر مادرید رفتیم. در مرکز این میدان مجسمه‌ای از «سروانتس» نویسنده معروف اسپانیایی و خالق اثر جاودانه «دن کیشوت» قرار دارد. از میدان اسپانیا پیاده به‌سمت خیابان «گران ویا» روانه شدیم. در این خیابان سبک معماری فرانسوی کاملا مشهود است و به واسطه برندهای معروف، کافه‌ها، رستوران‌ها، تئاترها و... که در این خیابان قرار دارند، مهم‌ترین خیابان مادرید محسوب می‌شود.

روز چهارم

امروز برای بازدید به شهر «تولدو» آمدیم. این شهر قبل از مادرید پایتخت اسپانیا بوده و تاریخ بسیار باشکوهی دارد. اهمیت این شهر با زمان رومی‌ها باز می‌گردد. بعد از سقوط روم اقوام ویزیگوت‌ قدرت را در این شهر در دست گرفتند و در واقع، مرکز امپراتوری آن‌ها در این شهر قرار داشت. ولی پس از ورود مسلمانان به اسپانیا این شهر جایگاه گذشته خود را از دست داد و پایتخت به جنوب اسپانیا منتقل می‌شود.

اسپانیا

نمای کلی از تولدو

اسپانیا

تزیینات کنیسه‌ای در تولدو

در سال ۱۴۹۲ و به‌دنبال شکل‌گیری اسپانیای جدید، تولدو به‌عنوان پایتخت اسپانیا انتخاب شد و تا سال ۱۵۶۱ و انتخاب مادرید به‌عنوان پایتخت این عنوان را در اختیار داشت. این شهر بسیار باشکوه است و در آن پیروان ادیان مختلف (مسیحیان، مسلمانان و یهودیان) زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار یکدیگر دارند.

اسپانیا

موقعیت منطقه یهودی‌نشین در تولدو نسبت به کل شهر

از جمله سایر موارد جالب در این شهر نمادهایی از معماری اسلامی و اشیای فلزی دست‌ساز این شهر مانند شمشیرها، نیزه‌ها و... است. جالب است بدانید که کلیه ادوات فیلم «ارباب حلقه‌ها» در این شهر ساخته شده‌اند. البته این شهر مرکز تولید صنایع فلزی است.

اسپانیا

یکی از غذاهای مرسوم در اسپانیا

اسپانیا

کلیسای جامع

اسپانیا

سالن تئاتر دِروخاس در تولدو

اسپانیا

کارلوس پنجم مهم‌ترین امپراطور اسپانیا

تولدو دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار مهمی است که از جمله آن‌ها می‌توان به «آل‌کازار»، «کلیسای جامع اشاره کرد. علاوه بر این، باید در این کوچه و پس کوچه‌های این شهر پیاده گشت‌وگذار کرد و از برخی مکان‌های خاص مانند دروازه‌های قدیمی، مجسمه مهم‌ترین امپراطور اسپانیا در قرن شانزدهم به نام کارلوس پنجم، مساجد، کلیساها و کنیسه‌ها، سالن تئاتر درخاس و... دیدن کرد.

اسپانیا

آلکازار در تولدو

روز پنجم

از مادرید با اتوبوس حرکت می‌کنیم و به منطقه خودمختار آراگون خواهیم رفت که یکی از مناطق خودمختار مهم اسپانیا است. مرکز این منطقه، شهر زاراگوزا یا ساراگوسا یا به‌قول اسپانیایی‌ها، ساراقوسا است. بازدیدی کوتاه و چند ساعته از آنجا خواهیم داشت و بعد در ادامه، به‌صورت زمینی به بارسلون خواهیم رفت...

اسپانیا

امروز به‌صورت زمینی از مادرید به‌سمت زاراگوزا رفتیم. هوا در طول مسیر بسیار سرد و همراه با بارش برف بودو به هنگام ورود با زاراگوزا بارش باران ادامه داشت. ولی با این وجود بازدید و گردش در شهر را با یکی از سرشناس‌ترین بناهای این شهر به نام «قصر الجعفریه» که در اواخر حکومت مسلمان‌ها در این شهر بنا شده است.

اسپانیا

این قصر بسیار باشکوه است و بخشی از آن نیز در دوره‌های بعدی (حوالی قرون پانزدهم و شانزدهم) توسعه یافته است. از جمله ویژگی‌های این بنا طاق در طاق‌ها هستند و فضای حیاط آن نیز تداعی‌گر بهشت و متاثر از معماری باغ ایرانی است.

اسپانیا

در حال حاضر، این بنا به‌عنوان محل پارلمان آراگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته بازدیدکنندگان نیز می‌توانند از آن دیدن کنند.

اسپانیا

رود ایبرو با دورنمایی از پل رومی و باسیلیکای دل‌پیلار

پس از  آن روانه کلیسا یا به عبارتی «باسیلیکای دل پیلار» شدیم. طبق روایت‌ها، یکی از حواریون حضرت مسیح به نام سنت جیمز ماموریت داشته است تا برای ترویج مسیحیت به این منطقه سفر کند و نقطه شروع کار وی شهر زاراگوزا بوده است. وی به هنگام تبلیغ مسیحیت با بی‌مهری مردم مواجه بوده و ازاین‌رو، بسیار ناراحت و دلسرد می‌شود. در این حال، حضرت مریم بر او ظاهر شده، ستونی را به داده و از او می‌خواهد تا با آن کلیسایی بسازد؛ و به این ترتیب این کلیسا ساخته می‌شود. تا به امروز هم مسیحیان بر این باور هستند که آن ستون مقدس در این کلیسا قرار دارد.

اسپانیا

باسیلیکای دل‌پیلار

اسپانیا

بخشی از ستون مقدسی که حضرت مریم به سنت جیمز اعطا کرده (در قاب طلایی)

اسپانیا

میدان دل‌پیلار

میدان وسیعی هم در مقابل کلیسا قرار دارد و جاذبه‌های متنوعی مانند آبشاری مدرن، موزه فرانسیس گویا از برجسته‌ترین نقاشان اسپانیا، تالار شهر زاراگوزا و در کنار آن تالار بورس شهر، در بخش دیگر میدان مجسمه فرانسیس گویا و در بخش انتهایی میدان موزه باستان‌شناسی و کلیسای جامع زاراگوزا قرار دارند.

اسپانیا

آب‌نمای میدان دل‌پیلار

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم شهر زاراگوزا پل رومی است که روی رودخانه ایوری قرار دارد. درمجموع، زاراگوزا دارای قدمت تاریخی است و در حدفاصل مادرید و بارسلون قرار دارد و می‌توان آثار و بقایای رومیان را درجایجای آن مشاهده کرد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه