سفر ۴ روزه از اصفهان به خرم آباد

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد دوشنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۵
سفر ۴ روزه از اصفهان به خرم آباد

خرم آباد شهر آبشارها، با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بکر و زیبا و آثار تاریخی ارزشمند خود، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

خرم‌آباد مرکز استان لرستان، از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان شهر نمونه گردشگری انتخاب شده که افتخار بسیار بزرگی برای این شهر است و از سوی دیگر در صدر لیست شهرهای موفق ایران در جذب گردشگر نیز قرار دارد؛ علاوه بر این وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی مانند ۴۰۰ هکتار جنگل طبیعی و آبشارهای بسیار زیبا مانند آبشار حیرت‌انگیز بیشه، آبشار وارک و آبشار نوژیان (که یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است) و همچنین جاذبه‌های تاریخی کهن مانند قلعه فلک‌الافلاک و گرداب سنگی که هر دو متعلق به دوران ساسانیان است و یک مناره آجری به قدمت ۹۰۰ سال در این شهر، انگیزه‌های خوبی برای سفر به این دیار کهن است؛ البته بدون شک خرم‌‌آباد مقصد خوبی برای سفرهای زمستانه نیست و این بهشت بی‌نظیر را باید در فصول بهار و تابستان تجربه کنید.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک برنامه سفر جامع و مناسب به این شهر شگفت‌انگیز از اصفهان برای شما مخاطبان عزیز تهیه و تدوین کنیم که بهترین جاذبه‌های شهرهای بین دو شهر و همچنین خرم‌آباد نیز در آن معرفی شده‌ و اطلاعات مختصری نیز در مورد آن‌ها بیان شده است؛ البته این برنامه سفر که از سوی وب‌سایت کجارو تهیه شده است، تنها یک پیشنهاد به مسافران عزیز است و مسافران می‌توانند بر اساس زمان یا برنامه خود، تغییراتی در آن ایجاد کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

اطلاعات کلی سفر

  • نوع سفر: جاده‌ای
  • مسافت بین دو شهر: ۳۸۰ کیلومتر
  • فاصله زمانی بین دو شهر: پنج ساعت
  • شهرهای بین مسیر: نجف‌آباد، داران، الیگودرز، ازنا، دورود

توجه: شما می‌توانید از طریق مسیر دیگری نیز از اصفهان به خرم‌آباد سفر کنید که طول آن ۴۶۳ کیلومتر است و پنج ساعت و ۴۷ دقیقه طول می‌کشد؛ شهرهای واقع شده در این مسیر شاهین‌شهر، میمه، خمین، الیگودرز، ازنا و دورود هستند؛ اما پیشنهاد ما اولین مسیر است.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم

روز اول

جاده

پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را هشت صبح از اصفهان به‌سمت نجف‌آباد آغاز کنید. فاصله این دو شهر در حدود ۳۰ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین حدود ساعت ۱۰ به نجف‌آباد می‌رسید.

نجف آباد

این شهر کبوترخانه‌های زیادی دارد که با کبوترهای متعدد خود زمانی یکی از نمادهای اصلی نجف‌آباد بودند. روزگاری نه چندان دور، زمانی که مسافران نجف‌آباد انبوهی از کبوترهای در حال پرواز را می‌دیدند، می‌فهمیدند که در حال نزدیک شدن به این شهر هستند؛ اما متاسفانه کبوترخانه‌های این شهر که بخشی از هویت تاریخی آن هستند، دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارند و در حال تخریب شدن هستند و ساکنان این بناهای تاریخی نیز در حال ترک لانه‌های خود هستند! با این حال حیف است این شهر را بدون بازدید از کبوترخانه‌ ترک کنید. در ضمن در زمان صفوی تغییرات زیادی در این شهر ایجاد شده و شهر بر اساس اصول شهرسازی استاندارد بازسازی شده است. در واقع تاریخ نجف‌آباد را می‌توان به قبل و بعد از صفویه تقسیم کرد.

برج های دوقلوی صفا

برج‌های دوقلوی صفا که به برج‌های آق غلامعلی نیز شهرت دارند، نمونه‌ای از این کبوترخانه‌ها هستند که بخشی از ساختمان این برج‌ها متعلق به دوران صفویه است و تنها برج‌های دارای سطح مقطع مکعب شکل هستند. این برج‌ها که در بافت تاریخی نجف‌آباد واقع شده‌اند، حمام و مسجد تاریخی صفا را نیز در خود جای داده است؛ البته این دو برج وضعیت مناسبی ندارند و امکان بازدید از آن‌ها وجود ندارد. ارگ شیخ‌ بهایی نیز شش کبوترخانه را در خود جای داده است.

ارگ شیخ بهایی

ارگ شیخ بهایی

این ارگ که هفت برج خارون نیز نام دارد و متعلق به دوران صفویان است، در  اطراف باغی به مساحت ۳۰۰۰ متر ساخته شده و اکنون به یک مجموعه تفریحی فرهنگی بزرگ در نجف‌آباد بزرگ تبدیل شده که قسمت‌های دیگری همچون آب‌نما، چایخانه سنتی، مجموعه فرهنگی تفریحی و فضای سبز نیز در آن ایجاد شده است. این ارگ دارای هفت برج ساخته شده از کاه‌گل بوده که ارتفاع هر یک از آن‌ها در حدود ۱۴ متر است. در واقع شش عدد از این برج‌های بی‌نظیر که مشابه آن‌ها تنها در تبریز یافت می‌شود، کبوترخانه هستند و به‌وسیله دیوارهای کاه‌گلی با ارتفاعی در حدود چهار متر به یکدیگر متصل شده‌اند. این ارگ در اصل برای جمع‌آوری کود ساخته شده است.

این ارگ که به ثبت ملی هم رسیده است و جزو زیباترین بناهای تاریخی ایران است، تا چند سال پیش در حال تخریب بود؛ اما خوشبختانه به همت شهرداری اصفهان از سال ۱۳۸۲ بازسازی و مرمت شد و به‌عنوان اولین مجموعه فرهنگی تفریحی نجف آباد، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

  • نشانی: جنوب شرقی نجف آباد، محله جوی خارون، بهارستان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت

پیشنهاد ناهار

ناهار

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در رستوران خود ارگ یا رستوران‌ خورشید یا رستوران مهدی که هر دو در نزدیگی ارگ واقع شده‌اند و با خودرو تنها یک دقیقه با آن فاصله دارند، میل کنید.

پس از صرف ناهار و کمی استراحت بهتر است به‌سمت میدان باغ‌ملی نجف آباد، یکی از میدان‌های اصلی در مرکز شهر  که در فاصله ۳/۳ کیلومتری شمال شرق ارگ واقع شده است، حرکت کنید و پس از بازدید کوتاه چند دقیقه‌ای از آن، سری هم به عصارخانه زمانیان بزنید. سیصد سال پیش باغی در محل فعلی میدان وجود داشته است که کاروانیان در آن استراحت می‌کرده‌اند و چون هیچ شخصی مالک آن نبوده است، به آن باغ ملی می‌گفتند.

باغ ملی نجف آباد

تصویری از باغ ملی نجف آباد

عصارخانه زمانیان

عصارخانه

نجف‌آباد علاوه بر اینکه کبوترخانه های زیادی را در خود جای داده است، از ۲۰ عصارخانه نیز برخوردار است. عصارخانه‌ها که تاریخ پیدایش آن‌ها به دوران صفوی بازمی‌گردد، در گذشته برای خرد کردن موادی مانند زردچوبه، فلفل و امثال آن‌ها یا تهیه روغن از دانه‌های روغنی مانند دانه لکزا (روغن دانه‌ها بر اثر نیروی سنگ آسیاب که چارپایان آن را روی دانه‌ها می‌چرخاندند، از آن‌ها خارج می‌شد) جهت تأمین سوخت چراغ‌های روغنی کاربرد داشته‌اند. بزرگ‌ترین عصارخانه نجف‌آباد، عصارخانه آقا یا بزرگ متعلق به دوران صفوی است که سنگ آسیابی منقش به آیات قران در آن جلب توجه می‌کند؛ البته متاسفانه در‌حال‌حاضر امکان بازدید عموم از این اثر تاریخی منحصر‌به‌فرد وجود ندارد.

اگر دوست دارید با سیستم این سازه‌های جالب بیشتر آشنا شوید، می‌توانید از عصارخانه زمانیان که به ثبت ملی رسیده و متعلق به دوران قاجار است، بازدید کنید. این عصارخانه در ساختمانی دو طبقه به مساحت ۴۰۰ متر ایجاد شده است. البته در حال حاضر در این عصارخانه، موتور جایگزین چارپایان شده است.

  • نشانی: میدان باغ ملی، خیابان امام خمینی، نبش کوچه خرسندی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۶ دقیقه (۲/۴ کیلومتر)

خانه‌های تاریخی نجف‌آباد

نجف آباد هم از جمله شهرهایی است که چندین خانه تاریخی را در خود جای داده است که خانه نوریان، اولین مکتب خانه علوم نجف‌آباد، یکی از آن‌ها است.

خانه تاریخی نوریان

خانه نوریان

این خانه به مساحت ۱۱۶۳ متر که دارای دو قسمت شاه‌نشین و خلوت‌نشین است، متعلق به دوران قاجار بوده و تقریبا ۱۲۰ سال قدمت دارد. این خانه تاریخی مانند بناهای مشابه خود، با سبک معماری بومی ایرانی ساخته شده است. با گذر از هشتی خانه که با قلوه سنگ‌هایی با مساحتی در حدود ۱۶ متر مفروش شده، وارد حیاط خانه و قسمت شاه‌نشین می‌شوید. قسمت شاه‌نشین دارای سه اتاق تو در تو با درهای چوبی مشبک است که با هشت پله به حیاط مرکزی راه پیدا می‌کنند. در حیاط خانه حوضی به‌شکل قلب وجود دارد که با درخت‌های توت، انار و انجیر احاطه شده است و زیبایی حیاط را دو چندان کرده است.

  • نشانی: خیابان خواجه نصیرطوسی، خیابان منتظری جنوبی، نرسیده به خیابان گلبهار
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: سه دقیقه با خودرو و ۹ دقیقه پیاده (۷۵۰ متر)

خانه تاریخی لطفی

خانه تاریخی لطفی

خانه تاریخی لطفی، یادکار به جا مانده از دوران قاجار، اکنون به خانه صنایع دستی نجف آباد تبدیل شده، دارای بنایی دو طبقه در دو طرف حیاط است. طاق‌های کاه‌گلی این ساختمان که عمده مصالح آن از خشت و گل است، طراحی جالبی دارد.

  • نشانی: خیابان رسالت، کوچه رسالت
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: با خودرو ۹ دقیقه، پیاده ۲۵ دقیقه

خانه تاریخی مهرپرور

خانه تاریخی مهر پرور

این خانه یکی از بناهای تاریخی ارزشمند نجف‌آباد است که در حال حاضر به موزه مردم‌شناسی این شهر تبدیل شده است. این خانه که متعلق به دوران اواخر قاجار یا اوایل پهلوی است. در فضایی به مساحت ۳۰۰ متر مربع ایجاد شده و دارای چند اتاق در طبقه همکف و چند اتاق دالانی شکل در زیر زمین است.

خانه مهرپرور

این بنای تاریخی دارای یک ورودی است و وقتی وارد حیاط می‌شوید، حوض سنگی زیبایی را می‌بینید که دو باغچه قرینه آن را دربرگرفته‌اند. ایوان قسمت شاه‌نشین دارای سقف مرتفعی است که روی چهار ستون چوبی با پایه‌های سنگی قرار گرفته است. بنچره‌های هلالی چوبی ساختمان نیز زیبایی خود را دارند.

زیرزمین خانه هم دو از دو بخش حوضحانه (قسمتی از خانه که به‌دلیل وجود حوض در آن، هوای خنکی دارد و برای تابستان‌ها مناسب است) و مطبخ تشکیل شده است. وجود ۶ پیکره انسانی در این مجموعه برای نمایش مشاغل سنتی مردم نجف‌آباد مانند چاقوسازی، این خانه را جذاب‌تر کرده است.

  • نشانی: خیابان امام، انتهای کوچه شهید باستانی
  • ساعات بازدید: ۸ تا ۱۳-۱۶ تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: با خودرو ۹ دقیقه، پیاده ۲۸ دقیقه 

پس از بازدید از این جاذبه‌ها در صورت تمایل می‌توانید از جاذبه‌های دیگر شهر مانند مسجد نصیر متعلق به دوران قاجار، کاروانسرای حاج حیدر، قلعه قمیشلو، قلعه سنگی علویجه، مسجد جامع دهق نیز بازدید کنید.

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از جاذبه‌های مختلف شهر، برای مشاهده سنگ‌نگاره‌ها که نماد هنر و تصورات ذهنی انسان‌های نخستین هستند، نیز سری هم به منطقه حفاظت‌شده قمیشلو بزنید. نزدیک‌ترین سنگ‌نگارها به شهر در منطقه بلمچه در فاصله سه کیلومتری از شهر قرار دارند

سنگ‌نگاره‌های منطقه حفاظت‌شده قمیشلو

سنگ نگاره

قدمت این سنگ‌نگاره‌ها که تعداد آن‌ها به صد عدد می‌رسد، ۳۰۰۰ هزار سال تخمین زده است. این سنگ‌نگاره‌ها دربردارنده تصاویری از شکار آهو و بز‌کوهی در منطقه به دست انسان‌های اولیه است. جالب است بدانید نخستین نمونه از این سنگ‌نگاره‌ها در سال ۱۳۸۸ شناسایی و کشف شد و به‌دنبال این اتفاق بعدها نمونه‌های بیشتری از آن‌ها شناسایی شد. منطقه حفاظت‌شده قمیشلو با ۳ هزار سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین شکارگاه‌های کشور محسوب می‌شود و هنوز هم مأمن حیواناتی نظیر بز کوهی و آهو است.

طبق برنامه ساعت ۱۸ باید نجف‌آباد را به مقصد الیگودرز ترک کنید. الیگودرز در فاصله ۲۰۰ کیلومتری نجف آباد واقع شده است و مسافت زمانی بین این شهر، در حدود ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است؛ بنابراین تقریبا ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به الیگودرز می‌‌رسید. بهتر است پس از ورود به الیگودرز، مکانی مناسب برای اقامت شبانه خود انتخاب کنید.

الیگودرز

الیگودرز به سبب واقع شدن در یک موقعیت طبیعی ویژه و خوش آب‌و‌هوا دارای جاذبه‌های طبیعی از جمله آبشار‌ها نظیر آبشار آب سفید، آبشار پله‌ای برنجه که ارتفاع آن درمجموع به ۷۵۰ متر می‌رسد، آبشار چکان و آبشار وارک و همچنین چشمه‌های متعدد، هر گردشگری را برای سفر به این شهر وسوسه می‌کند. در ضمن رودخانه‌ الیگودرز که از میان این شهر می‌گذرد، نیز زیبایی آن را دو چندان کرده است.

پیشنهاد اقامتگاه

هتل جهانگردی الیگودرز

الیگودرز تنها دارای یک هتل تک ستاره و یک مجتمع اقامتی است. هتل تک ستاره جهانگردی الیگودرز واقع در بلوار شرقی، خیابان شاهد جنوبی با برخورداری از حداقل امکانات لازم، برخورداری از دو رستوران (یک رستوران اصلی و یک رستوران سنتی) و هزینه مناسب، گزینه خوبی برای یک شب اقامت است. مجتمع اقامتی آسمان واقع در خیابان امام، رو‌به‌روی دادگستری، نیز می‌تواند گزینه مناسبی است؛ البته هزینه اقامت در این مجتمع اقامتی، بیشتر از هتل جهانگردی است.

روز دوم

توصیه می‌کنیم روز دوم سفر خود را با بازدید از دشت لاله‌های واژگون الیگودرز آغاز کنید تا دیدگان شما یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مناظر طبیعی را تجربه کند. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۷:۳۰ الس هشت صبح از هتل به‌سمت این دشت زیبا حرکت کنید.

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله ها

برخی معتقد هستند که این دشت گسترده در جهان بی همتا است و بزرگ‌ترین دشت لاله‌ واژگون جهان است. همه ساله در فصل بهار دشت وسیعی که از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز آغاز شده و تا بالای دامنه‌های زاگرس ادامه یافته است، با فرشی قرمز و زرد رنگ از گل‌های لاله پوشیده می‌شود. دشت دالانی در دامنه کوه‌های دره دائی با وسعتی در حدود ۲۹۰۰ هکتار، یکی از رویشگاه‌های لاله‌های واژگون در الیگودرز است. در این دشت بی‌نظیر دو نوع نادر از گل‌های واژگون یعنی سوسن چلچراغ و اشک مریم با ارتفاعی در حدود ۱۲۰ سانتی‌متر می‌رویند. بهترین زمان بازدید از دشت دالانی، اوایل اردیبهشت است.

برخی معتقد هستند که این دشت، بزرگ‌ترین دشت لاله‌های واژگون جهان است
  • نشانی: دشت دالانی در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی الیگودرز
  • بهترین زمان بازدید: اوایل اردیبهشت
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از هتل جهانگردی: یک ساعت و سه دقیقه با خودرو (۴۳/۵ کیلومتر)

پس از بازدید از دشت فوق‌العاده زیبای دالانی، نوبت آبشار آب سفید لرستان که با زیبایی خود شما را بهت زده می‌کند.

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

زیبایی عروس آبشارهای ایران واقعا هر گردشگری را وادار به تحسین قدرت خداوند می‌کند و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای آن‌ها رقم می‌کند. دلیل نام‌گذاری این آبشار به آب سفید، ترکیب شدن آب با هوا و تشکیل حباب‌های سفید هنگام برخورد آب با صخره‌ها است.  آبشار پس از گذر از حفره‌ای که به دست طبیعت در دل دامنه غربی اشتران کوه و در کنار کوه بلند قالی کوه ایجاد شده است، از دره‌ای به ارتفاع ۷۰ متر فرو می‌ریزد. آبشار در فصول پرآب با زیبایی تمام خودنمایی می‌کند و عرض آن در این فصول بین هشت تا ۱۵ متر متغیر است. در ضمن آب این آبشار یکی از سالم‌ترین آب‌های معدنی است.

آب سفید عروس آبشارهای ایران است

پوشش گیاهی انبوه و جنگلی اطراف آبشار که شامل ارس، زالزالک، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک و لاله‌های واژگون می‌شود، نیز زیبایی آن را دوچندان کرده است. خوشبختانه در اطراف آبشار ۱۵۰ استراحت‌گاه ایجاد شده و امکانات رفاهی دیگری نیز فراهم شده است. جاده منتهی به آبشار نیز دارای جاذبه‌های زیبایی همچون مناظر سرسبز و دریاچه سد خان است

  • نشانی: منطقه پيشكوه ذلقي در حدود ۵۰ كيلومتري شهر
  • بهترین زمان بازدید از آبشار: فصل بهار
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: یک ساعت و ۳۴ دقیقه (۷۰/۶ کیلومتر)

متاسفانه در نزدیکی این آبشار هیچ رستورانی وجود ندارد و تنها می‌توانید مایحتاج خود را از دکه‌های اغذیه فروشی موجود در محل، خریداری کنید.

طبق برنامه باید پس از بازدید از آبشار فوق‌العادی زیبایی آب سفید، حدود ساعت ۱۲ از این آبشار دل بکنید و به‌سمت شهر بسیار زیبای دورود، پایتخت طبیعی ایران حرکت کنید که ۱۴۱ کیلومتر با آبشار فاصله دارد و طی کردن این مسیر دو ساعت و ۹ دقیقه طول می‌کشد.

طبیعت دورود

نمایی از طبیعت دورود

دورود هم مانند الیگودرز از موقعیت طبیعی ویژه‌ای بهره‌مند بوده و به همین سبب دارای جاذبه‌های گردشگری متنوع و فراوانی از جمله کوه، جنگل، رودخانه، دره و حیات‌وحش غنی برخوردار است. در ضمن در این شهر دو سرشاخه اصلی روز دز یکی از شمال به نام تیره و دیگری در شرق به نام ماربره به هم می‌پیوندند و رودخانه سزار را تشکیل می‌دهند.

شهرستان درود پایتخت طبیعی ایران لقب گرفته است

پیشنهاد می‌شود پس از رسیدن به شهرستان دورود، حرکت خود را به‌سمت دریاچه گهر، نگین زاگرس ادامه دهید که ۳۵/۵ کیلومتر با شهر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید یک ساعت و ۹ دقیقه رانندگی کنید.

دریاچه گهر

دریاچه گهر

این دریاچه زیبا در دامنه کوه‌های زاگرش و در منطقه حفاظت اشترانکوه، از دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده است. گهر که بزرگ دارای ۱۷۰۰ متر، ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر عرض و ۲۸ متر عمق در عمیق‌ترین نقطه است، از دو بخش ساحل صخره‌ای و ساحل ماسه‌ای تشکیل شده است. قسمت‌های غربی و شرقی دریاچه که سواحل ماسه‌ای آن هستند، برای شنا مناسب هستند، اما سواحل صخره‌ای اصلا برای این کار مناسب نیستند. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا، ۲۳۶۰ متر است.

یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این دریاچه، آب بسیار شفاف و بلورین آن است به‌طوری که ماهی‌‌های کف دریاچه در عمق چهار متری کاملا مشخص هستند. دریاچه‌ای دیگری نیز در بالای دریاچه اصلی قرار گرفته است که با ۴۰ دقیقه پیاده‌روی در امتداد جوی آبی که به دریاچه اصلی می‌ریزد، می‌توانید به آن برسید. آب دریاچه از طریق رودی به نام تاپله تأمین می‌شود که دارای آبی بسیار شفاف و بستری پر از سنگ‌های صیقلی است.

  • نشانی: دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود واقع شده و رفتن به آن از داخل شهر امکان‌پذیر است
  • بهترین زمان بازدید از دریاچه: ماه‌های تیر و مرداد
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت

پیشنهاد محل اقامت

هتل ایران زمین

هتل ایران‌زمین دورود، تنها هتل این شهر در جنب میدان ابوالفضل، با برخورداری از حداقل امکانات لازم، مکان مناسبی برای یک شب اقامت است. شام را نیز می‌توانید در سفره‌خانه سنتی این هتل میل کنید.

رستوران هتل ایران زمین

روز سوم

پیشنهاد می‌کنیم روز سوم سفر خود را با بازدید از آبشار دره اسپر در هفت کیلومتری جنوب شهر دورود آغاز کنید و برای دیدن این آبشار ساعت هفت صبح از  هتل خارج شوید.

آبشار دره‌اسپر

آبشار ازنادر

این آبشار که به آن ازنادر هم گفته می‌شود، پس از بیرون زدن از دل کوهستان با حرکت در میان جویباری دل‌فریب در میان کوهستانی که مأمن جنگل‌های انبوه و محل جوشش چشمه‌های متعدد فصلی است، طراوت خاصی به دره اسپر می‌بخشند. برای رسیدن به این آبشار، پس از رسیدن به روستای دره‌اسپیر، باید یک ساعت پیاده‌روی کنید.

  • نشانی: هفت کیلومتری جنوب شرقی دورود
  • بهترین زمان بازدید از آبشار: فصل بهار به‌ویژه اردیبهشت
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پیشنهاد ناهار

ناهار

پس از بازدید از این آبشار و کمی استراحت، چنانچه متمایل به صرف ناهار در رستوران‌های دورود هستید، می‌توانید ناهار را در رستوران گل گندم، رستوران گل گندم، رستوران تالار کوه واقع در جاده پارک جنگلی، رستوران مجلل شبستان یا سایر رستوران‌های شهر میل کنید.

پیشنهاد ویژه

پس از بازدید از آبشار دره اسپر، در صورت تمایل می‌توانید از دیگر جاذبه‌های پایتخت طبیعت ایران مانند دره نی گاه نیز بازدید کنید. اگر قصد اقامت چندروزه در شهرستان دورود را دارید، می‌توانید بازدید از آبشار شوی و آبشار وقت ساعت را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید.

آبشار شوی که به آن نیاگارای ایران نیز می‌گویند، با ۷۰ متر ارتفاع یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای لرستان و ایران است و در نزدیکی آن نیز آبشار کوچکتری واقع شده است که برای شنا مناسب است. این آبشار در فاصله ۳۷۰ کیلومتری از جنوب دو رود قرار دارد.

آبشار شوی

آبشار شوی

آبشار شوی، نیاگارای ایران، با ۷۰ متر ارتفاع یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است

یکی دیگر از آبشارهای شگفت‌انگیز دیگری که در فاصله ۲۸۷ کیلومتری شهرستان دورود قرار دارد، آبشار وقت ساعت است که یک ویژگی منحصر‌به‌فرد آن را از سایر آبشارها متمایز شده است. این آبشار  در غاری به ارتفاع ۱۵ متر و عمق ۵۰ متر، از سقف غار به کف آن فرو می‌ریزد. نکته جالب اینجا است که این آبشار ۵۰ دقیقه جریان پیدا می‌کند و جریان آن پس از این مدت برای دو ساعت کاملا متوقف می‌شود و سروصدای عجیبی در غار ایجاد می‌شود.

آبشار وقت ساعت

آبشار وقت ساعت

پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف ناهار در حدود ساعت ۱۲ خود را برای حرکت به سوی خرم‌ آباد که ۸۲ کیلومتر با این شهر فاصله دارد، آماده کنید. فاصله زمانی بین این دو شهر تقریبا یک ساعت و ۲۰ دقیقه است؛ بنابراین ساعت ۱۳:۲۰ تا ۱۳:۳۰ وارد خرم آباد می‌شوید.

خرم‌آباد شهری بسیار کهن است که تاریخ پیدایش آن به دوران پیش از اسلام و زمان ساسانیان می‌رسد و موقعیت طبیعی خاص آن موجب شده است برای جذب گردشگران شیفته طبیعت و حتی گردشگران علاقه‌مند به آثار تاریخی، توانایی‌های بالقوه زیادی داشته باشد. در ادامه با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر بیشتر آشنا می‌شوید.

خرم آباد

قلعه فلک‌الافلاک شروع خوبی برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خرم آباد است؛ اما قبل از دیدن این قلعه عظیم، سری هم به پل شاپوری یا پل ساسانیان واقع در ضلع جنوبی قلعه بزنید؛ زیرا همان طور که گفتیم طبق برنامه ساعت ۱۳:۳۰ وارد خرم آباد می‌شوید و تا قبل از ساعت ۱۴ امکان بازدید از قلعه وجود ندارد.

پل شکسته یا پل شاپوری

پل شاپوری

پادشاهان ساسانی یادگارهای زیادی در خرم آباد از خود به‌جای گذاشته‌اند که یکی از آن‌ها پل شکسته خرم آباد یا پل شاپوری است که به ثبت ملی هم رسیده است. این پل که از سنگ، گچ و ساروج ساخته شده است، دارای ۳۲۰ متر طول و ۱۰ متر طول است و در گذشته از  ۲۸ چشمه طاق و ۲۷ پایه پل تشکیل شده بوده است؛ اما در حال حاضر تنها پنج عدد از چشمه طاق‌ها پابرجا باقی مانده‌ است و سایر بر اثر بلایای طبیعی تخریب شده‌اند. سطح هر یک از چشمه طاق‌ها ۶۱ متر و فاصله بین دو پایه ۷/۵ متر است. کف پل هم با سنگ فرشی از جنس بلوک قرمز پوشیده شده که در‌حال‌حاضر بر اثر فرسایش آب از شکل اصلی خود خارج شده است.

قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک الافلاک

در مرکز شهر خرم‌آباد، تپه‌ای مشرف به شهر در کنار رودخانه، جایگاه یکی از قلعه‌های بسیار زیبای ایران و یادگاری از دوران ساسانیان است. فلک‌الافلاک که یکی از نمادهای اصلی شهر خرم‌آباد است، دژی مستحکم از خشت و گل است که به‌صورت هشت‌ضلعی به مساحت ۵ هزار و ۳۰۰ متر و متشکل از هشت برج و دو حیاط مستقل ایجاد شده است. این قلعه که ارتفاع بلندترین دیوار آن ۲۳ متر است، دو موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی را نیز در خود جای داده است که نمادی از تاریخ پرافتخار این سرزمین کهن و فرهنگ غنی مردم آن هستند.

  • نشانی: خیابان امام خمینی
  • ساعات بازدید: ۸ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

حمام گپ

حمام گپ

این بنای تاریخی زیبای به جا مانده از دوران صفویان با مساحتی نزدیک به ۷۹۰ متر، با تزیینات و گچبری‌های زیبای خود، علاقه‌مندان به معماری بومی ایران را شیفته خود می‌کند. این بنا زمانی مخروبه‌ای بود که تنها پناهی برای کارتن‌خواب‌ها بود؛ اما خوشبختانه به دست بخش خصوصی بازسازی و مرمت شد و اکنون یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های فرهنگی تفریحی شهر برای پذیرایی از شهروندان و مسافران خرم‌آباد است.

  • نشانی: جنب میدان گپ، جنب خیابان حافظ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با خودرو، ۱۴دقیقه پیاده (۱/۱ کیلومتر)

سنگ نبشته خرم آباد

سنگ نبشته خرم آباد

این اثر تاریخی تخته سنگی منقش به کتیبه‌ای به خط کوفی و متعلق به قرن ششم و دوران سلجوقی است. این کتیبه که در حدود سال ۵۱۳ هجری قمری نوشته شده است، دربردارنده مالیات‌هایی مرتبط با بخشش مالیات‌ها و ممنوعیت برخی از سنن ناپسند است.

  • نشانی: خیابان شریعتی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۰ دقیقه یا کمتر
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با خودرو، ۲۰ دقیقه پباده

مناره آجری

مناره آجری خرم آباد

بنایی که زمانی برای هدایت کاروان‌های در حال نزدیک شدن به شهر استفاده می‌شده است، امروزه به یک آثار تاریخی زیبایی تبدیل شده است که بر فراز آن می‌توانید چشم‌اندازی زیبایی از شهر را مشاهده کنید. ارتفاع این مناره آجری استوانه‌ای شکل که با قدمتی در حدود ۹۰۰ سال متعلق به دوران آل بویه است، ۳۰ متر است و با پیمودن ۹۰ پله دورانی داخل آن، می‌توانید به بالای آن راه پیدا کنید. قطر این بنا نیز ۵/۴ متر است

  • نشانی: محله قاضی‌آباد، داخل پارک زیبای شقایق
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۹ دقیقه با خودرو، ۲۸ پیاده

آسیاب گبری

آسیاب گبری

علاوه بر قلعه فلک الافلاک و مناره آجری، بناهای تاریخی دیگری نیز از دوران ساسانیان به جا مانده است که تا دوران قاجار هم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آسیاب گبری که از قلوه‌سنگ، سنگ تیشه خورده و ساروج (ترکیب بسیار سفت و چسبنده‌ای از خاک رس و آهک) است، بنایی مکعب مستطیل‌شکل به طول ۲۶ و عرض ۶ و ارتفاع ۱۱/۵ متر بوده که به ثبت ملی رسیده است.

  • نشانی: جنوب خرم آباد محله پشته حسین آباد
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با خودرو و ۹ دقیقه پیاده

گرداب سنگی

گرداب سنگی

یکی دیگر از آثار به جا مانده از دوران ساسانیان در مرکز شهر خرم‌ آباد و بافت تاریخی آن گرداب سنگی است که بنایی دایره شکل از سنگ و ساروج در اطراف یک چشمه همیشه جاری است. ظاهرا این سازه جهت سازماندهی آب چشمه و انتقال آن به نقاط مختلف شهر ساخته شده است. قطر گرداب سنگی ۱۸ متر، عرض آن سه متر و ارتفاع آن از کف چشمه ۱۸ متر است و مجهز به دریچه‌ای برای خروج آب است

  • نشانی: خیابان هفده شهریور، قبل از میدان تختی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۶ دقیقه با خودرو (۴/۶ کیلومتر)

بهتر است روز سوم را با بازدید از دریاچه کیو به پایان برسانید و بام خرم آباد را برای اقامت شبانه انتخاب کنید.

دریاچه کیو

دریاچه کیو

خرم آباد تنها شهر ایران است که یک دریاچه طبیعی با آبی زلال در دل خود جای داده است. در کنار این دریاچه فضای بسیار خوبی برای شهروندان خرم آباد و مسافران ایجاد شده است که می‌توانند لحظات خوشی را در کنار آن سپری کنند. رقص فواره‌ها، بازی‌های آبی (مانند شاتل، جت‌اسکی، اسکی روی آب)، تماشای پرندگان مهاجر در فصل سرد سال و پیست دوچرخه‌سواری از جمله جاذبه‌های این مکان هستند که می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. فضای سبز اطراف دریاچه نیز طراوت و زیبایی خاصی به این دریاچه بخشیده است. واژه کیو در گویش لری خرم آباد به‌معنای رنگ آبی است.

  • نشانی: بلوار جم
  • بهترین زمان بازدید از دریاچه: چهار فصل سال
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با خودرو

بام خرم آباد

بام خرم آباد

پس از بازدید از دریاچه دیدنی کیو با ۲۰ دقیقه رانندگی به جذاب‌ترین نقطه شهر یعنی بام خرم‌آباد (کوه بدمه) می‌رسید. پروژه بام خرمشهر روی کوهی ایجاد شده است که تا قبل از سال ۱۳۸۹ کوه بی آب و  علفی بوده است؛ اما امروزه به مکانی سرسبز و بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی تحقیقاتی غرب کشور تبدیل شده است که با ایستادن بر فراز آن در هنگام غروب یا شب می‌توانید منظره بی‌نظیری از شهر را تماشا کنید.

بام خرمشهر

 از جاذبه‌های این مکان می‌توان به آبشار مصنوعی پلکانی به ارتفاع ۳۲۷ متر، باغ‌وحش و رصدخانه‌ای مجهز در بلندترین نقطه کوه یعنی ارتفاع ۵۵۰ متری (که گفته می‌شود مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه است) اشاره کرد.

قرار است در آینده در این مجتمع تفریحی که یک مرکز تحقیقاتی در مورد گیاهان دارویی هم محسوب می‌شود، پروژه‌های عمرانی دیگری نظیر دو هتل ۴ و ۵ ستاره، پارک آبی، رستوران گردان، آمفی‌تئاتر، کافی‌شاپ و حتی سایتی برای پرواز با گلایدر در این محل تاسیس شود.

  • نشانی: شرق خرم آباد، کوه بدمه
  • ساعات بازدید: در طول روز و شب
  • مدت زمان بازدید: توصیه می‌کنیم علاوه بر بازدید یک ساعته: شبی را نیز در این مجموعه تفریحی سپری کنید.
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۲۱ دقیقه (۷/۶ کیلومتر)

پیشنهاد اقامتگاه

هتل رصدخانه کاسین

اگر می‌خواهید شبی را در این مکان رویایی بگذارید، هتل ۴ ستاره رصدخانه کاسین در حال حاضر تنها هتل این مجموعه است که شامل امکانات منحصر‌به‌فردی مانند رصدخانه مدرن با قابلیت رصد آسمان در روز و رستوران گردان شیشه‌ای، بزرگ‌ترین رستوران در نوع خود در ایران و یکی از بهترین رستوران های خرم آباد، می‌شود. شام را نیز می‌توانید در رستوران این هتل که تنها رستوران موجود در بام لرستان است، میل کنید.

هتل جهانگردی خرم آباد

البته اگر پرداخت هزینه اقامت در این هتل برایتان مقدور نیست، هتل میان‌رده سالیز واقع در میدان امام خمینی، خیابان کاکاوند یا هتل ارزان‌قیمت عطر واقع در خیابان انقلاب، جنب مصلی الغدیر نیز می‌توانند انتخاب خوبی باشند؛ البته این هتل‌ها تنها بر اساس قیمت معرفی شده‌اند و می‌توانید مطابق با بودجه و انتظارات خود‌، هتل‌های دیگری را نیز انتخاب کنید. خوشبختانه هزینه اقامت در هتل‌های گران‌قیمت خرم آباد نیز چندان زیاد نیست.

البته چنانچه می‌خواهید هزینه کمی برای محل اقامت خود بپردازید، می‌توانید مسافرخانه شریعتی واقع در خیابان شریعتی، جنب تعاونی هفت یا مسافرخانه فرشاد واقع در سه راه شریعتی، خیابان مجاهدین را انتخاب کنید.

روز چهارم

بهتر است روز چهارم سفر خود را با بازدید از مجموعه گردشگری مخمل کوه و آبشار زیبای آن آغاز کنید. توصیه می‌کنیم ساعت هفت صبح به‌سمت این مجموعه گردشگری حرکت کنید.

مجموعه گردشگری مخمل کوه

مخمل کوه

مخمل‌کوه یکی ار رشته کوه‌های مرتفع استان لرستان به ارتفاعی بیش از ۲۹۰۰ متر در شمال‌شرقی خرم آباد بوده که بخشی از شهر در دامنه‌های آن واقع شده و یک مجموعه‌ گردشگری نیز به همین نام در این محل ایجاد شده است. این مجموعه یکی از بهترین مکان‌های شهر برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی سبک است که با چند دقیقه رانندگی از شهر می‌توانید به آن برسید.

وجود گل‌سنگ‌های سیاه و سبز زنگ در فصل بارش، پارک جنگلی واقع در تنگ شبیخون که در فصل بهار بسیار دیدنی است و آبشار زیبای مخمل کوه با گل‌های فراوان خود، از جاذبه‌های بکر این مجموعه هستند.

  • نشانی: انتهای بلوار ولیعصر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از بام خرم آباد: ۱۳ دقیقه با خودرو (۶/۷ کیلومتر)

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از مجموعه زیبای مخمل کوه به‌سمت آبشار نوژیان، بلندترین آبشار لرستان حرکت کنیم. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب شرق خرم آباد و در ارتفاعات کوه تاف واقع شده است، با ارتفاع ۹۵ و عرض ۵ متر به‌عنوان بلندترین آبشار ایران به ثبت ملی رسیده است. پوشش گیاهی اطراف آبشار که عمدتا از گیاهان دارویی تشکیل شده است؛ نیز زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

نوژیان بلندترین آبشار لرستان است

 مسیر منتهی به آبشار نیز زیبایی‌های طبیعی خود را دارد؛ برای رسیدن به آبشار نوژیان خودتان را به پلیس راه خرم آباد - بروجرد ۵۲ کیلومتری آبشار برسانید. سپس با ورود به جاده کمربندی خرم آباد و طی ۱۴ کیلومتر به‌سمت جنوب، یک سه راهی و تابلوی راهنمای آبشار نوژیان را که در سمت مقابل جاده نصب شده است، خواهید دید که ۳۸ کیلومتر با آبشار فاصله دارد. در این راه به‌سمت چپ بپیچید و راه خود را به سوی شرق ادامه دهید. ۶ کیلومتر انتهایی این مسیر، جاده خاکی است.

  • نشانی: ۳۸ کیلومتری جنوب شرق خرم آباد
  • بهترین زمان بازدید از آبشار: بهار، بهترین فصل بازدید از این آبشار است؛ اما در زمستان و پاییز این منطقه زیبایی‌های خاص خود را دارد:
  • مدت بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: یک ساعت با خودرو (۵۲/۷ کیلومتر)

می‌توانید پس از بازدید از مرتفع‌ترین آبشار لرستان به خرم آباد بازگشته و ناهار را در یکی از رستوران‌های این شهر میل کنید. فاصله آبشار نوژیان تا خرم آباد، تقریبا ۴۱ کیلونتر است و طی کردن این مسیر تقریبا یک ساعت طول می‌کشد.

پیشنهاد ناهار

رستوران رنگین کمان

ناهار را می‌توانید در رستوران گردان رنگین کمان با چشم‌اندازی زیبا از شهر خرم آباد واقع در خیابان شهدای شرقی،‌ چهارراه رنگین‌کمان یا رستوران حمام تاریخی گپ واقع در خیابان حافظ، بازار سنتی، میدان گپ یا رستوران قدیمی یلدا در خیابان امام خمینی،‌ خیابان طالقانی شرقی یا سایر رستوران شهر میل کنید.

اگر هم اهل فست فود هستید، پیتزا پانیذ واقع در خیابان مطهری، چهارراه سرچشمه یا فست فود چینو در سه راه مطهری، نرسیده به پل دارایی زاده، انتخاب خوبی است.

پس از صرف ناهار و کمی استراحت، می‌توانید از خرم آباد به‌سمت آبشار بیشه حرکت کنید.

آبشار بیشه

آبشار بیشه

زمانی که به این آبشار که یکی از آبشارهای هفت‌گانه لرستان است، می‌نگرید، مبهوت زیبایی آن می‌شوید. ارتفاع این آبشار که به ثبت ملی هم رسیده، ۴۸ متر و عرض تاج آن ۲۰ متر است و آب آن پس از سقوط ۴۸ متری وارد رودخانه دز می‌شود. این آبشار در دل کوه‌های زاگرس با زیبایی تمام از هر گردشگری دل‌ربایی می‌کند و مجاورت آن با جنگل‌های انبوه بلوط و روستای بیشه، زیبایی آن را مضاعف کرده است.

آبشار بیشه

 برای رسیدن به بالای آبشار، باید مسیر رو‌به‌روی آن را تا پایین دست پیش بگیرید و پس از گذر از پل قدیمی، مسیر پایکوبی را برای رسیدن به ایستگاه بیشه و بالای آبشار طی کنید. در ضمن تفرجگاهی در راه‌آهن بیشه با امکاناتی نظیر اتاقک‌های چوبی، حمام، سرویس بهداشتی و محلی برای برپایی چادر در فضایی بسیار زیبا ایجاد است که از اول خرداد تا شهریور، پذیرای گردشگران است. برای دسترس به این آبشار باید به‌سمت سه راهی واقع شده در کیلومتر ۵ جاده خرم آباد به دورود رفته و مسیر سمت چپ را برای رسیدن به آبشار انتخاب کنید.

  • نشانی: ۶۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از خرم آباد: یک ساعت و ۱۸ دقیقه (۶۸/۲ کیلومتر)

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از آبشار فوق‌العاده زیبای بیشه، حرکت خود به‌سمت آبشار زیبای گریت را آغاز کنید.

آبشار گریت

آبشار گریت

در نزدیکی روستای گریت در فاصله ۵۰ کیلومتری خرم آباد آبشار زیبایی به نام آبشار گریت یا تاف هفت چشمه وجود دارد که در دره زیبای پوشیده از درختان انبوه بلوط، زالزالک، مو و گل‌های فراوان، با قدرت می‌خروشد؛ البته برای تماشای این آبشار زیبا باید از بخش پاپی روستا، یک ساعت پیاده‌روی کنید. ارتفاع این آبشار ۱۵ متر و عرض تاج آن ۱۷ متر است. مسیر دسترسی به این آبشار، جاده آبشار بیشه، ۸ کیلومتر بعد از دوراهی آبشار است.

  • نشانی: کیلومتر ۱۵ جاده خرم آباد – بروجرد
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴۴ دقیقه با خودرو (۳۳/۳ کیلومتر)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه