فرودگاه ال پرات بارسلونا، اسپانیا

علی  کماسی
علی کماسی چهار شنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
فرودگاه ال پرات بارسلونا، اسپانیا

فرودگاه بین‌المللی ال پرات (El prat) بارسلونا دومین فرودگاه کشور اسپانیا است که کار خود را از سال ۱۹۱۸ شروع کرده است.

بارسلونا مرکز بزرگ‌ترین شهر اسپانیا یعنی کاتالونیا و دومین شهر پرجمعیت کشور است. این شهر زیبا یکی از مراکز جهانی در امور توریستی، اقتصادی و فرهنگی است. بارسلون مجموعه‌ای از تمام جاذبه‌های شهرهای مدیترانه‌ای است، جاذبه‌هایی چون  مکان‌های آرام، تابش لذت‌بخش آفتاب و غذاهای بی‌نظیر. بدون شک، سفر به بارسلون یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرها خواهد بود.

بارسلونا

معرفی فرودگاه

فرودگاه ال پرات بارسلونا

فرودگاه بارسلونا در سال ۱۹۱۸ راه‌اندازی شد و در حال حاضر با جابه‌جایی سالانه بیش از ۴۷ میلیون مسافر در سال دومین فرودگاه پر رفت‌و‌آمد اسپانیا محسوب می‌شود. از نکات مهم فرودگاه بارسلون پل هوایی بارسلونا - مادرید است که تا سال ۲۰۰۸ شلوغ‌ترین مسیر هوایی دنیا بود. فرودگاه بارسلونا به بیشتر شهر‌های مهم دنیا از جمله تهران  پرواز مستقیم دارد.

مشخصات

فرودگاه ال پرات بارسلونا

  • نوع فرودگاه: همگانی
  • کد یاتا: BCN
  • کد ایکائو: LEBL
  • ارتفاع از سطح دریا: ۴ متر
  • قطب اصلی خط هوایی: Vueling، Level
  • فاصله هوایی تا تهران: ۴۲۸۱ کیلومتر معادل حدودا ۳:۳۰

پایانه‌ها

فرودگاه ال پرات بارسلونا

در سال ۲۰۰۹ پایانه ۱ طراحی شد که با مساحتی در حدود ۵۵۰۰۰۰  مترمربع پنجمین پایانه بزرگ دنیا نام گرفت. از امکانات جدید دیگر پایانه می‌توان به احداث ۱۲ هزار پارکینگ جدید نیز اشاره کرد. این پایانه هم پرواز‌های منطقه شنگن و خارج از منطقه شنگن را پوشش می‌دهد و به ۵ بخش تقسیم می‌شود. بخش A برای پرواز‌های مادرید، بخش B برای پروازهای منطقه‌ی شنگن، بخش C برای پرواز‌های هواپیمایی ایر نوسترام (Air Nostrum)، بخش D برای پرواز‌های اروپایی خراج از منطقه شنگن و بخش E برای پروازهای غیراروپایی خارج از منطقه شنگن است. تشکیلات این پایانه شامل ۲۵۸ باجه چک-این (Check-in)، ۶۰ پل اتصال جت، ۱۵ خط تحویل چمدان و ۱۲ هزار پارکینگ علاوه بر پارکینگ مخصوص پایانه دو می‌شود.

پایانه ۲ به سه بخش متصل به هم تقسیم می‌شود. این بخش‌ها به نام‌های 2A،2B و 2C هستند که 2B قدیمی‌ترین بخش است. بقیه‌ی بخش‌ها برای افزایش ظرفیت فرودگاه قبل از برگزاری المپیک تابستانی سال ۱۹۹۲ احداث شد. بیشتر هواپیمایی‌های ارزان‌قیمت از این پایانه استفاده می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی

فاصله‌ی فرودگاه بارسلونا تا مرکز شهر ۱۲ کیلومتر است

راه‌های دسترسی

اتوبوس فرودگاه بارسلون

قطار 

پایانه ۲ دارای ایستگاه اختصاصی قطار است که خط R2 نام دارد. هر ۳۰ دقیقه یک قطار از این ایستگاه خارج می‌شود.  ساعت کاری این سیستم نیز از ۶ صبح تا ساعت ۲۳ و هزینه بلیت آن نیز ۴ یورو است. مدت زمان رسیدن قطار از فرودگاه به مرکز شهر ۳۵ دقیقه است.

مترو

فرودگاه از سال ۲۰۱۶ و به سویله خط ۹ به سیستم مترو بارسلونا مستقیما وصل شده و دارای ایستگاه اختصاصی مترو در هر پایانه است. هزینه بلیت مترو ۴ یورو و مدت زمان رسیدن به مرکز شهر ۳۵ دقیقه است. واگن‌ها هر ۱۰ دقیقه از ایستگاه خارج می‌شوند.

اتوبوس

برای جابه‌جایی از فرودگاه مسافران می‌توانند از سه خط اتوبوس استفاده کنند. اتوبوس شماره ۴۶، اتوبوس‌های N16/N17 که مخصوص شب هستند و اتوبوس‌های معروف ایروباس (aerobus). ارزان‌ترین راه برای رفتن به شهر اتوبوس شماره ۴۶ است. نکاتی که باید در مورد این اتوبوس بدانید این است که ظرفیت بار محدود و توقف‌های بی‌مورد زیادی دارد. اتوبوس شماره ۴۶ از هردو پایانه قایل دسترس است. هزینه بلیت اتوبوس ایروباس تقریبا ۶ یورو و شماره ۴۶ دو یورو است و هر ۲۰ دقیقه ایستگاه را ترک می‌کنند.

تاکسی

تاکسی متدوال‌ترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به مقاصد خود در شهر است. تاکسی‌های شهر بارسلون به رنگ مشکی با درهای زرد رنگ هستند. پس مراقب دیگر ماشین‌ها و ماشین‌های شخصی باشید. مدت زمان رسیدن به شهر حدودا ۲۰ دقیقه است و پیشنهاد می‌‌شود از قبل تاکسی خود را رزرو کنید. هزینه تاکسی نیز تا مرکز شهر بین ساعات ۵ تا ۲۴، ۳۵ یورو و بین ساعات ۱۲ بامداد تا ۵، ۴۲ یورو است.

اطلاعات پرواز

فرودگاه بارسلون

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه