برترین رویدادهای نجومی در سال ۲۰۱۸

سحر مردانه
سحر مردانه دوشنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
برترین رویدادهای نجومی در سال ۲۰۱۸

آیا برای دیدن گرفتگی‌های شگفت‌انگیز، رویارویی با ستاره دنباله‌دار، در یک راستا قرار گرفتن سیاره‌ها و دیگر عجایب نجومی آماده هستید؟ وارد سال ۲۰۱۸ شده‌ایم، پس خوب است از برترین و مهیج ترین رویداد‌های نجومی که در این سال اتفاق خواهد افتاد، باخبر باشید.

سال پیش شاهد اتفاقات شگفت‌انگیزی در آسمان مانند ماه گرفتگی و دیده شدن ستاره دنباله‌دار با روشنایی عجیب و بالقوه‌ای بودیم. در حالی که تعداد پدیده‌های نجومی متحیر‌کننده در حال افول است، اما در سال ۲۰۱۸، از هشت حادثه‌ی نجومی زیبا بهره‌مند خواهیم شد.

۳۱ ژانویه: ماه گرفتگی آبی

آسمان

سال نو، دو نمایش نجومی زیبا و در دسترس را به ارمغان خواهد آورد: ماه گرفتگی کامل که اولین فرصت برای دیدن آن در ۳۱ ژانویه به دست خواهد آمد، هنگامی که سیاهی سایه زمین به آرامی بر روی قرص روشن ماه حرکت کرده و بر آن غالب می‌شود. در این پدیده، ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد.

زمانی به هیجان این حادثه اضافه خواهد شد که ماه کامل بزرگ‌تر از حد طبیعی خود ظاهر خواهد شد. دلیل آن هم این است که ماه نسبتا نزدیک‌تر به زمین است و بزرگ‌تر و روشن‌تر از حد متوسط خود به نظر می‌رسد. از آنجایی که در ۳۱ ژانویه ماه به‌صورت کامل است و این اتفاق دومین بار در این ماه است، به آن ماه کامل می‌گویند.

مقدار کلی یا پوشش کامل ماه، در ساعت ۷:۵۱ بعد‌از‌ظهر آغاز خواهد شد. این حادثه به طور کامل از غرب اقیانوس آرام، آلاسکا، غرب کانادا، استرالیا، نیوزیلند، هاوائی، اندونزی، فیلیپین، چین و ژاپن قابل مشاهده است. کسانی که در شرق آمریکای شمالی به تماشای آسمان نشسته‌اند، تنها شاهد گرفتگی جزئی خواهند بود، زیرا این حادثه در آنجا در نزدیکی طلوع خورشید شروع خواهد شد.

۷-۸ مارس: رژه‌ی سیارات

آسمان

کسانی که سحر‌خیز هستند، اواخر ماه فوریه و اوایل ماه مارس، قادر به تماشای صف بستن دیدنی سیارات در آسمان جنوب شرقی خواهند بود. سیاره‌های زیبای زحل، مریخ و مشتری در نزدیکی یکدیگر در آسمان رژه خواهند رفت. بعد از چند شب از شروع این اتفاق در ۷ مارس، برجستگی ماه به دلیل بیشتر دیده شدن دیگر سیارات کم می‌شود. همچنین در ۸ مارس، ماه، خود بین مریخ و مشتری قرار خواهد گرفت.

۱۵ جولای: ملاقات ماه و ونوس (زهره) در آسمان

آسمان

در زمان غروب خورشید به وقت محلی، تماشاگران آسمان شاهد هلال نازک ماه در نواحی جنوب غربی آسمان با ونوس ملاقات خواهد داشت. تماشا‌گران در آمریکای شمالی در بهترین موقعیت برای دیدن دو جهان در نزدیکی یکدیگر قرار خواهند داشت. این دو سیاره کمتر از حدود ۱.۶ درجه از هم فاصله خواهند داشت که به‌طور تقریبی برابر با سه مدار قمری است.

۲۷ جولای: ماه گرفتگی کامل

آسمان

تماشاگران آسمان در ۲۷ جولای برای دومین بار در این سال، این شانس را خواهند داشت که شاهد تاریک شدن ماه باشند. این پدیده‌ی گرفتگی کامل ماه در آمریکای جنوبی، اروپا، استرالیا، آفریقا و آسیا قابل مشاهده خواهد بود. در این زمان، گرفتگی حدود نیم روز بعد از رسیدن ماه به دور‌ترین نقطه از زمین رخ خواهد داد و این ماه نسبت به سال ۲۰۱۷ کوچک‌تر خواهد بود. گرفتگی کامل ماه از ساعت ۳:۳۰ بعد‌از‌ظهر آغاز خواهد شد. در طول این رویداد، ماه سر‌تا‌سر قسمت تاریک سایه‌ی زمین، سفر خواهد کرد که این موضوع باعث گرفتگی عمیق‌تر ماه خواهد شد.

۲۷ جولای: قرار گرفتن مریخ در بهترین حالت

آسمان

دقیقا در همان زمانی که زمانی که ماه گرفتگی کامل در حال رویت است، مریخ هم با قرار گرفتن در نزدیکی ماه، بهترین حالت خود در اوج زیبایی و عظمت را به نمایش خواهد گذاشت. این سیاره‌ی قرمز در آسمان شب، در مقابله با خورشید می‌نشیند. در طول این رویداد، مریخ مانند ستاره‌ای نارنجی و فوق‌العاده روشن در آسمان جنوبی ظاهر خواهد شد.

مریخ مدار گرد کامل به دور خورشید ندارد، بنابراین این سیاره قرمز در طول زمان، به زمین نزدیک‌تر و دور‌تر می‌شود. امسال مریخ در این رویداد در نزدیک‌ترین حالت به زمین قرار خواهد داشت در حالی که در ۳۱ ژانویه، در ۳۵٫۸ میلیون مایلی ما قرار دارد. این بدان معنا است که مریخ از سال ۲۰۰۳ بزرگ‌تر و درخشان‌تر به نظر خواهد رسید و تا سال ۲۰۳۵ دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

در حالیکه حالت کلی این سیاره تماشایی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، مردم با استفاده از تلسکوپ، ویژگی‌های متنوع و استثنایی سطوح مریخ را خواهند دید.

۱۱ آگوست: خورشید گرفتگی جزئی

آسمان

طلوع خورشید در روز ۱۱ آگوست، با گرفتگی جزئی همراه خواهد بود که تماشا‌گران از منطقه شمالی آمریکای شمالی و اروپا، همچنین در گرینلند، ایسلند و آسیا شاهد آن خواهند بود. میزان مشاهده گرفتگی خورشید بستگی به موقعیت شما دارد. دیدنی‌ترین دیدگاه از روی زمین، در نقاط دور دست روسیه و بخش‌های وسیعی از شمال شرقی چین، مانند اطراف شهر هاربین، دقیقا جایی قابل مشاهده است که ماه تنها چند دقیقه قبل از غروب خورشید، ۳۷ درصد از آن را پوشش می‌دهد.

۱۲-۱۳ آگوست: بارش شهاب سنگ

آسمان

به عنوان یکی از شدید‌ترین بارش‌ها در طول سال، حداکثر ۶۰ تیر شهاب در ساعت به چشم خواهد خورد. در این سال وعده داده شده است که عملکرد خوبی به نمایش گذاشته می‌‌شود زیرا در اوج شب، آسمان کاملا تاریک با وجود هلالی نازک از ماه، شرایط عالی برای مشاهده به خصوص در نیم‌کره‌ی شمالی فراهم خواهد آمد.

۱۲ دسامبر: رویارویی با ستاره‌های دنباله‌دار

آسمان

اگر پیش‌بینی‌های اولیه درست باشد، مشاهده این ستاره‌ های روشن با چشم غیرمسلح به راحتی امکان‌پذیر است. این درخشان‌ترین ستاره دنباله‌دار است که از نیم‌کره شمالی، بعد از بیشتر از پنج سال دیده می‌شود. این ستاره‌ی یخی بی‌‌پروا، در نزدیک‌ترین حالت به خورشید، به دور آن دنباله‌ای را ترسیم خواهد کرد و همچنین در نزدیکی زمین هم قرار خواهد داشت. سپس نزدیک به ۷٫۲ میلیون مایل از سیاره به سمت خارج از منظومه شمسی حرکت خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه