رئیس جمهور ترکمنستان با حفاری آثار تاریخی در مسیر جاده ابریشم موافقت کرد

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۰
رئیس جمهور ترکمنستان با حفاری آثار تاریخی در مسیر جاده ابریشم موافقت کرد

رئیس‌جمهوری ترکمنستان با حفاری آثار تاریخی در مسیر جاده ابریشم برای سال‌های ۲۰۱۸- ۲۰۲۱ موافقت کرد.

«تویلی اف» معاون رئیس‌جمهوری ترکمنستان در امور علوم برنامه دولتی کابینه وزرای ترکمنستان در روز ۱۲ دیماه پیشنهاد داد که آثار تاریخی در مسیر جاده ابریشم را که مشترکاً توسط آکادمی علوم این کشور و مدیریت ملی حفظ و بازسازی آثار تاریخی (زیر نظر وزارت فرهنگ ترکمنستان) اجرا می‌شود، حفاری شوند.

تویلی اف، این طرح برای سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۱ با دعوت متخصصان و مراکز علمی و پژوهشی کشورهای خارجی پیش‌بینی شده و در آن، دستاوردهای باستان‌شناسی دوران باستان و قرون وسطی از لحاظ باستان‌شناسی، معماری، نژادشناسی و سایر مباحث تاریخی و پژوهشی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

با هدف عرضه آثار تاریخی میراث فرهنگی کشور، برنامه‌های ویژه تلویزیونی و رادیویی تهیه می‌شود. همچنین برگزاری همایش‌های علمی، ساخت فیلم‌های سینمایی و مستند در دستور کار قرار دارد. علاوه بر حفاری آثار تاریخی و فرهنگی در مسیر جاده ابریشم، برای بازسازی آن‌ها نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و متعاقباً اقدامات لازم برای ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو به عمل خواهد آمد.

رئیس‌جمهوری ترکمنستان برنامه‌های کاری پیشنهاد شده را تایید کرد و به مسئولان مربوطه دستورات لازم را برای معرفی میراث ارزش‌های تاریخی و فرهنگی جاده ابریشم صادر کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه