حمل و نقل عمومی در مالدیو

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در مالدیو

جزایر مالدیو در جنوب شبه‌قاره هند واقع شده است و از مقاصد معروف گردشگری در جهان محسوب می‌شود. به همین دلیل مناسب دیدیم که شما را با حمل و نقل عمومی آن آشنا کنیم.

مالدیو از ۱۲۰۰ جزیره مرجانی تشکیل شده که فقط ۲۰۰ جزیره آن مسکونی بوده و با طبیعت بکر خود پذیرای گردشگران هستند. برخلاف سایر کشورها، در اینجا خبری از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی، اتوبوس و وسایل زمینی نیست. در مالدیو معمولا از قایق برای تردد بین جزایر استفاده می‌شود.

حمل و نقل عمومی در مالدیو

برای گشت‌وگذار در مالدیو، سه راه پیش روی شما است: قایق، تاکسی‌ هوایی و کشتی‌ خصوصی. قایق‌ها نقش خودرو را در مالدیو دارند و کشتی‌های خصوصی و تاکسی‌های هوایی برای حمل و نقل گردشگران به کار می‌رود. به هر حال در جریان باشید که قایق و تاکسی‌ هوایی در شب فعالیت نمی‌کنند.

حمل و نقل عمومی در مالدیو

بنابراین اگر بعد از تاریکی به فرودگاه رسیدید و قصد داشتید به جزیره‌ای دور بروید به ناچار باید شب را در ماله یا هتل فرودگاه هول هوله (Hulhulé) سپری کنید. هر چند می‌توانید از حمل و نقل خصوصی استفاده کنید که گران تمام می‌شود، ولی دیگر نیازی نیست تمام شب را در ماله بگذرانید. هزینه‌ی حمل و نقل بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار هزینه برمی‌دارد. در ادامه از حمل و نقل عمومی مالدیو بیشتر به شما خواهیم گفت.

فرودگاه

حمل و نقل عمومی در مالدیو

عملا تمام گردشگران از طریق فرودگاه بین‌المللی ماله (Malé International Airport) وارد مالدیو می‌شوند. این فرودگاه در جزیره‌ی هول هوله واقع شده و طیف وسیعی از هواپیماها از چین، هند، سریلانکا، دبی و فرودگاه‌های مهم در جنوب شرقی آسیا به این فرودگاه پرواز دارند. تعداد زیادی پرواز چارتر نیز از اروپا انجام می‌شود که اکثر آن‌ها در مسیر خود در کامبوج توقف می‌کنند.

حمل و نقل عمومی در مالدیو

از فرودگاه گان (Gan) نیز پروازهایی به‌سمت کلمبو صورت می‌گیرد. به‌وسیله‌ی تاکسی هوایی می‌توان به همه نقاط مالدیو رفت که نهایتا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

قایق

حمل و نقل عمومی در مالدیو

مالدیو از حمل ‌و نقل ارزانی برخوردار است. با اینکه قایق‌های محلی، برنامه منظمی برای حرکت‌شان ندارند، ولی هزینه گشت سه ساعته از ۲ تا ۴ دلار (۶,۵۰۰ تا ۱۳,۰۰۰ تومان) فراتر نمی‌رود. قایق از فرودگاه «ماله» به داخل شهر ۰٫۶ دلار (۲,۰۰۰ تومان)، قایق از «ماله» به مافوشی ۳ دلار (۱۰,۰۰۰ تومان)، قایق از مافوشی به فولیدهو ۴ دلار (۱۳,۰۰۰ تومان) و قایق از مافوشی به گورایدهو ۲ دلار (۶,۵۰۰ تومان) برای شما هزینه برمی‌دارد.

قایق‌های عمومی ارزان معمولا در طول هفته ۳ تا ۶ بار تردد می‌کنند و قایق‌های خصوصی نیز به گردشگران خدمات می‌دهند. به‌سختی می‌توانید در این زمینه اطلاعات پیدا کنید، زیرا افراد محلی اغلب از آن استفاده می‌کنند و نیازی به وارد کردن اطلاعات آن در اینترنت نمی‌بینند. این قایق‌ها در روزهای جمعه فعالیت نمی‌کنند.

قایق‌های سریع‌السیر برنامه‌ای بر اساس یک جدول زمانی فعالیت می‌کنند و برای حمل و نقل فرودگاه به کار می‌روند، هرچند گاهی اوقات نیز سفرهای روزانه به جزایر دارند.

حمل و نقل عمومی در مالدیو

قایق‌های سریع‌السیر چارتر امکان جابه‌جایی به هر محلی را فراهم می‌کنند، کرایه‌ی آن بالا است، ولی هرچه تعداد بیشتر باشد، کمی ارزان‌تر می‌شود. این وسیله از قایق‌های عمومی سریع‌تر هستند و هر زمان که اراده کنید، به راه می‌افتند.

قایق‌های تاکسی برای تردد گردشگران به جزایر مختلف و برعکس استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه محل اقامت شما کجا باشد، سایز و شکل‌ آن‌ها متفاوت است؛ اگر در فور سیزن اقامت داشته باشید، قایق‌های موتوری سرپوشیده بزرگ با نوشیدنی و غذا خواهید داشت و چنانچه مقصد شما اقامتگاه‌های درجه پایین‌تر است، کیفیت قایق‌ها نیز تنزل می‌کند.

حمل و نقل عمومی در مالدیو

برای رفت و آمد به نقاط غیرمسکونی به قایق‌های سریع‌السیر چارتر و پول زیاد نیاز دارید. در هر صورت برای اقامت در هر یک از جزایر بهتر است به‌دنبال جزایری باشید که مهمان‌خانه دارند، با آن‌ها تماس گرفته و در مورد نحوه رفت و آمد به آن جزایر پرس و جو کنید.

کشتی‌های عمومی و قایق‌های باری برای آن دسته از گردشگرانی مناسب است که به‌دنبال حمل و نقل مقرون به‌صرفه هستند.

توصیه می‌کنیم از قایق استفاده کنید تا سفرتان بین جزایر مالدیو گران نشود. اگر نمی‌خواهید به جزیره‌ی اشتباه بروید یا از پرواز‌های کوچک برای حمل ‌و نقل‌ استفاده کنید، برنامه‌ی زمانی قایق‌ها را ببینید و سفرتان را برنامه‌ریزی کنید.

تاکسی هوایی

حمل و نقل عمومی در مالدیو

تاکسی هوایی بزرگ‌ترین وسیله‌ی حمل و نقل در مالدیو است که با ۵۰۰ پرواز در هفته، در بین بزرگ‌ترین اپراتورهای حمل و نقل هوایی دنیا قرار دارد. این ایرلاین از سال ۱۹۹۳ فعالیت خود را با دو تاکسی آغاز کرد و در طول ده سال گذشته توانسته رشد قابل‌توجهی داشته باشد، چراکه با پیشرفت جزایر، نیاز به حمل و نقل گردشگران روز به روز بیشتر شده است. خدمات آن برای بیش از ۶۵ جزیره است، به‌طوری که در سال ۲۰۰۸، بیش از ۵۰۰ هزار نفر را به مناطق دیدنی و جزایر اطراف جابه‌جا کرد.

حمل و نقل عمومی در مالدیو

در حال حاضر حداقل به ۷۵۰ هزار مسافر در طول سال خدمات می‌دهد. این ایرلاین در شمال فرودگاه ماله واقع شده و علاوه بر جابه‌جایی گردشگران، برای ۱۵ دقیقه سفر هوایی جهت عکس‌برداری از مناظر خارق‌العاده‌ی مالدیو، پروازهای چارتر خصوصی، گردشی و پزشکی نیز استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه