کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در سال 2023 کدامند؟

مینا بهزادی‌منش
مینا بهزادی‌منش سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۵
کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در سال 2023 کدامند؟

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان از مقاصد پرطرفدار سفرهای خارجی هستند و بیشترین سفرهای خارجی گردشگران ایرانی در طول سال، به این کشورها انجام می‌شود.

در سال ۲۰۲۳ میلادی ایرانیان امکان سفر به ۱۱ کشور جهان بدون ویزا و بازدید از ۴۱ کشور با دریافت ویزای الکترونیک یا فرودگاهی را خواهند داشت. 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

  • ارمنستان
  • عراق
  • مالزی
  • قزاقستان
  • ترکیه
  • گرجستان
  • دومینیکا
  • هائیتی
  • ونزوئلا
  • جمهوری سورینام
  • میکرونزی

برخی کشورها الزام دریافت ویزا توسط گردشگران کشورهای منتخب را برداشته‌اند و شهروندان آن‌ها نیازی به دریافت ویزای کشور مربوطه ندارند. روابط سیاسی بین کشورهای جهان تاثیر زیادی در انعقاد قراردادهای سفر بدون ویزای شهروندان آن‌ها دارد. سفر بدون ویزا به کشورهای مختلف جهان سبب رونق گردشگری و استقبال بیشتر گردشگران از سفرهای خارجی می‌شود. در این مقاله به معرفی مقاصد سفر بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان در سال ۲۰۲۳ میلادی می‌پردازیم.

با پاسپورت ایرانی در هر قاره به کدام کشور می‌توان سفر کرد؟

نقشه کشورهای بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان

منبع عکس: وب‌سایت Quora، عکاس نامشخص

شهروندان ایرانی در سال ۲۰۲۳ میلادی امکان سفر بدون ویزا به ۱۱ کشور در سراسر جهان را دارند؛ گرچه امکان دریافت ویزاهای الکترونیک و فرودگاهی سفر به بسیاری از کشورهای جهان را نسبت به گذشته ساده کرده‌ است. سفر با گذرنامه ایرانی و بدون ارائه هرگونه ویزا تنها به کشورهای ارمنستان، عراق، مالزی، قزاقستان، ترکیه، گرجستان، دومنیکا، هائیتی، ونزوئلا، جمهوری سورینام و جزایر میکرونزی مجاز است.

برخی از مناطق جهان نیز نیازی به دریافت ویزا برای گردشگران در سراسر جهان از جمله ایرانیان ندارند؛ اما دسترسی به آن‌ها چندان ساده نیست. این مقاصد پرواز مستقیم به ایران ندارند و دسترسی به آن‌ها از کشورهای واسطه نیازمند به دریافت ویزا برای ایرانیان انجام می‌شود. مجمع‌الجزایر سوالبارد (Svalbard) در اقیانوس منجمد شمالی (شمالگان)، یکی از این مناطق بدون ویزا در جهان است که بین نروژ و قطب شمال قرار دارد. مجمع‌الجزایر پیت‌کرن در جنوب اقیانوس آرام و قطب جنوب، از دیگر مناطق بدون ویزا در جهان هستند. ایرانیان برای بازدید از این مناطق نیازی به ویزا ندارند؛ اما به‌دلیل پرواز غیر‌مستقیم باید ویزای ترانزیت کشورهای واسطه را دریافت کنند. این مناطق به‌دلیل شرایط یکسان برای همه کشورها در شمارش مناطق بدون ویزا برای محاسبه رنکینگ جهانی قرار نگرفته‌اند.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان با توجه به قوانین جاری خود بین ۱۴ تا ۱۵۰ روز اجازه اقامت به شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف را می‌دهند. با وجود بی‌نیازی به دریافت ویزا از این کشورها، تضمینی برای ورود ۱۰۰ درصدی گردشگران ایرانی به هرکدام از این کشورها وجود ندارد و پلیس فرودگاه‌ها می‌توانند با توجه به سیاست‌های داخلی هر کشور از ورود برخی گردشگران جلوگیری کنند. اخراج گردشگران از این کشورها و سایر نقاط جهان در هر زمانی از اقامت افراد در صورت عدم رعایت قوانین جاری نیز صورت می‌گیرد.

به‌جز ۱۱ کشور بدون ویزا برای ایرانیان، سفر به ۴۱ مقصد جهانی دیگر برای ایرانیان با دریافت ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی امکان‌پذیر است. فهرست این کشورها بر اساس اطلاعات سازمان پاسپورت ایندکس (passportindex) به‌صورت سالانه به‌روزرسانی و اعلام می‌شود. فهرست کشورهای بدون ویزا و نیازمند ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی برای ایرانیان به‌همراه مدت زمان مجاز برای اقامت در این کشورها به شرح زیر است.  

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

نام کشوربدون ویزاویزای فرودگاهی (بدو ورود)ویزای الکترونیک (eVisa)e.TA (مجوز سفر الکترونیکی)تعداد روزهای اقامت
ارمنستان۹۰
عراق۳۰
مالزی۱۴
قزاقستان۱۴
کامبوج۳۰
لبنان۳۰
مالدیو۳۰
عمان۳۰
قطر۳۰
نپال۱۵۰
جزیره تیمور لسته (Timor-Leste)۳۰
شبه‌جزیره ماکائو۳۰
سریلانکا۳۰
پاکستان۳۰

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اروپا

نام کشوربدون ویزاویزای الکترونیک (eVisa)تعداد روزهای اقامت
ترکیه۹۰
گرجستان۴۵
جمهوری آذربایجان۳۰

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آفریقا

نام کشورویزای فرودگاهی (بدو ورود)ویزای الکترونیک (eVisa)e.TA (مجوز سفر الکترونیکی)ثبت نام توریستیتعداد روزهای اقامت
آنگولا✔ (پیش از ورود به کشور باید درخواست خود را ارسال کنید)ـ
بوروندی (Burundi)۳۰
دماغه سبز (Cape Verde)ـ
اتحاد قمر (Comoros)۴۵
جمهوری دموکراتیک کنگو (Democratic Republic of Congo)۹۰
جیبوتی (Djibouti)ـ
اتیوپی۹۰
گابن۹۰
گینه۹۰
گینه بیسائو (Guinea-Bissau)۹۰
لسوتو (Lesotho)۱۴
ماداگاسکار (Madagascar)۹۰
مالاوی (Malawi)۹۰
موریتانی (Mauritania)ـ
موزامبیک (Mozambique)۳۰
نیجریه✔ (پیش از ورود به کشور باید درخواست خود را ارسال کنید)ـ
رواندا (Rwanda)۳۰
سیرالئون (Sierra Leone)۳۰
سومالی۳۰
سودان جنوبیـ
کنیا۹۰
اوگانداـ
زیمبابوه۹۰
توگو۱۵
ساحل عاج (Ivory Coast)✔ (پیش از ورود به کشور باید درخواست خود را ارسال کنید)۹۰
سیشل۹۰

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آمریکا

نام کشوربدون ویزاویزای فرودگاهی (بدو ورود)ویزای الکترونیک (eVisa)تعداد روزهای اقامت
دومنیکا۲۱
هائیتی۹۰
ونزوئلا۱۵
جمهوری سورینام (Suriname)۹۰
بولیوی۹۰

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اقیانوسیه

نام کشوربدون ویزاویزای فرودگاهی (بدو ورود)تعداد روزهای اقامت
میکرونزی (Micronesia)۳۰
پالائو (Palau)۳۰
تووالو (Tuvalu)۳۰
ساموآ (Samoa)۹۰

رتبه پاسپورت ایران چند است؟

تصویر پاسپورت ایرانی روی میز

منبع عکس: وب‌سایت Guide Consultants، عکاس نامشخص

رتبه بندی گذرنامه کشورها بر اساس شاخص‌های متعددی انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها به میزان دسترسی شهروندان یک کشور با پاسپورت خود به دیگر نقاط جهان اشاره کرد. این شاخص در جهان با عنوان شاخص هنلی شناخته می‌شود و اعتبار بین‌المللی دارد.

از تاریخ ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی ایرانیان اجازه سفر به ۵۲ کشور بدون ویزا یا با ویزاهای فرودگاهی و الکترونیکی را دارند. در مقابل، ایرانیان برای سفر به ۱۸۸ کشور جهان باید ویزا دریافت کنند. تفاوت بین تعداد کشورهای بدون ویزا و ملزم به دریافت ویزا برای ایرانیان رتبه گذرنامه ایران در رنکینگ جهانی را پایین آورده است.

در حال حاضر رتبه پاسپورت ایران بر اساس آمار سال ۲۰۲۳ میلادی در فهرست ویزا ایندکس (visaindex)، ۹۸ است. ایران در این فهرست هم ردیف با کشورهای اریتره، اتیوپی و سودان جنوبی قرار دارد. رتبه پاسپورت ایران در فهرست پاسپورت ایندکس (passportindex) نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی در جایگاه ۸۶ واقع شده است.  

روش‌های مختلف صدور ویزا

درخواست ویزای سایر کشورها از راه‌های مختلفی مانند درخواست آنلاین، مراجعه حضوری به کنسولگری کشور مورد نظر، درخواست ویزای فرودگاهی و دریافت ویزا در کشور ثانی امکان‌پذیر است. کشورهای مبدا و مقصد در انتخاب روش دریافت ویزا تاثیرگذار هستند. در ادامه به معرفی شیوه‌های مختلف دریافت ویزای کشورها می‌پردازیم.

صدور ویزا در سفارت

فرم درخواست ویزا با عینک روی آن

منبع عکس: وب‌سایت travelobiz، عکاس نامشخص

برای دریافت ویزا از سفارتخانه‌ها باید به‌شکل حضوری فرم درخواست روادید را در کنسولگری کشور مربوطه پر کنید. هم‌زمان با تکمیل درخواست ویزا باید مدارک مورد نیاز کشور مورد نظر را نیز ارائه دهید. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا شامل یک یا چند قطعه عکس با زمینه سفید و متفاوت با تصویر گذرنامه، گذرنامه، اصل و ترجمه صفحات شناسنامه، مدارک شغلی، گردش حساب برای اثبات تمکن مالی، گواهی اشتغال به کار یا تحصیل، مدارک اثبات اقامت در کشور مبدا، رسید بلیط رفت و برگشت هواپیما و واچر هتل است.

برخی موارد دیگر مانند دعوتنامه و بیمه‌نامه سفر از مدارک تکمیلی درخواست ویزا هستند. پرداخت هزینه صدور ویزا نیز برای گردشگران الزامی است و در صورت رد درخواست شما نیز برگشت داده نمی‌شود.

در حال حاضر، بسیاری از سفارتخانه‌ها در ایران و سایر کشورها گزینه مصاحبه حضوری با گردشگران را حذف کرده‌اند؛ اما در صورت لزوم باید خود را برای انجام مصاحبه حضوری در سفارتخانه نیز آماده کنید. هدف از مصاحبه حضوری با گردشگران بررسی دلایل سفر، آگاهی از مدت زمان سفر، نحوه اقامت و در حالت کلی آگاهی از میزان توانایی متقاضی در پرداخت هزینه‌ها و اطمینان از بازگشت مسافران به کشور مبدا خود است.

پس از بررسی درخواست ویزا در سفارت هر کشور و در صورت نبود نقص در پرونده متقاضی، ویزای مسافران صادر می‌شود. مدت زمان صدور ویزای کشورهای مختلف متفاوت است و به‌طور معمول بین یک تا سه هفته طول می‌کشد. برای جلوگیری از اتلاف وقت و بازگشت درخواست ویزای خود، حتما از قبل مدارک لازم را از سایت سفارتخانه‌ها استعلام کنید.

صدور ویزا در فرودگاه

بخش صدور ویزای بدو ورود در فرودگاه

منبع عکس: وب‌سایت thaiembassy، عکاس نامشخص

ویزای فرودگاهی نوعی از ویزای گردشگری است که در زمان ورود به فرودگاه به گردشگران ارائه می‌شود و به همین دلیل از آن با نام «ویزا در بدو ورود» نیز نام می‌برند. برای دریافت این ویزا شما باید ترجمه‌ مدارک مورد تایید کنسولگری کشور مقصد خود را در فرودگاه به واحد پلیس مهاجرت ارائه دهید.

پس از بررسی مدارک شما و اخذ هزینه صدور ویزا، مهر ورود یا برچسب ویزا بر گذرنامه شما ثبت می‌شود. اطلاعات مربوط به زمان ورود و مدت مجاز اقامت در کشور مورد نظر در برچسب یا نقش مهر درج شده‌ است. در صورت عدم خروج شما در زمان مقرر، پلیس مهاجرت جریمه‌هایی مانند اخراج از کشور و عدم اجازه ورود تا مدتی مشخص یا پرداخت وجه نقد را برای شما در نظر می‌گیرد.

کشورهای پذیرای گردشگر با ویزای فرودگاهی قوانینی مشخص برای گردشگران وضع کرده‌اند که با مراجعه به سایت رسمی کنسولگری آن‌ها پیش از سفر، از این قوانین مطلع خواهید شد. به خاطر داشته باشید بیشتر کشورها در زمینه بررسی مدارک مورد نیاز صدور ویزای فرودگاهی، قوانینی جدی و سخت‌گیرانه دارند. در صورت عدم رعایت این قوانین، با اخراج از فرودگاه در بدو ورود مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از بروز هر مشکل در دریافت ویزای فرودگاهی کشورها، از ضوابط کشور مورد نظر خود و مدارک مورد نیاز در سفر مطلع شوید.

ایرانیان برای سفر به سه کشور قاره اقیانوسیه، یک کشور قاره آمریکا، ۱۵ کشور آفریقایی و هشت کشور آسیایی در سال ۲۰۲۳ میلادی می‌توانند ویزای فرودگاهی دریافت کنند. بعضی از این کشورها امکان دریافت ویزای الکترونیکی نیز دارند.

ویزای الکترونیک

نشان تجاری ویزای الکترونیک کنار پاسپورت و هواپیما

منبع عکس: وب‌سایت ACKO، عکاس نامشخص

ویزای الکترونیک که با نام اختصاری e-Visa نیز شناخته می‌شود، در واقع سند مجازی ورود شما به دیگر کشورها است. این ویزا به‌صورت اطلاعات در پایگاه داده‌های مهاجرتی کشور مقصد سفر شما ذخیره و در زمان ورود به آن کشور در گذرنامه شما ثبت می‌شود. برخی کشورها نیز سند مکتوب از ویزای الکترونیکی شما را در فرودگاه به شما ارائه می‌دهند.

برای دریافت ویزای الکترونیکی باید مراحل درخواست ویزا را به‌صورت اینترنتی انجام دهید. ارائه مدارک لازم برای درخواست ویزا نیز به‌صورت بارگذاری تصویری در سایت کنسولگری کشور مورد نظر شما انجام می‌شود. این شیوه از درخواست ویزا به‌دلیل سرعت بالا و دسترسی مناسب، مورد توجه گردشگران در سراسر جهان است.

ایرانیان برای سفر به ۱۸ کشور جهان نیاز به دریافت ویزای الکترونیکی دارند. برخی از این کشورها امکان ثبت درخواست ویزا به‌صورت حضوری و فرودگاهی را نیز برای گردشگران ایرانی فراهم کرده‌اند. ۱۴ کشور آفریقایی، یک کشور اروپایی، یک کشور آمریکایی و دو کشور آسیایی به شهروندان ایرانی در سال ۲۰۲۳ میلادی ویزای الکترونیک ارائه می‌دهند.

صدور ویزا در کشور ثانی

صدور ویزا در سفارتخانه

منبع عکس: وب‌سایت Embassies، عکاس نامشخص

در برخی موارد کشور مورد نظر گردشگران در کشور مبدا آن‌ها سفارتخانه ندارد یا دریافت ویزا به‌صورت مستقیم از کارگزاری موجود در کشور مبدا ممکن نیست. در این موارد گردشگران می‌توانند درخواست ویزای خود را به سفارتخانه کشور واسطه در مبدا ارائه کنند. پس از بررسی درخواست متقاضیان، کشور مربوطه وقت مصاحبه برای گردشگران و مسافران در کشور ثانی مشخص می‌کند.

صدور ویزا در کشور ثانی برای درخواست‌ ویزای توریستی چندان متداول نیست و بیشتر برای درخواست‌های مهاجرتی انجام می‌شود. با این وجود، در برخی موارد خاص امکان صدور ویزا در کشور ثانی وجود دارد. در این شیوه تنها یک مرحله سفر به کشور واسطه به مراحل درخواست ویزا از سفارت‌خانه اضافه می‌شود.

در این مقاله به معرفی انواع ویزا و مقاصد سفر خارجی بدون ویزا برای ایرانیان پرداختیم. شما نیز در ادامه می‌توانید تجربه‌های خود از دریافت انواع ویزا و سفر به کشورهای بدون نیاز به اخذ ویزا برای ایرانیان را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

عکس‌ کاور از وب‌سايت Wanderlust Travel Magazine

پرسش‌های متداول

بدون ویزا با پاسپورت ایرانی کجا بریم؟

ارمنستان، عراق، مالزی، قزاقستان، ترکیه و گرجستان از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره‌های آسیا و اروپا هستند. همچنین کشورهای دومینیکا، هائیتی، ونزوئلا و جمهوری سورینام در قاره آمریکا و کشور میکرونزی در اقیانوسیه نیز از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان هستند.

کشورهای با ویزای فرودگاهی برای ایرانیان کدام است؟

کشورهای کامبوج، لبنان، ویتنام، مالدیو، قطر، لبنان و عمان معروف ترین کشورهایی است که به پاسپورت ایرانی ویزای فرودگاهی ارائه می‌دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه