بحران آب، اعتبار شهر کیپ تاون را تهدید می‌کند

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
بحران آب، اعتبار شهر کیپ تاون را تهدید می‌کند

بر طبق گزارشات سازمان مودیز، بحران آب در پی خشکسالی در شهر کیپ تاون، اثری منفی بر اعتبارات شهری خواهد گذاشت.

بر طبق گزارشات سازمان رتبه‌بندی مودیز، شرایط شهر کیپ‌تاون، با وجود بحران آب، با درآمد کمتر و مخارج بیشتر که باعث از بین رفتن منابع مالی شهر خواهد شد، نامساعد است.

بدترین خشکسالی در این شهر، با رکوردی بی‌سابقه، منابع آب شهری را به انتها رسانده است.

کیپ تاون

عکس از والدو سیگرز

یک شیر آب همگانی در شهرستان ایمیزامو یاتو (Imizamo Yethu)، در حاشیه شهر کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی.

با کاهش سطح آب در سدهای کیپ تاون، این شهر با بدهی و هزینه‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

سازمان سرمایه‌گذاری مودیز (Moody’s Investors Service) در خبری در روز دوشنبه، اعلام کرد:

بحران آب در برترین مقصد گردشگری آفریقا، با کاهش‌ درآمدزایی آن هم درست زمانی که شهر به تامین منابع نیاز دارد، اثری منفی بر اعتبارات شهری می‌گذارد.

بر طبق گفته‌های مودیز، این گزارش، یک اقدام برای رتبه‌بندی نیست؛ بلکه اقدامی است که سطح سرمایه‌گذاری در مورد اوراق قرضه کیپ تاون را نشان می‌دهد.

سازمان سرمایه‌گذاری مودیز،  تحقیقات مالی بین‌المللی را در مورد اوراق قرضه صادر شده توسط موسسات تجاری و دولتی انجام می‌دهد. مودیز در کنار استادارد اند پورز (Standard & Poor's) و گروه فیچ (Fitch Group)، یکی از سه آژانس بزرگ درجه‌بندی اعتبارات در جهان است.

اوراق قرضه اسنادی است که به موجب آن شرکت انتشاردهنده متعهد می‌شود مبالغ مشخصی (بهره سالانه) را در زمان‌هایی خاص به دارنده آن پرداخت کند و در زمان مشخص (سررسید) اصل مبلغ را باز پرداخت کند.

دنیل مازیبوکو، کارمند تحلیلگر سازمان مودیز، در گزارش می‌گوید:

عواید آب شهری، حدودا ۱۰ درصد درآمد عملیاتی شهر کیپ تاون در سال ۲۰۱۷ را تشکیل می‌دهد؛ نسبتی که با افزایش سخت‌گیری شهر در مورد استفاده از آب، رفته رفته کوچک می‌شود.

درست در همین زمان، هزینه‌های مدیریت بحران و پروژه‌های تامین منابع آبی، افزایش خواهند یافت.

وی گفت:

دو صنعت اصلی یعنی گردشگری و کشاورزی، اثر این مساله را حس خواهند کرد و به سمت تعدیل نیروی کاری و کاهش درآمد مالیاتی خواهند رفت.

مازیبوکو نوشت:

دیگر آثار این بحران، تهدید سلامت عمومی در اثر سیستم ضعیف فاضلاب و به طور کلی، کاهش نظم اجتماعی است؛ و همین امر باعث اختلال در درآمدزایی در شهر کیپ‌تاون خواهد شد.

اگر این بحران ادامه یابد، شهر با بحران‌هایی دیگر که عواقب بالقوه‌ای بر اقتصاد و منابع مالی شهر دارند، نیز روبه‌رو خواهد شد.

کیپ‌تاون در مواجهه با رکورد بدترین خشکسالی در جهان، با کاهش سطح آب در شش سد اصلی تامین آب شهری، به ۲۶٫۳ درصد، با بحرانی جدی رو به‌رو شده است. این عدد در سال گذشته، بیش از ۹۰ درصد بوده است.

با وجود ۴ ماه فاصله تا ماه‌های بارانی فصل زمستان، احتمال دارد ساکنین شهر کیپ تاون از ۱۲ام آپریل، مجبور به صف‌کشیدن برای دریافت سهم روزانه خود یعنی تنها ۲۵ لیتر آب، شوند تا مصرف آب به شدت کاهش یابد.

آخرین دسترسی شهر به اوراق قرضه در ماه جولای بوده است، زمانی که بیش از ۸۴ میلیون دلار (۳۸۰ میلیار تومان) اوراق بهادار سال ۲۰۲۷، فروخته شد. بر طبق داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، در مجموع، ۴۳۷ میلیون دلار در ۴ اوراق قرضه در کیپ‌تاون وجود دارد. مودیز، در این گزارش رتبه Baa3، را به کیپ‌تاون اختصاص داد؛ یعنی پایین‌ترین سطح سرمایه در مقایسه با رتبه آفریقای جنوبی.

مازیبوکو گفت:

سیاست کیپ‌تاون برای حفظ یک نسبت نقدینگی قوی و مدیریت بدهی محافظه‌کارانه، با یک بار قرض از درآمد عملیاتی (در حدود ۱۱ درصد آن)، به کاهش تاثیرات وام‌های لازم برای اجرای پروژه‌های سرمایه در سه سال آینده کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

منبع bloomberg

دیدگاه