طرح خنثی سازی کربن در فرودگاه های ژنو و گالاپاگوس

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵
طرح خنثی سازی کربن در فرودگاه های ژنو و گالاپاگوس

فرودگاه‌های ژنو و گالاپاگوس طرح خنثی سازی کربن را پیاده‌سازی کردند.

بروکسل، هنگ کنگ، کازابلانکا، واشینگتن دی سی و مونترآل کشورهایی هستند که اپراتورهای هوایی آن‌ها، طرح کاهش و متعادل سازی کربن ????????? که توسط سازمان ایکاو «سازمان هوانوردی غیر نظامی بین‌المللی» (ICAO) ارائه شده است را پیاده‌سازی کرده‌اند. سال جدید با تلاش شرکت‌های صنعت هواپیمایی برای مقابله با کربن دی اسید آغاز شده است. این کار از طریق برنامه‌ای جهانی، مستقل و داوطلبانه و تحت عنوان Airport Carbon Accreditation دنبال می‌شود.

محیط زیست

Angela Gittens مدیرکل ICAO جهانی گفت:

حجم قابل توجهی از مسافران، ۳٫۲ مسافر هواپیماهای جهانی، با هواپیماهای دارای گواهینامه Airport Carbon Accreditation که در چهار سطح ارائه می‌شود، مسافرت می‌کنند. این نشان‌دهنده رشد قابل توجه اپراتورهای هواپیمایی در قبول این تعهدنامه است. تعهدنامه‌ی خنثی‌سازی کربن فرودگاه‌ها، پیشرفتی سریع است؛ به طوری که تاکنون ۲۱۱ هواپیمایی در سراسر جهان به آن متعهد شده‌اند که این نشان‌دهنده تلاش آن‌ها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

او همچنین افزود:

من بسیار خوشحالم که فرودگاه ژنو و گالاپاگوس نیز برای خنثی کردن اثر کربن، به این گواهینامه پیوستند. اکنون لحظه‌ای است که ما خنثی کردن کربن را در سطح هواپیمایی بیان می‌کنیم؛ اما پیامی فراتر از آن دارد. همه کسب‌وکارهای جهانی بدون توجه به جایگاهشان، باید مدیریت کربن را به عنوان یک اصل بپذیرند.

آندره اشنایدر، مدیر کل فرودگاه بین‌المللی ژنو، اظهار داشت:

ما افتخار می‌کنیم که توانستیم تعهدی که سال گذشته آن را برقرار ساختیم، پیاده‌سازی کنیم و میزان تولید گازهای ناخالص خود را به صفر رساندیم و به سطح ۳ توافق‌نامه Airport Carbon Accreditation رسیدیم. ما تمایل داریم که کارهای بیشتری در زمینه حفاظت از محیط زیست دنبال کنیم.

جورج راسیلو، مدیر کل زیست محیطی، فرودگاه گالاپاگوس، اظهار داشت:

این برای ما افتخار بزرگی است که توانسته‌ایم، به عنوان اولین فرودگاه در آمریکای لاتین و کارائیب، به سطح ۳ این تعهدنامه برسیم. این دستاورد ما حاصل تلاش گروهی است. حمایت از رویکردهای اکولوژیکی را در تمامی سطوح سازمانی خود آورده‌ایم؛ از سطح مدیران ارشد خود گرفته تا تمامی کارمندان، همه برای کاهش کربن، تلاش می‌کنیم.

خاویر مارتینز بوتسیو، مدیر کل ACI-LAC گفت:

این، لحظه‌ای برجسته برای ما در منطقه ACI-LAC است. من صادقانه به فرودگاه گالاپاگوس برای دستیابی به موفقیت آن‌ها در تبدیل شدن به اولین فرودگاه بدون کربن در منطقه تبریک می‌گویم و همچنین مایل هستیم بقیه فرودگاه‌های منطقه از فنّاوری آن‌ها آموزش ببیند.

این فرودگاه‌ها علاوه بر کاهش راندمان کربن خود از طریق اقدامات بهبود انرژی از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز استفاده کرده‌اند.

این چهار سطح مدیریت کربن (نقشه‌برداری، کاهش، بهینه‌سازی و خنثی‌سازی) توسط Airport Carbon Accreditation تعریف شده است. این نهاد به طور مستقل اداره می‌شود؛ اما توسط کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (UNFCCC)، برنامه محیط زیست ملل متحد (UNEP)، سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ICAO)، اداره هواپیمایی ایالات متحده آمریکا و کمیسیون اروپا (EC) حمایت می‌شود.

در آفریقا، در حال حاضر ۱۰ فرودگاه مورد تأیید در یکی از ۴ سطح Airport Carbon Accreditation است و در آسیا و اقیانوس آرام ۴۱، در اروپا ۱۱۸، در آمریکای لاتین و کارائیب ۸ و در شمال آمریکا ۴۱ فرودگاه از این طرح پیروی می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع traveldailynews

دیدگاه