چگونه ویزای رومانی بگیریم؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
چگونه ویزای رومانی بگیریم؟

کلیه شهروندان ایرانی که قصد سفر به کشور رومانی را دارند، باید پیش از سفر برای دریافت ویزای رومانی به سفارت رومانی در تهران مراجعه کنند.

رومانی یکی از کشورهای جنوب شرقی اروپا است و به دلیل تاریخ قرون وسطایی خود مملو از قلعه‌ها، جاذبه‌ها و گروهی از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی دنیا است. البته در کنار جاهای دیدنی رومانی، مردم خونگرم و مهمان‌نواز و طبیعت زیبا و چشم‌نواز را نیز باید به ویژگی‌های جذاب رومانی اضافه کرد. با وجود این ویژگی‌های منحصربه‌فرد تعداد گردشگران این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است؛ بنابراین، در صورت سفر به رومانی از خیل عظیم گردشگران خبری نبوده و گردشگران سفری آرام را تجربه خواهند کرد.

اگر شما نیز قصد سفر به رومانی را دارید، در کجارو می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین تور رومانی را در بازه زمانی مورد نظر خود جستجو کرده و تور دلخواهتان را از میان ده‌ها آژانس معتبر مسافرتی انتخاب کنید.

رومانی عضو اتحادیه اروپا است و با داشتن ویزای شینگن می‌توان وارد خاک این کشور شد. ولی در صورتی نداشتن ویزای شینگن، گردشگران خارجی باید پیش از سفر به این کشور از طریق سفارت و کنسولگری‌های این کشور برای دریافت ویزا اقدام کنند. نکته قابل توجه اینکه رومانی عضو پیمان شینگن نیست، ولی از آنجایی‌که قصد دارد به عضویت این پیمان درآید، در صدور ویزا سختگیری‌ می‌کند.

ویزای رومانیشرح خدمات
انواع ویزاترانزیت، کوتاه مدت، اقامت دائم و تحصیلی
مراحل صدور ویزااز طریق سفارت
وقت سفارتدارد
مصاحبه و انگشت‌نگاریدارد
مدارک لازم برای صدور ویزامدارک شناسایی، مالی و...
مدت زمان لازم برای صدور ویزادو هفته
سفارت/ کنسولگریدارد

انواع ویزای رومانی

  • ویزای نوع A (ویزای ترانزیت فرودگاهی): این نوع از ویزا تنها برای حضور در منطقه بین‌المللی فرودگاه آن کشور بوده تا شما بتوانید از طریق فرودگاه آن کشور به کشور مقصدتان بروید.
  • ویزای نوع B (ویزای ترانزیت): به مدت پنج روز کاری اعتبار دارد و امکان دسترسی به خاک رومانی را فراهم می‌آورد تا بتوانید کارهای مربوط به ترانزیت را انجام دهید.
  • ویزای نوع C (ویزای اقامت کوتاه مدت): این ویزا امکان ورود و اقامت کوتاه مدت اتباع خارجی در خاک رومانی به مدت ۹۰ روز در یک دوره حداکثر ۶ ماهه از تاریخ ورود را فراهم می‌کند. ویزای کوتاه مدت کشور رومانی برای اهدافی مانند ماموریت رسمی دولتی، گردشگری، کسب و کار، دیدار خصوصی، حمل و نقل، شرکت در فعالیت های ورزشی، و همچنین، رویدادهای فرهنگی، علمی یا دانشگاهی دارای کاربرد است. نکته قابل توجه اینکه ویزای اقامت کوتاه مدت قابل تمدید نیست.
  • ویزای نوع D (ویزای اقامت بلند مدت): ویزای بلند مدت به منظور اقامت فرد حداکثر در یک دوره ۹۰ روزه می باشد. اما اگر فرد بخواهد بیش از این مدت تعیین شده در کشور رومانی بماند باید به طور رسمی به دفتر مهاجرتی رومانی که بخشی از وزارت مدیریت امور داخلی رومانی است درخواست خود را ارائه دهد.
  • ویزای تحصیلی: دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های رومانی دارند، باید درخواست خود را به دولت این کشور ارائه کنند.

ویزای رومانی

مدارک لازم برای صدور ویزا

  • تکمیل فرم تقاضا
  • اصل گذرنامه دارای اعتبار با حداقل دو برگه خالی جهت درج ویزا
  • دو قطعه عکس ۴*۳ (جدید، رنگی، تمام رخ، با زمینه روشن)
  • تعیین هدف سفر، مدت اقامت و زمان بازگشت با ارائه اسناد قانونی، مانند:

۱)‌ کارت بین‌المللی دانشجویی یا کپی از حکم استخدامی عضو هیات علمی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

۲) کپی از روزنامه رسمی تاسیس شرکت و کپی از روزنامه آخرین تغییرات شرکت برای صاحبان شرکت‌های خصوصی (مدیر عامل، عضو هیات مدیره و…)

۳) کپی از آخرین حکم کارگزینی و آخرین فیش حقوقی برای کارمندان بخش دولتی

۴) گواهی اشتغال به کار به زبان انگلیسی همراه با گواهی سابقه بیمه تامین اجتماعی (حداقل یک سال قبل از سفر) برای کارمندان بخش خصوصی

۵) کپی از جواز کسب/ کارت بازرگانی برای کسبه، کارت بین‌المللی دانشجویی یا کپی از حکم استخدامی عضو هیات علمی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

۶) کپی از روزنامه رسمی تاسیس شرکت و کپی از روزنامه آخرین تغییرات شرکت برای صاحبان شرکت‌های خصوصی (مدیر عامل، عضو هیات مدیره و…)

۷) کپی از آخرین حکم کارگزینی و آخرین فیش حقوقی برای کارمندان بخش دولتی

۸) گواهی اشتغال به کار به زبان انگلیسی همراه با گواهی سابقه بیمه تامین اجتماعی (حداقل یک سال قبل از سفر) برای کارمندان بخش خصوصی

۹) کپی از جواز کسب / کارت بازرگانی برای کسبه

۱۰) بلیط هواپیما و برگه رزرو هتل وجه مبلغ ضمانت معادل ۵۰۰ یورو (به ازای هر نفر) است.

  • پرینت از حساب بانکی به نام شخص و ممهور به مهر و امضاء شعبه و با مانده حداقل ۱۰ میلیون تومان
  • بیمه مسافرتی به ارزش ۳۰,۰۰۰ یورو

نکته: تمامی مدارک باید به انگیسی ترجمه شود.

ویزای رومانی

هزینه صدور ویزا

هزینه صدور ویزاهای ترانزیت فرودگاهی، ترانزیت و کوتاه مدت ۶۰ یورو و هزینه ویزای بلند مدت ۱۲۰ یورو است.

ویزای الکترونیک

به منظور کاهش اتلاف زمان و هزینه وزارت امور خارجه رومانی پرتالی را جهت ثبت‌نام و صدور ویزای آنلاین راه‌اندازی کرده است.

سفارت رومانی در ایران

  • نشانی:  تهران، خیابان بهارستان، خیابان فخرآباد (شهید مشکی)، پلاک ۸۹
  • تلفن: ۷۷۵۳۴۶۵۸ (۰۲۱)
  • تلفن بخش کنسولی: ۷۷۵۳۹۰۴۱
  • نمابر: ۷۷۵۳۵۲۹۱
  • پست الکترونیک: teheran@mae.ro
  • وب‌سایت: www.mae.ro

مطالب مرتبط:

دیدگاه