راهنمای سفر به کازابلانکا

کازابلانکا، بزرگ‌ترین شهر کشور مراکش و یکی از مهم‌ترین بنادر این کشور است. سفر به کازابلانکا، دنیایی از تجربه‌های جدید و متناقض است؛ از بازارهای سنتی گرفته تا مراکز خرید مدرن، از قلعه‌های قدیمی تا شیک‌ترین رستوران‌های مجلل در این شهر منتظر حضور گردشگران است.

با کازابلانکا بیشتر آشنا شوید:

درباره کازابلانکا

اطلاعات ضروری کازابلانکا

آب‌ و‌ هوای کازابلانکا

بهترین زمان سفر به کازابلانکا

هزینه‌ های سفر به کازابلانکا

جاهای دیدنی کازابلانکا

رژیم غذایی در کازابلانکا

درباره کازابلانکا

نمایی از مسجد حسن دوم در کازابلانکا

عکس از وب‌سایت medical-hospitality-morocco.com (عکاس: نامشخص)

کازابلانکا، شهری بندری در مراکش، یکی از بهترین نمونه‌های شهری مدرن در این کشور است. شهری که پول‌ساز است، جوان‌ها برای پیدا کردن فرصت‌های جدید به آنجا نقل مکان می‌کنند و کسب و کارهای خلاقانه و اقتصاد، در آنجا رونق بیشتری دارد. پروژه‌های در حال ساخت در کازابلانکا روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و زیرساخت‌های جدید گردشگری به شهر اضافه می‌شوند. پارک‌ها و مراکز تفریحی بیشتری به شهر اضافه می‌شوند تا پاسخگوی نیازهای اهالی و گردشگران باشند.

ساختمان‌های جذاب با معماری دیدنی که ترکیبی از طرح‌های سنتی مراکشی و معماری استعماری است، حال و هوای خاصی به مناطق قدیمی شهر داده‌اند. در این محله‌های قدیمی می‌توانید سبک زندگی اهالی و ساکنان قدیمی شهر را از نزدیک تماشا کنید و از دیدن خانه‌های قدیمی با معماری و تزیینات چشمگیر لذت ببرید. مناطق جدیدتر شهر، حال و هوای اروپایی دارند.

این شهر در سواحل اقیانوس اطلس قرار دارد و ترکیبی از سبک زندگی مدرن و امروزی، مراکز خرید پر شور و نشاط، تفریحات ساحلی جذاب و محله‌های قدیمی با معماری دیدنی است.

راهنمای سفر به کازابلانکا، شما را با این شهر دیدنی، جاذبه‌های گردشگری و هزینه‌های سفر به آن آشنا می‌کند.

اطلاعات ضروری کازابلانکا

اختلاف ساعت با تهران

کازابلانکا  در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +1 قرار دارد و سه ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

آمازیغی و عربی

واحد پول

درهم مراکش

نوع برق شهری

برق شهری در مراکش ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C و E است که در ادامه تصویر آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

پریز برق نوع E

پریز نوع c

عکس‌ها از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۲۱۲

شماره‌های اضطراری

پلیس: ۱۹

آمبولانس و آتش‌نشانی: ۱۵

جهت رانندگی

راست

 فرودگاه‌های بین‌المللی

کازابلانکا – فرودگاه بین‌المللی محمد پنجم

آب‌ و‌ هوای کازابلانکا

سواحل کازابلانکا

عکس از unsplash (عکاس: Danny Lau)

کازابلانکا شهری در ساحل اقیانوس اطلس، آب و هوای ملایمی دارد. جریان‌های خنک اقیانوسی، مه صبحگاهی ایجاد می‌کنند و گرمای تابستان را تعدیل می‌کنند. آب و هوای شهر بسیار مطبوع است ولی متاسفانه آلودگی‌ هوا بر اثر پایداری شرایط آب و هوایی، یک پدیده‌ رایج است به‌خصوص در فصل بهار و تابستان. میانگین دمای هوا در کازابلانکا ۱۳ درجه در ژانویه و ۲۳ درجه در اوت است. بارش باران در کازابلانکا زیاد معمول نیست و میانگین آن سالانه حدود ۴۲۵ میلی‌متر است و معمولا بین اکتبر تا آوریل می‌بارد و تابستان خشک است.

زمستان از دسامبر تا فوریه ادامه دارد. آب و هوا نسبتا ملایم است و میانگین دمای هوا در ژانویه به ۱۳ درجه می‌رسد. روزهای آفتابی زیادی در این فصل وجود دارد. گاهی شب‌ها هوا سرد می‌شود و کمترین میزان دما به صفر درجه هم می‌رسد. از طرف دیگر بادهایی که از سمت نواحی بیابانی می‌وزد ممکن روزهای گرمی را به‌دنبال داشته باشد که میانگین دمای آن‌ها به ۲۸ درجه می‌رسد.

بازدید از کازابلانکا

عکس از وب‌سایت dardif.com (عکاس: نامشخص)

فصل بهار از ماه مارس تا اوایل ژوئن ادامه دارد. هوا در این فصل نسبتا گرم و مطبوع و ملایم است و غالبا آفتابی است. در ماه مارس، اقیانوس متلاطم است. در ماه آوریل ممکن است باران ببارد. گاهی اوقات بر اثر وزش بادهای بیابانی دمای هوا به ۳۸ درجه هم می‌رسد.

فصل تابستان از از اواسط ژوئن تا سپتامبر ادامه دارد و هوا گرم و مطبوع است. هوا برای سفر مناسب است و معمولا بارندگی وجود ندارد. مه صبحگاهی مشاهده می‌شود و بیشترین دمای هوا به ۳۸ تا ۴۰ درجه می‌رسد.

فصل پاییز، یعنی در ماه اکتبر و نوامبر، هوا گرم و مطبوع و آفتابی است ولی به مرور زمان سردتر می‌شود. در این فصل، اولین بارندگی‌ها اتفاق می‌افتد.

بهترین زمان سفر به کازابلانکا

بهترین زمان برای سفر به کازابلانکا از آوریل تا اکتبر است زمانی که هوا نسبتا ملایم یا گرم مطبوع است و بارندگی بسیار کم اتفاق می‌افتد و روزها معمولا آفتابی است. البه ممکن است مه صبحگاهی وجود داشته باشد. در ماه آوریل، مه و اکتبر، گاهی باران می‌بارد. موج‌های هوای گرم از ژوئیه تا سپتامبر در این نواحی معمولا کم اتفاق می‌افتند و در واقع می‌توانید آن‌ها را برای سفر نادیده بگیرید.

هزینه‌ های سفر به کازابلانکا

هزینه‌ اقامتگاه

SPECTACULAR 2 BEDROOMS IN THE HEART OF CASABLANCA

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها به‌طور میانگین بین شبی ۸۰ تا ۱۱۰ درهم مراکش است این مبلغ در شهرهای کوچک‌تر و حومه‌ شهرها به ۵۰ درهم می‌رسد. هزینه‌ اقامت در اتاق‌های خصوصی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ درهم است و در شهرهای کوچک‌تر و مناطقی که کمتر توریستی هستند، کمتر می‌شود. گزینه‌های ارزان در میان انواع هتل‌ های کازابلانکا از شبی ۱۵۰ درهم برای اتاق دوتخته شروع می‌شوند.

هزینه‌ غذا

غذاهای مراکشی

عکس از وب‌سایت theculturetrip.com (عکاس: Anthony Tong Lee / Flickr)

غذا خوردن در مراکش بسیار کم‌هزینه است به‌خصوص اگر در بازارچه‌ها غذای خیابانی بخورید. یک قوری چای نعنای مراکشی بین ۸ تا ۱۰ درهم هزینه دارد. غذاهای محلی را از جمله تاجین و انواع غذهای گیاهی و خوراک‌های گوشتی با ۳۵ درهم می‌توانید خریداری کنید. ساندویچ، پیتزا و بیشتر غذاهای مشابه بین ۳۵ تا ۵۰ درهم قیمت دارند. در رستوران‌ها با سرویس کامل بابت هر وعده باید ۱۰۰ درهم بپردازید. غذاهای دریایی و ماهی‌ها در مناطق ساحلی همراه با نوشیدنی و سالاد بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درهم و انواع لابستر بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ درهم هزینه دارند. در رستوران‌های توریستی و غربی بابت هر وعده غذای اصلی حدود ۱۵۰ درهم باید بپردازید. نیازی نیست که مواد غذایی بخرید و خودتان آشپزی کنید چون غذا در کازابلانکا بسیار ارزان است و با خیال راحت می‌توانید در رستوران غذا بخورید. اما در صورتی که تصمیم گرفتید خودتان آشپزی کنید، هزینه‌ خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته ۲۰۰ درهم می‌شود.

هزینه‌ وسایل حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در کازابلانکا

عکس از وب‌سایت tripsavvy.com (عکاس: Leonid Andronov / Getty Images)

بهترین راه برای سفر در مراکش، استفاده از قطار است. قطارهای مراکش ارزان و راحت هستند و تقریبا به بیشتر شهرهای بزرگ ایستگاه دارند. بلیط درجه دو قطار ساعتی ۳۰ درهم هزینه دارد. و بلیط درجه یک ساعتی ۴۵ درهم. ضمن اینکه در قطار می‌توانید از تماشای مناظر زیبا لذت ببرید. برای مسیرهای کوتاه‌تر می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. اتوبوس‌ها معمولا حدود ۴ درهم هزینه دارند ولی ممکن است بسیار شلوغ باشند. حتی تاکسی هم نسبتا ارزان است و نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی قابل‌اطمینان‌تر و سریع‌تر است.

هزینه‌ فعالیت‌های تفریحی

معماری جالب کازابلانکا

عکس از وب‌سایت urbanadventures.com (عکاس: Casablanca Urban Adventures)

تورهای یک روزه‌ گشت و گذار در شهرهای بزرگ ۹۰۰ درهم هزینه دارد که شامل بازدید از جاذبه‌های مهم، فروشگاه و محله‌های قدیمی است. سفرهای نیم‌روزه حدود ۵۰۰ درهم هزینه دارند. سفر به بیابان باید با شرکت‌های توریستی بزرگ هماهنگ می‌شود و قیمت آن بسته به مسافت دارد.

میانگین هزینه‌ پیشنهادی روزانه: ۴۰۰ تا ۶۰۰ درهم

این هزینه‌ میانگین در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، در رستوران‌های محلی غذا بخورید و بعضی از وعده‌های غذایی را خودتان بپزید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. اگر بخواهید سفری لوکس‌تر داشته باشید و در تورهای زیادی شرکت کنید، این هزینه‌ میانگین به مراتب بیشتر می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

از غرفه‌های خیابانی غذا بخرید

غذاهای خیابانی در مراکش

عکس از وب‌سایت xcursionguide.com (عکاس: نامشخص)

در مراکش، به‌راحتی می‌توانید غذای ارزان و در عین حال لذیذ بخورید. غذاهای رستوران‌ها معمولا ۳۰ درهم هزینه دارد در صورتی که غذای خیابانی بسیار ارزان‌تر است. کباب‌های لذیذ، سوسیس، مرغ بریان و ساندویج‌های بزرگ با قیمت‌های مناسب در غرفه‌های خیابانی عرضه می‌شوند. در بازارهای محلی می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین غذاهای محلی را پیدا کنید و کمترین هزینه را برای غذا بپردازید.

از راهنمایان قلابی فاصله بگیرید

وقتی در خیابان‌ها قدم می‌زنید، افراد زیادی به شما پیشنهاد می‌کنند که راهنمایتان باشند یا تورهایی را پیشنهاد می‌کنند. از این افراد فاصله بگیرید و به راه رفتن ادامه دهید. ممکن است باز هم اصرار داشته باشند و چند قدمی همراه شما بیایند ولی اگر به راه خود ادامه هید تسلیم می‌شوند و شما را رها می‌کنند.

قبل از سوار تاکسی شدن، سر قیمت به توافق برسید

تاکسی‌های کازابلانکا

عکس از وب‌سایت moroccoworldnews.com (عکاس: نامشخص)

حتما برای سوار شدن به تاکسی و تعیین کرایه چانه بزنید و حتما قبل از سوار شدن به توافق برسید. قیمت تاکسی‌ها به‌خصوص در مناطق توریستی ثابت نیست و باید با چانه زدن تخفیف بگیرید و راننده‌ تاکسی منصف پیدا کنید.

کوچ سرفینگ را امتحان کنید

در سایت کوچ سرفینگ می‌توانید درخواست بفرستید و میزبانی پیدا کنید که در خانه‌ خود از شما پذیرایی کند. با این کار می‌توانید با اهالی شهر از نزدیک رابطه برقرار کنید، سبک زندگی آن‌ها را از نزدیک ببینید، از راهنمایی آن‌ها استفاده کنید و هزینه‌ای بابت محل اقامت نپردازید. برای اینکه میزبان مناسبی پیدا کنید باید از مدت‌ها قبل درخواست خود را بفرستید.

لباس مناسب با عرف بپوشید

پیاده‌روی در کوچه‌های کازابلانکا

عکس از وب‌سایت urbanadventures.com (عکاس: نامشخص)

در مناطق سنتی‌تر بهتر است به عرف جامع احترام بگذارید و لباس‌های پوشیده و مناسب بپوشید تا مجبور به خرید لباس اضافه نشوید.

مراقب دزدها باشید

در مناطق شلوغ و توریستی، مراقبل وسایل شخصی، دوربین، گوشی و کیف پول خود باشید. سعی کنید تا جایی که ممکن است وسایل قیمتی خود را همراه نبرید.

جاهای دیدنی کازابلانکا

معماری دیدنی بناهای کازابلانکا

عکس از وب‌سایت lonelyplanet.com (عکاس: Boris Stroujko / Shutterstock)

کازابلانکا دروازه‌ ورود به مراکش است و بسیاری از گردشگران این کشور اول به کازابلانکا قدم می‌گذارند. این شهر روز‌به‌روز صنعتی‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود و حال و هوای اروپایی و مدرن پیدا می‌کند اما هنوز هم جذابیت‌های قدیمی خود را خفظ کرده است. معماری آن بسیار دیدنی است و فرهنگ اهالی آن توجه گردشگران را جلب می‌کند. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کازابلانکا آشنا می‌شویم.

مسجد حسن دوم

مناره مسجد حسن دوم کازابلانکا

عکس از unsplash (عکاس: Hamza Bouchikhi)

این مسجد در منطقه‌ ساحلی، در بخش جنوبی شهر قدیم کازابلانکا، قرار دارد و به‌نحوی ساخته شده که در تمام شهر مشرف است. ساخت این مسجد در سال ۱۹۹۳ به پایان رسیده و دومین مسجد بزرگ دنیا است که وسعت آن به دو هکتار می‌رسد و بلندترین مناره‌ دنیا را با ارتفاع ۲۰۰ متر دارد. نمازخانه‌ این مسجد ظرفیت ۲۵ هزار نمازگزار را دارد و در حیاط مسجد، ۸۰ هزار نفر دیگر ظرفیت دارد. فضای داخلی مسجد به زیبایی تمام تزیین شده است. موقعیت جغرافیایی مسجد درست در انتهای خلیج صخره‌ای در اقیانوس، بسیار دیدنی است. غیر مسلمانان می‌توانند از مسجد دیدن کنند و تورهای همراه با راهنما برای آشنایی با مسجد برپا می‌شود.

مدینه

دیدنی های کازابلانکا

با وجود اینکه منطقه‌ قدیمی شهر کازابلانکا، جذابیت و شور و هیجان سایر شهرهای مراکش را ندارد، بازدید از آن خالی از لطف نیست. پر از کوچه‌ها و خیابان‌های پرپیچ و خم و هزارتوهایی است که باید خودتان کشف کنید. فروشنده‌های محلی محصولات خود را در مغازه‌های کوچک و بزرگ عرضه می‌کنند. این منطقه حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده است و بهترین جا برای آشنایی با سبک زندگی ساکنان قدیمی شهر است. در بخش‌های جنوبی منطقه، تعدادی مقبره وجود دارد که زیارتگاه اهالی شهر است.

میدان محمد پنجم

میدان محمد پنجم کازابلانکا

عکس از وب‌سایت urbanadventures.com (عکاس: Casablanca Urban Adventures)

این میدان، میدان مرکزی کازابلانکا است و بسیاری از ساختمان‌های اداری شهر در اطراف آن قرار دارند از جمله کاخ دادگستری، اداره پست و بانک اصلی مراکش. نمای ساختمان‌های به سبک نیوموریش است که در اوایل قرن بیستم رواج داشت. یک حوض مرکزی در وسط میدان قرار دارد. این میدان به محلی برای گردهمایی‌ها و رویدادهای مختلف تبدیل شده است و یک مکان تفریحی برای اهالی و گردشگران است.

منطقه‌ ساحلی کورنیش

منطقه‌ ساحلی کورنیش کازابلانکا

عکس از وب‌سایت bautrip.com/Dreamstime (عکاس: Karol Kozlowski)

این منطقه‌ ساحلی در محدوده‌ Ain Diab قرار دارد. بیشتر خط ساحلی در اختیار هتل‌های لوکس و رستوران‌های عالی است. روزها ساحل پر از گردشگرانی می‌شوند که برای شنا و آفتاب گرفتن به ساحل می‌روند. بخشی از این ساحل، خصوصی و بیشتر آن ساحل عمومی است. در روزهای آخر هفته افراد زیادی در این ساحل جمع می‌شوند تا از تفریحات مختلف و فرصت آشنایی با اهالی شهر و گردشگران استفاده کنند.

کلیسای جامع سکره کور (قلب مقدس)

کلیسای جامع قلب مقدس در کازابلانکا

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: نامشخص)

این کلیسا در دهه‌ ۱۹۳۰ ساخته شده و معماری بی‌نظیر آن ترکیبی از معماری اروپایی و مراکشی است. متاسفانه در دهه‌ اخیر آسیب‌های جدی دیده و نیازمند مرمت و بازسازی است. حتی با شرایط فعلی، ساختار بنا بسیار زیبا و دیدنی است. اگر خوش‌شانس باشد محافظان کلیسا اجازه می‌دهند که فضای داخلی آن را ببینید و از تماشای گذشته‌ شهر لذت ببرید. در نزدیکی این کلیسا، کلیسای نوتردام دو لورد (Notre Dame de Lourdes) قرار دارد که با شیشه‌های رنگی زیبا تزیین شده و بیش از ۸۰۰ مترمربع وسعت دارد.

بازار مرکزی

بازار مرکزی کازابلانکا

عکس از وب‌سایت urbanadventures.com (عکاس: Casablanca Urban Adventures)

بازار مرکزی شلوغ و پررفت و آمد کازابلانکا، یکی از مقاصد و مراکز خرید کازابلانکا است که همه‌ گردشگران باید برای بازدید از آن وقت بگذارند. در این بازار می‌توانید زندگی اهالی را دور از زرق‌و‌برق مقاصد توریستی تماشا کنید. این بازار درست در مرکز شهر قرار دارد و جایی است که اهالی شهر خریدهای روزمره‌ خود را انجام می‌دهند. بهترین سبزیجات و مواد غذایی تازه را می‌توانید از این بازار بخرید. این بازار فرصتی عالی برای عکاسی است. هرآنچه که فکر کنید در غرفه‌های پیدا می‌شود. اگر می‌خواهید خرید کنید حتما باید چانه زدن را بلد باشید.

محمدیه

دیدنی های کازابلانکا

این شهر آرام و ساحلی، سواحل زیبایی دارد و جایگزینی آرام و دنج برای کازابلانکا است. گرچه دومین بندر بزرگ مراکش در این شهر است، شهر فضایی آرام دارد و تحت‌تاثیر صنعت قرار نگرفته است. منطقه‌ قدیمی شهر که بسیار کوچک است، مثل منطقه‌ قدیمی کازابلانکا، پر از مغازه‌های قدیمی است. منطقه‌ جدید شهر با بلوارهای مزین به درخت نخل، حال و هوای مدرن‌تری دارد. در نواحی ساحلی می‌توانید از غذا خوردن در کافه‌ها و رستوران‌ها لذت ببرید. کافه‌های خلوتی که محیطی دنج و دوست‌داشتنی دارند و توریست‌های بسیار کمی در آن‌ها دیده می‌شود. این شهر یکی از مقصدهای محبوب اهالی کازابلانکا در تابستان است. مردم برای لذت بردن از آرامش شهر و دوری از همهمه و ازدحام کازابلانکا، به اینجا سفر می‌کنند. محمدیه در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر کازابلانکا قرار دارد.

شهر اسفی

شهر اسفی مراکش

عکس از وب‌سایت dardif.com (عکاس: نامشخص)

ان شهر از دوران روم، یکی از بندرهای مهم در مراکش بوده است. در سال ۱۵۰۸، اروپایی‌ها این شهر را تحت تسلط خود گرفتند و امروزه نشانه‌هایی از معماری آن‌ها را می‌توانید در شهر ببینید. مثلا یکی از بناهای ساخته شده به سبک اروپایی‌ها، قلعه‌ Dar el Bahar در خط ساحلی است که امروزه به‌عنوان یکی از بناهای نمادین شهر شناخته می‌شود. این شهر، مرکز سرامیک مراکش است. محله‌ قدیمی آن بهترین جا برای گشت و گذار عصرانه است. موزه‌ ملی سرامیک و بازار سفال از مهم‌ترین دیدنی‌های شهر است. اسفی در ۲۳۷ کیلومتری جنوب کازابلانکا قرار دارد.

الوالدیه

الوالدیه مراکش

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Aziz Jamiai)

این روستای زیبای ساحلی حال و هوای جذابی دارد و بهترین مقصد برای یک تفریح آرام چند ساعته بعد از گشت و گذار در شهرهای بزرگ مراکش است. سواحل دیدنی و قلعه‌ قدیمی این روستا، دلایل خوبی برای سفر به این منطقه است. رستوران‌های محلی این روستا، بهترین غذاهای دریایی را سرو می‌کنند و همه‌ مواد مورد استفاده‌ آن‌ها تازه است و با صید روز تهیه می‌شود. در واقع رستوران‌های غذای دریایی این منطقه، یکی از مهم‌ترین دلایل گردشگران برای سر زدن به این روستا است. الوالدیه در ۱۲۸ کیلومتری جنوب کازابلانکا قرار دارد.

ازمور (Azemmour)

ازمور مراکش

عکس از وب‌سایت elevation.maplogs.com (عکاس: نامشخص)

این منطقه‌ ساحلی دیدنی، تاریخی غنی دارد و جاذبه‌های فراوانی که قدمت آن را ثابت می‌کند . از جمله استحکامات و قلعه‌های خشتی که منطقه‌ قدیمی شهر را در بر گرفته است. قدمت این استحکامات خشتی به قرن شانزدهم برمی‌گردد. ساحل این منطقه، یکی از بهترین سواحل اقیانوس اطلس است و از چشم گردشگران مخفی مانده است. در واقع نیمی از جذابیت ازمور به این است که گردشگران بسیاری کمی دارد و تقریبا دنج و خلوت است. ازمور در ۸۸ کیلومتری جنوب کازابلانکا قرار دارد.

الجدیده

الجدیده در مراکش

عکس از وب‌سایت elevation.maplogs.com (عکاس: نامشخص)

این شهر کوچک، پر از جاذبه‌های کوچک و بزرگ است و با نوارهای شنی احاطه شده است. در منطقه‌ قدیمی شهر که توسط اروپایی‌ها ساخته شده، می‌توانید از دیوارهای قدیمی بالا بروید و چشم‌اندازهای زیبایی از دریا را تماشا کنید. قدمت قلعه‌های قدیمی این منطقه به قرن شانزدهم برمی‌گردد. الجدیده در ۱۰۲ کیلومتری جنوب کازابلانکا قرار دارد.

رژیم غذایی در کازابلانکا

انواع غذاهای مراکشی

عکس از unsplash (عکاس: Annie Spratt)

آشپزی مراکشی، تحت‌تاثیر تعامل فرهنگی این کشور با فرهنگ‌ها و ملت‌های دیگر قرار دارد و از آن‌ها طی قرن‌های متمادی تاثیر پذیرفته است. آشپزی مراکشی ترکیبی از آشپزی عربی، آندلوسی، بربر و مدیترانه‌ای است.

مواد غذایی اصلی

غذاهای منطقه مراکش

عکس از unsplash (عکاس: Il Vagabiondo)

مراکش، تولیدکننده‌ انواع میوه‌جات و سبزیجات مدیترانه‌ای است و حتی برخی گیاهان استوایی هم در آن رشد می‌کند. در این کشور معمولا از گوشت‌هایی مثل گوشت بز، گوسفند، گوساله و گاو، مرغ و غذاهای دریایی در آشپزی استفاده می‌شود که پایه و اساس آشپزی را تشکیل می‌دهند. طعم‌دهنده‌های متنوعی در مراکش برای غذاها استفاده می‌شود که عبارت‌اند از انواع ترشی‌جات، روغن آرگان، روغن زیتون و انواع میوه‌های خشک شده. درست مثل آشپزی مدیرانه‌ای، مهم‌ترین مواد غذایی در مراکش عبارت‌اند از آرد گندم و روغن زیتون که در بسیاری غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طعم دهنده‌ها

انواع ادویه و گل‌های خشک در مراکش

عکس از unsplash (عکاس: Susan Kirsch)

ادویه‌ها به میزان قابل‌توجهی در آشپزی مراکشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از ادویه‌ها از مناطق دیگر وارد می‌شوند ولی مقدار قابل‌توجهی از آن‌ها محصول خود مراکش است و حتی به کشورهای دیگر صادر می‌شود. زنجبیل، پاپریکا، زعفران، زردچوبه، زیره، فلفل، دارچین، پونه و آویشن از رایج‌ترین ادویه‌جاتی هستند که در غذاهای مراکشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع ادویه‌جات مخلوط در بازارهای مراکش به فروش می‌رسند. سبزیحات معطری مثل نعناع،  ریحان، جعفری، مرزنجوش و زیره‌ سیاه نقش مهمی در آشپزی مراکش دارند. 

 ساختار وعده‌های غذایی

یک ناهار معمولی مراکشی با سالادهای سرد و گرم شروع می‌شود. سپس غذایی تهیه شده از گوشت یا مرغ سرو می‌شود. مراکشی‌ها با چاقو، چنگال و قاشق یا بسته به نوع غذا، با انواع نان، غذا را صرف می‌کنند.

غذاهای اصلی

وعده‌های اصلی در مراکش

عکس از unsplash (عکاس: Caroline Attwood)

یکی از مهم‌ترین غذاهای مراکشی، بلغور عربی است که آن را به‌عنوان غذای ملی مراکش می‌شناسند. گوشت گوساله رایج‌ترین گوشت قرمز در مراکش است و معمولا آن را در قالب تاجین و با انواع سبزجات تهیه می‌کنند. گاهی از گوشت مرغ هم برای تهیه‌ طاجین استفاده می‌کنند یا مرغ را به‌شکل بریان مصرف می‌کنند.

از آنجایی که مراکش در نواحی ساحلی قرار دارد و به آب‌های آزاد دسترسی دارد، تعجبی ندارد که غذای دریایی در این کشور به‌وفور پیدا می‌شود. انواع ماهی، میگو، خرچنگ، حلزون و سایر غذاهای دریایی در منوی بیشتر رستوران‌ های کازابلانکا پیدا می‌شود.

غذاهای دریایی در مراکش

عکس از unsplash (عکاس: Aziz Acharki)

طاجین، حریره و سوپ‌های غلیظ از دیگر غذاهای مراکشی هستند که معمولا آن را برای وعده‌ شام آماده می‌کنند. این غذاها را غالبا با نان کامل مصرف می‌کنند.

نان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در مراکش است و همراه با بسیاری از غذاها سرو می‌شود. در هر شهر و روستایی چندین نانوایی وجود دارد. انواع نان‌های حجیم و مسطح در رژیم غذایی مراکشی‌ها وجود دارد.

انواع سالاد در رژیم غذایی مراکش وجود دارد که با ترکیبی از سبزیجات خام یا پخته تهیه می‌شوند. این سالادها را گرم یا سرد سرو می‌کنند.

شیرینی‌های مراکشی

عکس از unsplash (عکاس: Rachid Oucharia)

معمولا از میوه‌های تازه و فصلی به‌جای دسرهای پخته شده استفاده می‌کنند. یکی از دسرهای مشهور مراکشی «شاخ غزال» است که با خمیر مخصوص، بادام و شکر تهیه می‌شود. دیگر دسر مشهور مراکشی، حلوای شباکیه است که ظاهری شبیه خمیر پرتزل دارد که سرخ می‌شود و روی آن شربت عسل و دانه‌ کنجد می‌ریزند و آن را معمولا در ماه رمضان تهیه می‌کنند. نوعی کیک نارگیلی هم در مراکش تهیه می‌شود.

چای نعناع در مراکش

عکس از unsplash (عکاس: Aymane Idbouhadou)

چای نعناع، محبوب‌ترین نوشیدنی در مراکش است و تهیه‌ چای نعنای خوب، نوعی هنر محسوب می‌شود. نوشیدن چای در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بسیار رواج دارد و معمولا هر روز این سنت اجرا می‌شود. علاوه بر کیفیت چای، مراحل تهیه‌ آن هم در عطر و طعم چای تاثیر دارد. مراکشی‌ها کف روی چای را دوست دارند به همین خاطر موقع ریختن چای در استکان، قوری را با فاصله‌ زیاد از استکان نگه می‌دارند. چای را مثل ما با قند می‌خورند.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به کازابلانکا؛ میراث دار استعمار فرانسه در مراکش

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map