غذاهای محلی آتن؛ شهر اساطیر افسانه‌ای یونان

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
غذاهای محلی آتن؛ شهر اساطیر افسانه‌ای یونان

آتن کشوری با شگفتی‌های بسیار و سرزمینی آرام و با شکوه است و یکی از بهترین مناطق دنیا برای تست غذاهای بی‌نظیر است.

یونان و به ‌خصوص شهر آتن، گهواره‌ی تمدن‌های اروپایی است و از این‌رو، از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. گردشگران زیادی از سراسر دنیا به شوق تماشای آثار باستانی آتن، به این شهر سفر می‌کنند. این شهر زیبا یکی از بهترین مناطق دنیا برای تست غذاهای یونانی است و در کنار دیدن جاذبه‌های این شهر فوق‌العاده باید غذاهای لذیذ آن را امتحان کرد.

در این مقاله سعی داریم تعدادی از غذاهای محلی و معروف این شهر را به شما معرفی کنیم؛ در این مقاله همراه ما باشید.

غذا محلی آتن

موساکا (Moussaka)

موساکا (Moussaka)

کسانی که عاشق بادمجان و گوشت هستند بی‌شک عاشق این غذای خوش‌طعم خواهند شد. موساکا در واقع به مانند لازانیا که لایه لایه با گوشت و پنیر پر می‌شود، می‌ماند و به این صورت است که بعد از هر لایه بادمجان مقداری از مواد گوشت چرخ کرده که با ادویه‌های معطر و خوش‌بو پخته شده است ریخته می‌شود و سپس پنیر بر روی هر لایه قرار می‌گیرد و به همین صورت تا لایه آخر این مراحل تکرار می‌گردد. سطح رویی با سس «بشامل» که یک سس کرمی خوشمزه است و از کره، آرد، شیر، نمک و مقدار خیلی کمی جوزهندی تشکیل شده پوشیده می‌شود و سپس پس از پختن آماده خوردن است.

کولوکیتانتوی یا گل کدوی شکم پر (Kolokythoanthoi or stuffed Zucchini Flowers)

کولوکیتانتوی یا گل کدوی شکم پر (Kolokythoanthoi or stuffed Zucchini Flowers)

یکی از غذاهای پر طرفدار در یونان و آتن گل کدوی شکم پر است. داخل این گل با توجه به ذائقه و با مواد مختلفی مانند گوشت، سبزیجات و انواع پنیرها پر می‌شود و سپس آن را سرخ می‌کنند. باور اینکه گل کدو اساس یکی از غذاهای خوشمزه باشد کمی قابل تعمل است ولی با امتحان این غذا پی در لذیذ بودن آن خواهید برد.

بیشتر بخوانید:

فسولدا (Fassolada)

فسولدا (Fassolada)

فسولدا یکی از سوپ‌های محبوب در کشور یونان است که در هر آشپزخانه یونانی پیدا خواهد شد. این غذا با ترکیبات ساده‌ای تهیه می‌شود اما طعم‌های زیادی در آن دخیل است. این سوپ در واقع سوپ لوبیای سفید است که سبزیجات و روغن زیتون، طعم و رنگ دیگری به آن بخشیده است. این سوپ غذای سالم و مقوی است که از غذاهای ملی یونان نیز به شمار می‌آید.

اسپاناکوپیتا (Spanakopita)

اسپاناکوپیتا (Spanakopita)

اسپاناکوپیتا یا پای اسفناج یکی از غذاهای خیابانی در آتن محسوب می‌شود که بسیار پرطرفدار است. این غذای خوش‌طعم پایه اساسی صبحانه آتنی‌ها است که در هر مغازه و غرفه‌ای آن را می‌توان پیدا کرد. این غذا از ترکیب اسفناج، پنیر فراوان و ادویه‌های مخصوص که در خمیر فیلو قرار می‌گیرد تهیه می‌شود. پای باید تا حدی در فر باقی بماند که رنگ آن طلایی شود.

تزاتزیکی (Tzatziki)

تزاتزیکی (Tzatziki)

ترکیبی از ماست یونانی، خیار رنده شده و سیر، خوراکی می‌سازد که یونانی‌ها در کنار بسیاری از وعده‌های غذایی خود آن را میل می‌کنند. این غذا یکی از غذاهای اصلی در یونان است که در هر جایی قابل دسترسی است و خوردن آن با گوشت، سبزی، نان پیتا یا حتی به تنهایی فوق‌العاده است.

هورتا ورستا (Horta Vrasta)

هورتا ورستا (Horta Vrasta)

غذایی ساده اما خوش‌طعم! این غذا از ترکیبات برگ‌های سبزیجات تهیه می‌شود که پخته شده و سپس با آب‌ لیمو، روغن زیتون و فلفل و نمک سرو می‌شود. این غذا خیلی سریع حاضر می‌شود و در بیشتر رستوران‌های آتن پیدا می‌شود.

دلماداکیا (Dolmadakia)

دلماداکیا (Dolmadakia)

برای ما ایرانی‌ها دلمه غذایی آشنا و محبوب است؛ دلماداکیا در واقع دلمه‌ای به سبک یونانی با عطر و طعم دانه‌های کاج و ادویه‌های مخصوص است. برای آشنا شدن با این دلمه متفاوت، حتما در سفر به یونان از آن امتحان کنید.

تیروپیتس (Tiropites)

تیروپیتس (Tiropites)

این غذا به نوعی یک غذای فینگر فودی است که از خمیر فیلو و ترکیبات خوشمزه پنیرهای یونانی تهیه می‌شود. این غذا خیلی ساده و لذیذ است و گزینه فوق‌العاده‌ای برای یک عصرانه است.

ملوماکارونا (Melomakarona)

ملوماکارونا (Melomakarona)

این کلوچه‌های کوچک و خوشمزه به علاقه‌مندان شیرینی توصیه می‌شود که وقتی آن را در دهان می‌گذارند بافت نرم آن و طعم عسل و گردویی که در تهیه آن استفاده شده است حس می‌شود. هر کافه و نانوایی در آتن این کلوچه‌ها را طبخ می‌کند و با یک چای یا نوشیدنی گرم لذت خوردن این کلوچه‌ها دو چندان خواهد شد.

ژیرو (gyro)

ژیرو (gyro)

در واقع این غذا به نوعی ساندویچ لذیذی است که تکه‌های گوشت به صورت عمودی سرخ می‌شود و سپس بریده‌هایی از این گوشت در نان پیتا (pita) به همراه مخلفات سرو می‌گردد. سس، گوجه فرنگی، پیاز، کاهو و اغلب چیپس یا سیب ‌زمینی سرخ شده را داخل نان قرار می‌دهند. این غذا خیلی ارزان و خوشمزه است.

سوولاکی (Souvlaki)

سوولاکی (Souvlaki)

سوولاکی در واقع به غذایی گفته می‌شود که به سیخ کشیده می‌شود و هر گوشتی از گوشت مرغ، بره و ... را شامل می‌شود. این غذا یا همان بصورت سیخی یا با نان پیتا و با سس‌های مختلف سرو می‌شود.

کولوری (Koulouri)

کولوری (Koulouri)

کولوری همان سیمیت در کشور ترکیه است که در هر مغازه نان فروشی و غرفه‌های غذا پیدا می‌شود. طعم این نان در کنار چاشنی‌های مختلف فوق‌العاده است.

غذا محلی آتن

آنچه که ذکر شد تنها تعداد معدودی از غذاهای محلی و اصیل آتن است؛ مطمینا تعداد غذاهای اصلی و دسرهای این شهر بسیار بیشتر از آنچه که ذکر شد است. اگر به این شهر سفر کردید ما را با تجربیات خود آشنا کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه