گردشگری کودک در یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد پنجشنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
گردشگری کودک در یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در تهران امسال با سالنی جالب و نوآورانه روبه‌رو بود، سالن شماره ۱۸: گردشگری کودک.

نمایشگاه گردشگری، امسال به موضوعی پرداخته که در صنعت گردشگری بسیار موثر و آموزشی بوده و آن «گردشگری کودک» است که امسال برای اولین بار با تمام کم و کاستی‌هایش آغاز به کار کرد.

گردشگری کودک در رویداد همدان ۲۰۱۸، که موضوعی بسیار مهم و برجسته است، در نمایشگاه بین‌المللی امسال دارای غرفه‌های مختلفی برای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی استان همدان شروع به کودکان، آغاز به کار کرده است. این غرفه‌ها شامل کار با گل سفالگری، لمس این هنر از نزدیک توسط کودک، آشنایی با صنایع دستی ارزنده و نیز تجربه و شناخت کودکان از مکان‌های گردشگری است. همچنین موضوعی جالب به‌عنوان مزرعه گردشگری خورشید در نهاوند معرفی شده که مجموعه فعالیت‌هایی جذاب و دوست‌داشتنی در مزرعه را برای تشویق گردشگران جهت شناخت این منطقه به نمایش گذاشته است. ایجاد مسابقاتی برای کودکان در زمینه پرسش و پاسخ ‌‌هایی از این استان تاریخی و زیبا نیز از دیگر فعالیت‌های این بخش از نمایشگاه است.

ظرفیت گردشگری، هنری و تاریخی استان همدان و همچنین با توجه به میزبانی همدان در گذشته در جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان یا میزبانی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، این پتانسیل برای این استان وجود داشته که بتواند اولین میزبان گردشگری کودک برای نخستین بار در میان سایر استان‌های کشور باشد.

همدان

در این رابطه با معاونت سازمان میراث فرهنگی استان همدان گفتگویی کوتاه داشتیم تا اهداف این فعالیت در نمایشگاه گردشگری امسال را از ایشان جویا شویم. ایشان در پرسش و پاسخی کوتاه اشاره کردند:

روش‌های گردشگری یا انگیزه‌های سفر با زمان‌های گذشته کمی متفاوت شده و کودکان در تعیین سفر یا انگیزه برای سفر رفتن خانواده‌ها و گردشگری بسیار موثر هستند؛ ازاین‌رو این مقوله نقطه آغازی شد برای اینکه این موضوع امسال برای اولین بار مورد بررسی قرار گیرد تا به اجرا نیز برسد.

پس از بررسی فراوان میان سایر استان‌های کشور،  استان همدان به‌دلیل پیشینه‌ای که در برگزاری جشنواره‌های فیلم و تئاتر کودک داشته، این پتانسیل را برای اجرای گردشگری کودک نیز دارا است. ایشان اشاره کردند:

مثل هر رویدادی که برای اولین بار در هر موضوعی اجرا یا برگزار می‌شود، این رویداد فرهنگی و گردشگری نیز طبیعتا بی‌نقص نیست و کم و کاستی‌هایی دارد؛ ولی آنچه که ارزنده است، برگزاری آن بوده تا بتواند راهگشای آن برای سال‌های بعد در میان سایر استان‌ها باشد.

همدان

اما چرا استان همدان؟

همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است و پیشینه مدنی در استان همدان حداقل به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد و همچینین همدان به‌عنوان یکی از سه پایتخت هخامنشیان بوده است.

همدان

همدان در دوره اشکانی نیز یکی از ضرابخانه‌های مهم این دولت بزرگ بوده است. وجود دژ مستحکمی از دوره ساسانیان در نهاوند در کنار بسیاری از ویژگی‌های تاریخی ارزشمند دیگری که در یک مقوله نمی‌گنجد و بسیار جای سخن دارد تا بتوان از استان همدان، پیشینه تمدنی و جاذبه طبیعی این استان نام برد. از این پیشینه همین بس که آرامگاه بزرگ‌ترین فیلسوف، حکیم و پزشک تاریخ بشریت، ابن سینا، در این شهر قرار دارد. ازاین‌رو این استان را نباید نادیده گرفت و برای کودکان آموزش داد تا حتما به‌همراه والدین خود به این استان و تمامی شهرهای خوب آن سفر کنند.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه