۲۵ مقصد گردشگری برای مسافران مجرد و تنها (قسمت اول)

سودا سلیمی
سودا سلیمی شنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
۲۵ مقصد گردشگری برای مسافران مجرد و تنها (قسمت اول)

متخصصان گردشگری پیشنهاد‌های خوبی برای مسافران تنها ارائه داده‌اند، از ماجراجویی گرفته تا مراکز بهبود سلامت و آسایش روان.

این مطلب را از زبان یک گردشگر که تنها سفر می‌کند، می‌خوانید.

ساعت ۵:۳۰ دقیقه صبح بود و من در شمال گرند کانیون (Grand Canyon) در آریزونا تنها ایستاده بودم و به منظره‌ی زیبای نفوذ پرتوهای طلایی خورشید طلوع بین صخره‌ها خیره شده بودم. حدود ۳۰ قدم از چادری که شب را در آن سپری کرده بودم، فاصله داشتم و هنوز پیژامه‌ی سوپرمنی به تنم و یک فنجان قهوه در دستم بود.

زیباتر از منظره‌ای که جلوی چشمانم قرار داشت، این موضوع بود که کاملا تنها و مستقل و فقط با یک دوچرخه به این محل رسیده بودم.

تنها سفر کردن لذت بی‌نظیری دارد، فرقی ندارد که با دوچرخه، قایق یا پای پیاده باشد. به نظر من این تجربه بسیار ارزنده خواهد بود. در این مواقع همیشه یاد اولین اشخاصی که شجاع بودند و برای اولین بار این مناطق را کشف کردند، می‌افتم.

بعد از سفرهای متعدد و مستقل، می‌توانم جس کنم که با مناظر یکی شده‌ام. هر کوه و صخره را می‌توانم در شش‌ها و در زیر پاهایم حس کنم. از تنفس هوای مرطوب جنگل‌های گرم لذت می‌برم و واقعا محلی را که در آن ایستاده‌ام با تمام وجود حس می‌کنم، زیرا قسمتی از آن هستم.

گردشگری

این حس اشتیاق به ماجراجویی باعث شده است که محلی‌ها نسبت به من علاقه‌مند شوند. مردی در بولیوی همراه با لامای خود برای صرف صبحانه در چادرم به من ملحق شد یا خانواده‌ای در داکوتای جنوبی، سرپناهی به من دادند و در این محل بود که حس یک دختر گاوچران را تجربه کردم. با تمام این محبت‌هایی که از مردم بومی دیدم، به نوع بشر احترام خاصی قائل هستم و همیشه با اینکه جهان کائنات چه قدر بخشنده و دست و دل‌باز است، شگفت‌زده می‌شوم.

تنهایی سفرکردن این امکان را به انسان می‌دهد که با چشمان باز به تجربه‌ی زندگی بپردازد و آزادی را به‌معنای واقعی تجربه کند.

۱. در یک ادیسه یونانی غرق شوید

یونان

یونان مهد تاریخ و معماری است ولی اگر بیشتر از معماری یونان، شام خوردن با مردم بومی و آشنایی با آن‌ها برای شما جذاب است، بهتر است به جزایر یونان و سواحل آن سفر کنید. یک هفته‌ی خود را برای گذران وقت در ساحل و شنا در دریا اختصاص دهید. از دلمه‌های خوشمزه و پنیر سرخ‌شده بخورید و از دهکده‌های اطراف یکی پس از دیگری دیدن کنید. غارهای زیبای مدیترانه‌ای در دل کوه‌های رو به دریا وجود دارد که نباید دیدن آن‌ها را از دست داد.

۲. ارتفاع زیادرا تجربه کنید

تجربه‌ی فرود هواپیما در ارتفاع ۴۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا سبب ضربان قلب و سوزش شش‌های شما خواهد شد. این تجربه را می‌توانید در بولیوی زیبا طی یک سفر چند روزه از شهر لاپاز  به مناطق کم‌ارتفاع‌تر در یونگاس «Yungas» داشته باشید. یکی از مسیرهای اینکا «Inca» را انتخاب کرده و از تپه‌های گلی  گذشته و از جنگل‌های سرسبز دیدن کنید.

۳. شفق قطبی را ببینید

فنلاند

اگر مشتاق هستید که یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر و خاص جهان را ببینید، باید اجازه بدهید که طبیعت شما را راهنمایی کند. به فنلاند بروید تا شاهد این زیبایی طبیعت باشید. برای مشاهده‌ی شفق قطبی می‌توان به پارک ملی پالاس ایلاس «Pallas-Yllas» رفت.

۴. در آلپ پدال بزنید

آلپ

دریاچه‌های سوئیس و آلپ در ایتالیا برای کسانی که به پدال زدن علاقه دارند، یک زمین بازی محسوب می‌شود. از نور خورشید و هوای تازه در کوهستان لذت ببرید و تپه‌های پوشیده از چمن و آلپی که پوشیده از گل‌ها  است، دیدن کنید. به احتمال زیاد دوست خواهید داشت که در این منطقه به‌آرامی مسافرت کنید و هرچه بیشتر از مناظر لذت ببرید. مردم محلی بستنی و شکلات‌های خوشمزه‌ای درست می‌کنند، حتما آن‌ها را امتحان کنید.

۵. در آرژانتین اسب‌سواری کنید

آرژانتین

آستین‌های خود را بالا بزنید و برای یک هفته مانند یک بومی استانکیا لا روسیتا «Estancia La Rosita» درشمال آرژانتین زندگی کنید. می‌توانید همراه با اسب خود به ایالت‌های اطراف سربزنید و از اسب‌ها و گوسفندانی که به‌صورت آزاد زندگی می‌کنند، دیدن کنید.

روی ریل راه‌آهنی که دیگر از آن استفاده نمی‌شود، نشسته و به غروب خورشید خیره شدم. منظره‌ی بسیار زیبایی بود، ولی کسی همراه من نبود که بتوانم این لحظه‌ی خیره‌کننده را با او شریک شوم. کمی بیشتر که فکر کردم، متوجه شدم تنها نیستم و خودم را دارم که همیشه همراه من است. بله تنهایی سفر کردن هم مشکلاتی دارد. وقتی به سرویس بهداشتی می‌روید، کسی نیست که کیف‌های شما را نگه دارد یا وقتی مشغول جهت‌یابی هستید، کسی نیست که نقشه را برای شما بخواند.

مسافرت گروهی بعضی از این مشکلات را خود به خود حل می‌کند و تنها کاری که باقی می‌ماند، لذت بردن از سفر است. برای طی نمودن مسیری کوتاه یک گروه مسافر می‌توانند مینی‌بوس کوچکی کرایه کنند، ولی یک مسافر تنها قادر نخواهد بود از این امکانات استفاده کند و مطمئنا مجبور نخواهند بود با تعدادی مرغ و خروس پشت وانتی سوار شود.

تحقیقات نشان داده است که شریک شدن تجربیات با بقیه باعث ماندگارتر شدن حس‌های خوب خواهد شد و اگر  هنگام خوشحالی این حس را تخلیه نکنیم، اثر آن به‌زودی از بین خواهد رفت. شریک شدن تجربیات سفر حتی با اشخاص بیگانه هم بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

نکته در همین است که در سفرهای تنها با افرادی آشنا خواهید شد که شاید این دوستی‌ها تا پایان عمر پایدار باشند و از آن‌ها تجربیات و مهارت‌های متفاوتی خواهید آموخت. در سفر اخیرم به زامبیا «Zambia» با خانمی آشنا شدم که ۳۰ سال از من بزرگ‌تر بود و با او درد و دل‌هایی کردم که شاید تابه‌حال این حرف‌ها را به کسی نگفته بودم. در سفر دیگری به بالی برای کلاس یوگا، دوستی همیشگی پیدا کردم. دوستی ما از آنجایی شروع شد که قبل از رفتن به کلاس، مربی به همه شرکت‌کنندگان ایمیلی زد و من خطاب به دریافت‌کنندگان ایمیل گفتم که آیا کسی تمایل دارد با یک تاکسی به کلاس برویم و خانمی از ریکجاویک «Reykjavik» جواب مثبت داد و روز بعد ما در تاکسی با هم آشنا شدیم. به همین سادگی دوستی ما آغاز شد و روزهای بعد را با هم در شهر گشتیم.

۶. تاریخ زنده اوکراین را ببینید

از زمان انفجار رآکتور شماره چهار در چرنوبیل ۳۰ سال می‌گذرد. این حادثه یک فاجعه‌ی بشری بود. در سال ۲۰۱۱ میلادی اعلام شد که مواد رادیواکتیو منطقه به‌قدری کاهش یافته که بتوان از این محل به‌عنوان جاذبه‌ی گردشگری استفاده کرد. می‌توان یک هفته‌ی کامل را در این منطقه سپری کرد و از بیمارستان، مدارس، ساختمان‌ها و استادیوم متروک این منطقه دیدن کرد. یکی از ساکنان قدیمی این منطقه به نام پرزوالسکی دوباره به خانه برگشته و قصد سکونت مجدد در این منطقه را دارد و اعتقاد دارد که وقتی موش‌ها، خرس‌ها و گوزن‌ها قادر به زندگی در این محل هستند، پس او هم می‌تواند سالم بماند.

۷. از گینه نو بازدید کنید

گینه نو

در گینه‌ی نو مردمی را خواهید دید که به‌صورت قومی زندگی می‌کنند و حداقل به ۸۵۰ زبان مختلف صحبت می‌کنند. مردم کروکودیلی رودخانه‌ی سپیک «Sepik» را ببینید و دو روز را با مردم رنگارنگ هولی «Huli» سپری کنید.

۸. تاریخ بالکان را به تماشا بنشینید

با تورهای مناسبی می‌توانید از آلبانی دیدن کنید. این منطقه تحت‌تاثیر فرهنگ یونانی، لاتین، ترک و اسلوونیایی قرار دارد. از قلعه‌های اوتامان و محله‌ی باستانی، سنگر، مسجد، مقبره‌ها و شهر رومی آن دیدن کنید.

 سه محل که تحت حمایت یونسکو هستند، از مهم‌ترین اماکن دیدنی این منطقه محسوب می‌شوند: بوترنیت «Butrint»، گری کراسترا «Gjirokastra» و برات «Berat». بعد از فروپاشی کمونیسم در سال ۱۹۹۰ میلادی، مدتی طول کشید که وضع این کشور بهبود یابد؛ ولی امروزه آلبانی طبق شاخص‌های جهانی، در رضایت از زندگی و شادی مردم، رتبه‌ی سیزدهم جهان را دارد و به همین ترتیب هم از نظر گردشگری روز به روز پیشرفت می‌کند.

۹. در ژاپن با مجرد‌ها همراه شوید

ژاپن

در ژاپن توری برگزار می‌شود که مخصوص مجرد‌ها است، می‌توانید برای سال ۲۰۱۸ به این تور ملحق شوید. همراه با این تور از خیابان‌های نورانی توکیو، قلعه‌ی قدیمی سامورایی ماتسوموتو «Matsumoto» دیدن کنید. در مسیر ناکاسندو «Nakasendo»، مسیری بسیار معروف که در سریال‌ها نشان داده می‌شود، پیاده‌روی کنید. از چای در کیوتو که توسط گیشا (به مستخدم خانم گفته می‌شود) دم شده، میل کنید و سوار قطار‌های تندروی ژاپنی شوید.

در تمام طول این سفر نیازی نیست نگران چمدان‌های خود باشید، چون به مقصد فرستاده خواهد شد.

۱۰. سفر کوهستانی به کورفو را تجربه کنید

توری گردشگران را در گروه‌های هشت نفره دسته‌بندی کرده و آن‌ها را به سفر کورفو می‌برد. این سفر برای گردشگرانی که به‌تنهایی سفر می‌کنند، ترتیب داده شده است. حدود ۲۰۰ کیلومتر در مناظر بی‌نظیر این جزیره و در کوهستان‌های آن کوهنوردی خواهید کرد و از محل‌های تکراری که گردشگران همیشه آن‌ها را می‌بینند به دور خواهید بود. به روستا‌هایی خواهید رفت که هنوز هم بکر هستند و خانه‌های قدیمی آن‌ها هنوز پا برجا است.

این مسیر احتمالا به مسیر‌های کوتاه‌تری حدود ۱۶ کیلومتر در روز تقسیم خواهد شد، پس نگران مسیر طولانی نباشید. در پایان هر روز گردشگران برای شستن عرق خود در آب دریای آیونین «Ionian» آب‌تنی می‌کنند و برای هر شب آن‌ها شامی ترتیب داده شده است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph.

دیدگاه