گردشگری پایدار، سومین صنعت جهان

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی چهار شنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
گردشگری پایدار، سومین صنعت جهان

گردشگری یک حوزه فرابخشی است و نتایج و منافع عاید از آن نیز نصیب همه می‌شود، لذا همه ارگان‌ها باید سهم مربوط به خود را در این زمینه ایفا کنند.

«علی‌اصغر مونسان» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روز سه‌شنبه ۳ بهمن ۹۶ در مراسم افتتاحیه «یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته» اعلام کرد:

در سالی که از سوی سازمان ملل متحد «گردشگری پایدار، ابزار توسعه» نام گرفته بود، صنعت گردشگری همچنان به رشد خود ادامه داد.

به گونه‌ای که طبق آخرین آمار، در سال ۲۰۱۷ با رشدی معادل ۷ درصد، جهان شاهد جابه‌جایی یک‌ میلیارد و ۳۲۲ میلیون گردشگر بین‌المللی بود که از سال ۲۰۱۰ تاکنون بالاترین نتایج را نشان می‌دهد.

او تصریح کرد:

امروز گردشگری به‌عنوان سومین صنعت و بخش بزرگ صادراتی جهان با قابلیت بالای اشتغال‌زایی و توسعه جوامع محلی و با گردش مالی ۱۴۰۰ میلیارد دلاری، مولد ۱۰ درصد تولید ناخالص جهان است و به‌ازای هر ۱۱ شغل در جهان یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است.

جمعا ۱۰۸ میلیون نفر در سراسر دنیا مشاغلی مرتبط با بخش گردشگری دارند و سه برابر این رقم نیز مشاغلی است که به نحوی غیر مستقیم وابسته به صنعت گردشگری است.

بر اساس پیش‌بینی سازمان تجارت جهانی تا سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران در کل دنیا به رقمی بالغ بر یک‌ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید و بیش از ۵۰ درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق قابل رفع خواهد بود.

در ظرفیت اشتغال‌زایی گردشگری همین بس که می‌توانیم در کشورمان با رقمی اندک و در حدود ۵۰ میلیون تومان در حوزه گردشگری ایجاد شغل کنیم. در حالی که برای ایجاد شغل در اکثر صنایع ۸ تا ۱۰ برابر این رقم مورد نیاز است.

با چنین ظرفیت‌هایی توجه به صنعت گردشگری مهم‌ترین راهکار برون رفت از اقتصاد متکی به نفت، ایجاد اشتغال ارزان و توزیع جغرافیایی عادلانه ثروت بر اساس داشته‌ها و ظرفیت‌های بومی و تحقق ایده اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون‌زایی با نگاه جهانی است.

معاون رئیس‌جمهوری افزود:

نگاهی به داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشورمان نشان از غنای ایران در جاذبه‌های گردشگری دارد. وجود یک‌ میلیون سایت تاریخی، فرهنگی، طبیعی، بیش از ۳۴ هزار اثر ثبت‌شده به‌عنوان آثار ملی و ثبت ۲۲ اثر به عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از کشورهای برتر دنیا از نظر جاذبه‌های گردشگری قرار داده و در حال حاضر جایگاه جهانی ایران در ثبت آثار تاریخی و طبیعی رتبه ۱۱ و در ثبت جهانی  آثار ناملموس رتبه ۷ است.

کشور ایران با چنین جذابیت‌های بی‌بدیلی در کنار برخورداری از امنیتی مثال‌زدنی و عوامل مثبت و تسهیل‌کننده‌ای همچون اشتیاق فزاینده گردشگران برای تجربه سفر به ایران، همکاری روزافزون بخش خصوصی، تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و عزم راسخ دولت برای اولویت‌دهی به این صنعت، دارای زمینه‌هایی مناسب برای عینیت‌بخشی به چشم‌انداز ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۵ است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد:

دولت جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت گریزناپذیر صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار، عزم خود را برای شکوفایی بیش از پیش این صنعت در راستای ایفای سهم واقعی در اقتصاد کشور جزم کرده است.

بر این اساس، رویکردها و اقدامات متعددی برای افزایش رقابت‌پذیری صنعت گردشگری ایران در دستور کار و اجرا قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به «تدوین برنامه ملی برای توسعه گردشگری»، «تقویت همکاری هم‌افزا میان بخش دولتی و خصوصی در حوزه کسب و کارهای گردشگری»، «حمایت از کارآفرینان خلاق و نیروهای نخبه و کسب و کارهای نوپا در این صنعت درآمدزا و اشتغال‌آفرین»، «تنوع‌بخشی موضوعی و جغرافیایی به محصولات و خدمات گردشگری بر اساس مزیت‌های منحصربه‌فرد منطقه‌ای»، «زمینه‌سازی برای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای تولید و اشاعه محتوا»، «گسترش بازاریابی محصولات گردشگری، توسعه مقاصد گردشگری شهری و روستایی در چارچوب طرح‌های شهر گردشگر و بوم‌گردی»، «تقویت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری» و «توسعه تبلیغات و بازاریابی در سطح بین‌الملل با نگاه ویژه به ایرانیان خارج از کشور» اشاره کرد.

مونسان افزود:

در این میان بی‌شک «برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی» به‌عنوان یکی از ابزارهای موثر و کارآمد در معرفی مقاصد گردشگری، با فراهم‌سازی امکان ارتباط چهره‌به‌چهره بین عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان خدمات و ایجاد بستر مناسب برای افزایش تعاملات و همکاری‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی، می‌تواند نقشی موثر در معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل این صنعت بزرگ و رو‌ به‌ رشد ایفا کند.

او تشریح کرد:

این یک واقیت گریزناپذیر است که ظرفیت‌های بالقوه گردشگری یک سرزمین تنها در سایه معرفی درست آن به جهانیان، بالفعل خواهد شد و تا زمانی که گردشگران بین‌المللی از داشته‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور ما بی‌خبر باشند، نمی‌توان به حضور آنان در ایران امید بست.

با چنین رویکردی در سراسر جهان شاهد برگزاری نمایشگاه‌های عظیم گردشگری برای معرفی و عرضه توانمندی‌های کشورها در این صنعت پرسود هستیم و دولت‌ها به این باور رسیده‌اند که هرگونه سرمایه‌گذاری در این عرصه نه‌تنها برگشت‌پذیر است، بلکه از عوامل تحقق توسعه پایدار کشورها محسوب می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد:

بر همین اساس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن حضور فعال در رویدادهای جهانی مربوط به حوزه‌های فعالیت خود، برگزاری و توسعه کمی و کیفی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران را در دستور کار قرار داده است.

این نمایشگاه فرصتی است برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی و دولتی ایران و سایر کشورهای شرکت‌کننده در ارائه انواع خدمات گردشگری، و افزون بر این، مجالی را فراهم می‌کند تا مخاطبان داخلی و خارجی این رویداد با جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ۳۱ استان ایران‌زمین آشنا و به تجربه کردن آن ترغیب شوند.

مونسان افزود:

واقعیت این است که ما هم‌اکنون علاوه بر وجود داشته‌های فراوان تاریخی و طبیعی که از ملزومات اولیه توسعه گردشگری است، ظرفیت‌های بالقوه‌ای همچون امکانات ریلی و هوایی، اقامتگاه‌ها و سایت‌های ورزشی و تفریحی داریم که باید از طریق صنعت گردشگری بالفعل شوند.

در واقع برای رقابت در بازار گردشگری جهانی چاره‌ای جز استفاده و مدیریت بهینه همه امکانات بالقوه کشور برای ارتقای کمی و کیفی محصولات گردشگری و در عین پایین آوردن قیمت این محصولات نداریم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد:

بدون شک تحقق چنین موضوعی صرفا برعهده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیست و از آنجایی که گردشگری یک حوزه فرابخشی است و نتایج و منافع عاید از آن نیز نصیب همه می‌شود، لذا همه ارگان‌ها باید سهم مربوط به خود را در این زمینه ایفا کنند.

از سویی فراموش نکنیم گردشگری یک صنعت کاملا وابسته به فرصت‌های زمانی و مکانی است. به این معنا که تابستان و زمستانش نباید یکی دیده شود و جنوب و شمالش برنامه‌هایی متفاوت می‌طلبد و باید برای هر فصل و هر منطقه ای برنامه و بسته گردشگری متناسب با آن داشته باشیم.

او ادامه داد:

بر اساس این ضرورت‌ها و رویکردها، نمایشگاه گردشگری امسال را هدفمند و مبتنی بر شناخت ظرفیت‌ها و نیازها و همچنین جلب حداکثری مشارکت ها طراحی کرده‌ایم.

رونمایی از سامانه یکپارچه و هوشمند راهبردهای مدیریت صنعت گردشگری کشور از اتفاقات شاخص نمایشگاه امسال است و این سامانه فرصتی را فراهم می‌کند تا تمامی علاقه‌مندان، ذی‌نفعان و متخصصان گردشگری ضمن دسترسی به یک بانک جامع در حوزه ظرفیت‌های گردشگری، بتوانند به‌ صورت آنلاین نظرات، پیشنهادها، انتقادات و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و در واقع بستری فراهم می‌شود تا همه پای کار بیایند و در این عرصه مهم مشارکت کنند.

معاون رئیس‌جمهوری بیان کرد:

همچنین در نمایشگاه امسال محورهای مهمی همچون گردشگری حلال، گردشگری کودک و خانواده، گردشگری غذا، سفر به مقاصد ناشناخته گردشگری، گردشگری روستایی و عشایری، گردشگری هنری و اقوام، گردشگری صنایع دستی و سوغات و به‌‌خصوص گردشگری استان‌ها متناسب با ظرفیت‌های پایه‌ای هر استان مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا نوعی رقابت و پویایی بین ۳۱ استان کشور برای معرفی و عرضه تمام داشته‌ها و توانمندی‌هایشان در راستای جذب گردشگر داخلی و خارجی ایجاد شود.

مونسان اضافه کرد:

فراموش نکنیم وظیفه و رسالتی سنگین در حوزه ایجاد اشتغال بر دوش گردشگری گذاشته شده است و به امید خدا در سال آینده به‌طور جدی برنامه‌های حوزه گردشگری را با رویکرد اشتغال‌زایی دنبال خواهیم کرد.

به‌عنوان میزبان رسمی این رویداد، حضور بیش از ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی و نمایندگان ۲۱ کشور فعال در حوزه گردشگری را در «یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته» مغتنم می‌شمارم و بازدیدکنندگان گرامی را به تماشای نمایشگاهی متفاوت با برنامه‌هایی متنوع و جذاب برای گروه‌های مختلف اجتماعی دعوت می‌کنم.

او ضمن قدردانی از تمام عوامل برنامه‌ریزی و اجرای این نمایشگاه، ابراز امیدواری کرد این رویداد موجبات ارتقاء زنجیره ارزش‌های صنعت گردشگری ایران، رونق کسب و کارها و در نهایت توسعه پایدار ایران اسلامی را فراهم سازد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پس از برگزاری مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته با حضور در سالن ۳۸ که به معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های استان‌های کشور اختصاص دارد، بازدید کرد.

او با حضور در سالن ۳۸ از تمام استان‌های کشور با مسئولان غرفه‌ها، فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی گفت و گو کرد.

در این بازدید غرفه‌ها علاوه بر معرفی صنایع دستی، سوغات محلی و ظرفیت‌های گردشگری استان خود آیین‌ها، موسیقی و رقص‌های محلی خود را به نمایش گذاشتند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه