سفر ۵ روزه از اصفهان به یزد

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد چهار شنبه، ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
سفر ۵ روزه از اصفهان به یزد

بی تردید یزد زیباترین شهر تاریخی ایران است و با ورود به این شهر و مشاهده سبک معماری بافت تاریخی آن، گویی در زمان سفر کرده‌اید.

یزد، اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان، موزه‌ای جامع از معماری اصیل و سنتی ایرانی است که با بادگیرهای قدابرافشته خود، هر فرد علاقه‌مند به بافت‌های سنتی را مجذوب خود می‌کند. بناهای تاریخی این شهر که به حق آینه‌ای تمام نما از تاریخ غنی ایران زمین هستند، هر گردشگری را غرق در گذشته می‌کنند و بازدید از آن‌ها انگیزه بسیار تاریخی برای سفر به نگین کویری ایران است.

به همین دلیل برآن شدیم تا برنامه پنج سفر روزه از اصفهان به این شهر را ارائه کنیم که در آن جاذبه‌های گردشگری، رستوران‌ها و اماکن اقامتی شهرهای کویری بین دو شهر تاریخی و جذاب بیان شده است و در پایان نیز با جاذبه های گردشگری یزد آشنا می‌شوید. این برنامه سفر به‌صورت اختصاصی توسط سایت وب‌سایت کجارو تهیه و تدوین شده است و گردشگران در صورت تمایل می‌‌توانند بر اساس برنامه یا زمان خود، تغییراتی در آن ایجاد کنند. با ما همراه باشید.

ازاین‌رو اگر به‌دنبال تور یزد یا تور اصفهان هستید و می‌خواهید خودتان به‌صورت جداگانه برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید از میان تورهای ده‌ها آژانس مسافرتی معتبر، پکیج موردنظرتان را انتخاب کرده و با کمترین قیمت تهیه کنید.

سفر جاده‌ای

اطلاعات کلی سفر

مسافت بین دو شهر: ۳۱۱ کیلومتر

مسافت زمانی بین دو شهر: ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه

مدت زمان سفر: پنج روز

مسیر سفر: اصفهان، نائین، عقدا، میبد، یزد

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز  چهارم | روز  پنجم

روز اول

جاده

این سفر با حرکت از اصفهان به‌سمت نائین آغاز می‌شود، فاصله بین این دو شهر ۱۴۷ کیلومتر است و در حدود دو ساعت طول می‌کشد؛ بنابراین اگر ساعت هشت از اصفهان حرکت کنید، حوالی ساعت ۱۰ به نائین می‌رسید.

نائین

بهتر است به‌جای عبور سریع از این شهر کهن با قدمتی سه هزار ساله که فرش آن شهرت زیادی دارد. کمی در آن گذشت و گذار کنید و با فرهنگ و تاریخ آن آشنا شوید.

به جرات می‌توان گفت که مسجد جامع نائین، شاخص‌ترین بنای این شهر، مسجد جامع این شهر که با قدمت‌ترین مساجد ایران است و برخی بر این باورند که اولین یا دومین مسجد ایران است. در ادامه به معرفی مختصر این بنای شاخص و دیگر ابنیه تاریخی برجسته این شهر می‌پردازیم.

مسجد جامع نائین

مسجد جامع نائین

برجسته‌ترین اثر تاریخی نائین با تقلید از مسجد پیامبر (ص) در مدینه ساخته شده است و ساختمان اولیه آن متعلق به دوران خلافت عمربن عبدالعزیز، یکی از خلفای امویان (سال‌های ۹۹ تا ۱۰۱ هجری قمری) است، مسجد جامع نائین از معدود مسجدهای شبستانی ایران است که کمتر در طول تاریخ دستخوش تغییر شده است. شبستان‌های ستون‌دار آن، مناره اصلی آن که متعلق به دوران سلجوقیان است، کتیبه‌های گجبری شده آن‌ها، کتیبه منبت‌کاری شده منبر مسجد، محراب مسجد، سقف دهانه‌ها و ورودی‌ها، همگی از نظر معماری و تاریخی، ارزش بسیار زیادی دارند.

  • نشانی: خیابان آیت‌الله نائینی
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۱۹
  • مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه

نارین قلعه

نارین قلعه نائین

قدیمی‌ترین قلعه نائین که نارین قلعه یا قلعه نارنج نام دارد، درست در مرکز بافت تاریخی شهر واقع شده است و متعلق به دوران پارتیان یا ساسانیان است. اطلاعات صحیحی در مورد این قلعه که از خشت خام ساخته شده است، در دست نیست؛ اما برخی معتقدند که این قلعه بعدها، به‌عنوان دژی برای محافظت شهر گسترش یافته است و به‌همراه فضای اطراف آن، به‌عنوان مرکز اصلی نظامی و اداری شهر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یک خندق اطراف این قلعه را احاطه کرده و ارتفاع قلعه از پایین‌ترین نقطه خندق تا بالاترین نقطه قلعه، ۵۰ متر است. ساختمان این قلعه چند ضلعی بوده و برج‌هایی در اطراف آن دیده می‌شود. این بنا به ثبت ملی رسیده و حتی تا دوران قاجار نیز مورد استفاده بوده است.

  • نشانی: انتهای خیابان آیت‌الله نایینی، خیابان دکتر طبا، رو‌به‌روی امامزاده حیدر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۴۵ دقیقه
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با خودرو و ۴ دقیقه پیاده (۳۵۰ متر)

خانه تاریخی و موزه مردم‌شناسی پیرنیا

خانه پیرنیا

در سفر به نائین بازدید از خانه تاریخی پیرنیا را که هم‌اکنون به موزه مردم شناسی این شهر تبدیل شده است، فراموش نکید. قدمت به ۴۰۰ سال پیش و به دوران صفویه بازمی‌گردد. خانه تاریخی پیرنیا یکی از بناهای تاریخی جذاب شهر با معماری منحصربه‌فرد است و از بخش‌های مختلفی همچون عمارت اندرونی، بیرونی، اتاق شاه‌نشین، اتاق نشیمن، دالان‌های متعدد، هشتی، باغ‌های متعدد و بخش‌های دیگر تشکیل شده است. نقش‌های متنوع این خانه در نقاط مختلف آن مانند نقوش گل و گیاه، نقوش هندسی و نقش اژدها می‌تواند برای گردشگران جالب باشد.

  • نشانی: خیابان مسجد جامع، رو‌به‌روی مسجد جامع نائین
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعات ۹ تا ۱۹. موزه در روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی تعطیل است.
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با خودرو و ۴ دقیقه پیاده

پیشنهاد ناهار

چنانچه پس از بازدید از این سه بنای تاریخی، قصد داشتید ناهار را در یک رستوران خوب میل کنید، برای صرف ناهار می‌توانید به می‌توانید به رستوران کویر واقع در خیابان شهید رجایی، که با ۲۶ سال سابقه و فضایی آرام، یکی از بهترین رستوران‌های نائین است، مراجعه فرمایید.

پس از صرف ناهار و استراحتی نیم ساعته، می‌توانید از بازار تاریخی این شهر که یکی از مهمم‌ترین مراکز تجاری و بازرگانی شهر نیز محسوب می‌شود، بازدید کنید.

بازار تاریخی شهر

بازار نایین

بازار تاریخی این شهر که بنای اولیه آن مربوط به دوره ایلخانیان است و در زمان صفویه بیشترین رونق را داشته است، دارای سقف گنبدی، نورگیرهای دایره‌ای شکل و ۱۷۰ باب مغازه با درهای لنگه‌ای چوبی است. طول این بازار در حدود ۵۰۰ متر و عرض آن در نقاط مختلف بین ۳ تا ۵ متر متفاوت است. ورودی این بازار که به دروازه چهل دختران معروف است، در گذشته یکی از ورودی‌های اصلی شهر بوده است.

  • نشانی: همراستا با خیابان دکتر طباء، از انتهای کوچه بازارچه نو
  • ساعات بازدید: ۸ صبح تا غروب
  • مدت زمان بازدید: حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم
  • فاصله تا رستوران کویر: فاصله تا رستوران کویر با خودرو ۵ دقیقه و پیاده ۱۵ دقیقه (هر دو مسیر از خیابان امام خمینی آغاز می‌شوند.

حسینیه‌های زیادی در نائین واقع شده است که در قصد داریم یکی از معروف‌‌ترین آن‌‌ها یعنی حسینیه محمدیه نائین را به شما معرفی کنیم.

حسینیه محمدیه نائین

حسینیه محمدیه نائین

این بنای تاریخی یادگاری از دوران قاجار است و در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسیده است. ساختمان این حسینیه چند وجهی است و در سال گذشته با یک فرش ماشینی یک تکه هشت ضلعی با قطر ۱۰ متر مفروش شد. در این فرش که دارای زمینه سرمه‌ای است، از گل‌های شاه‌عباسی زیبا استفاده شده است. این حسینیه در جنب مسجد محمدیه با قدمت تقریبی ۹۰۰ ساله و متعلق به قرن‌های چهارم و پنجم، واقع شده است.

  • نشانی: نائین، محمدیه، محله میدان بالا، جنب مسجد محمدیه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با خودرو و ۲۵ دقیقه پیاده

جاذبه‌های ذکر شده، جزو شاخص‌ترین آثار و جاذبه‌های تاریخی شهر نائین هستند و در صورت تمایل می‌توانید از دیگر آثار تاریخی این شهر مانند حمام‌های قدیمی از جمله حمام نوآباد و پنجاهه، آب‌انبارها، خانه تاریخی فاطمی و امامزاده‌ها نیز بازدید کنید.

بازدید از جاذبه‌های معرفی شده شهر نائین و استراحت در آن، طبق برنامه معرفی شده تقریبا ۵ ساعت طول می‌کشد و شما باید ساعت ۱۵ تا ۱۵:۳۰ نائین را به مقصد عقدا ترک کنید. مقصد بعدی ما شهر عقدا است که در فاصله ۷۱ کیلومتری جنوب شرقی نائین واقع شده است و برای رسیدن به این شهر باید بزرگراه نائین - اردکان را پیش بگیرید. این مسیر تقریبا ۴۷ دقیقه طول می‌کشد.

عقدا

عقدا با قدمتی ۶ هزار ساله، یکی از شهرهای بسیار کهن ایران است که تاریخ پیدایش آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد؛ اما با این حال عقدا نامی ناآشنا برای گردشگران است و تلاش زیادی برای جذب گردشگر در این شهر نشده است. در مورد شکل‌گیری عقدا به دو نظریه وجود دارد. عده‌ای معتقدند که این شهر در زمان ساسانیان، پس از غارت شهرهای زیادی از ایران توسط متجاوزان کشورهای همسایه به دستور یزدگرد سوم و به دست یک سردار ساسانی، ایجاد شده است. بافت تاریخی این شهر به‌قدری ارزشمند است که به‌زودی ثبت ملی می‌شود. بافت تاریخی این شهر درمجموع ۴۰ هکتار است که شامل هشت بخش است و از ۱۶ هکتار بافت تاریخی به‌اضافه ۲۴ هکتار باغات تشکیل می‌شود.

عقدا جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد که به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم و مانند نائین ابتدا مسجد جامع این شهر را معرفی می‌کنیم.

مسجد جامع عقدا

مسجد جامع عقدا

این مسجد متعلق به دوران قاجار است و در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. در بالای محراب این مسجد کاشی ستاره شکلی مانند کاشی‌های قرن هشتم در یک دیوار گجی  وجود دارد که در وسط آن نقش گل و در اطراف آن اشعاری دیده می‌شود. در بالای گنبد این مسجد نیز محلی برای استقرار موذن (مانند قسمت فوقانی گلدسته) وجود دارد که با پله به پشت بام مسجد متصل می‌شود؛ معمولا چنین ساختاری در سایر مساجد دیده نمی‌شود.

  • نشانی: بخش عقدا، جنب حسینیه
  • ساعات بازدید: در طول بازدید
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

چاپارخانه عقدا

چارپارخانه عقدا

چاپارخانه شهر عقدا که به ثبت ملی نیز رسیده است، متعلق به دوران صفوی است و دارای چهار برج کوچک برای دیده‌بانی است. این ساختمان با استفاده از مصالحی همچون خشت، گل چینه و چوب ساخته شده و دارای یک ورودی دو طبقه است. در قسمت شرقی و غربی این بنا، محلی برای استراحت چهارپایان و در فضای خارجی چاپارخانه و قسمت شمالی آن، آخورهایی برای تغذیه آن‌‌‌ها ایجاد شده است. تزیینات این چارپارخانه به کنگره‌های بالای دیوار و برج آن ختم می‌شود.

  • نشانی: خیابان رباط ابوالقاسم رشتی، جنب رباط اداره پست عقدا
  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه

حصار خواجه نصیرالدین طوسی

حصار خواجه نصرالدین طوسی

در زمان وزارت خواجه نصیرالدین طوسی، غارت این شهر و تجاوز به آن، مردم این شهر را که زرتشتی بودند، به ستوه آورد و به خاطر همین موضوع به خواجه شکایت کرد. وی نیز دژ مستحکمی در شهر بنا بود و مردم را در آن پناه داد. پس از مدتی، خواجه ماندن مردم در این دژ را مشروط به تغییر دین و مسلمان شدن کرد. در پی این ماجرا عده کثیری از مردم این شهر به دین اسلام گرویدند و خواجه هم جوانان دژ را به عقد هم درآورد. به همین دلیل شهر داخل دژ به عقدگاه و بعدها به عقدا شهرت یافت. این دژ دارای چندین چاه آب و دیواری به ارتفاع ۶ متر و ضخامت یک متر و هشتاد سانتی متر است

  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله تا جاذبه قبلی

پس از بازدید از جاذبه‌های تاریخی شاخص این شهر، در صورت تمایل می‌توانید از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهر مانند برج چاه ریگ، خانه میرزارضای کرمانی، مسجد صلیب عقدا، قلعه سامه، کاروانسرای رشتی، مسجد هلاکو و... نیز بازدید کنید.

اردکان

پس از بازدید از جاذبه‌های شهر عقدا طبق برنامه، ساعت ۱۷ تا ۱۷:۳۰ سفر خود را به‌سمت اردکان ادامه می‌دهیم. اردکان در ۴۱ کیلومتری جنوب شرقی عقدا واقع شده و طی کردن مسیر بین این دو شهر تقریبا نیم ساعت طول می‌کشد.

معماری اردکان که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان یزد است، شباهت زیادی به شهر یزد دارد و بناهای بافت تاریخی از خشت و گل ساخته شده است. بافت تاریخی داخل حصار اردکان با مساحتی بالغ بر ۵۰ هکتار، یکی از بزرگترین بافت‌های خشتی استان یزد است. این بافت دارای ۱۲ محله و ۱۲ دروازه بوده که در حاضر تنها چهار برج از آن باقی مانده است و از خانه‌ها، مساجد تاریخی، بازارها و حمام‌های متعددی تشکیل شده است. در ضمن این بافت به‌گونه‌ای طراحی است که از ساکنان خود در برابر سرما و گرما محافظت می‌کند.

در ادامه به معرفی مختصر برخی از جاذبه‌های برجسته این شهر می‌پردازیم. در ابتدای ورود به این شهر می‌توانید از مساجد زیبای آن بازدید کنید؛ زیرا این شهر مهد مساجد کهن و زیبا است. از زیباترین مساجد این شهر می‌توان به مسجد جامع اردکان با در چوبی بسیار زیبا، مسجد زیرده با محراب کاشی‌کاری شده با سبکی منحصر‌به‌فرد و مسجد کچیب اشاره کرد.

پیشنهاد محل اقامت

پس از بازدید از مساجد زیبای شهر، بهتر است مکانی را برای اقامت شبانه انتخاب کنید.می‌توانید به مهمانسرای جهانگردی اردکان که در بلوار شهید بهشتی واقع شده است، ویا اقامتگاه بومگردی ماه بی بی اردکان هتلی یک ستاره  خیابان میردامادمراجعه کنید. در ضمن شام را هم می‌توانید در رستوران این مهانسرا میل کنید. برای رزرو اتاق در این مهماسرا و مشاهده قیمت‌ها می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

روز دوم

روز دوم سفر خود را می‌توانید با بازدید از موزه مردم‌شناسی اردکان با گنجینه‌ای غنی و با ارزش شروع کنید. توصیه می‌شود ساعت ۸ صبح به طرف موزه حرکت کنید.

موزه مردم شناسی اردکان

موزه مردم شناسی اردکان

موزه‌های مردم شناسی همیشه برای مردم جالب هستند؛ زیرا در آن‌ها زمینه خوبی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردم آن سرزمین فراهم می‌شود. موزه مردم شناسی اردکان، نخستین موزه این شهر و نخستین موزه مردم شناسی یزد و نخستین موزه خصوصی این استان است. این موزه شامل بخش‌های مختلفی از جمله مردم‌شناسی، گیاه‌شناسی، جانور‌شناسی، بخش فرهنگی، باستان‌شناسی، موزه کودک و بخش اسناد می‌شود. این موزه دارای گنجینه ارزشمندی است که با تلاش صاحب موزه و همکاری مردم اردکان با اهدای هدایای خود، جمع‌آوری شده است.

  • نشانی: بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، جنب کتابخانه فاضل، موزه مردم شناسی اردکان
  • ساعات بازدید: ساعات ادارای در تمام روزهای هفته به‌جز ایام تعطیل
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا مهمانسرای جهانگردی: ۹ دقیقه با ماشین

توصیه می‌شود پس از بازدید از این موزه و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم خون‌گرم اردکان، سری به خارج از شهر هم بزنید و سه جاذبه‌های تاریخی منحصر‌به‌فرد زرتشتیان این شهر یعنی زیارتگاه پارس بانو، پیر هرپشت و چک چک دیدن کنید.

بهتر است اول از همه از زیارتگاه پیر هرپشت، سپس از زیارتگاه چک‌چک و در پایان از زیارتگاه پارس بانو دیدن کنید

زیارتگاه پیرهرپشت

زیارتگاه پیر هرپشت

زرتشتیان معتقدند که یکی از کنیزان نجیب یزدگرد ساسانی به نام گوهربانو، در این نیایشگاه که در ۱۵ کیلومتری اردکان واقع شده، غیب شده است. زرتشتیان هر سال در  روز هجدهم فروردین در این مکان برای زیارت، جشن و پایکوبی گرد هم جمع می‌شوند. آتشی که همیشه در محل غیب شدن گوهربانو می‌سوزد، فضای آن را روحانی کرده است.

  • نشانی: ۱۵ کیلومتری شرق اردکان بر دامنه کوهی پست با پوشش گیاهی اندک واقع شده است.
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳۵ دقیقه با ماشین

زیارتگاه چک چک

زیارتگاه چک چک

زرتشتیان هر ساله ۲۴ خرداد به‌مدت چهار روز در این مکان گرد هم جمع می‌شوند و معبود خود را نیایش می‌کنند. زیارتگاه چک چک اصلی‌ترین مقصد گردشگری زرتشتیان در یزد است. هر فردی که قصد ورود به این معبد را دارد، باید کاملا مطهر است. آتشی در این معبد وجود دارد که زرتشتیان معتقدند که از ۲۵۰۰ سال پیش تاکنون خاموش نشده است و خود زرتشت آن را برافروخته است.

  • نشانی: ۳۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اردکان کنارچشمه، واقع در بلندای کوه چک چک دربخش مرکزی شهرستان اردکان
  • ساعات بازدید: ۷ تا ۱۹
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵۶ دقیقه با ماشین (۵۰/۴ کیلومتر)

متاسفانه در نزدیکی این جاذبه هیچ رستورانی وجود ندارد و در صورت تمایل می‌توانید به اردکان بازگشته و ناهار را در رستوران سنتی شبستان اردکان واقع در میدان شهدا، میدان پانزده ۱۵ خرداد، خیابان شهید قانعی میل کنید. این رستوران با نیایشگاه چک چک در حدود ۴۵ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید ۳۸ دقیقه رانندگی کنید.

رستوران شبستان اردکان

رستوران شبستان اردکان

پس از صرف ناهار و استراحتی می‌توانید به زیارتگاه پارس‌بانو رفته و پس از بازدید از این زیارتگاه به‌سمت میبد حرکت کنید.

زیارتگاه پارس‌بانو

زیارتگاه پارس بانو

این زیارتگاه که در ۵۴ کیلومتری اردکان واقع شده است، مکانی مقدس برای زرتشتیان است و آن‌ها هر ساله برای برپایی آیین‌های مذهبی و سنتی گرد هم جمع می‌شوند. یکی از مراسم زرتشتیان در این زیارتگاه، اوستا خوانی، برپایی جشن با هم کیشان خود و توزیع نذورات مختلف است. زرتشتیان معتقدند که روزگاریی بانویی پارسی و نجیب از شر دشمنان به این زیارتگاه پناه آورده است.

  • نشانی: جنوب عقدا، واقع در دره زرع جو
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا رستوران شبستان اردکان: ۴۴ دقیقه با خودرو (۵۲/۷ کیلومتر)

طبق برنامه ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه تا ۱۶ باید حرکت خود را به‌سمت میبد آغاز کنید  که ۶۱ کیلومتر با زیارتگاه پارس بانو فاصله دارد و طی کردن این مسیر در حدود ۵۱ دقیقه طول می‌کشد.

حوالی ساعت ۱۷ به میبد می‌رسید. میبد در حدود ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و جزو قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب است. قدیمی‌ترین بنای این شهر قلعه نارین با قدمتی چند هزار ساله است. این شهر یکی از کانون‌های اولیه یکجانشینی در ایران است و بیشتر نقاط آن به ثبت ملی رسیده است.

میبد

در ادامه به معرفی شاخص‌ترین جاذبه‌های این شهر می‌‌پردازیم و در ابتدا قلعه نارین، نماد تاریخ کهن میبد را معرفی می‌کنیم.

 نارین قلعه

قلعه نارین میبد

قدمت این قلعه کهن به قبل از اسلام و دوران ساسانیان می‌رسد. در واقع این بنا زمانی ارگ حکومتی میبد بوده است و زمانی که برفراز آن می‌ایستید، می‌توانید نمایی بسیار زیبا از بافت تاریخی شهر را مشاهده کنید. این قلعه با ارتفاع ۲۵ متر با ساختار دفاعی منحصر‌به‌فردی ساخته شده است که نفوذ دشمن در آن را غیرممکن کرده است. این بنا دارای دو قسمت شاه‌نشین و مردم‌نشین است و بر اساس ظاهر و نوع خشت‌های تشکیل دهنده آن، می‌توان گفت که این قلعه در دوره‌های تاریخی مختلفی تکمیل شده است.

  • نشانی: میبد، فلکه شهرداری
  • ساعت بازدید: از ۷.۳۰ صبح تا ۸ شب
  • مدت بازدید: ۴۰ دقیقه

بافت تاریخی

بافت تاریخی میبد

میبد قبل از  اینکه یک شهر باشد، یک موزه تاریخی بسیار کهن و غنی است؛ زیرا هر به گوشه‌‌ای که از این شهر که می‌نگرید، مجذوب و شیفته معماری سنتی و اصیل این شهر می‌شوید. این شهر دارای ۷۰۰ هکتار بافت سنتی، ۹ اثر باستانی و ۳۰۰ اثر تاریخی است. با کمی پیاده‌روی از سمت قلعه، به بافت تاریخی این شهر می‌رسید. این بافت به‌قدری ارزشمند است که مسئولان امر در حال تلاش برای ثبت جهانی آن در فهرست میراث فرهنگ یونسکو هستند؛ اما از سویی دیگر بی‌توجهی به برخی از آثار تاریخی، آن‌ها را در معرض خطر نابودی قرار داده است. یکی از جاذبه‌‌‌‌های بسیار جذاب بافت تاریخی میبد، خانه‌های اعیانی تاریخی است که واقعا هر کسی را مجذوب خود می‌کنند و خانه سالار که نگین بافت تاریخی میبد محسوب می‌شود و دارای معماری بسیار زیبایی است، یکی از نمونه‌های شاخص این خانه‌ها است.

خانه سالار

خانه سالار از یک حیاط مرکزی برخوردار است که اتاق‌های متعددی پیرامون آن را احاطه کرده‌اند. در مرکز حیاط  نیز حوضی زیبا با یک فواره ساخته شده است که چهار باغچه کوچک آن را دربرگرفته‌اند. قرار گرفتن این خانه در میان باغ‌های انار و انگور، زیبایی آن را دو چندان کرده است. این خانه در دل بافت تاریخی شهر قرار گرفته است.

  • نشانی: میبد، بلوار بسیج،خیابان امام حسین،بافت قدیمی و تاریخی بارجین
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید: یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با خودرو، ۳۲ دقیقه پیاده

پیشنهاد محل اقامت

هتل سنتی حاج ملک

بهتر است پس از بازدید از بافت تاریخی شهر محل مناسبی را برای اقامت شبانه انتخاب کنید. پیشنهاد ما هتل سنتی سه ستاره حاج ملک واقع در خیابان سلمان فارسی یا هتل اطلس در بلوارشهید صدوقی دو ستاره به‌عنوان هتل های ارزان یا میان رده است می‌توانید انتخاب کنید.

روز سوم

پیشنهاد می‌کنیم روز سوم سفر خود را با بازدید از یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر، یعنی کاروانسرای عباسی آغاز کنید.

کاروانسرای عباسی

کاروانسرای غباسی میبد

این بنای تاریخی به جا مانده از عصر صفوی، بزرگترین مجموعه گردشگری تاریخی میبد است. کاروانسرای عباسی میبد که قدمت آن به ۴۰۰ می‌رسد، دارای رستورانی با محیط زیبا و دلنشین است. این موزه در سال‌های اخیر به موزه زیلو نیز تبدیل شده است و زیلویی با قدمت ۶۰۰ سال نیز در آن نگه‌داری می‌شود. در وسط حیاط این کاروان‌سرا، سرداب زیبایی وجود دارد که یک حوض سنگی زیبا نیز در میان آن خودنمایی می‌کند و آب یکی از قنات‌های میبد، از آن تأمین می‌شود.

  • نشانی: بلوار میرقاضی حسین
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۱ شب
  • مدت زمان بازدید :یک ساعت
  • فاصله از هتل سنتی حاج ملک: با خودرو چهار دقیقه و ۲۷ دقیقه

برج کبوترخانه

کبوترخانه میبد

این بنای استوانه‌‌ای که متعلق به دوران قاجار است، از بیرون به‌شکل مدور و از داخل به‌شکل شش ضلعی دیده است. برج کبوترخانه میبد دارای هزاران لانه کبوتر به ابعاد ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر است و لانه‌‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مارها نمی‌توانند به داخل راه پیدا کنند. یک پوشش شش ضلعی گنبدی شکل با تزیینات گجی در اطراف، نیز قسمت فوقانی بنا را پوشانیده است. کبوترخانه‌‌ها عمدتا جهت تأمین کود کبوتر برای مصارف کشاورزی و پناه دادن به پرندگان مهاجر ساخته می‌شدند.

  • نشانی: میدان کوزه، بلوار بسیج
  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با خودرو، ۲۱ دقیقه پیاده

صنایع دستی میبد

سرامیک میبد

میبد در منطقه‌‌ای واقع شده است که دارای خاک بسیار مناسبی برای ساخت ظروف سفالی و سرامیک‌‌سازی است و همین موضوع باعث شده است این ظروف به بهترین سوغات این شهر تبدیل شوند. در میبد کارگاه‌‌های کوچک و بزرگی در این زمینه فعالیت دارند که ظروف سفالی و سرامیکی را در رنگ‌‌ها و طرح‌های متنوع تولید کنند و فروشگاه‌‌های زیادی نیز در این شهر به عرضه این محصولات می‌پردازند که می‌توانند زینت‌ بخش سفره ایرانیان باشند. بد نیست قبل از ترک میبد سری هم به این فروشگاه‌‌ها بزنید.

چنانچه در حدود نیم ساعت در فروشگاه‌های صنایع دستی میبد، مشغول تماشا و خرید ظروف زیبای سفالی و سرامیکی باشید، ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۰:۳۰ باید میبد را به‌سمت مقصد نهایی سفر یعنی یزد ترک کنید. یزد ۵۶ کیلومتر با میبد فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید یک ساعت یا کمتر رانندگی کنید؛ بنابراین حداکثر ساعت ۱۱:۱۵ یا ۱۱:۳۰ وارد یزد می‌‌شوید.

یزد

اگر شیفته معماری سنتی و بافت تاریخی باشید، وقتی به یزد می‌رسید، آن‌قدر گزینه‌های متنوعی برای بازدید وجود دارد که نمی‌توانید تصمیم بگیرید از کدام‌یک شروع کنید؛ اما با یک برنامه‌ریزی درست و مدیریت زمان می‌توانید اکثر این جاذبه‌ها را ظرف مدت دو تا سه روز مشاهده کنید؛ ما سعی کرده‌ایم با ارائه یک برنامه خوب شما را در رابطه با این موضوع یاری می‌دهیم.. بهتر است پس از ورود به یزد، در ابتدا از یکی از قدیمی‌ترین محلات این شهر، یعنی محله فهادان دیدن کنید.

محله فهادان

محله فهادان

فهادان در لغت به‌معنای فرد سرشناس و دانا است. فهادان که تاریخ پیدایش آن به دوران سلجوقی باز می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های یزد است و به محله جنگل نیز شهرت دارد. حتی نقل شده است که سلطان قطب الدین بن عزرالدین، علاقه شدیدی به نگه‌داری از یوزپلنگ داشته است و تعدادی یوز در این محل نگه‌داری می‌کرده است؛ به همین دلیل این محله به محله یوزداران نیز شهرت پیدا کرده است. از آثار تاریخی این محله می‌توان به امامزاده دوازده امام، زندان اسکندریه یا همان مدرسه ضیائیه، بقعه شیخ احمد فهادان، تعدادی خانه اعیان نشین متعلق به دوران قاجار مانند خانه‌های ملک‌زاده، محمودی و عرب‌‌‌زاده و همچنین تعدادی آب‌انبار، مسجد، بازارچه و کارگاه اشاره کرد.

  • نشانی: یزد محله فهادان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پیشنهاد ناهار

رستوران ترمه و ترنج

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از این محله جذاب و تاریخی، ناهار را در رستوران سنتی ترمه و ترنج که با خودرو تنها یک دقیقه با این جاذبه فاصله دارد، میل کنید که یکی از رستوران‌‌های شناخته‌شده یزد است. پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف ناهار و استراحتی نیم ساعته، از زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه بازدید کنید. 

زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه

مدرسه ضیائیه

در مجاورت بقعه دوازده امام در محله فهادان، بنایی به نام زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه با حدود هشت قرن قدمت وجود دارد و تاریخ ساخت آن به سال ۶۳۱ بازمی‌گردد؛ اما در سال ۷۰۵ تکمیل شده است. ظاهرا این بنا با گنبدی ۱۸ متری و دارای تزیینات و گچبری‌های زیبا با رنگ طلایی و لاجوردی، ابتدا زندان بوده و سپس به مدرسه تغییر کاربری داده است. سه ایوان حیاط این بنا را احاطه کرده و در میان آن نیز چاهی به قطر دو متر وجود دارد. این بنا تنها از خشت خام تهیه شده است.

  • نشانی: خیابان امام، محله فهادان، کوچه‌ رخت‌شوی‌خانه، کوچه‌ی حمام نو
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا رستوران ترمه و ترنج: یک دقیقه با خودرو و دو دقیقه پیاده

امامزاده دوازده امام

یزد بناهای تاریخی مذهبی بسیار زیادی را در خود جای داده است که بقعه دوازده امام متعلق به قرن پنجم و دوران سلجوقیان یکی از آن‌ها است. این بنا در ابتدا به‌صورت چهار ضلعی بوده و سپس با ایجاد تغییراتی در آن، به یک سازه هشت ضلعی تبدیل شده است. در داخل بنا از گچبری‌‌های ساده اسلیمی استفاده شده است. در محراب این مسجد نیز سنگ مرمری وجود دارد که روی آن بر دوازده امام و یکی از مشاهیر یزد صلوات فرستاده شده است.

  • نشانی: محله فهادان، جنب مدرسه ضیائیه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: یک دقیقه پیاده

بقعه سید گل سرخ

بقعه سید گل سرخ

طبق اسناد تاریخی، این بقعه آرامگاه سید معز الدین بن شرف الدین علی بن شمس الدین محمد بن تاج الدین است. این بنا متعلق به قرن نهم هجری قمری است. داخل این بنا کاشی‌کاری شده و عمده مصالح آن خشت و گل است. قسمت داخلی گنبد با کاشی‌‌های نقوش اسلیمی و هندسی پوشیده شده و قسمت خارجی آن آجری و با طرح جدید ساخته شده است.

  • نشانی: خیابان بقعه سید گل سرخ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۷ دقیقه پیاده

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد

ساختمان اولیه این شاهکار تاریخی یکی از آثار بسیار شاخص یزد است، متعلق به دوران ساسانیان بوده و حتی تا چند سال گذشته هم در حال تکمیل بوده است. کاشی‌کاری‌ها، سردر رفیع، مناره‌‌ها و کتیبه‌‌های بسیار زیبای آن، شاهکار‌های معماری قرن نهم هستند. کتیبه‌های مسجد که یکی به خط کوفی و دیگری به خط ثلث نوشته شده است، نیز ارزش بسیار زیادی دارند. مسجد جامع یزد با وسعتی در حدود ۱۰ هزار متر مربع، دارای بخش‌‌های متعددی از جمله صحن بسیار بزرگ، شبستان‌های و رواق‌‌های بزرگ مشرف به صحن، شبستان‌های ستون‌دار، ایوان، کتابخانه و تزیینات غنی و زیبا است.

  • نشانی: ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۴ دقیقه پیاده

موزه سکه و مردم‌شناسی حیدریه

موزه سکه

این موزه شخصی با همت شخصی به نام حاج حسین حیدرزاده، یکی از متخصصان برجسته علم سکه‌‌شناسی در خانه اعیانی عرب‌زاده ایجاد شده است. سکه‌‌های این مجموعه که از سال ۱۳۳۵ تا ۱۴۸۳ جمع‌آوری شده است، بالغ بر ۵ هزار سکه از دوران هخامنشیان تا عصر حاضر است. در این موزه علاوه بر سکه، اسکناس‌‌های قدیمی از دوران ناصرالدین شاه تاکنون، صد قفل قدیمی، انگشترهای مختلف، ابزار جنگی، زیورآلات، مجموعه زنجیر و تسبیح و وسایل پخت غذا هم نگه‌‌داری می‌شود.

  • نشانی: خیابان امام، خیابان فهادان، خانه تاریخی عرب زاده
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه با خودرو، ۱۰ دقیقه پیاده

خانه لاری‌‌ها

خانه لاری ها

در دوران قاجار خانه‌‌های اعیانی زیادی در یزد ساخته شده است که یکی از آن‌ها خانه لاری‌ها است که از شش باب خانه تشکیل شده و در سال ۱۲۸۶ ساخته شده است. استفاده از معماری خانه‌های کویری در این بنا کاملا محسوس است و ویژگی‌های جالب این بنا مانند در و پنجره‌‌های منحصر‌به‌فرد آن و اتاق‌های آینه‌کاری و نقاشی شده آن، توجه هر گردشگری را به سوی خود جلب می‌کند.

  • نشانی: خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه‌فرنگی
  • ساعات بازدید: ۸:۳۰ تا ۲۲
  • مدت بازدید: یک تا دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه پیاده

پیشنهاد مکان اقامتی

هتل سنتی شعرباف

در کل یزد دارای هتل‌های ارزان‌قیمت، میان‌رده و گران‌‌قیمت زیادی است. در صورتی که تمایل دارید هتلی ارزان‌قیمت در نزدیکی خانه لاری‌‌ها انتخاب کنید، هتل سنتی شعرباف به نشانی خیابان امام، خیابان فهدان، کوچه بقیه دوازده امام، به‌سمت خانه لاری ها، پیشنهاد خوبی است. در ضمن می‌توانید شام را نیز در رستوران سنتی این هتل میل کنید. البته برای کاهش هزینه سفر‌‌ می‌توانید مهمانسرای گلها واقع در میدان شهید بهشتی، ابتدای خیابان امام را نیز انتخاب کنید

روز چهارم

پیشنهاد می‌کنیم روز چهارم سفر خود را با بازدید از آب‌‌انبار شش بادگیر آغاز کنید.

آب‌‌انبار شش بادگیر

آب انبار شش بادگیر

آب‌‌انبارها جزو بناهایی هستند که در بسیاری از شهرهای ایران دیده می‌شود. آب‌انبار شش بادگیر یکی از آثار معاصر یزد است که دارای شش بادگیر هشت وجهی بسیار زیبا با ارتفاع ۱۰ متر است. در داخل بنا نیز مخزن آب مدوری با حجم دو هزار متر مکعب و ارتفاع ۶ متر وجود دارد و کف آن با آجر فرش شده است.

  • نشانی: میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، محله‌ تپه، کوچه‌ شش بادگیر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا هتل شعرباف: ۱۱ دقیقه با خودرو

بازار خان

بازار خان

ساختار متفاوت این بازار نشان می‌‌‌دهد که این بنای تاریخی در دوره‌‌های متفاوتی از تاریخ ساخته شده است. طول این بازار ۲۷۴ متر و ارتفاع آن بین ۴ تا ۶ متر متفاوت است. بنای اولیه این بازار که طولانی‌‌ترین و بزرگ‌ترین بازار یزد هم محسوب می‌شود، متعلق به دوران قاجار است. این بازار از دو بخش شمالی جنوبی و شرقی غربی تشکیل شده است. بخش شمالی جنوبی با طول ۷۸ متر دارای ۵۳ مغازه و بخش شرقی غربی با طول ۱۸۰ متر دارای ۱۰۰ باب مغازه است.

  • نشانی: خیابان انقلاب
  • ساعات بازدید: از ساعت ۸ تا ۲۱ در برخی از بخش‌ها
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۵ دقیقه پیاده، شش دقیقه با خودرو

حمام خان

حمام خان

این بنای تاریخی جذاب در سال ۱۲۱۲ به فرمان محمد تقی خان، حاکم یزد ساخته شد. حمام خان که به گرم‌‌خانه نوری حمامی نیز معروف است، از بخش‌‌های مختلفی همچون شاه‌‌نشین و خزینه تشکیل شده است و امروزه از آن به‌‌عنوان چایخانه و سفره‌‌خانه سنتی استفاده می‌شود. این بنا در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع با زیربنای ۹۰۰ متر ساخته شده است.

  • نشانی: خیابان قیام
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۲۴
  • مدت بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با خودرو، ۱۳ دقیقه پیاده

رستوران حمام خان

همان طور که گفتیم حمام خان دارای یک رستوران سنتی نیز است که معماری سنتی آن و رنگ آرامش‌‌بخش کاشی‌های لاجوردی، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. توصیه می‌کنیم خورشت فسنجان و دیزی سنگی این رستوران را حتما امتحان کنید. حتی می‌‌توانید غذاهای سنتی یزد را نیز در این رستوران امتحان کنید.

تکیه و مجموعه امیر چخماق

امیر چخماق

این مجموعه که یکی از مجموعه‌‌های تاریخی و گردشگری بسیار ارزشمند یزد است، در مرکز شهر واقع شده است. این میدان شامل بازار حاجی قنبر، تکیه، مسجد و آب‌انبار است. مسجد این میدان با کاشی‌‌کاری‌های ظریف خود در قسمت خارجی گنبد، پس از مسجد جامع، دومین مسجد زیبای یزد است. تکیه امیر چخماق هم که ۴۰۰ سال قدمت دارد و از غرفه‌‌های متعددی تشکیل شده است، در مراسم عزاداری، محل استقرار شاه برای تماشای آیین‌های عزاداری بوده است؛ مناره‌‌های تکیه نیز در بالای همین غرفه‌ها قد برافراشته‌اند. سازه‌‌ای به نام نخل حیدری نیز در مرکز میدان خودنمایی می‌کند که عمر آن را ۴۰۰ سال تخمین زده‌اند.

نخل حیدری

  • نشانی: مرکز یزد، شرق میدان امیر چخماق
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: کمتر از یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با خودرو، ۱۹ دقیقه پیاده

موزه آب

موزه آب

اگر می‌خواهید اطلاعات جالبی در آب به دست بیاورند، سری به موزه آب بزنید. این موزه در حقیقت یک خانه پنج طبقه با معماری شگفت‌انگیز است که در آن وسایلی همچون این موزه لوازم مختلف حفر قنوات، ابزار و وسایل اندازه گیری حجم آب، وسایل تأمین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خریدوفروش آب و وقف‌های قدیمي، کتابچه ميربابا و اسناد توزيع آب، ظروف نگهداري و حمل آب و بسياري از لوازم و ارزشمند ديگر نگه‌‌داری می‌شوند. در پشت‌بام این خانه چاهی قرار دارد که در گذشته با استفاده از چرخ چاه از آن آب می‌کشیدند و انبار خانه را که در طبقه همکف قرار داشت، پر می‌کردند. ساختمان این موزه متعلق به دوران قاجار بوده و در سال ۱۳۶۶ ساخته شده است.

  • نشانی: خیابان قیام، میدان امیر چخماق
  • ساعات بازدید: ۸ تا ۱۸
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۴ دقیقه پیاده، یک دقیقه با خودرو

پیشنهاد ویژه

شیرینی سنتی یزد

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خروج از میدان امیرچخماق، سری به شیرینی‌‌فروشی حاج رهبر خلیفه هم بزنید و شیرینی‌‌های خوشمزه این شیرینی‌فروشی سنتی را امتحان کنید. این شیرینی‌‌فروشی که در سال ۱۲۹۵ راه‌‌اندازی شده، یکی از قدیمی‌‌ترین شیرینی‌فروشی‌های یزد است.

بازارهای تاریخی یزد

بازارهای تاریخی یزد

بازار حاجی قنبر یکی از بازارهای بسیار قدیمی یزد است که متعلق به قرن نهم است و یکی از مهم‌ترین بخش‌‌های بافت تاریخی یزد محسوب می‌شود. در حال حاضر بخش‌هایی از این بازار تخریب شده است. در این بازار کارگاه‌‌هایی نظیر کارگاه مازاری (محل ساییدن برگ حنا و تولید رنگ طبیعی) کارگاه حلوایی (تولید کنجد به حلوا ارده) و کارگاه رنگرزی (رنگ‌آمیزی الیاف نخی و پشمی) اشاره کرد که هرکدام به مقتضای فعالیت خود، دارای معماری خاصی هستند.

بازار

از دیگر بازارهای تاریخی برجسته یزد می‌توان به بازار خان اشاره کرد که دارای قسمت‌‌های مختلفی از جمله بازار زرگری (بازار طلا فروشان با طاق‌‌ منحنی و نورگیرهای دایره‌ای شکل)، بازار قیصریه (بازاری که نسبت به سایر قسمت‌‌ها از معماری منظمی برخوردار بوده و در آن کالاهایی نظیر منسوجات عالی و اجناس گران‌‌قیمت عرضه می‌شود) بازار مهریز (بازار مصالح ساختمانی که عمده مصالح تشکیل دهنده آن خشت و گل است)، بازار کاشیگری (بازار وسایل ساده کشاورزی و ابزار مورد نیاز کشاورزان) و بازار پنجه‌‌علی (بازار مسگرها) با ۶۰۰ سال قدمت است. از دیگر بازارهای تاریخی یزد می‌توان به بازارهای افشار، صدری، میرزا کریم و حضرت عباسی متعلق به دوران قاجار و بازار جعفرخان متعلق به دوران زندیه، اشاره کرد.

به نظر می‌رسد در میان بازارهای نام برده شده بازار حاج قنبر به‌دلیل قدمت زیاد، معماری منحصر‌به‌فرد و تنوع محصولات، بیش از سایر بازارها برای گردشگران جذاب و دیدنی باشد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل دو ساعت در این بازار بگردید.

بهتر است پس از دل کندن از بازار حاجی قنبر، از آتشکده زرتشتیان دیدن کنید و با مهم‌ترین دین ایرانیان باستان بیشتر آشنا شوید.

آتشکده زرتشتیان

آتشکده یزد

ساختمان اصلی آتشکده با ارتفاعی درحدود ۲۱ متر از زمین ساخته شده است و درختان همیشه سبز سرو و کاج، این ساختمان و حیاط جلوی آن را احاطه کرده‌اند. نگاره فروهر در قسمت مرکزی ساختمان و سرستون‌های سنگی، زیبایی خاصی به این ساختمان بخشیده‌اند. در داخل آتشکده نیز تابلوهای دربردارنده سخنان کوروش کبیر و زرتشت و همچنین آتش مقدس در پشت دیوار شیشه‌‌ای که از ۱۵۰۰ سال پیش تاکنون خاموش نشده است، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. در بیرون آتشکده هم حوضی وجود دارد که سکه‌‌های زیادی در درون آن انداخته شده است.

  • نشانی: بلوار شهید منتظر قایم، خیابان آیت‌الله کاشانی، رو‌به‌روی جاده اکبر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه و پیاده ۲۴ دقیقه

موزه مارکار

موزه مارکار یزد

اگر می‌خواهید با آیین زرتشت و آداب و رسوم زرتشتیان آشنا شوید، سری هم به موزه مارکار بزنید. این موزه در سال در سال ۱۳۹۴ در بنای تاریخی مارکار با قدمتی بیش از هشتاد سال افتتاح شد. در این موزه از نزدیک با فرهنگ زرتشتیان آشنا می‌شوید که می‌تواند تجربه خوب و جدیدی باشد. معماری بنای مارکار نیز جذابیت‌های خود را دارد.

  • نشانی: میدان مارکار، کوچه فرش مشهد، پرورشگاه مارکار
  • ساعات بازدید: ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۳۰
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو ۲ دقیقه، پیاده ۱۰ دقیقه

پیشنهاد اقامتگاه

چنانچه قصد تغییر هتل خود را دارید، می‌توانید شبی را نیز در اقامتگاه بومگردی که با خودرو تنها چهار دقیقه با موزه مارکار فاصله دارد. انتخاب کنید یا یکی از هتل‌های شهر یزد معماری این اقامتگاه نیز می‌تواند برای شما جالب باشد. شام را هم می‌توانید در رستوران شقایق واقع در بلوار منتظر قائم یا رستوران‌های اطراف آن میل کنید. 

روز پنجم

بهتر است روز پنجم سفر خود را با بازدید از یکی از باغ‌‌های زیبای یزد، یعنی باغ دولت‌آباد شروع کنید.

باغ دولت‌آباد

باغ دولت آباد

کمتر کسی یزد را بدون دیدن باغ دولت‌آباد ترک می‌کند. این باغ یکی از قدیمی‌ترین باغ‌‌های ایران در کل کشور است و بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر، بلندترین بادگیر خشتی جهان است. دولت‌آباد که متعلق به دوران افشاریه بوده و در سال ۱۱۶۰ ساخته شده است، هم به ثبت ملی رسیده است و هم در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است. این باغ دارای حوض‌ها و آب‌نماهای بسیار زیبایی بوده و از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. بخش اندرونی شامل ساختمان هشتی (بادگیر تابستانه)، بادگیر، عمارت طنبی، بهشت آیین و سایر بخش‌ها می‌شود. در ضمن در این باغ کافی‌شاپی نیز وجود دارد که می‌توانید در محیط سنتی و مفرح آن لحظات خوشی را سپری کنید

  • نشانی: خیابان شهیدرجایی
  • ساعات بازدید: ۸ تا ۲۲
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از اقامتگاه خانه سه نیک: با خودرو ۹ دقیقه

آب‌انبار رستم‌گیو

آب انبار رستم گیو

رستم‌گیو یکی از آب‌انبارهای دیگر شهر یزد است که متعلق به دوران قاجار است و دارای مخزنی استوانه‌‌شکل با ظرفیت ۲۳۰۰ متر مکعب است که قطر آن ۱۴ متر و عمق آن ۱۵ متر تخمین زده شده است. قسمت داخلی این بنا و قسمت فوقانی گنبدی آن که چهار بادگیر در اطراف آن دیده می‌شوند، با نوعی آجر به نام آجر فرشی با طرح سرو پوشانیده شده است.

  • نشانی: محله زرتشتیان، اطراف بلوار بسیج
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: کمتر از نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه پیاده، ۲ دقیقه با خودرو

قنات زارچ

قنات زارچ

این قنات با طول ۱۰۰ کیلومتر، طولانی‌ترین قنات ایران است و تاریخ حفر آن به سال ۱۳۰۰ میلادی بازمی‌گردد. این قنات از نزدیکی مسجد جامع یزد هم می‌گذرد و آب‌انبار وسیع زیر مسجد را نیز پر می‌کند. در ضمن نمازگزاران این مسجد هم می‌توانند از طریق پایاب از آب قنات، برای وضوگرفتن هم استفاده کنند. تقریبا هزار چاه در این قنات حفر شده که در نظر خود بی‌نظیر است.

قنات زارچ

 قنات زارچ دارای سه شاخه اصلی است که آب دو شاخه آن کاملا خشک است و شاخه‌ای که هنوز جریان دارد، از پایاب مسجد جامع یزد می‌‌گذرد و می‌توان با ورود به پایاب که ۶۰ پله دارد، از آب قنات استفاده کنید؛ البته آب این شاخه کیفیت خوبی ندارد و کمی شور است.

  • نشانی: زارچ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

موزه روشنایی و آینه

موزه آئینه و روشنایی

  • نشانی: بلوار دانشجو، خیابان آیت‌الله كاشانی، رو‌به‌روی پارک هفتم تیر
  • ساعات بازدید: نیم سال اول سال: ۹ صبح تا ۲۱ شب _ نیم سال دوم سال: ۸ صبح تا ۲۰ شب (همه‌روزه)
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

حیف است که تا یزد بیایید و این موزه بی همتا را نبینید. این موزه تنها موزه مرتبط با نور و روشنایی در ایران است و اشیایی مانند وسایل پیه‌سوز، شمع‌سوز، نفت‌سوز، کبریت، انواع وسایل برقی باستانی و مجموعه‌‌ای از آینه‌های مختلف در آن نگه‌داری می‌شوند. قدیمی‌ترین شی این موزه، یک پیه‌سوز متعلق به دوران ساسانیان است و اشیای غیرمرتبط دیگری مانند مجموعه‌ای از نسخ خطی، کتب، اسلحه، سکه، دهنه اسب (متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد) و اشیای دیگر نیز در این مجموعه نگه‌داری می‌شود.

این موزه در عمارتی به مساحت ۸۳۷ متر در میان باغی مصفا ایجاد شده است و معماری آن ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و اروپایی است که می‌تواند برای برخی از گردشگران جالب باشد. اتاق‌های آینه‌کاری شده و اتاق‌هایی که دربردارنده نقاشی‌ها و گچبری‌‌های زیبایی هستند، نیز از جاذبه‌های این موزه بی‌همتا محسوب می‌شوند.  

پیشنهاد ناهار 

پس از بازدید از موزه آینه و نور، می‌توانید ناهار را در رستوران نگین، واقع در میدان شهدای محراب، بلوار مدرس میل کنید.

رستوران نگین

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه