فرودگاه بین المللی بوداپست، مجارستان

علی  کماسی
علی کماسی چهار شنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه بین المللی بوداپست، مجارستان

فرودگاه بین‌المللی بوداپست فرانتس لیست (Budapest Ferenc Liszt) که به افتخار فرانتس لیست، از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان دوره رمانتیک، نام‌گذاری شده مهم‌ترین فرودگاه مجارستان است.

بوداپست، پایتخت مجارستان، مرکز علمی، فرهنگی و اقتصادی این کشور و مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به اکتشاف است. در هر گوشه‌ای از این شهر، جاذبه‌ای تاریخی یا فرهنگی، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. بوداپست را باید به‌خاطر معماری دیدنی، تاریخ پرفراز و نشیب و غذاهای لذیذش دوست داشت. شهری که در هر کوچه و خیابانش، نشانی از تاریخ و فرهنگ مردمی مهمان‌نواز دیده می‌شود؛ از آثار تاریخی و دیدنی‌های معماری گرفته تا موزه‌های جذاب و پارک‌های زیبا.

بوداپست

معرفی فرودگاه

فرودگاه بین‌المللی بوداپست

فرودگاه بین‌المللی بوداپست که به افتخار پیانیست و آهنگ‌ساز معروف مجارستانی یعنی فرانتس لیست نام‌گذاری شده ،در سال ۱۹۳۸ ساختش شروع شد. در حال حاضر این فرودگاه با جابه‌جایی بیش از ۱۳ میلیون مسافر در سال پررفت‌ و‌آمد‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه مجارستان به حساب می‌آید.

مشخصات

فرودگاه بین‌المللی بوداپست

  • نوع فرودگاه: همگانی
  • کد یاتا: BUD
  • کد ایکائو: LHBP
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۵۱متر
  • قطب اصلی خط هوایی: Wizz Air
  • فاصله هوایی تا تهران: ۲۹۷۰ کیلومتر معادل حدودا ۴:۳۰ (در حال حاضر پرواز مستقیم بین تهران و بوداپست صورت نمی‌گیرد)

پایانه‌ها

فرودگاه بین‌المللی بوداپست

ساختمان اصلی فرودگاه از ۴ قسمت تشکیل شده است:

  • پایانه 1 که از سال ۲۰۱۲ خارج از سرویس است
  • پایانه 2A که برای پروازهای داخل منطقه شنگن استفاده می‌شود
  • پایانه 2B که برای پروازهای خارج از منطقه شنگن استفاده می‌شود
  • اسکای کورت (Sky Court) که شامل سالن انتظار و محوطه فروشگاه‌ها می‌شود و دو پایانه‌ی 2A و 2B را به یکدیگر وصل می‌کند

در سال ۲۰۱۲ مسئولان فرودگاه به دلیل ترافیک پایین پایانه ۱ و ظرفیت اضافه پایانه ۲ و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌ها تصمیم به بستن پایانه ۱ گرفتند.

فرودگاه بین‌المللی بوداپست

بخش اسکای کورت یک سازه‌ی مدرن بین پایانه‌ی 2A و 2B است که از ۵ بخش تشکیل شده است. به علاوه بخش کنترل امنیت مسافران به همراه کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های جدید به این ساختمان منتقل شده است. با افتتاح اسکای اسکورت ظرفیت گنجایش فرودگاه بوداپست به ۱۱ میلیون مسافر در سال ارتقا یافت.

پایانه‌ی 2A که همان پایانه قدیمی 2  است، در سال ۱۹۸۵ به‌صورت اختصاصی برای پروازهای منطقه‌ی شنگن افتتاح شد. این پایانه در اواخر سال ۱۹۹۸ به 2A تغییر نام داد.

پایانه 2B که مخصوص پروازهای خارج از منطقه‌ی شنگن است، در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد. همچنین میز چک-این (check-in) پرواز‌های خطوط هوایی ارزان‌‌قیمت نیز در این پایانه قرار دارد.

از امکانات فرودگاه می‌توان به اینترنت وای‌فای رایگان، دستگاه خودپرداز (ATM)، تبدیل ارز، دفتر پست، رستوران‌، بسته‌بندی چمدان‌ها، پارکینگ، بخش اطلاعات و اجاره ماشین اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی

فرودگاه بین‌المللی بوداپست در فاصله‌ی ۱۶ کیلومتری مرکز شهر بوداپست قرار دارد

راه‌های دسترسی

اتوبوس فرودگاه بوداپست

یکی از بهترین راه‌های دسترسی به شهر از فرودگاه اتوبوس است. برای این کار کافی است یکی از اتوبوس‌های 100E را پیدا کنید و سوار شوید. اتوبوس‌‌ها به‌صورت متناوب هر ۳۰ دقیقه وارد ایستگاه می‌شوند. ساعت کاری آن‌ها نیز بین ۴ صبح تا ۱ بامداد است. مدت زمان رسیدن به مرکز شهر با اتوبوس حدودا ۳۵ دقیقه و قیمت بلیط نیز حدود ۳ یورو است.

روش دیگر تاکسی است که در مقابل درب پایانه قرار دارند و با پرداخت ۲۳ یورو می‌توانید به‌وسیله تاکسی به مرکز شهر بروید. مدت زمان این جابه‌جایی ۳۵ دقیقه است.

اطلاعات پرواز

فرودگاه بین‌المللی بوداپست

در حال حاضر پرواز مستقیم از تهران به بوداپست صورت نمی‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع wikipeida

دیدگاه