موزه دفاع مقدس کرمان، یادآور خاطرات جنگ و دوران دفاع مقدس

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
موزه دفاع مقدس کرمان، یادآور خاطرات جنگ و دوران دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس کرمان از جاذبه‌های دیدنی کرمان و از بزرگ‌ترین باغ موزه‌های دفاع مقدس ایران است که با الهام از معماری ایرانی و سنتی کرمان ساخته شده است.

باغ موزه دفاع مقدس کرمان یکی از بزرگ‌ترین باغ موزه‌های دفاع مقدس ایران است که در دوران ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با الهام از معماری ایرانی و سنتی کرمان در شهر کرمان طراحی و احداث شد. بنا به اقلیم و سازه‌های سنتی نظیر بادگیرهای کرمان و با توجه به اقلیم و به کارگیری از مصالح اقلیمی، این مجموعه طراحی و بنا شده است. در این موزه خاطره‌های جنگ و دوران دفاع مقدس و جوان مردی‌ها و دلیری‌های لشکر ۴۱ ثارالله در زمان دفاع مقدس، خاطرات دفاع و روزهای جنگ و انقلاب، برای آیندگان حفظ می‌شود.

از اهداف تاسیس موزه دفاع مقدس كرمان می‌توان به زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهيدان و ايثارگران، ترسيم ابعاد توطئه دشمن، شرکت و هم‌دلی همه جانبه مردمی و منعکس کردن پيام شهدا در قالب وصيت‌نامه‌ها اشاره کرد.

بهانه اجرای اين طرح فرهنگی، اجرای كنگره سرداران و هشت هزار شهيد استان‌های كرمان و سيستان و بلوچستان بود كه با سعی و تلاش فرمانده پيشين لشكر ۴۱ ثارالله، سرتيپ پاسدار قاسم سليمانی و به منظور منتقل کردن فرهنگ ايثار، جهاد، شهادت و همچنين اثبات درستی و راستی مردم مسلمان ايران در جنگ ۸ ساله ايران و عراق در سال ۱۳۷۷ با یازده ماه كار پیوسته و مصادف با سال‌روز پیروزی خرمشهر (روز مقاومت ملی) به بهره‌برداری رسيد.

موزه دفاع مقدس کرمان

 موزه دفاع مقدس کرمان توسط يكی از استادان دانشگاه علم و صنعت تهران طراحی شده و در زمينی به وسعت ۲۳ هزار مترمربع و با صرف هزينه‌ای بالغ بر ۱۱ ميليارد ريال درست شده است. این موزه در مركز شهر و جنب مصلای بزرگ كرمان ساخته شده که باعث موقعيت مناسب این مركز فرهنگی شده است.

مزار مطهر هشت شهيد گمنام دفاع مقدس

در ابتدای ورود به موزه، پارک شهدا دیده می‌شود که در دو طرف اين پارک هشت شهيد گمنام دفن شده‌اند. در مرکز پارک آب‌نما و در دو سوی آن مجسمه‌های هفده سردار شهيد استان، روی سنگ حک شده كه در اولین نگاه، شکلی از گل لاله در چشم بيننده تداعی می‌شود. دو نماد عاشورا و كوثر بالای سر در محوطه نمايشگاه وجود دارد كه سردر عاشورا از جنس پوكه و سمبل شبكه‌های ضريح مطهر امام حسين عليه‌السلام است و  کمی جلوتر پرچم «يا ثارالله» به چشم می‌خورد پنجه‌ای بالای این پرچم موجود است و كلمه الله اكبر در مرکز آن شکل گرفته است.

موزه دفاع مقدس کرمان

بنای اصلی موزه

بالای اين گنجينه گل لاله‌ای وجود دارد که در حال شكفتن است و چهار گلبرگ در پیرامون آن به چشم می‌خورد و هشت ستون به واسطه ۸ سال دفاع مقدس در سردر ورودی موزه مشاهده می‌شود. موزه دارای دو قسمت جداگانه است. فضای روباز یک قسمت و فضای بسته قسمت دیگر را تشکیل می‌دهد. مساحت این دو قسمت در کل ۲ هزار و ۵۵۰ مترمربع است. فضای بسته موزه از هشت تالار به وجود آمده است كه هر تالار موضوعی را پیگیری کرده و قسمتی از وقایع جنگ را توصیف می‌کند. در ادامه به توضیح این تالارها می‌پردازیم.

موزه دفاع مقدس کرمان

تالار عبرت

در تالار عبرت دفاع مردم جنگاور ايران با جنگ‌های ۲۰۰ ساله پیش از انقلاب مقايسه شده و شکست‌های آن زمان به وسیله سندها و نقشه‌ها در معرض نمایش بازديد كنندگان قرار گرفته است. همچنین عهدنامه‌های گوناگونی كه در زمان‌های گذشته از طریق آن، کشور بزرگ ايران را قسمت كرده‌اند از جمله قطع‌نامه تركمنچای، گلستان و نيز متن قطع‌نامه ۱۹۷۵ الجزاير وجود دارد.

موزه دفاع مقدس کرمانتالار عبرت

تالار بصيرت

اسناد پیش از شروع جنگ و هجوم پراكنده دشمن، شليک خمپاره، تصاحب بعضی از پاسگاه‌های مرزی و چند وسيله مربوط به جنگ در این تالار به نمایش گذاشته شده است.

موزه دفاع مقدس کرمانتالار بصیرت

تالار نور

اسناد مربوط به آغاز جنگ، فرمان صدام حسين مبنی بر تصاحب شهرهای گوناگون ايران و یاری كشورهای غربی و كشورهای عرب به صدام جهت ضعیف کردن جمهوری اسلامی و تصور بیهوده شکست ايران در این تالار مشاهده می‌شود.

موزه دفاع مقدس کرمانتالار نور

تالار شقايق

اين تالار شمشين تالار موزه دفاع مقدس کرمان است و در آن اسناد مربوط به پيروزی‌ها و استقامت مردم ايران، نامه‌های رد و بدل شده بین ریيس جمهور وقت ايران و صدام حسين، تصویرهای مربوط به پیروزی‌های بزرگ مانند فتح خرمشهر و مدال‌های دريافتی فرماندهان دفاع مقدس و ... در معرض مشاهده مردم درآمده است.

تالار شهدا

در این تالار تصویرهای عده‌ای از سرداران شهيد از همه جای ايران و پيراهن شهيدان مانند پيراهن سردار علی ماهانی (كه باقيمانده پيكر پاكش پس از ۱۴ سال پيدا شد)، وجود دارد.

موزه دفاع مقدس

تالار آزادی

در تالار آزادی ماكت پويا و متحرک عمليات «والفجر ۸» وجود دارد. اين ماكت به مدت ۵۰ دقیقه و به وسیله نور، تصوير و صدا به شکل الكترونيكی و مكانيكی عمليات والفجر ۸ و گذر رزمندگان را برگزار می‌كند. ۴۵ هزار متر سيم در ساخت این ماکت استفاده شده و حركت تانک‌ها، نفربرها، سقوط ???????، بمباران هواپيماها، ريختن منورهای خوشه‌ای، شليک تانک ها عینا مثل عمليات والفجر ۸ طراحی و در اندازه یازده هزار درست شده است، به گونه‌ای كه تماشاگر خود را در منطقه‌ای عملياتی حس می‌كند. اين ماكت توسط نيروهای خبره لشكر ۴۱ ثارالله طراحی و درست شده است.

مکان روباز مجموعه

این بخش از سه قسمت تشکیل شده است که شامل نمايش سلاح‌های جنگی سنگين و سبک (كه ۸۰ درصد آنها غنيمتی است)، سنگرهای خودی و سنگرهای دشمن دسته‌بندی می‌شود. فضای خارج، منطقه عملياتی كربلای ۵ را در منطقه شلمچه در معرض دید می‌گذارد و عینا مانند بخشی از منطقه عملياتی كربلای ۵ طراحی و درست شده است. سنگرهای خودی توسط صدای بسيار زيبای جلوه‌های خاص عملياتی تحت پوشش قرار گرفته است به گونه‌ای كه در فرد این حس به وجود می‌آید که در منطقه عملياتی قرار گرفته است و ۷۰ درصد صداها (جلوه‌ها) به همان عمليات كربلای ۵ مربوط می‌شود كه از بی‌سيم ها مبادله شده و صدای مخصوص سنگر، داخل آن سنگر به گوش می‌رسد. برای مثال در سنگر اورژانس صدای آمبولانس و گفت و گوهای پرستار و دکتر و ناله مصدومان جنگی، در سنگر تبليغات صدای اذان، كلاس‌هی گوناگون حديث و قرآن در سنگر اجتماعات، سخنرانی و در سنگر فرماندهی بحث توضیح نقشه عملياتی كربلای ۵ درست با همان صداها طراحی و در معرض نمایش مردم قرار دارد.

موزه دفاع مقدس کرمان

آب گرفتگی كه توسط نيروهای دشمن در منطقه شلمچه جهت ممانعت از نفوذ رزمندگان به وجود آمده بود، با ۳۰ هزار متر مربع آب در بركه، طرح‌ریزی شده تا درست مانند منطقه عملياتی بازسازی و تشبیه شود و به منظور دیدار عملياتی علاقه‌مندان و بازدید از منطقه فرضی دشمن چند قایق در اين بركه قرار دارد. پل‌های شناوری كه در منطقه عملياتی خيبر مورد استفاده قرار می‌گرفت، در اينجا روی بركه نصب شده است، به گونه‌ای كه هنگام ورود شخصی به منطقه فرضی دشمن، دقيقا با مانع‌هایی مانند سيم‌های خاردار، مانع‌های خورشيدی، ميادین مين مختلف، كانال‌های شناسايی و دقيقا همان صداهايی كه از سنگر عراقی‌ها به وسیله بی‌سيم گرفته شده رو به رو می‌شود.

موزه دفاع مقدس کرمان

مکان روباز گلزار شهدا آخرين بخش موزه دفاع مقدس كرمان است كه شامل هشت هزار سنگ قبر شهیدان استان‌های كرمان و سيستان و بلوچستان به طور تزيينی و نمادين است. برای شهیدان هر شهرستان به تفكيک سنگ قبرهايی جدا از هم طرح‌ریزی شده است.

موقعیت موزه دفاع مقدس کرمان روی نقشه

مطالب مرتبط:

دیدگاه