چگونه ویزای قطر بگیریم؟

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
چگونه ویزای قطر بگیریم؟

شهروندان برخی از کشورها از جمله ایران برای سفر به قطر و تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال 2022 به ویزا نیاز دارند.

قطر، کشوری کوچک اما ثروتمند در جنوب غربی آسیا و حوزه خلیج فارس است که به‌شکل شبه‌جزیره‌ای متصل به عربستان سعودی با کشورهای ایران، کویت، عراق، بحرین و امارت متحده عربی مرز آبی دارد. زبان رسمی مردم قطر، عربی است؛ اما بیشتر آن‌ها به زبان انگلیسی نیز سخن می‌گویند.

قطر بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع در جهان است و با وجود ذخایر نفتی، اقتصادی پویا دارد؛ به‌طوری که بسیاری از شهروندان کشورهای توسعه‌نیافته آسیایی به‌دنبال مهاجرت به قطر یا تحصیل در آن هستند و ۷۸ درصد جمیعت قطر را مهاجران و نیروهای کار خارجی تشکیل می‌دهند. در این میان، افرادی نیز برای بازدید از جاهای دیدنی قطر و گذراندن تعطیلات به این کشور سفر می‌کنند.

شهروندان بیش از ۹۵ کشور بدون اخذ ویزا می‌توانند وارد کشور قطر شوند؛ البته ایران در این لیست قرار ندارد و شهروندان ایرانی برای ورود به قطر باید با توجه به هدف خود از سفر، ویزا بگیرند. قطر، میزبان جام جهانی فوتبال 2022 نیز است؛ به همین دلیل افراد بسیاری برای تماشای مسابقات به قطر سفر می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع ویزای قطر، هزینه و مدت زمان صدور ویزا و دیگر اطلاعات لازم آشنا کنیم.

با چگونگی دریافت ویزای قطر آشنا شوید:

انواع ویزای قطر

ویزای قطر

منبع عکس: travelobiz.com. عکاس: ناشناس

ویزای قطر به‌طور کلی دارای دو نوع کوتاه مدت (Type C) و بلند مدت (Type D) است. ویزای کوتاه مدت برای اقامت تا حداکثر ۹۰ روز و ویزای بلند مدت قطر برای اقامت بیش از ۹۰ روز در این کشور صادر می‌شود. تمدید هردو نوع ویزا از داخل قطر و از طریق سایت وزارت این کشور قابل درخواست است؛ البته در نظر داشته باشید که برخی ویزاها مانند ویزای توریستی قطر قابل تمدید نیست.

ویزای توریستی قطر

با ویزای توریستی قطر پس از ورود می‌توانید یک ماه در قطر اقامت داشته باشید

ویزای توریستی قطر از زمان صدور به‌مدت سه ماه اعتبار دارد و متقاضی می‌تواند در مدت اعتبار ویزا، یک ماه در خاک قطر اقامت کند؛ این نوع ویزا قابل تمدید نیست.

از تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ امکان دریافت ویزای توریستی یک‌بار برای شهروندان ایرانی به‌صورت فرودگاهی مهیا شده بود که متاسفانه این امکان دیگر وجود ندارد و متقاضیان باید قبل از ورود به قطر، اقدام به اخذ ویزا کنند.

ویزای الکترونیکی توریستی قطر را می‌توانید به‌صورت شخصی یا از طریق آژانس‌های هواپیمایی اخذ کنید. برای دریافت ویزای الکترونیکی از طریق آژانس باید پاسپورت، هزینه صدور ویزا و چک یا سفته ضمانت برگشت را به آژانس تحویل دهید. اگر قصد دارید این ویزا را به‌صورت شخصی دریافت کنید، باید دارای ویزا کارت یا مستر کارت باشید.

قطر

منبع عکس: timeoutdoha.com. عکاس: ناشناس

قطر دارای یک نوع ویزای توریستی دیگر به نام ویزای فوری نیز است؛ این ویزا تنها برای شهروندان ترکیه، قطر، مجارستان و لهستان به‌صورت یک ماهه با هزینه ۱۰۰ ریال قطر (۲۸ دلار آمریکا) صادر می‌شود و قابل تمدید نیست.

ویزای توریستی مشترک قطر و عمان از دیگر انواع ویزای توریستی قطر است که شهروندان ۳۳ کشور می‌توانند آن را دریافت کنند و ایران در این لیست نیست.

ویزای جام جهانی

در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 (از تاریخ یک نوامبر ۲۰۲۲ تا یک ژانویه ۲۰۲۳)، افرادی که بلیط مسابقات را خریداری کرده‌اند، امکان ورود به قطر، بدون اخذ ویزا را خواهند داشت. البته برای ورود به قطر باید «هیّا کارت» (Hayya card) بگیرید؛ کارتی دیجیتال که به‌صورت رایگان برای شما صادر می‌شود.

استادیوم قطر

منبع عکس: insidethegames.biz. عکاس: ناشناس

برای دریافت هیا کارت، پس از دریافت بلیط به وب‌سایت Hayya to Qatar 2022 مراجعه یا اپلیکیشن موبایل Hayya to Qatar 2022 را دانلود کنید؛ سپس مدارکی مانند اطلاعات شخصی (پاسپورت و اطلاعات بیوگرافی، بلیط مسابقات و واچر قطعی هتل) را بارگذاری کنید تا هیا کارت الکترونیکی شما صادر شود. با هیا کارت می‌توانید در روزهای مسابقه از وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کنید.

ویزای کاری قطر

یکی از راه‌های دریافت ویزای کاری قطر این است که کارفرما یا صاحب کار با توجه به مدارک، سابقه کار و سابقه تحصیل برای متقاضی دعوت‌نامه کاری بفرستد. اخذ ویزای کاری قطر بسیار دشوار است؛ زیرا کارفرما باید تمام مسئولیت متقاضی را به‌ عهده بگیرد و تمام مراحل کار و روند استخدام وی را در قطر تضمین کند. این ویزا به‌مدت یک ماه صادر می‌شود و تا ۶ ماه قابل تمدید است.

دریافت ویزای کاری قطر، بسیار مشکل است

از مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری قطر می‌توان به پاسپورت معتبر، دو قطعه عکس پرسنلی، گواهی عدم سوء پیشینیه، سند ازدواج (در صورت تاهل) و مدارک شناسایی اشاره کرد. پس از دریافت ویزای کاری و سفر به قطر، فرد باید درخواست مجوز کار کند؛ فرآیندی که حدود پنج تا ۶ هفته به طول می‌انجامد. در این حین، فرد متقاضی باید آزمایش‌های پزشکی لازم مانند آزمایش خون و اسکن قفسه سینه را انجام دهد.

ویزای کاری مستقل برای مشاغل خانگی (Entry Visa on Personal Sponsorship for House Workers)، ویزای کار مستقل برای مشاغل معمولی (Entry Visa for Work for those in the status of Household Workers) و ویزای کار چندبار ورود قطر (Multiple Entry Work Visa) از دیگر انواع ویزای کاری قطر هستند.

ویزای تجاری قطر

تجارت در قطر

منبع عکس: expatica.com. عکاس: ناشناس

ویزای تجاری مناسب افرادی است که با اهدافی نظیر قراردادهای تجاری، راه انداختن کسب و کار، بازاریابی، بازدید از صنایع و دیگر مقاصد تجاری، قصد سفر به قطر را دارند. برای اخذ این نوع ویزا باید از طرف شرکتی تجاری در قطر دعوتنامه داشت یا به سراغ آژانس‌هایی رفت که ارتباطات تجاری دارند. این نوع ویزا سه ماهه صادر می‌شود و هزینه آن ۲۰۰ ریال قطر (حدود ۵۵ دلار) است؛ اما فرد متقاضی تنها یک ماه از تاریخ ورود می‌تواند در خاک قطر حضور داشته باشد؛ لازم به ذکر است که ویزای تجاری قطر تا سه ماه قابل تمدید است.

ویزای نمایشگاهی قطر

ویزای نمایشگاهی قطر یکی از انواع ویزای کاری این کشور است که برای غرفه‌داران نمایشگاه‌های این کشور صادر می‌شود.دعوت‌نامه ویزای نمایشگاهی از طرف کمیته اجرایی نمایشگاه یا دولت کشور قطر برای فرد یا شرکت ارسال می‌شود تا متقاضی بتواند به قطر سفر و در نمایشگاه شرکت کند.

ویزای تحصیلی قطر

دانشگاه قطر

دانشگاه قطر. منبع عکس: qu.edu.qa. عکاس: ناشناس

بسیاری از دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی در قطر شعبه دارند؛ به همین دلیل دانشجویان بسیاری به‌دنبال اخذ ویزای تحصیلی قطر هستند. برای دریافت ویزای تحصیلی قطر به دعوت‌نامه یا تاییدیه از طرف دانشگاه، مدرسه یا موسسه آموزش عالی نیاز دارید؛ ویزایی که گرفتن آن از ویزای کاری راحت‌تر است؛ زیرا دانش‌آموز یا دانشجو تعهد دارد پس از اتمام مدت زمان تحصیل قطر را ترک کند و به کشور خودش بازگردد.

مدرک زبان انگلیسی، مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی، ریز نمرات، گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی سلامت پزشکی از دیگر مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی هستند. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در قطر می‌توانند به‌راحتی مشغول به کار شوند؛ زیرا نرخ بیکاری در قطر بسیار پایین (۰٫۳ درصد) است. با این وجود، ویزای تحصیلی قطر را می‌توان به‌عنوان راهی برای اخذ اقامت این کشور معرفی کرد.

ویزای دیدار خانواده قطر

ویزای دیدار خانواده قطر مناسب فردی است که قصد دیدار کوتاه مدت یکی از اعضای خانواده خود (ساکن قطر) را داشته باشد. این نوع ویزا یک ماه اعتبار دارد؛ اما می‌توان آن را برای اعضای نزدیک خانواده (همسر، پسر، دختر) تا ۶ ماه و برای سایر اقوام تا سه ماه تمدید کرد.

ویزای الحاق به خانواده قطر

ویزای الحاق به خانواده قطر برای افرادی صادر می‌شود که قصد دارند به یکی از اعضای خانواده خود در قطر بپیوندندو در این کشور اقامت کنند؛ عضوی که به‌عنوان مدعو در قطر ساکن است باید دارای ویزای کار با درآمد ماهیانه حداقل ۱۰,۰۰۰ ریال قطر و حداقل ۶ ماه سابقه کار یا سرمایه‌گذاری باشد. همسر فرد، فرزندان زیر ۱۸ سال و فرزندان مجرد وابسته به خانواده (از نظر مالی، تا سن ۲۵ سال) می‌توانند با ویزای الحاق به خانواده به قطر سفر کنند. ویزای الحاق به خانواده قطر در واقع از سوی کارفرمای فرد اعطا می‌شود.

ویزای پزشکی قطر

بیمارستان قطر

منبع عکس: expatica.com. عکاس: ناشناس

بیماران برای دریافت ویزای پزشکی قطر باید درخواست خود را به سفارت این کشور و البته یک بیمارستان قطری ارسال کنند. این ویزا زمانی صادر می‌شود که امکانات مورد نیاز بیمار در کشور مبدا موجود نباشد.

ویزای ترانزیت قطر

افرادی که با شرکت‌های هواپیمایی کشور قطر سفر می‌کنند و در دوحه برای چند ساعت تا پرواز بعدی خود توقف دارند، نیازی به دریافت ویزا ندارند. اگر زمان ترانزیت بین دو پرواز بیش از ۶ ساعت باشد، وی با ضمانت شرکت هوایپمایی می‌تواند از فرودگاه نیز خارج شود. 

افرادی به ویزای ترانزیت قطر نیاز دارند که می‌خواهند در قطر به‌عنوان مقصد سوم توقف کنند. ویزای ترانزیت با اعتبار یک ماه صادر می‌شود؛ اما فرد دارنده ویزا تنها دو روز از تاریخ ورود می‌تواند در خاک قطر حضور داشته باشد. ویزای ترانزیت قابل تمدید نیست. پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار، بلیط رفت و برگشت با هواپیمایی قطر و ویزای کشور مقصد نهایی از مدارک لازم این نوع ویزا است.

ترانزیت بین دو پرواز در قطر

منبع عکس: qatarofw.com. عکاس: ناشناس

ویزای سرمایه‌ گذاری قطر

با یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری، اقامت دائم قطر به شما داده می‌شود

با شرکت در فرصت‌های سرمایه‌گذاری تجاری در کشور قطر می‌توانید اقامت موقت قطر را بدون نیاز به پیشنهاد کاری کارفرما دریافت کنید. اسناد مالکیت ملک یا سرمایه، گواهی رفتار خوب و معاینه پزشکی و همچنین حداقل سرمایه ۲۰۰,۰۰۰ دلاری از جمله مدارک لازم برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری قطر است.

برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری قطر روش‌های مختلف دیگری نظیر خرید ملک، ثبت شرکت، کارآفرینی و سپرده‌گذاری بانکی نیز وجود دارد. با سرمایه‌گذاری به مبلغ یک میلیون دلار در قطر اقامت دائم به شما داده خواهد شد.

ویزای GCC قطر

ویزای GCC قطر به افرادی داده می‌شود که ساکن یکی از کشورهای GCC (شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس) باشند. GCC در سال ۱۹۸۱ در ابوظبی بنیان شد و متشکل از ۶ کشور شبه‌جزیره عربستان (کویت، بحرین، عربستان سعودی، قطر، امارات و عمان) است.

مراحل صدور ویزا

جاهای دیدنی قطر

منبع عکس: .expatica.com. عکاس: ناشناس

ویزای توریستی قطر به‌طور آنلاین (الکترونیکی) صادر می‌شود؛ اما هزینه آن را باید با ویزاکارت یا مسترکارت پرداخت کنید. برای دریافت ویزای آنلاین قطر باید در ابتدا درخواست خود را از طریق سامانه Qatar Visa Online ثبت کنید. در این مرحله بارگذاری مدارکی چون رزرو قطعی بلیط رفت و برگشت هواپیما (یا شماره بلیط در صورت خرید بلیط قطر ایرویز)، رزرو قطعی واچر هتل (یا ارائه کد ملی فرد مقیم قطر که قرار است در خانه او بمانید) و پرینت حساب بانکی الزامی است. پس از ارائه درخواست و پرداخت هزینه ویزا، جواب آن از طریق ایمیل، طی یک تا چهار روز کاری برای متقاضی ارسال می‌شود.

اگر پرواز شما با شرکت هواپیمایی قطر ایرویز است، برای درخواست ویزای آنلاین می‌توانید از طریق سایت Qatarairways نیز اقدام کنید. برای این کار در سایت شرکت هواپیمایی قطر وارد بخش سفرهای من شوید و روی گزینه درخواست ویزا کلیک کنید. به این ترتیب، اطلاعات رزرو بلیط شما از طرف قطرایرویز با VFSGLOBAL به اشتراک گذاشته خواهد شد و دیگر نیازی به آپلود بلیط هواپیما ندارید. در این مرحله به‌صورت اتوماتیک برای تکمیل فرم‌های دیگر و پرداخت هزینه به سایت VFSGLOBAL منتقل خواهید شد.

برای درخواست انواع دیگر ویزای قطر نظیر ویزای کاری، تحصیلی و غیره، باید کپی الکترونیکی از مدارک خود (اسکن شده رنگی) را  به سفارت قطر تحویل دهید. پس از ارسال مدارک و تایید آن‌ها، در صورت نیاز باید در مصاحبه سفارت نیز شرکت کنید. ویزا معمولا ظرف چند هفته تا چند ماه صادر می‌شود.

مدارک ویزای قطر

فرم ویزای قطر

منبع عکس: maniamohajer.com. عکاس: ناشناس

مدارک ویزای توریستی قطر در سایت سفارت قطر برای متقاضیان ایرانی به شرح زیر است؛ نیازی به ترجمه مدارک نیست. اگر حتی یکی از این شرایط را ندارید، توصیه می‌کنیم که برای اخذ ویزای قطر اقدام نکنید؛ زیرا درخواست شما رد خواهد شد.

  • گواهی تمکن مالی: برای دریافت گواهی تمکن مالی باید به بانک بروید و از مدیر شعبه بخواهید آن را صادر، مهر و امضاء کند. فراموش نکنید که تمکن مالی مورد نیاز برای دریافت ویزای قطر باید به ریال قطر صادر شود و مبلغ آن برای هر نفر معادل ۵۰۰۰ ریال قطر است.
  • گردش حساب: گردش حساب سه ماهه آخر حساب متقاضی از دیگر مدارک لازم برای دریافت ویزای قطر است. گردش حساب، تنها به مبالغ ورودی و خروجی به حساب فرد گفته نمی‌شود و تعداد تراکنش‌های بانکی وی نیز مهم است؛ پس هرچه تعداد تراکنش‌های حساب شما بیشتر باشد، شانس بیشتری برای اخذ ویزا خواهید داشت.
  • پاسپورت با بیش از ۶ ماه اعتبار
  • دو قطعه عکس 
  • رزرو قطعی بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • واچر قطعی هتل (ترجیحا در هتل چهار یا پنج ستاره)
  • بیمه مسافرتی
  • فرم درخواست ویزای تکمیل شده
  • کارت واکسیناسیون فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون، آسترازنکا و سینوفارم (متقاضیانی که واکسن سینوفارم زده‌اند باید تست آنتی‌بادی بدهند). توجه داشته باشید که از آخرین نوبت دریافت آن ۱۴ روز گذشته باشد. در ضمن مسافرانی که واکسینه نشده‌اند پس از ورود به قطر باید ۱۰ روز در هتل قرنطینه شوند.
  • جواب منفی تست پی‌سی‌آر (حداکثر ۷۲ ساعت قبل از پرواز) به زبان انگلیسی از آزمایشگاه‌ها و مراکز مورد تایید وزارت بهداشت
  • ثبت نام در ???? ?????? و دریافت تاییدیه

نصب اپلیکیشن احتراز پس از همه‌گیری کرونا برای ردیابی افراد درگیر با ویروس کرونا در قطر اجباری شد. این اپلیکیشن با چهار کیوآر کد (QR CODE) رنگی وضعیت هر فرد را از لحاظ درگیری با ویروس کووید-۱۹ نشان می‌دهد: سبز (سالم)، قرمز (کووید-۱۹ مثبت)، زرد (قرنطینه) و خاکستری (مشکوک یا مرتبط با کسانی که نتیجه تست کویید-۱۹ آن‌ها مثبت شده است).

برای دریافت دیگر ویزاهای قطر ممکن است ارائه مدارک دیگری چون نامه‌ای از اقوام یا دوستان به‌علاوه شناسه قطر، کپی پاسپورت یا شناسنامه قطری، کپی از سند قرارداد اجاره و ویزای اقامت آن‌ها، ویزاهای قبلی صادر شده توسط قطر، کشورهای شینگن، انگلستان، آمریکا، استرالیا، نیوزلند یا کانادا، شناسنامه و گواهی ازدواج نیز الزامی باشد.

هزینه ویزای قطر

هزینه ویزای قطر

منبع عکس: asanbegard.com. عکاس: ناشناس

نرخ ویزای قطر بسته به نوع ویزای موردنظر و همچنین ملیت شما متفاوت است. هزینه ویزای توریستی قطر که در فرودگاه صادر می‌شود، ۲۰۰ ریال قطر (حدود ۵۵ دلار آمریکا یا ۲,۳۳۰,۰۰۰ تومان در تابستان ۱۴۰۱) است؛ هزینه‌ای که پس از ورود به فرودگاه قطر باید پرداخت کنید.

هزینه ویزای تجاری قطر نیز ۲۰۰ ریال قطر (۵۵ دلار آمریکا)، ویزای ترانزیت، ۱۰۰ ریال قطر (حدود ۲۸ دلار آمریکا) و ویزای GCC قطر ۱۰۰ ریال قطر (حدود ۲۸ دلار آمریکا) است.

مدت زمان صدور ویزای قطر

مدت زمان صدور ویزای قطر بستگی به نوع ویزای درخواستی دارد؛ به‌طور مثال، ویزای توریستی الکترونیکی ۲۴ ساعت پس از ثبت درخواست قابل دریافت است؛ در حالی که ویزای توریستی فرودگاهی در هنگام ورود به قطر صادر می‌شود. دیگر ویزاهای قطر از چند هفته تا چند ماه پس از درخواست، صادر می‌شوند.

ریجکتی ویزای قطر

امکان ریجکتی ویزای قطر وجود دارد

درخواست ویزای قطر به‌دلایل مختلفی مانند ارائه مدارک ناقص یا جعلی، کافی نبودن اطلاعات سفر، نداشتن سابقه سفر، تمکن مالی ناکافی، عدم ارائه جزئیات شغلی برای ویزای کار، عدم ارائه مدارک معتبر برای بازگشت به کشور، عدم تعیین دقیق هدف از سفر و عدم تحویل فرم درخواست صحیح ویزا ممکن است رد شود. توجه داشته باشید که هزینه درخواست ویزا به شما برگشت داده نمی‌شود.

پس از رد درخواست ویزا باید علل آن را بررسی و دوباره درخواست دهید. بهتر است در زمان درخواست ویزا دقت کنید و مدارک را کامل ارائه دهید تا ویزای شما بار اول تایید شود.

سفارت قطر در ایران

  • آدرس: تهران، خیابان آفریقا، خیابان گل آذین، پلاک چهار (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: ۲۲۰۵۱۲۵۵ ۰۲۱
  • وب‌سایت: tehran.embassy.qa/en
  • ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶

سفارت قطر در ایران در شمال شهر تهران (خیابان آفریقا) قرار دارد. برای دریافت ویزای توریستی نیازی به مراجعه به سفارت قطر نیست؛ زیرا این نوع ویزای برای ایرانیان به‌صورت فرودگاهی یا الکترونیکی صادر می‌شود.

اگر تجربه دریافت ویزای قطر را دارید، در بخش نظرات این مقاله، اطلاعات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشترک بگذارید.

پرسش‌های متداول

آیا سفر به قطر به ویزا نیاز دارد؟

بله، برای سفر به قطر باید ویزای فرودگاهی یا الکترونیکی بگیرید.

آیا امکان ریجکتی ویزای قطر وجود دارد؟

بله، ارائه مدارک ناقص یا جعلی می‌تواند منجر به ریجکت ویزا شود.

سفارت قطر کجاست؟

تهران، خیابان آفریقا، خیابان گل آذین، پلاک چهار

ویزای قطر چند نوع است؟

ویزای توریستی، کاری، تحصیلی، دیدار خانواده، الحاق خانواده، نمایشگاهی، پزشکی، تجاری، ترانزیت

منبع عکس کاور: travelobiz.com. عکاس: ناشناس

مطالب مرتبط:

دیدگاه