بهترین زمان سفر به برزیل با توجه به علائق دوستداران سافاری (قسمت اول)

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
بهترین زمان سفر به برزیل با توجه به علائق دوستداران سافاری (قسمت اول)

برزیل سرزمین شگفت انگیزی برای هر عاشق سافاری، طبیعت و ماجراجویی است. خوشبختانه سخاوت مادر طبیعت به حدی است که هر زمان از سال، برزیل امتیازاتی مخصوص به خود دارد.

سافاری در برزیل تجربه‌ای است گران‌بها، فرصتی که نباید به‌سادگی از آن گذشت. اگرچه آفریقا در زمینه‌ی سفرهای سافاری از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار است، اما کشور برزیل هم با توجه به شرایط اقلیمی و امتیازات کوچک و بزرگش، ارزش توجه و امتحان کردن را دارد. اما در چنین کشوری با آب و هوای گرمسیری، بهترین زمان سفر چه ماهی از سال است؟ واقعیت این است که برزیل در هر فصل و هر ماه از سال، چیزهایی برای عرضه به علاقه‌مندان دارد. لذا بهتر است پیش از شروع سفر، اولویت‌های خود را مشخص کنید تا بتوانید بهترین زمان برای دستیابی به اهداف خود را مشخص کنید.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری- ماجراجویی در طبیعت

در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم ماه‌های مختلف سال هرکدام چه فرصت‌هایی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند؟

بی‌شک بهترین زمان برای گشت‌وگذار در برزیل در ماه دسامبر آغاز و تا ماه مارس ادامه پیدا می‌کند، زمانی که به‌نوعی زمستان در نیم‌کره شمالی زمین فرا رسیده است. به همین دلیل ماه ژانویه را تقریبا می‌توان نیمه تابستان این کشور اعلام کرد، زمانی که بازدیدکنندگان باید انتظار گرما را در این کشور داشته باشند. با توجه به برگزاری فستیوال‌ و جشن‌های شاد و مفرح در ماه فوریه، ژانویه کلا ایام شلوغی در شهرهای برزیل به حساب می‌آید، به‌خصوص شهر ریو که در این ایام از سال اوقات بسیار شاد و مفرحی را  تجربه می‌کند.

بهترین زمان برای سفر به برزیل از ماه دسامبر آغاز و تا مارس ادامه پیدا می‌کند

اما باید به عاشقان طبیعت و دوستداران ماجراجویی در حیات وحش اعلام کنیم که دو جاذبه‌ی بی‌نظیر کشور برزیل یعنی «تالاب پانتانال» و «جنگل های بارانی آمازون» از ماه ژوئیه تا اکتبر بهترین اوقات خود را سپری می‌کنند، زمانی که فصل خشک از راه رسیده و می‌توان رد و نشان حیات وحش را در هر گوشه و کناری مشاهده کرد. از طرف دیگر این وقت از سال برای مشاهده‌ی پرندگان نیز جالب توجه است، از توکان و طوطی‌ها ماکائو گرفته تا «لک‌لک جابیرو» (jabiru) که چشم دوست‌داران حیات وحش را خیره خود می‌کنند.

لک لک آمازون

منابع آبی در این ایام بسیار پربار و قابل‌توجه هستند و حیوانات را به بهترین شکل ممکن سیراب می‌کنند، به همین خاطر اغلب آن‌ها لزومی برای جمع شدن اطراف رودخانه ندیده و همین امر باعث می‌شود که یافتن آن‌ها در طبیعت اندکی مشکل‌تر از حالت عادی باشد. این فصل همچنین زمان جفت‌گیری و تولید مثل جگوارها است که همین امر یافتن نشانه‌های حضور آن‌ها را ممکن می‌کند.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

این موقع از سال به‌نوعی فصل باران‌های موسمی در آمازون و پانتال است و به‌همین خاطر شماری از فعالیت‌های تفریحی و گردشگری ممکن است برای مدتی دور از دسترس بوده یا موقتا محدود شوند. از طرف دیگر این باران‌ها باعث افزایش تعداد آبشارها در آمازون شدند که در ادامه موجب بالا آمدن آب رودخانه‌ها می‌شوند. اما این بالا آمدن باعث ایجاد یک فرصت عالی برای کانوسواری در میان تنه درختان می‌شود که بی‌شک تجربه دلپذیری خواهد بود، تجربه‌ای که «varzeas» نام دارد.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

در کنار لمس طبیعت به این شیوه جالب توجه، سافاری دوستان می‌توانند یک پدیده‌ی خاص دیگر را نیز تجربه کنند، یعنی تماشای بالارفتن جگوار از درخت. جگوارها در این زمان از سال ترجیح می‌دهند خود را به بالاترین نقطه درختان برسانند تا دست‌کم از سیلی که در سطح جنگل به راه افتاده، دور بمانند. البته اگر به‌دنبال تماشای جگوارها در زیستگاه طبیعی‌شان هستید، پیشنهاد می‌کنیم طی ماه‌های ژوئن تا اکتبر به برزیل سفر کنید.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

در کنار طبیعت‌گردی، اگر از تجربه گشت‌وگذار و ماجراجویی در شهرهای کوچک و بزرگ برزیل لذت می‌برید، ژانویه بهترین زمان سفر به برزیل است. شهرهای این کشور معمولا همیشه مملو از جمعیت هستند، اما از ماه دسامبر تا مارس دوره شلوغی و ازدحام بی‌نظیر آن‌ها از راه می‌رسد، یعنی بهترین زمان برای برگزاری جشن و فستیوال‌های باشکوه که با شماری کارناوال‌ تماشایی و خیره‌کننده همراهی می‌شوند.

اما در مورد «آبشار ایگواسو» چطور؟ ماه ژانویه را باید بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه بی‌نظیر طبیعت دانست، زمانی که آبشار با جریان قدرتمند آب، جانی دوباره گرفته و مغرورتر از همیشه هیبت خود را به رخ می‌کشد. در این زمان همه چیز دلربا و تماشایی است، هرچند گاهی اوقات به‌دلیل وضعیت آب و هوا عکاسی کردن از آن تا حدودی غیرممکن است. در یک کلام این زمان بهترین وقت برای تجربه قدرت خام آبشار از طریق قایق‌سواری است که البته توأم با خطر خیس شدن همراه است.

فرقی نمی‌کند چه زمانی از سال به برزیل سفر کنید، ساحل همیشه چشم انتظار شما است، البته اگر در میان این همه فرصت برای گردش و تفریح، جایی هم برای استراحت و لذت بردن از آرامش آن داشته باشید. در ماه ژانویه و زیر درخشش نور خورشید، شما می‌توانید از بسیاری از سواحل زیبا و تماشایی این کشور استفاده کنید، از «کوپاکابانا» گرفته تا سواحل ماسه‌ای بکر و دست‌نخورده «Jericoacoara». 

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

بعد از ژانویه، فوریه از راه می‌رسد که ماه محبوب عشاق کارناوال‌های خیابانی است، ماهی سرشار از رنگ و ضرباهنگ تند زندگی. در حالی که هنوز در میانه تابستان هستیم، سفر کردن به هر نقطه از برزیل جذابیت خاص خود را دارد. 

سفر کردن در ماه فوریه هم امتیازات و هم محدودیت‌هایی دارد. همانگونه که گفتیم، تالاب پانتانال هنوز هم شاهد بارش باران‌های موسمی است، در نتیجه گشت‌وگذار در طبیعت شاید کمی سخت و چالش‌برانگیز باشد. در این زمان سطح آب بالا آمده و همین مسئله باعث می‌شود تا شاهد رفت و آمد گسترده‌تر سوسمارها، مارهای آناکوندا و البته پیراناهای گوشتخوار باشیم. از سوی دیگر این زمان فصل خوبی برای مشاهده جگوار و مورچه خوار نیست، به‌ویژه در تالاب پانتانال.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

اما آمازون داستانی جدا دارد، چراکه با بالا آمدن سطح آب‌، فرصتی متفاوت برای گشت‌وگذار در جنگل مهیا شده است. زمانی که بازدیدکنندگان سوار بر کانو یا قایق‌های کوچک، نظاره‌گر چشم‌اندازی خاص و منحصربه‌فرد از اکوسیستم آمازون خواهند بود. به همین خاطر این زمان بهترین موقع برای لذت بردن از تور کروزهای لوکس آمازون و نیز وقت خوبی برای ثبت نام در شماری از فعالیت‌های مهیج و سرگرم‌کننده همچون کایاک سواری و شیرجه زدن در رودخانه آمازون است، به‌ویژه اگر فرصت شنا کردن در نزدیکی دولفین‌های صورتی دلفریب نصیب‌تان شود. از طرف دیگر همانگونه که اشاره کردیم جگوارهای خوش خط و خال در این فصل اکثرا در قسمت بالای درختان رفت و آمد می‌کنند و بازدیدکنندگان حین قایق سواری می‌توانند این حیوانات باشکوه را برفراز سر خود مشاهده کنند.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

فوریه از طرف دیگر برای آن دسته که دوست دارند طعم سواحل برزیل را بچشند، فصل ایده‌آلی است. اما توجه داشته باشد فصل شلوغی از راه رسیده و معمولا سواحل مملو از جمعیت هستند. لذا شاید باید برنامه سفر خود را برای وقتی دیگر از سال یا مکانی دورتر از این همهمه انتخاب کنید.

البته شهرهای برزیل هرکدام با توجه به بضاعت خود این ایام را سپری می‌کنند، مثلا ریو ایام بسیار شلوغی را تجربه کرده و رژه‌های متعددی در شهر برگزار می‌شود که اغلب با آتش بازی‌های باشکوه همراه هستند. در حقیقت گاهی مردم ترجیح می‌دهند به‌جای بازدید از ریو، در این ایام به سراغ شهرهای کوچک‌تر رفته و به تماشای مردم محلی بنشینند که هرکدام تاریخ استقلال این کشور را به سبک خود جشن می‌گیرند.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

این کارناوال‌ها گاهی به ماه مارس هم کشیده می‌شوند که البته بستگی به زمان آغاز ایام روزه کاتولیک‌ها دارد. اینجا است که شاهد بزرگ‌ترین کارناوال جهان هستیم، رویدادی که در دیگر کشورهای کاتولیک آمریکای لاتین نیز جشن گرفته می‌شود. آب و هوای این ماه معمولا آفتابی است و تا حدی تابستان را تداعی می‌کند. هرچند که پانتانال و آمازون همچنان درگیر بارش باران‌های موسمی هستند.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

در آمازون، فصل بارندگی از ماه دسامبر تا ماه می است در نتیجه هنوز هم در این ماه شاهد بارش باران هستیم. با این حال هنوز هم می‌توان به قایق‌سواری پرداخت که یکی از بهترین روش‌ها برای گشت‌وگذار در جنگلی وحشی است. انتظار بازدیدی سرگرم‌کننده از حیات وحش را در این موقع از سال نداشته باشید، هرچند خوشبختانه ممکن است پرنده‌های زیبا و رنگارنگ گرمسیری تا حدی عطش شما برای درک حیات وحش را سیراب کنند، ضمن آنکه تماشای شنای دلفین‌های صورتی در هر از زمان از سال امکان‌پذیر است. جگوارها هم که همچنان برفراز سر شما روی شاخ و برگ درختان و در انتظار شروع فصل خشک سال، لحظه‌شماری می‌کنند.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

در تالاب پانتنال تنها یک ماه تا پایان فصل بارندگی و شروع فصل خشک باقی مانده است. زمانی که زمین‌ها آرام آرام خشک شده و وضعیت حیات وحش به حالت عادی و نرمال خود بازمی‌گردد که به معنی شانس تماشای موجودات بیشتری در حیات وحش است. البته اگر تماشای جانوران در زیستگاه‌ طبیعی‌شان دغدغه اصلی شما از تجربه سافاری در برزیل است،؛ پیشنهاد می‌کنیم تا ماه می صبر کنید؛ وگرنه در همین ماه هنوز هم فرصت تماشای سوسمار و آناکوندا مهیا است.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

رفته رفته با کاهش بارندگی سطح آب نیز پایین آمده و آبشار باشکوه ایگواسو از آن تب و تاب اولیه می‌فتد و با آرامش و وقار بیشتری خود را به رخ تماشاگران می‌کشد. اکنون مسیرهای منتهی به آبشار باز هستند و افراد می‌توانند از دل طبیعت و حین ماجراجویی و تماشای محیط پیرامون، خود را به آبشار برسانند. ماه مارس یکی از بهترین اوقات سال برای این گشت‌وگذار است که با گرفتن عکس‌هایی تماشایی و خاطره‌انگیز، لطف و صفای دیگری پیدا می‌کند. زمانی که طبیعت و حیات وحش اطراف آبشار حقیقتا خارق‌العاده است، البته از این دست مسیرها در طرف واقع در کشور آرژانتین آبشار نیز در دسترس هستند. 

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

برزیل کشور پهناوری است، بنابراین همیشه و هر موقع از سال فرصت ماجراجویی و جست‌و‌جوی سواحل تازه و بازدید از شهرهای کوچک و بزرگ فراهم است. با هوایی که رفته رفته رو به سرما می‌گذارد و البته پایان فصل کارناوال‌ها، اکنون شهرهای بزرگ و سواحل رفته رفته خلوت شده و آرامش بیشتری را به گردشگران هدیه می‌دهند.

بهترین زمان سفر به برزیل برای سافاری و ماجراجویی در طبیعت

آبشار ایگواسو، مرز برزیل و آرژانتین

اما هنوز جاذبه‌های دیگری نیز برای تماشا باقی مانده و ماه‌های سال امتیازات متنوع خود را به گردشگران معرفی می‌کنند. در بخش بعدی این مطلب نیز همراه ما باشید تا بسته به علائق خود، بهترین اوقات سفر به برزیل را بهتر بشناسید. از همراهی شما سپاس‌گذاریم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه