متروی استکهلم؛ طولانی ترین گالری هنری در جهان

سحر مردانه
سحر مردانه پنجشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
متروی استکهلم؛ طولانی ترین گالری هنری در جهان

استکهلم، پایتخت کشور سوئد و شهری بنا شده بر روی ۱۴ جزیره است که از طریق پل با یکدیگر پیوند دارند. حال متروی این شهر که یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های حمل و نقل زیرزمینی در جهان است، طولانی‌ترین گالری هنری جهان نام گرفته است.

استکهلم در زمینه شاهکار‌های هنری روی زمین هیچ کمبودی ندارد، اما این شاهکار هنری که در زیر زمین و در اصل زیر ۱۴ جزیره که مجمع‌الجزایر معروف را تشکیل می‌دهند، پنهان شده است. طول متروی استکهلم، بیش از ۱۰۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های آن، بیش از ۹۰ است. راهرو‌های متروی استکهلم، لقب طولانی‌ترین گالری هنری جهان را به خود اختصاص داده‌اند، زیرا تنها سوئدی‌ها می‌توانند ایستگاه‌های کسل‌کننده مترو را به‌طرز عجیبی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده طراحی کنند.

این همه هنر از کجا می‌آید؟

استکهلم

حضور این هنر درون شبکه‌ی مترو، نشان می‌دهد که سوئدی‌ها به‌صورت انحصاری هنرمند و ایده‌پرداز هستند. ایستگاه مترو، بخشی از جامعه است که مورد استفاده‌ی عموم مردم قرار می‌گیرید، به همین دلیل سوئدی‌ها در دهه ۱۹۵۰ تصمیم گرفتند هنر را از این طریق با تمام مردم به اشتراک بگذارند. آن‌ها معتقد بودند، هنر نباید تنها متعلق به گالری‌ها و موزه‌های معروف استکهلم باشد.

در آن زمان و تاریخ، که تقریبا به بعد از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد و افراد تنها به دنبال ساخت سر‌پناهی ساده بودند، انجام چنین پروژه سنگین و گسترده‌ای در اروپا غیر‌معمول بود. اما اگر تاریخ ان زمان را مورد مطالعه قرار دهید، متوجه خواهید شد که در این جنگ و کشمکش، سوئد کاملا بی‌طرف بود. همین بی‌طرفی باعث شد از شرایط بد اقتصادی و بی‌پولی رنجی نبرد.

اگر‌چه این اثر هنری برای مردمان سوئد که هر روز در حال انجام سفر‌های روزانه از طریق مترو هستند، عادی شده، اما هنوز برای مسافران و افرادی که خارج از شهر زندگی می‌کنند، از جذابیت خاصی بر‌خوردار است. این گالری هنری متشکل از مجسمه، نقاشی، حکاکی، موزائیک و ... است، زیرا برای خلاقیت در این گالری زیر‌‌زمینی، هیچ محدودیتی وجود نداشته است.

برای این پروژه عظیم، ۱۵۰ هنرمند انتخاب شدند تا از طریق هنر منحصر‌به‌فرد خود، زندگی را به بیش از ۹۰ ایستگاه متروی استکهلم بیاورند. هر ایستگاه با ایستگاه دیگر متفاوت است و پیام خاص خود را منتقل می‌کند. برخی از راهرو‌های این ایستگاه‌ها با لایه‌هایی از بتن پوشانده شده‌اند تا ظاهری شبیه به غار داشته باشند. همچنین در ایستگاه تی-سنترالن، هنرمند برای ادای احترام به تمامی کارگرانی که در این پروژه فعالیت داشتند، به جای اینکه نام آن‌ها را در تابلویی بنویسد و هیچ‌کس هم متوجه آن نشود و آن را نخواند، تصویر نجار، معدن‌چیان، جوشکار‌ها و حتی نقاش را بر روی سقف این ایستگاه کشیده است.

تور در متروی استکهلم

استکهلم

زمانی که به استکهلم سفر می‌کنید، باید در لیست برنامه‌های خود، سفر در برخی از ایستگاه‌های زیرزمینی باارزش و قابل توجه را هم جای دهید. البته شاید وقت کافی برای بازدید از تمامی آن‌ها را نداشته باشید اما این ایستگاه‌ها را به هیچ عنوان از دست ندهید:

  • کونگستراگاردن (Kungsträdgården)- خط آبی
  • تی-سنترالن (T-centralen)- خط آبی
  • رادهوست (Rådhuset)- خط آبی
  • سولنا سنتروم (Solna Centrum)- خط آبی
  • استادیون (Stadion)- خط قرمز

قبل از رفتن بهتر است بدانید

استکهلم

اگر در حال برنامه‌ریزی برای عکس گرفتن هستید، بهترین برای بازدید از این گالری هنری می‌تواند عصر و شب باشد، زیرا جمعیت کمتری در رفت و آمد است.

بعد از خرید بلیط، می‌توانید تا هر زمانی که بخواهید در ایستگاه متروی استکهلم بمانید. به عبارتی می‌توان گفت که بازدید از این گالری هنری زیر‌‌زمینی، بیشتر از چند کرون برای شما هزینه نخواهد داشت.

اگر ترجیح می‌دهید با تور و راهنمایی آن‌ها در این سفر همراه باشید، تور‌های رایگان با زبان انگلیسی در طول تابستان در ایستگاه‌ها وجود دارند. فقط برای پیوستن به آن‌ها باید بلیط معتبر تهیه کنید.

پیشنهاد ما این است که این فعالیت را در یک روز سرد و بارانی انجام دهید، زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد یک روز آفتابی و عالی در سوئد را زیرزمین بگذراند.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه