دیدنی های خوانسار

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی خوانسار؛ باغ شهری در اصفهان

خوانسار شهری کوچک با جمعیت کم است که از اصفهان تنها دو ساعت فاصله دارد و با لاله‌های واژگون، عسل و کوچه‌باغ‌های رویاییش شناخته می‌شود. نام «خوانسار» به‌معنای چشمه‌سار است و همان طور که از نامش پیدا است، این شهر مملو از چشمه‌های پرآب و باشکوه و طبیعت سبز و تازه است. در واقع خوانسار یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران است که همه چیزهایی که یک طبیعت دوست به آن احتیاج دارد از درختان بلند و سرسبز گرفته تا چشمه‌های خنک و روان،‌ کوه‌های پر‌ابهت و برفی، آفتاب گرم و هوای پاک را یک‌جا در خود جای داده است. هرساله گردشگران زیادی در فصل بهار برای تماشای لاله‌های بی‌نظیر و طبیعت بهاری این شهر راهی خوانسار می‌شوند. با ما همراه باشید تا شما را به این باغ‌شهر زیبا ببریم و دیدنی های وصف‌نشدنی آن را نشان‌تان دهیم.

پارک جنگلی سرچشمه

پارک سرچشمه خوانسار

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علی صفاری‌نیا)

پارک جنگلی سرچشمه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی خوانسار است. در وسط این پارک دیدنی، حوضچه‌های زیادی وجود دارد که آب آن‌ها از چشمه‌های موجود در «کوه سیل» سرازیر می‌شود. چشمه‌های متعدد این پارک شامل «چشمه مرزنگوش»، «چشمه شترخون»، و «چشمه پیر» می‌شود. این چشمه‌ها، آب خنک و گوارایی دارند؛ به طوریکه مردم هم از آب آن‌ها می‌نوشند، هم مقداری با خود به خانه می‌برند. سکوهای مخصوصی نیز در این پارک تعبیه شده است تا بازدیدکنندگان بتوانند در این پارک جنگلی استراحت کنند و آرامش داشته باشند.

مقبره باباپیر ترک

مقبره باباپیر ترک

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: حامد ممدیان)

آرامگاه باباپیر یا شیخ اباعدنان در پارک سرچشمه قرار گرفته و از یادگارهای روزگار صفوی در خوانسار است. «شیخ عدنان»، عارفی معروف است که در قرن ششم هجری می‌زیسته است. در این آرامگاه علاوه بر «شیخ عدنان»، ۶ تن از مشایخ و عارفان دیگر نیز به خاک سپرده شده‌اند.

دشت لاله های واژگون منطقه گلستان‌ کوه

دشت لاله های واژگون

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: En San)

دشت لاله‌های واژگون گلستان کوه، دلیل اصلی بیشتر گردشگران برای سفر به خوانسار است. این لاله‌های سرخگون که رنگ آن‌ها سرخ مایل به بنفش است، عمر کوتاهی دارند و عمر آن‌ها از اول اردیبهشت آغاز و در آخر همین ماه عمرشان به پایان می‌رسد. این لاله‌ها جدا از زیبایی وافرشان، خواص دارویی نیز دارند. خواص دارویی این گل‌ها اصولا در پیازشان است و برای درمان دردهای رماتیسمی، مفصلی و کبدی بسیار موثر هستند. گلستان‌کوه علاوه بر لاله‌های منحصربه‌فردش، از طبیعت بکر، چشمه‌های پرآب و دشتی سرسبز نیز برخوردار است که آن را به منطقه‌ای همه چیز تمام برای گذران یک روز دلنشین تبدیل کرده است.

روستای دره بید

لاله های واژگون روستای دره بید

منبع عکس: سایت wikiloc.com (عکاس: sayed mojtaba tavakoli)

روستای دره بید از دیگر تفرجگاه‌های خوانسار است که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است. درخت‌های وحشی بید سراسر این روستا را در برگرفته‌اند و به همین دلیل این روستا با نام «دره بید» معروف شده است. دشت لاله‌های واژگون گلستان‌کوه نیز در این روستا قرار گرفته است.

خانه تاریخی ابهری ها

خانه ابهری خوانسار

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: احسان احسان)

خانه تاریخی ابهری ‌ها یکی دیگر از دیدنی های خوانسار و استان اصفهان است که توسط «حاج سید محمد باقر ابهری» ساخته شده است و به‌تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است. این خانه یادگاری به‌جای مانده از دوران قاجار است و معماری آن، نقاشی‌ها و گچبری‌هایش به‌خوبی معرف سبک قاجاریه است. بازدید از این خانه شما را به روزگاران گذشته می‌برد و می‌توانید در جایی که گذشتگان زندگی می‌کردند، قدم بزنید و از اوقاتی که در آنجا هستید، لذت ببرید.

غار دامنه

مردان غارنورد در حال صعود به غار دامنه

منبع عکس: سایت ایمنا (عکاس: ناشناس)

غار دامنه در جاده خوانسار به اصفهان، در ناحیه‌ای به نام «دامنه» در یک دره قرار گرفته است. این غار حدودا ۳۵ متر طول دارد و درون آن خشک است.

  • آدرس: خوانسار، منطقه دامنه

مسجد جامع خوانسار

مسجد جامع خوانسار

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: احمد جمالی مقدم)

مسجد جامع خوانسار یکی از مساجد معروف و دیدنی خوانسار است که در جنوب‌شرقی آن واقع شده است. این مسجد متعلق به دوران حکومت صفویه است. گچبری‌ها و منبت‌کاری‌های این مسجد از زیباترین و دیدنی‌ترین تزیینات این مسجد هستند.

خانه حبیبی ها

خانه حبیبی خوانسار

منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: علی سراجی)

خانه حبیبی‌ها یکی از خانه‌های تاریخی خوانسار است که از گذشته‌ای پر افتخار خبر می‌دهد. این خانه زیبا با سر در باشکوه و معماری بسیار زیبا و کم‌نظیرش، توجه هر بیننده یا صاحب ذوق و هنری را به خود جلب می‌کند. هر ساله در ایام محرم، مراسم عزای حسینی در این خانه تاریخی و باشکوه برگزار می‌شود و به همین دلیل این خانه با نام حسینیه حبیبی‌ها میان مردم شهرت دارد.

بقعه امامزاده سید احمد (شاهزاده احمد)

امامزاده شاهزاده احمد

منبع عکس: سایت balad.ir (عکاس: ناشناس)

بقعه «امامزاده جلیل القدر سید احمد سید محمد بن امام علی النقی»، معروف به «شاهزاده احمد»، یکی از مکان‌های زیارتی پرطرفدار در خوانسار است که در جنوب شهر در جوار رودخانه اصلی در خیابان «آیت الله خوانساری» جا خوش کرده است. این زیارتگاه دارای گنبد دو پوش است که روی بقعه واقع شده و در دو طرف گنبد دو مناره گلدسته بنا شده است. در داخل حرم این زیارتگاه، ضریحی فلزی روی سنگ مزار وجود دارد که در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی ساخته شده و اضلاع دیوارهای کنار ضریح تا سقف آینه‌کاری هنرمندانه آن که تا سقف ادامه پیدا کرده است، چشم هر زائری را مجذوب خود می‌کند.

تپه آریایی ها

تپه آریایی ها

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: امیر رضایت)

تپه آریایی‌ها، در روستای رحمت‌آباد در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال‌شرق خوانسار قرار گرفته است. این تپه از زمان آریایی‌ها به یادگار مانده است و قدمتی حدودا ۸ هزار ساله دارد. گفته می‌شود که این تپه محل زندگی اقوام پیشین بوده است. در گذشته، غارهایی در دل این تپه تاریخی قرار داشته است که از زیر تپه به هم متصل می‌شدند و انسان‌‌ها در آن‌ها زندگی می‌کردند. هنوز هم آثاری از درهای سنگی آن‌ها در این تپه دیده می‌شود. ساختمان‌های خشتی که در چند طبقه بالای غارها از دامنه تا قله بنا شده‌اند، شکل خاصی به تپه داده‌اند و آن را خاص و منحصربه‌فرد کرده‌اند.

  • آدرس: خوانسار، منطقه رحمت‌‌آباد

کوچه باغ‌ های خوانسار

کوچه باغی در خوانسار

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سعید اسکندری)

خوانسار نماد کامل یک باغ‌شهر در ایران است. این شهر پر از کوچه باغ‌هایی است که می‌توان در آن‌ها قدم زد. کوچه باغ‌های رویایی خوانسار که با دیوارهای خشتی و درختان سر به فلک کشیده که ارتفاع آن‌ها چندین برابر دیوارها مزین شده‌اند، در این شهر باصفا و دیدنی جا خوش کرده‌اند. گشت و گذار و قدم زدن در محله‌هایی با کوچه‌باغ‌های کاه گلی مانند «صفائیه»، «چشمه آخوند»، «محله دوراه»، «محله بالا»، «مالگاه»، «پایتخت» بسیار لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است.

پرسش‌های متداول

معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی خوانسار کدامند؟

از جاذبه‌های طبیعی خوانسار می‌توان به پارک جنگلی سرچشمه، دشت لاله‌های واژگون منطقه گلستان‌ کوه و غار دامنه اشاره کرد.

آثار تاریخی مشهور خوانسار چه نام دارند؟

مسجد جامع خوانسار، خانه تاریخی ابهری‌ها، خانه حبیبی‌ها و مقبره باباپیر ترک از جمله آثار تاریخی خوانسار هستند.

نویسنده: شیدا خرمشاهی