فرودگاه بین المللی پراگ، جمهوری چک

علی  کماسی
علی کماسی چهار شنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
فرودگاه بین المللی پراگ، جمهوری چک

فرودگاه بین‌المللی پراگ رازیون، مهم‌ترین فرودگاه کشور جمهوری چک ،سالانه بیش از ۱۳ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند.

پراگ پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور جمهوری چک و همچنین چهاردهمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است. این شهر در شمال غربی کشور چک بر روی رودخانه ولتاوا بنا شده است و جمعیتی نزدیک به ۱٫۳ میلیون نفر دارد که منطقه شهری آن جمعیتی نزدیک به ۲ میلیون نفر دارد. این شهر پایتخت تاریخی بوهم نیز است. پراگ دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی بوده و از این رو دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است.

پراگ

معرفی فرودگاه

فرودگاه پراگ

فرودگاه پراگ کار خود را از سال ۱۹۳۷ شروع کرد و در حال حاضر با جابه‌جایی سالانه بیش از ۱۳ میلیون مسافر، مهم‌ترین و پررفت‌ و آمد‌ترین فرودگاه جمهوری چک به حساب می‌آید. به دلیل استفاده روزافزون از حمل و نقل هوایی فرودگاه پراگ چندین بار بروزرسانی شده و گسترش یافته است. در سال ۲۰۱۷ این فرودگاه به ۱۵۴ مقصد در سراسر دنیا پرواز داشته است.

مشخصات

فرودگاه پراگ

  • نوع فرودگاه: همگانی
  • کد یاتا: PRG
  • کد ایکائو: LKPR
  • ارتفاع از سطح دریا: ۳۷۶ متر
  • قطب اصلی خط هوایی: Czech Airlines، Travel Service، SmartWings، Ryanair، Wizz Air
  • فاصله هوایی تا تهران: ۳۳۷۲ کیلومتر معادل حدودا ۵ ساعت (در حال حاضر پرواز مستقیم بین تهران و پراگ صورت نمی‌گیرد)

پایانه‌ها

فرودگاه پراگ

فرودگاه پراگ دارای دو پایانه مسافربری اصلی، دو پایانه هوانوردی عمومی و همچنین یک پایانه باری است. پایانه ۱ برای پرواز‌های خارج از منطقه شنگن استفاده می‌شود و در سال ۱۹۹۷ افتتاح شده است. پایانه اول از دو بخش A و B تشکیل شده است. پایانه ۲ برای پروازهای منطقه شنگن استفاده می‌شود و در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده است. این پایانه از دو بخش C و D تشکیل می‌شود. پایانه ۳ برای پروازهای خصوصی و چارتر است و در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد. پایانه ۴ نیز به‌صورت اختصاصی برای پروازهای VIP و امنیتی استفاده می‌شود که قدیمی‌ترین پایانه هم پایانه‌ی ۴ است که در سال ۱۹۳۷ افتتاح شده است.

از امکانات فرودگاه نیز می‌توان به دستگاه‌های خودپرداز، تبدیل ارز، دفتر پست، اینترنت وای فای رایگان، کافه و رستوران، بیش از ۷۰ فروشگاه مختلف، دفتر اشیای گمشده، سرویس درمانی ۲۴ ساعته و اتاق‌های مخصوص کودکان اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی

فرودگاه پراگ در فاصله ۱۲ کیلموتری مرکز شهر پراگ قرار دارد.

راه‌های دسترسی

فرودگاه پراگ

تقریبا با ماشین، ۲۵ تا ۳۰ دقیقه (۴۰ دقیقه در ترافیک سنگین) و با سیستم حمل و نقل عمومی (اتوبوس + مترو) حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا به مرکز شهر برسید. سیستم حمل و نقل عمومی ارزان‌ترین راه برای رسیدن به مرکز شهر در پراگ است. این سیستم، کاربردی آسان داشته و تمیز و قابل اعتماد بوده و اغلب در دسترس است. حمل و نقل عمومی شامل برخی از وسایل نقلیه و اتوبوس‌ها و مترو می‌شود که می‌تواند در ساعات اوج شلوغی به کار آید، بنابراین اگر شما تعداد زیادی چمدان دارید، ممکن است ترجیح دهید از تاکسی یا سرویس انتقال درب به درب استفاده کنید.

برای استفاده از مترو باید از اتوبوس‌های شماره ۱۰۰ یا ۱۱۹ استفاده کنید. یک خط اختصاصی اتوبوس نیز برای جابه‌جایی مسافران بین فرودگاه و ایستگاه مرکزی مترو پراگ در دسترس است. برای استفاده از اتوبوس نیز باید از قبل بلیت تهیه کنید یا اگر کیوسک بلیط‌فروشی بسته بود مستقیما از خود راننده بخرید. کیوسک‌های بلیط‌فروشی در پایانه‌های ۱ و ۲ قرار دارند. کرایه اتوبوس برای افراد بالغ ۱٫۲۵ یورو و برای کودکان نصف قیمت است. اگر هم از راننده بلیت بخرید قیمت آن ۱٫۵۷ یورو است. بلیت‌ها برای ۹۰ دقیقه اعتبار دارند. اگر بار سنگین دارید، باید یک قیمت نیم بها علاوه بر بلیط خود نیز تهیه کنید.

کرایه متوسط تاکسی نیز از فرودگاه به مرکز شهر ۲۳ یورو است.

اطلاعات پرواز

فرودگاه پراگ

در حال حاضر پرواز مستقیم بین تهران و پارگ صورت نمی‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه