بهترین ابزارها برای سفرهای جاده ای

رضا اردو
رضا اردو دوشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
بهترین ابزارها برای سفرهای جاده ای

وقتی بهترین ابزارها را در صندوق عقب ماشین داشته باشید، دیگر نگران سفرهای ماجراجویانه نیستید.

تنها شمایید و دو جفت چرخ و باکی پر از بنزین و بزرگراه پهن بی‌پایان؛ با این نگاه به راحتی می‌توان دریافت که چرا سفر جاده‌ای برای خیلی‌ها اساس سفر است.

در آخرین بررسی‌مان از لوازم سفر سری می‌زنیم به ابزارآلاتی که برای سفرهای دور و دراز با ماشین و موتور مناسب هستند. این ابزارها از اجاق گاز هوشمند، که حتی با سوخت اتومبیل هم کار می‌کند، تا کیف سرسختی که در حد کامیون محکم است را شامل می‌شود.

اجاق پریموس امنیفول (Primus Omnifuel stove)

اجاق سفری

پریموس به اجاق‌های سفری‌اش معروف و امنیفول برای سفرهای جاده‌ای ایده‌آل است

اگر در طول سفر از شهر خارج می‌شوید یا جایی چادر می‌زنید احتمالاً باید خودتان آشپزی کنید. اجاق امنیفول، که تولید شرکت سوئدی معروف پریموس است، بهترین انتخاب برای سفر جاده‌ای است: اگر گازش تمام شد، به سادگی کمی بنزین از باک ماشین یا موتورتان را در آن بریزید. امنیفول همچنین با سوخت دیزل، نفت سفید (کرسین) و حتی سوخت هواپیما هم کار می‌کند!

اجاق با کمترین قطعات ممکن ساخته شده تا در عین سادگی احتمال خرابی‌اش هم کمتر باشد. پایه‌هایش محکم و تنظیمات حرارتی‌اش هم به گونه‌ای است که می‌توان غذا را نیم‌جوش یا آب‌پز کرد. ابتدا باید آن را پر از سوخت مایع کرد اما پس از آن دیگر کار راحت است؛ نیم لیتر آب را در سه دقیقه می‌جوشاند و می‌توانید از قهوه‌ی تازه دم کرده لذت ببرید.

ویژگی‌های مثبت: مجموعه‌ای کامل، ساده و کاربردی؛ جمع و جور و دارای قدرت گرم‌کنندگی سریع؛ مجهز به بادگیر که به طور چشمگیری کارایی‌اش را بهبود می‌بخشد.

شایان ذکر است که استفاده از بوتان/پروپان یا گاز سفید برای اجاق توصیه می‌شود؛ زیرا دیگر سوخت‌ها در گذر زمان در لوله‌هایش نشت می‌کنند و باعث گرفتگی‌اش می‌شوند و باید آن را تمیز کرد.

قیمت: حدود ۱ میلیون تومان (همراه با یک بطری سوخت)

رتبه‌بندی: کیفیت ۹/۱۰؛ کاربری ۹/۱۰، ارزش ۹/۱۰

اطلاعات بیشتر: https://www.primus.eu/

چراغ شارژی پرینستون تک هلیکس بک‌کانتری (Princeton Tec Helix Backcountry rechargeable lantern)

اجاق سفری

چراغ شارژی پرینستون تک هلیکس بک‌کانتری رشته‌ای مدرن روی ابزار کلاسیک سفری است

پس از یک روز طولانی رانندگی، می‌خواهید چادری برپا و به هنگام غروب استراحت کنید. چراغ شارژی هلیکس بک‌کانتری وسیله‌ی جدید خوبی برای روشنایی فضا است. پرینستون تک، این چراغ جمع و جور و سبک را طراحی کرده که به راحتی با یک مینی USB شارژ می‌شود.

پرتوهای سفید و قرمز دارد که می‌توان برای حفظ توان باتری آنها را تنظیم کرد. بنابر آزمایشی که انجام شد، اگر کلید خاموش/روشن به صورت دکمه‌ای یا صفحه کلید می‌بود از حالت لمسی راحت‌تر بود. از ویژگی‌های دیگرش آن است که پایه‌هایی با قابلیت تنظیم دارد که می‌توان هر سمتی را روشن کرد و همچنین حلقه‌ای دارد تا بتوان آن را از درخت یا داخل چادر آویزان کرد.

ویژگی‌های مثبت: سبک، روشن، قابلیت آویزان شدن در حالت‌های مختلف، می‌توان پخش‌کننده را برداشت تا نوری مثل چراغ قوه داشته باشد.

شایان ذکر است که اگر امکان شارژ کردن نبود، چراغ با باتری‌های نیم‌قلمی هم کار می‌کند.

قیمت: حدود ۳۵۰ هزار تومان

رتبه‌بندی: کیفیت ۹/۱۰، کاربری ۷/۱۰؛ ارزش ۸/۱۰

اطلاعات بیشتر: http://www.princetontec.com/

چادر وانگو نمسیس ۳۰۰ (Vango Nemesis 300 tent)

چادر مسافرتی

وقتی با ماشین سفر می‌کنیم چادر بزرگ‌تری می‌توانیم با خود ببریم: چادر وانگو نمسیس ۳۰۰ نسبت فضا به وزن ایده‌آلی دارد

در سفر جاده‌ای البته بیشتر از زمانی که کوله‌گردی می‌کنید می‌توانید بار حمل کنید؛ اما با این حال توصیه می‌شود ماشین را در سفر سبک نگه دارید. در این مورد، چادر وانگو نمسیس ۳۰۰ گزینه‌ی ایده‌ال است. چادر برای سه نفر طراحی شده اما برای دو نفر خیلی جادار خواهد بود، به اندازه‌ی کافی هم جمع و جور هست تا در ماشین قرار گیرد یا به موتور بسته و در هر جای مسطحی از طبیعت علم شود.

چادر با دیرک‌های فلزی ضربدری و طناب‌های بسیاری که دارد سد خوبی در برابر هوای بد است؛ منافذ شبکه‌ای، یک پنجره‌ی کوچک، جیب‌های داخلی به علاوه‌ی دو دالان (برای آشپزی یا انبار کردن وسایل) که هر کدام دو زیپ دارد بادگیر خوبی است. وقتی باران متوقف شد و آفتاب درآمد می‌توانید روکش را کنار بزنید و از چشم‌انداز لذت ببرید.

ویژگی‌های مثبت: ایده‌ال از لحاظ نسبت فضا به وزن، ارزش خرید نسبت به قیمت عالی است، روکش داخلی و بیرونی را می‌توان جدا یا با هم بست.

شایان ذکر است که طراحی چادر به گونه‌ای است که بدنه‌ی آن به راحتی روی زمین می‌ایستد. روکش بیرونی برای ایجاد دالان نیاز به گیره دارد. کف چادر سبک و نازک است و طرح‌های مختلفی برای آن وجود دارد.

قیمت: حدود ۱.۵ میلیون تومان

رتبه‌بندی: کیفیت ۸/۱۰؛ کاربری ۹/۱۰؛ ارزش ۹/۱۰

اطلاعات بیشتر: http://www.vango.co.uk/

چاقوی چندکاره‌ی لدرمن سیگنال (Leatherman Signal multi-tool)

چاقوی چندکاره

از چادر زدن گرفته تا تعمیرات؛ این چاقوی چندکاره در همه‌ی حوادث سفر جاده‌ای به کار می‌آید

در سفر جاده‌ای چه چادر بزنید چه در متل باشید، پیک نیک می‌روید یا ماهی‌گیری می‌کنید یا گاهی پیش می‌آید که ماشینتان را تعمیر کنید. چاقوی چندکاره‌ی لدرمن سیگنال قرار است در همه‌ی این امور احتمالی به کار آید.

ابزارها انبردست، سیم‌چین، اره، دربازکن، پیچ‌گوشتی و البته چاقو هستند. حتی چکشی برای میخ چادر و وسیله‌ای دارد، که اگر کبریت فراموش کرده بودید، جرقه بزند.

ویژگی‌های مثبت: قوی، کاربردی، طراحی زیبا؛ قابل توجه همه‌ی سیم‌چین‌دوستان! تیغه‌های سیم‌چین قابل تعویض شدن است.

شایان ذکر است که سیگنال تنها کمی بیش از ۲۱۰ گرم وزن دارد؛ خیلی سبک نیست اما برای سفرهای جاده‌ای مناسب است.

قیمت: حدود ۷۵۰ هزار تومان

رتبه‌بندی: کیفیت ۹/۱۰، کاربری ۹/۱۰؛ ارزش ۸/۱۰

اطلاعات بیشتر: https://www.leatherman.com/

کیف ارتلیب دافل آر جی (Ortlieb Duffle RG)

کیف سفر

این کیف بزرگ و محکم گزینه‌ای مناسب برای سفرهای جاده‌ای طولانی است

دافل آر جی کیفی محکم، آسان در جابه‌جایی و ایده‌آل برای سفرهای جاده‌ای طولانی است. بعضی جنبه‌هایش، مثل چرخ‌های بزرگ و روکش صافش، انگار خود از اتومبیل الهام گرفته شده‌اند، در حالی که کف آلومینیومی‌اش هم شبیه محافظ ۴ در ۴ است. مهم‌تر از همه اینکه ارتلیب ضد آب است و هر جا که بروید مطمئن هستید که چیزهای درون کیف خشک و پاک می‌مانند.

تمرکزی که روی جنبه‌ی حفاظتی شده باعث شده دیگر ویژگی‌ها در سطح حداقلی نگه داشته شود: یک زیپ بزرگ سرتاسری عمل بسته‌بندی را راحت کرده است و حجم عظیم کیف تقریباً هر چه لازم دارید را در خود جا می‌دهد اما درونش قسمت‌های مجزا ندارد. کیف را می‌توان به دستگیره‌ی تلسکوپی وصل یا وقتی زمین ناهموار بود از بندهای کوله استفاده کرد.

ویژگی‌های مثبت: ترکیبی از جنبه‌های سفر با حمل و نقل آسان است؛ برای سفرهای کوتاه‌تر اندازه‌های کوچک‌ترش هم موجود است.

شایان ذکر است که دستگیره‌ی تلسکوپی برای بعضی سفرها ممکن است کیف را حجیم کند.

قیمت: حدود ۱.۵ میلیون تومان

رتبه‌بندی: کیفیت ۹/۱۰؛ کاربری ۸/۱۰؛ ارزش ۸/۱۰

اطلاعات بیشتر: https://www.ortlieb.com/en/

اما روش بررسی محصولات اینگونه بود که آزمایش‌کنندگان، از مرد و زن و پیر و جوان، محصولات را عملاً امتحان می‌کردند و نظر صادقانه‌ی خود را در سه زمینه‌ی کیفیت، کاربری و ارزش می‌دادند: ۵/۱۰ = متوسط؛ ۶/۱۰ = نسبتاً خوب؛ ۷/۱۰ = خوب؛ ۸/۱۰ = خیلی خوب؛ ۹/۱۰ = عالی؛ ۱۰/۱۰ = کامل. امتیاز کمتر از ۵ در نظر گرفته نشد.

در این میان سعی شد تا طی یک سال توازنی جنسی بین آزمایش‌کنندگان و محصولات ایجاد کنیم. برای مواقع لازم گفتیم که کدام ابزارها تنها زنانه یا تنها مردانه‌اش موجود است. قیمت‌ها از وب‌سایت کارخانه برداشته شده‌اند و ممکن است در گذر زمان و بر اثر تخفیف‌ها تغییر کند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه