۱۰ حقیقت جالب در مورد ۵ حیوان شگفت انگیز آفریقا

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
۱۰ حقیقت جالب در مورد ۵ حیوان شگفت انگیز آفریقا

یکی از بخش‌های جذاب هر ماجراجویی به سبک سافاری، تماشای موجودات در زیستگاه طبیعی‌شان است و در این میان، قاره آفریقا به لطف حیات وحشی غنی، جذابیتی دو چندان دارد.

جهان ما دنیای شگفت‌انگیزی است. زمین این سیاره بی‌نظیر دیر زمانی است که پذیرای میلیون‌ها حیات ریز و درشت است که در کنار هم نظم این جهان را حفظ کرده‌اند. البته اگر بشر به قوانین حاکم بر طبیعت احترام گذاشته و به دلیل حرص و طمع سیری ناپذیر خود موجودیت سیاره زمین را به چالش نمی‌کشید، امروزه می‌توانستیم به تماشای زیبایی‌های بیشتری نشسته و از طبیعتی به مراتب دلپذیرتر بهره ببریم.

در این میان اما حضور ما به شکل مستقیم و غیر مستقیم حیات بسیاری از موجودات این عالم را دستخوش چالش‌های خطرناکی کرده است. حیوانات یکی از بعد از دیگری از صفحه عالم ناپدید شده و ممکن است در صورت تداوم بی‌توجهی بشر به حق حیات دیگر موجودان ساکن زمین، تا چندین سال آینده دیگر چیزی از بسیاری از گونه‌های موجود باقی نمانده باشد.

طبیعت

به‌همین خاطر بسیاری از هم‌اکنون دوست دارند در قالب سفرهای ماجراجویانه به سبک سافاری، به تماشای معدود جانوران باقی مانده در اقصی نقاط جهان بروند و تا دیر نشده، سهمی هرچند ناچیز از تماشای زیبایی‌های رو به زوال این سیاره را در صندوقچه‌ی خاطرات خود حفظ کنند.

اما همانگونه که می‌دانید قاره آفریقا به دلیل حیات وحش غنی و چشم‌انداز زیبای طبیعت دلفریبش، سهمی عمده در سفرهای سافاری را به خود اختصاص داده است. در میان امتیازات بی‌نظیر این قاره، تماشای «Big 5» معروف یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌هایی است که باعث شده سالانه گردشگران بسیاری بار سفر بسته و رهسپار قاره‌ی سیاه شوند. اگر به خاطر داشته باشید، بیش از این در مورد این عبارت اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، اما برای یادآوری بد نیست نگاهی گذرا به معنا و مفهوم آن داشته باشیم.

آشنایی با حقایقی جالب در مورد 5 حیوان شگفت انگیز آفریقا

واژه «بیگ فایو» در اصل به ۵ جانور معروف و شاخص قاره آفریقا اشاره دارد که شکار کردن آن‌ها بسیار سخت است، یعنی شیر، پلنگ، کرگدن، فیل و بوفالوی آفریقایی. این پنج گونه از پستانداران بزرگ ساکن این منطقه در عین حال به دلیل همین شکار بی‌رویه، امروزه در فهرست موجودات در معرض خطر انقراض قرار گرفته و لاجرم قوانین سخت‌تری برای شکار آن‌ها وضع شده است. 

امروزه این پنج گونه همچنان مورد توجه عموم قرار دارند، ولی احساسات عمومی در مورد آن‌ها تغییر کرده است. اکنون مردم ترجیح می‌دهند به جای شکار کردن و کشتن این مخلوقات بی‌گناه، حین گشت  گذار و سافاری در کشورهای آفریقایی، به تماشای آنها در زیستگاه طبیعی‌شان بنشینند. تماشای حیوانات بخشی جدایی ناپذیر از برنامه بسیاری از تورهای سافاری است و به همین خاطر بسیاری دوست دارند دست کم پیش از سفر اطلاعاتی هرچند اندک در مورد حیات وحش قاره آفریقا به دست آوردند. به‌همین مناسبت شاید بد نباشد با ۱۰ حقیقت جالب در مورد این ۵ حیوان شگفت‌انگیز آشنا شوید که شاید در سفرهای سافاری آینده به کارتان بیاید.

بوفالوی آفریقایی

۱. عمده‌ترین شکارچی بوفالوها را شیرها تشکیل می‌دهند، اما این بدین معنی نیست که بوفالو شکار راحتی برای سلطان جنگل است. در واقع بوفالو‌ها همواره تلاش می‌کنند دوستان و دیگر همگروهی‌های خود را از چنگال شیرها نجات دهند. در این میان گفته می‌شود که حتی ممکن است آن‌ها به صورت دسته جمعی به شیری که یکی از اعضای گروه آن‌ها را کشته، حمله ور شده و او را بکشند!

۲. پلنگ‌ها در بالا رفتن از درختان بسیار خبره و ماهر هستند. آن‌ها اغلب شکار خود را اگرچه به سختی، اما از دختران بالا برده و بدین ترتیب آن را از دسترس دیگر شکارچیان همچون شیر یا شغال‌ها محفوظ می‌دارند. در عین حال آن‌ها شناگرانی قابل و ماهر بوده و حتی در مواقع لزوم می‌توانند از ماهی و خرچنگ تغذیه کنند.

۳. فیل‌های آفریقایی برای ارتباط برقرار کردن با دیگر اعضای گروه حتی در فواصل بسیار طولانی، از صدایی با فرکانس بسیار پایین استفاده می‌کنند. به طوری که این صدا حتی توسط انسان نیز قابل شنیدن نیست.

آشنایی با حقایقی جالب در مورد 5 حیوان شگفت انگیز آفریقا

۴. کرگدن‌ها دید ضعیفی دارند و گاهی ممکن است به دلیل همین مسئله، به جنگ درختان یا صخره‌ها رفته و آنها را با شکارچیان احتمالی اشتباه بگیرند. هرچند در مقابل این نقطه ضعف، آنها از شنوایی و حس بویایی خارق‌العاده‌ای برخورداند که به نحوی این ضعف بینایی را به بهترین شکل ممکن جبران می‌کند.

۵. بوفالوی آفریقایی و بوفالوی آبی حتی تصورات نیز نزدیکی بیشتری به هم داشته و شباهت قابل توجهی با یکدیگر دارند. هرچند ذکر این نکته ضروری است که برخلاف بوفالوی آبی، بوفالی آفریقایی هرگز اهلی و رام نشده است.

آشنایی با حقایقی جالب در مورد 5 حیوان شگفت انگیز آفریقا

۶. کرگدن‌ها اگرچه یکی از ۵ جانور شگفت‌انگیز این فهرست هستند، اما بیش از سایر اعضای این گروه در معرض خطر انقراض قرار دارند. براساس آمار‌های موجود شکار کرگدن در مقایسه با دیگران به شدت بالا بوده و این امر به صورت مستقیم ناشی از تجارت غیر قانونی است که براساس نیاز کشورهای آسیایی برای شاخ کرگدن شکل گرفته است.

این مسئله باعث شده که حتی شکل شکار آنها از حالت سنتی نیز خارج شده و شکارچیان بی‌رحم رو به استفاده از داروهای دامپزشکی، سم، تیرکمان و اسلحه‌های قدرتمندتر بیاورند، امری که در نهایت منجر به مرگ دردناک بسیاری از این مخلوقات بی‌گناه شده است. هم‌اکنون تنها تعداد اندکی کرگدن باقی مانده است که در پارک‌های ملی و مناطق محفاظت شده و تحت مراقبت شدید نگهداری می‌شوند.

آشنایی با حقایقی جالب در مورد 5 حیوان شگفت انگیز آفریقا

۷. هر چه رنگ یال شیر تیره ‌تر باشد، سن و سال او نیز بیشتر است.

۸. یوزپلنگ‌ها معمولا موجوداتی شب‌زی، منزوی و بسیار محتاط هستند. آ‌ن‌ها ترجیح می‌دهند در طول روز خود را از دیگر موجودات مخفی نگاه دارند و همین امر یکی از دلایل حضور آن‌ها در این فهرست است.

آشنایی با حقایقی جالب در مورد 5 حیوان شگفت انگیز آفریقا

۹. بسیاری از گونه‌های گیاهی قاره آفریقا برای گرده افشانی و پراکنده کردن دانه‌های خود نیازمند یکی از بزرگ‌ترین مخلوقات این سیاره یعنی فیل‌ها هستند. در واقع دانه گیاهان در فضولات این حیوانات به راحتی از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل شده و بدین ترتیب بقای نسل آن‌ها تضمین می‌شود. حداقل یک سوم از گونه‌های درختان در جنگل‌های غرب آفریقا برای پخش کردن دانه‌های خود نیازمند فیل‌ها هستند.

آشنایی با حقایقی جالب در مورد 5 حیوان شگفت انگیز آفریقا

۱۰. حتما نام کرگدن سفید را شنیده‌اید، اما باید بدانید که این حیوان سفید رنگ نبوده و بیشتر به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد یا رنگ خاکستری شبیه به سنگ دارد. اما نام آنها به نحوی به ریشه لغت هلند «weit» برمی‌گردد که در اصل به حیواناتی با پوزه‌های عریض اشاره دارد.

آشنایی با حقایقی جالب در مورد 5 حیوان شگفت انگیز آفریقا

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این اطلاعت به درک بیشتر شما از حیات وحش و موجودات شگفت‌انگیز ساکن قاره آفریقا کمک کرده باشد.

مطالب مرتبط:

منبع worldwildlife

دیدگاه