هتلی از جنس مواد بازیافتی در غرب آفریقا

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵
هتلی از جنس مواد بازیافتی در غرب آفریقا

معماران آفریقایی دست به نوآوری‌هایی در طراحی و ساخت هتلی در کیپ ورد زده‌اند تا علاوه بر توجه به جذابیت‌های ظاهری آن، گامی هم در راستای حفظ محیط‌زیست خود برداشته باشند.

این استراحتگاه زیبا در جزیره‌ی سائو ویسنته (Sao Vicente) در کشور کیپ ورد (Cape Verde)، که زیر چتر کاملی از آفتاب بنا شده است، به پایایی و همسازی که با اقلیم دارد، بسیار می‌بالد. کیپ ورد، جزیره‌ای متشکل از ۱۰ جزیره‌ی آتشفشانی در اقیانوس اطلس مرکزی است و در فاصله‌ی ۵۷۰ کیلومتری از منطقه آفریقای غربی قرار دارد. وسعت آن، کمی بیشتر از ۴۰۰۰ کیلومتر مربع است.

شرکت معماری راموس کاستلانو (Ramos Castellano Arquitectos) هتل ترا لاگ (Terra Lodge Hotel) را با استفاده از مواد بازیافتی ساخته و آن را مجهز به سیستم‌های بازیافت آب و یک پوشش سقفی با انرژی خورشیدی کرده‌ است. قاب چوبی و مشبک این هتل که از جنس چوب‌های پرداخت نشده‌ی آفریقایی است و بخشی از فضای خصوصی هتل را می‌پوشاند، چشم‌های خیلی‌ها را به خود خیره کرده است.

پنج ساختمان هتل ترا لاگ که نمای آن‌ها با استفاده از گچ و آهک سفیدکاری شده است، در زاویه‌ای قرار گرفته‌اند که بهترین استفاده را از چشم‌اندازها و بادهای ملایمی که می‌وزند، ببرند. این هتل شامل ۱۲ اتاق و سوئیت، یک اتاق صبحانه، یک استخر و یک تراس بزرگ در فضای باز است که روی سقف یک خانه‌ی استعماری قدیمی بنا شده که اکنون، محل استقرار آژانس گردشگری مالک آن است.

شرکت معماری راموس کاستلانو، برای ساختن درهای هتل از موادی مانند فلزات بازیافت شده‌ی بشکه‌های نفت و برای ساختن دیوارها، از سنگ‌های محلی استفاده کرده است.

مسئولین این شرکت می‌گویند:

هر راه حلی را که پیش پای‌مان بود، تغییر دادیم تا کمبودهای مربوط به مواد و منابع را برطرف کنیم و برای برآورده‌سازی نیازهای اساسی، از راهکارهایی ساده و ضروری بهره بردیم. ما اصلا دنبال آن نبودیم که کاری تکراری و زودگذر انجام دهیم. تقریبا همه چیز، از کفپوش‌ها گرفته تا مبلمان، به دست مردم همین محله ساخته شده‌اند. ما تلاش کردیم که اقتصاد حاصل از ساختمان‌سازی را در همین محیط اجتماعی توزیع کنیم.

به گفته‌ی مسئولین این شرکت، سیستم‌های روشنایی و مبلمان مورد استفاده در این هتل هم با استفاده از چوب‌های بازیافتی طراحی و به‌صورت دستی، ساخته شده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع inhabitat

دیدگاه