چگونه برای سفر به دور دنیا برنامه ریزی کنیم؟

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
چگونه برای سفر به دور دنیا برنامه ریزی کنیم؟

گشتن به دور دنیا، رویای هر آدمی است. حتما شما هم بارها به این موضوع فکر کرده‌اید؛ اما هنوز به هیچ ایده‌ی مشخصی در مورد آن نرسیده‌اید. قبل از هر اقدامی، چند نکته‌ی مهم هستند که بهتر است بدانید.  

سفر دور دنیا نهایت آرزوی هر کسی است: دور سیاره بگردید و هر جایی که دوست دارید، توقف کنید. این گونه سفر کردن، روشی ایده‌آل برای گردشگرانی است که می‌خواهند همه‌ی مکان‌ها را ببینند یا این که هنوز در مورد انتخاب مقصد نهایی خود مردد هستند. اما رزرو یک بلیط برای آغاز سفر دور جهان (RTW) کار آسانی نیست. برای شروع کار، گفتن این چند نکته می‌تواند به شما کمک کند:

از کجا شروع کنیم؟

مقرون به صرفه‌ترین راه برای گشتن دور زمین، خریدن بلیط هوایی RTW، تنها از یک اتحادیه‌ی هواپیمایی است. هر مسیریابی از لحاظ نظری کار غیرممکنی نیست، اما باید اطلاعاتی در مورد چگونگی عملکرد سیستم رزرواسیون RTW داشته باشید تا هزینه‌های سفر خودتان را کاهش بدهید. مثلا، اتحادیه‌ی استار (Star Alliance)، ائتلافی متشکل از ۲۷ خط هوایی است که بلیط RTW را با حداکثر ۱۵ توقف در مکان‌های مختلف ارائه می‌دهد. خطوط هواپیمایی عضو این ائتلاف به ۱۱۸۵ فرودگاه در  ۱۸۵ کشور جهان سفر می‌کنند.

سفر دور دنیا

قوانینی در این مورد وجود دارد: شما باید مسیر خود را تنها در یک جهت (شرق یا غرب - بدون هیچ مسیر برگشتی) بپیمایید؛ باید مسافرت خود را در همان کشوری که مسافرت خود را آغاز کردید، به پایان برسانید و اینکه، باید رزرو همه‌ی پروازهای خود را قبل از حرکت به‌صورت قطعی تایید کرده باشید، البته بعدا می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید (تغییر آن‌ها مستلزم پرداخت هزینه‌های بیشتر است).

چقدر زمان لازم است؟

اگر بدون هیچ توقفی پرواز کنید، می‌توانید در عرض یک هفته دور دنیا را بگردید. اما، حداقل زمانی که در بیشتر بلیط‌های RTW در نظر گرفته شده است، ده روز است که باز هم زمانی هیجان‌انگیز است. مرخصی‌های سالیانه خودتان را جمع کنید، تعطیلات عمومی و وقفه‌های کاری را هم حساب کنید تا بتوانید حداقل دو ماه از وقت خودتان را خالی کنید. زمان ایده‌آل برای این مسافرت ها، شش تا دوازده ماه است. حداکثر زمان معتبر برای بلیط‌های RTW، یک سال است.

چه زمانی سفر کنیم؟

همیشه شرایط آب‌وهوایی در همه مقصدهای شما، شرایط ایده‌آلی نیست. بنابراین، روی کاری تمرکز کنید که تمایل بیشتری به انجام دارید و در مورد همان هم تحقیق کنید: مثلا، اگر اوج خواسته‌های شما، رفتن به هیمالیا است، وسط موسم بارندگی به نپال نروید؛ اگر می‌خواهید به همراه کوسه-نهنگ‌های غرب استرالیا شنا کنید، باید آوریل و جولای آنجا باشید. این را هم بپذیرید که این امکان وجود دارد که با وجود همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها، باز هم زمان نامناسبی به یکی از مقصدهایی که انتخاب کرده‌اید برسید، اما همین نکته هم می‌تواند مزایای غیرمنتظره‌ای برای شما داشته باشد (مثلا، زامبیا در فصل‌های بارندگی دارای چشم‌اندازهای باشکوهی است و همچنین، با قیمت ارزان‌تری می‌توانید از آن کشور بازدید کنید).

گردشگری شهری را در هر فصل از سال می‌توان انجام داد (برای فرار از گرما و سرمای شدید یا برف و باران می‌توانید به موزه‌ها و کافه‌ها پناه ببرید)، اما طبیعت‌گردی بستگی به شرایط آب و هوایی مناسب دارد.

سفر دور دنیا

کجا سفر کنیم؟

بلیط‌های کلاسیک (و ارزان‌قیمت) RTW مربوط به چند شهر بزرگ، مثل لندن، بانکوک، سنگاپور، سیدنی و لس‌آنجلس هستند. اگر می‌خواهید شهرهای بیشتری را ببینید (باکو، کینشاسا، پاراماریبو یا هر شهر دیگری که دوست دارید)، قیمت‌ها فرق خواهند کرد. هزینه‌ی بلیط بستگی به کل مسافت طی شده یا تعداد کشورهایی دارد که بازدید می‌کنید.

این موضوع ر ا به‌خاطر داشته باشید، شما مجبور نیستید که همه‌ی مسافت بین شهرهایی که می‌خواهید بروید را با هواپیما طی کنید: در استرالیا می‌توانید در شهر پرت فرود بیایید، یک سفر دریایی را تجربه کنید و دوباره در کنز سوار هواپیما بشوید؛ یا به مسکو پرواز کنید، با قطار به سیبری سفر کنید و بعد از پکن به مقصد بعدی پرواز کنید.

چند انگیزه یا مقصد مهم برای خودتان انتخاب کنید و بقیه‌ی برنامه‌ی سفر را حول آن‌ها بچینید. مثلا، اگر عاشق کوله‌نوردی هستید، پرو (Inca Trail: مسیر پیاده‌روی اینکا)، نیوزیلند (Milford Track: مسیر میلفورد)، نپال (کمپ پایگاه اورست)، برزیل (ریو دو ژانیرو بهترین نقطه دسترسی به کشورهای آمریکای جنوبی است)، استرالیا و شمال هند را در برنامه‌ی خود بگنجانید.

اگر مسئله‌ی بودجه برای شما مسئله‌ی مهمی است، بیشتر وقت‌تان را در کشورهای ارزان‌تر بگذرانید. هزینه‌های روزانه‌ی شما در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی نسبت به کشورهای آسیای جنوب شرقی بسیار بالاتر خواهد بود. اندونزی، بولیوی و هند، کشورهای خیلی ارزانی هستند.

اینکا ترایل

نکات، ترفندها و مشکلات

قبل از این که بلیط رزرو کنید، با یک متخصص RTW صحبت کنید؛ یک کارشناس با تجربه‌ی امور مسافرتی بهتر از شما می‌داند که کدام مسیرها، مسیرهای بهتری هستند و هزینه‌ی کمتری باید برای آن‌ها بپردازید. استفاده از چند ترفند کوچک می‌تواند باعث صرفه‌جویی‌های زیادی در مخارج سفر شما بشود.

انعطاف‌پذیر باشید؛ چند روز عقب و جلو کردن تاریخ عزیمت می‌تواند به صرفه‌جویی در مخارج کمک کند؛ پروازهایی که در وسط هفته انجام می‌شوند، معمولا ارزان‌تر هستند، پروازهایی که روز کریسمس انجام می‌شوند هم همینطور هستند.

سفرهای داخلی را هم در نظر داشته باشید؛ اگر بلیط پروازهای داخلی را همزمان با بلیط RTW رزرو کنید، هزینه‌ی کمتری خواهید پرداخت، اما با توسعه‌ی بیشتر خطوط هوایی ارزان‌قیمت در سرتاسر جهان، شاید بهتر باشد که آن‌ها را به‌صورت جداگانه و همان زمان که قصد مسافرت دارید، رزرو کنید.

حواس‌تان را جمع کنید؛ اگر هزینه‌ی یکی از پروازهای رزرو شده‌ی خود را نپردازید (مثلا شاید به این خاطر که تصمیم گرفتید به جای پرواز از بنگلادش به سنگاپور، زمینی سفر کنید)، این احتمال وجود دارد که شرکت هوایی همه‌ی پروازهای بعدی که رزرو کرده‌اید را لغو کند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه