دیدنی های شوش

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی شوش؛ کهن ترین شهر ایران 

شوش یکی از شهرهای شناخته شده جهان و کهن‌ترین شهر و پایتخت تمدن در ایران و در استان خوزستان است که پیشینه آن حدودا به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. در گذشته‌های دور، شوش یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای ایران و مرکز برخورد دو تمدن مهم بین‌النهرین و ایلام بوده است. با توجه به کهن و قدیمی بودن این شهر،‌ بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی زیادی در این شهر دیده می‌شوند که هرکدام به‌گونه‌ای قابل‌ملاحظه هستند. در این مطلب سعی داریم که مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر افسانه‌ای را به شما معرفی کنیم. 

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل

منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: Fatemeghanei)

زیگورات چغازنبیل، پرستشگاهی در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر شوش است که در منطقه باستانی هفت تپه، در زمان «اونتاش گال»، پادشاه ایلامی‌ها، برای خدایان‌شان ساخته شده است. این بنای تاریخی و آثاری که بر اثر کاوش‌های باستانی از درون آن یافت شده است، از شگفت‌انگیزترین آثار تاریخی جهان است که سالانه گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند.

موزه هفت تپه

موزه هفت تپه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مجید دهقان)

منطقه باستانی هفت‌ تپه در ۱۵ کیلومتری جنوب شهری شهر شوش قرار گرفته است. کاوش‌هایی که از سال ۱۳۴۴ تاکنون در این منطقه باستانی انجام شده، حاوی آثار ارزشمندی نظیر مجسمه‌های سفالی و فلزی، آرامگاه، معبد، گورهای دسته‌جمعی، انواع ظروف سفالی و آلات موسیقی است که در موزه‌ هفت تپه در همین منطقه جمع‌آوری شده است. گفته می‌شود که تمدن در این منطقه حداقل به ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

قلعه شوش (آکروپل)

قلعه شوش

منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: ali badei)

قلعه شوش، قلعه‌ای به‌شکل قرون وسطی و ذوزنقه‌ای شکل است که بر فراز تپه‌ای در محوطه باستانی شوش از دوران قاجار به یادگار مانده است. این قلعه در سال ۱۸۹۷ میلادی توسط «ژاک دمورگان» فرانسوی برای سکونت باستان‌شناسان فرانسوی در این تپه باستانی، بنا شده است و اکنون نیز به‌عنوان مرکز نگهداری و تحقیق روی آثار باستانی، از آن استفاده می‌شود.

موزه شوش

موزه شوش

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: فرانک اینگل)

موزه شوش در سال ۱۳۴۵ در جوار قلعه شوش در محوطه باستانی آغاز به کار کرده است. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های اشیای باستانی ایران زمین است و آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف این سرزمین در آن نگهداری می‌شود.

آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: حامد مدنیان)

آرامگاه دانیال نبی، همان طور که از نامش پیدا است، مدفن حضرت دانیال نبی در شهرستان شوش در استان خوزستان است. دانیال نبی از جمله پیامبران «بنی اسرائیل» در قرن هفتم پیش از میلاد مسیح است که نسل ایشان به داوود پیامبر می‌رسد. این آرامگاه در جوار رودخانه شاوور و رو‌به‌روی قلعه شوش واقع شده است.

کاخ آپادانا

سرستون کاخ آپادانا شوش

منبع عکس: ویکی مدیا (عکاس: Shahryar.seven)

کاخ آپادانا به فرمان داریوش بزرگ ساخته شده است

منطقه باستانی شوش، محوطه گسترده‌ای در کل شهر شوش را در برمی‌گیرد که بناها و سازه‌های معماری متعددی از دوران‌های مختلفی در آن گنجانده شده است. یکی از این سازه‌های تاریخی، کاخ آپادانا نام دارد که یکی از باشکوه‌ترین کاخ‌های ایران در دوران باستان بوده و در حال حاضر از شهرت جهانی برخوردار است. این کاخ در زمان هخامنشیان، به دستور داریوش بزرگ، در حدود سال‌های ۵۲۱ تا ۵۱۵ قبل از میلاد بنا شده است. برخی از بقایای به‌جای مانده از این کاخ در موزه‌های جای‌جای جهان نیز نگهداری می‌شود.

رودخانه کرخه

رود کرخه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمدعلی روشن)

رودخانه کرخه، سومین رود بلند ایران پس از کارون و سفید رود است. این رود از کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از شهرستان اندیمشک، از کنار آثار باستانی شوش به سوی باختر تغییر مسیر می‌دهد. در چهل کیلومتری شمال اهواز مسیر این رود مجددا تغییر می‌کند و وارد کشور عراق می‌شود. بزرگ ترین سد ایران نیز روی این رود احداث شده است.

ایوان کرخه

گردشگران در حال بازدید از ایوان کرخه

منبع عکس: سایت IranianTours (عکاس: ناشناس)

ایوان کرخه، بزرگ‌ترین شهر مدفون امپراتوری ساسانی در ۲۵ کیلومتری شمال‌غربی شوش قبل از جاده دهلران است که به دستور شاپور دوم ساسانی در سال‌های ۳۰۹ تا ۳۷۹ پس از میلاد مسیح احداث شده است. در متون باستانی از این شهر به‌عنوان «کردشاپور» به معنی «شهری که شاپور بنا کرد» یاد می‌شود، ولی امروزه به آن «ایوان کرخه» می‌گویند. در حال حاضر تنها بخش اندکی از این شهر باقی مانده است.

پارک ملی کرخه

روباه خاکستری و حسات وحش پارک ملی کرخه

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما (عکاس: ناشناس)

پارک ملی کرخه شامل پارک ملی کرخه شمالی، پارک ملی کرخه جنوبی و منطقه محافظت‌شده کرخه و از جاهای دیدنی شوش است که محدوده پارک ملی در سال ۱۳۸۹ هجری‌شمسی به‌عنوان پارک ملی کرخه تصویب شده است. رودخانه زیبای کرخه که از وسط این پارک عبور می‌کند و وجود جنگل‌های انبوه این منطقه را به یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین نقاط گردشگری شوش تبدیل کرده است. همچنین پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را در این پارک می‌توانید نظاره‌گر باشید.

  • آدرس: شهرستان شوش، ۵ کیلومتری جاده ترانزیتی اهواز به شوش (مشاهده در نقشه)

مقبره دعبل خزاعی

مقبره دعبل خزاعی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: شجریان)

دعبل خزاعی یکی از شاعران معروف شیعه و از مداحان اهل‌بیت است که در زمان حکومت عباسیان می‌زیسته است. گفته می‌شود که امام رضا، پیراهن خویش را به‌عنوان صله به ایشان هدیه داده است. آرامگاه این شاعر نامی عرب در مرکز شهر شوش کنار مجتمع فرهنگی دعبل خزاعی قرار گرفته است.

رودخانه شاوور

رودخانه شاوور

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سعید خامیسیان)

رودخانه شاوور در چند کیلومتری شمال‌غرب شهر شوش، در ساحل شرقی روستای «جریه سید احمد» از به هم پیوستن چند چشمه به هم شکل گرفته است. این رودخانه زیبا از وسط شهر شوش عبور می‌کند و اسناد تاریخی نمایانگر آن است که این رودخانه یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین رودخانه‌های کشورمان است. این رودخانه در مسیر شمال به جنوب پس از گذشتن و تقسیم دو شهر شوش به دو بخش شرقی و غربی، به موازات جاده اهواز به اندیمشک و میان دو رودخانه کرخه و دز به حرکت خود ادامه می‌دهد و سرانجام پس از طی کردن مسافتی هفتاد کیلومتری، به رودخانه دز سرازیر می‌شود.

تالاب بامدژ

تالاب بامدژ

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: رسول تناور)

اگر با رود شاوور شوش هم‌سفر شوید، بعد از طی کیلومترها، آخرین ایستگاه شما این تالاب دیدنی خواهد بود. در واقع رودخانه شاوور یکی از منابع تغذیه‌کننده این تالاب است که با طغیان‌های فصلی در نیمه دوم سال تاثیر مهمی بر حیات تالاب مذکور دارد. این تالاب یکی از تالاب‌های پنج‌گانه و بزرگ استان خوزستان است که مساحتی برابر با چهار‌ هزار هکتار دارد. تالاب بامدژ یکی از مقاصد گردشگران اکوتوریسم داخلی و خارجی است، چراکه یکی از توقفگاه‌های پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا است.

پرسش‌های متداول

معروف‌ترین آثار تاریخی شوش کدامند؟

از معروف‌ترین آثار تاریخی شوش می‌توان به زیگورات چغازنبیل، هفت تپه، قلعه شوش و کاخ آپادانا اشاره کرد.

زیگورات چغازنبیل کجاست؟

زیگورات چغازنبیل در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر شوش و در منطقه باستانی هفت تپه قرار دارد.

نویسنده: شیدا خرمشاهی