قوانین جدید فرودگاه ها برای چمدان‌های هوشمند

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان شنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۰
قوانین جدید فرودگاه ها برای چمدان‌های هوشمند

فرودگاه‌ها برای چمدان‌های هوشمندی که مجهز به باتری‌های لیتیومی هستند، قوانین جدیدی اعلام کرده‌اند.

فرودگاه‌ها قوانینی برای حمل چمدان‌های هوشمند ارائه کرده‌اند. اگر کسی دارای چمدان‌های هوشمند است، قبل از پرواز باید میزان هوشمندی آن را اندازه‌گیری کند و اگر امکان دارد باتری لیتیومی آن را خارج کند.

از روز دوشنبه همه فرودگاه‌ها از جمله فرودگاه‌های آمریکا، کا ال ام، دلتا، Virgin Atlantic،Southwes دیگر به مسافران اجازه نمی‌دهند که با چمدان‌های هوشمندی که دارای باتری لیتیومی جداناپذیر هستند سوار ??????? شوند.

این سیاست مربوط به چمدان‌هایی می‌شود که دارای باتری لیتیومی برای شارژرهای یو اس بی و ردیاب مکان هستند.

فرودگاه آمریکا می‌گوید:

مشتریان فقط با چمدان‌های هوشمندی می‌توانند سوار هواپیما شوند که باتری‌های آن‌ها قابل جدا شدن است و بتوانند در هر نقطه از بازرسی مسافران آن‌ها را جدا کنند. در غیر این صورت چمدان‌هایی که دارای باتری‌های جداناپذیر هستند ممنوع است و اجازه بردن به پرواز ندارند.

این سیاست ناشی از نگرانی‌های امنیتی است. باتری‌های لیتیوم و لیتیوم یون، پلیمر حساس به انتشار سیگار، آتش‌سوزی و حتی انفجار هستند. بین مارس ۱۹۹۱ تا مه ۲۰۱۷، اداره هواپیمایی فدرال، ۱۶۰ حادثه با باتری‌های لیتیوم را که به‌عنوان محموله یا چمدان حمل می‌شدند، ثبت کرده است.

این سازمان قبلا مسافران را از آوردن باتری‌های لیتیوم یونی که برای دستگاه‌های الکترونیکی شخصی و شارژرهای قابل حمل استفاده می‌شود ممنوع کرده است، و همچنین چندین وسایل لیتیومی دیگر مانند سیگار الکترونیکی و قلم‌های Vape ممنوع است. FAA (اداره هواپیمایی فدرال) مواردی را داخل کابین‌ها مجاز اعلام کرد.

خطوط هوایی همه چمدان‌های هوشمند را ممنوع نمی‌کنند؛ چمدان‌ها با باتری‌های قابل استخراج مجاز هستند مسافران باید باتری‌های چمدان‌ها را بیرون بیاورند و روی میز قرار دهند. طبق پروتکل FFA در هنگام حمل باتری می‌تواند حمل شود، اما باید خاموش شود. با این حال اگر یک فرودگاه تصمیم گرفت که کیف‌ها را در گیت چک کند، شما باید قبلا از قرار دادن چمدان خود باتری آن را جدا کنید.

چمدان‌های هوشمند این روزها علاوه بر حمل بار کارهای عجیب و غریب زیادی انجام می‌دهند. در برخی از آن‌ها یو اس ابی برای شارژ وسایل الکترونیکی، ردیاب جی پی اس، قفل الکترونیکی و مقیاس‌های دیجیتالی وجود دارد. یک شرکت به اسم Modobag به مسافرین اجازه می‌دهد مانند اسکوتر، روی چمدان‌های خود قرار گیرند و با یک سرعت ثابتی مثلا ۸ مایل بر ثانیه حرکت کنند.

چمدان هوشمند

این قوانین زودتر اعلام شده بود اما بعداً پذیرفته شد. سازمان بین‌المللی هواپیمایی، سازمان ملل متحد استانداردهای ایمنی حمل و نقل را تنظیم می‌کنند و توصیه‌هایی را برای بیش از ۱۹۰ کشور ارائه می‌دهند. آن‌ها تصمیم گرفتند قوانین محکمی را از ماه ژانویه بر روی حمل چمدان‌های هوشمند اعمال کنند. با این حال، انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) که حدود ۲۷۵ هواپیمایی در سراسر جهان را پوشش می‌دهد، این ممنوعیت را یک سال پیش اعلام کرد.

یک سخنگوی یاتا گفت:

اعضای این سازمان پس از دوشنبه از این توصیه‌ها پیروی می‌کنند. شرکت‌کنندگان شامل شرکت‌های بزرگ مانند متحده، JetBlue، آلاسکا و هاوایی و همچنین بسیاری از هواپیماهای کوچک‌تر از جمله Adria Airways اسلوونی، Air Nile Air مصر و خطوط هوایی کیش ایران.

لطفا مراقب باشید؛ از روز دوشنبه اگر با چمدان‌های هوشمند ممنوعه (دارای باتری‌های جداناپذیر لیتیومی) وارد فرودگاه‌ها شوید، نمی‌توانید آن‌ها را با خود به پرواز ببرید، مجبور می‌شوید آن‌ها را در چمدان دیگری قرار دهید یا یک چمدان جدید خریداری کنید و این باعث می‌شود هزینه زیادی را بابت این بی‌دقتی پرداخت کنید.

مطالب مرتبط:

منبع afr

دیدگاه