سفر ۶ روزه از تهران به یزد

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
سفر ۶ روزه از تهران به یزد

یزد مرکز استان و شهرستان یزد است. این شهر در میان رشته‌کوه‌های شیرکوه و خرانق در دشت یزد - اردکان قرار دارد. این شهر تاریخی سالانه مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر ایران و جهان است.

یزد شهری زیبا و تاریخی و از کهن‌ترین شهرهای سرزمین ما ایران است. در بسیاری از منابع تاریخی از یزد نام برده شده است و بناهای معماری گواه این شناسنامه پربار است. شهرستان یزد در دره‌ای خشک و پهناور میان کوه‌های شیرکوه و خرانق قرار دارد. این شهرستان از شمال به‌سمت شهرستان‌های میبد و اردکان، از شرق به شهرستان‌های اردکان و بافق، از غرب به استان اصفهان و از جنوب به شهرستان تفت، ابرکوه و مهریز محدود می‌شود.

قرار گرفتن در بخش مرکزی فلات ایران دربرگیرنده نامناسب‌ترین عوامل طبیعی بر فلات مرکزی ایران هم هست. بارش اندک با تبخیر شدید، دور بودن از دریا، نزدیکی به کویر پهناور نمک و رطوبت کم با گرمای زیاد دست‌به‌دست هم داده‌اند که این خطه یکی از خشک‌ترین نقاط ایران شود.

با وجود تمام سختی‌های آب و هوایی، یزد جایگاه بسیاری از بناهای معماری تاریخی و زیبای ایران است و نیز با ثبت جهانی شدن یزد نیز این شهر بسیار دیدنی، برای تمامی گردشگران جهان جذاب بوده و سالانه هزاران گردشگر خارجی و ایرانی برای بازدید از آن به این شهر سفر می‌کنند.

در این مقاله سفری جاده‌ای از تهران به یزد را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اما اگر ترجیح می‌دهید سفر خود را با تورهای زمینی یا هوایی انجام دهید، کجارو به شما در انتخاب بهترین تور یزد کمک می‌کند. ما با همکاری آژانس‌های معتبر گردشگری فهرستی از ده‌ها تور به مقصد یزد را به شما ارائه می‌کنیم تا بتوانید تور مورد نظر خود را با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

برنامه سفر یزد

در برنامه سفر ۶ روزه به یزد که در ادامه خواهید خواند، سعی کرده‌ایم تا تمام جاذبه‌های مشهور شهر این شهر را به شما عزیزان معرفی کنیم. این برنامه سفر جوری طراحی شده که گردشگر با کمترین هزینه اقامت، هزینه خوراک و امکانات رفاهی سفر خود را ادامه دهد. این برنامه از طرف وب‌سایت کجارو به‌صورت برنامه‌ای بهینه برای سفر به یزد ارائه شده و بدون شک این میزان هزینه‌ها می‌تواند برای سایر علاقه‌مندان به سفر متفاوت باشد. سفر خود را از تهران شروع می‌کنیم و علاوه بر دیدنی‌های یزد، به دیدنی‌های تمام شهرهایی که در مسیر قرار دارند نیز خواهیم پرداخت، البته گردشگران بسته به هدف یا زمان سفر خود می‌توانند برنامه دیگری را برای سفر خود اجرا کنند.

اگر قصد دارید برنامه‌ریزی خودتان را در سفر به یزد داشته باشید، توصیه می‌کنیم فهرست کامل جاهای دیدنی یزد و سایر شهرهایی که در مسیر سفر قرار دارند را در کجارو ببینید تا اطلاعات لازم و ضروری در مورد آن‌ها را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، شماره تماس و... به‌دست آورید.

برای راحتی بیشتر شما لینک مربوط به جاذبه‌های شهرهایی که در مسیر قرار دارند را در ادامه این برنامه سفر قرار داده‌ایم.

سفر جاده‌ای به یزد

روز اول | روز دومروز سوم

روز اول

برنامه سفر یزد

سفر تهران یزد با حرکت در مسیر اتوبان قم شروع می‌شود. مسیر تهران قم ۱۴۸ کیلومتر است و چیزی حدود ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر صبح حوالی ساعت ۸ از تهران حرکت کنید حدود ساعت ۱۰ به قم می‌رسید.

برنامه سفر یزد

پیشنهاد می‌کنیم تا به‌جای عبور سریع از قم تا حوالی ظهر در این شهر توقف کوتاهی داشته باشید و از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی آن مانند حرم حضرت معصومه (س)، بازار قدیم قم، خانه تاریخی زند (موزه مردم‌شناسی) و... دیدن کنید.

پس از گردشی ۱ تا ۲ ساعته می‌توانید ناهار را در مجموعه خانه تاریخی زند، رستوران صدف یا مرغ بریان طاهری، قدیمی‌ترین مرغ بریان در خیابان چهار مردان قم (خیابان عمار یاسر) ناهارتان را میل کنید. سایر رستوران‌های خوب قم مانند رستوران مداین، رستوران البرز و رستوران ارگ سلاریه در بلوار امین واقع‌شده‌اند. همچنین، رستوران بزرگ خادم در بلوار شهید صدوقی و رستوران ایتالیایی ماکارونی در ابتدای خیابان دور شهر، روبه‌روی پاساژ طوبی قرار دارند.

برنامه سفر یزد

پس از صرف ناهار و استراحتی کوتاه مسیر خود را به‌سمت کاشان ادامه دهید. این مسیر طبق نقشه ۱۱۲ کیلومتر است و در حدود یک ساعت و ۱۹ دقیقه طول می‌کشد. چون مسیر نسبتا طولانی در پیش است پیشنهاد می‌شود که پس از رسیدن به کاشان، حتما از بناهای ارزشمند کاشان دیدن کنید.

خانه بروجردی‌ها

برنامه سفر یزد

  • نشانی: کاشان، خیابان علوی
  • ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸
  • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه

خانه بروجردی‌ها یکی از آثار تاریخی زیبای کاشان است که در محله سلطان میر احمد قرارداد، این اثر در نیمه دوم قرن ۱۳ هجری و در عصر قاجار ساخته‌شده است. این خانه زیبا با بادگیرهای قرینه هلالی شکل زیبایی بر بام تالار و کلاه‌فرنگی روی آن‌یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین جلوه‌های معماری ایرانی است.

نقاشی‌های ارزنده و گچ‌بری‌های این خانه، زیر نظر صنیع الملک، نقاش بزرگ ایران و عموی کمال‌الملک اجراشده است. صاحب این خانه، حاج سید مهدی نطنزی از بازرگان‌های نطنزی مقیم کاشان و معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده است. وی به خاطر سفرهای زیادی که به شهر بروجرد داشته به بروجردی معروف شده. وی عاشق دختر سید جعفر طباطبایی یکی از بزرگ‌ترین تاجران فرش آن زمان می‌شود و طباطبایی نیز برای رضایت دادن نسبت به ازدواجشان شرطی می‌گذارد. او که در خانهٔ بسیار زیبایی که اکنون بانام خانه طباطبایی‌ها شناخته می‌شود زندگی می‌کرده و به سید مهدی می‌گوید که باید خانه‌ای همچون خانه من بسازی تا دخترم را به همسری‌ات دربیاورم. سید مهدی نیز قبول می‌کند و بعد از ۷ سال که ساخت حیاط اندرونی به پایان می‌رسد در خانه ساکن شده و بعد از ۱۱ سال تالار اصلی نیز تکمیل می‌شود. خانه بروجردی اکنون محل اداره میراث فرهنگی کاشان است.

مسجد آقابزرگ کاشان

برنامه سفر یزد

  • نشانی: کاشان،خیابان آقابزرگ
  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید:۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی:۴ دقیقه با خودرو و ۱۲دقیقه پیاده

مسجد آقابزرگ مسجد و مدرسه‌ای بزرگ در کاشان، منسوب به ملا مهدی نراقی ملقب به آقابزرگ که به هزینه مردی نیکوکار به نام حاج محمدتقی خانبان و پسرش در نیمه قرن ۱۳ ق، مقارن با دوران پادشاهی محمدشاه قاجار ساخته‌شده است. ساختمان این بنا در روزگار پادشاهی محمدشاه قاجار آغاز شد و در سال‌های نخستین سلطنت ناصرالدین‌شاه، به پایان رسید.

به نظر می‌رسد که این مجموعه، روی آثار به‌جای مانده پس از زلزله ۱۱۹۲ قمری یا دوره‌های گذشته ساخته‌شده باشد، به‌خصوص شبستان ۴۰ ستون شمالی مسجد که احتمالاً پیش از احداث گنبد خانه روی بقایای خانقاه، مسجد، مقبره و مدرسه خواجه تاج‌الدین (متعلق به اواسط سده ۹ قمری) ساخته‌شده است. تلفیق این شبستان با مسجد و مدرسه‌ای که بعدا در کنار آن ایجاد شد، یکی از نمونه‌های ایجاد هماهنگی و اتصال دو بنا در کنار هم است.

بازدید از بازار تاریخی کاشان

بازار کاشان مربوط به دوره صفویه است و در راسته بازار بزرگ شهر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۸ شهریور ۱۲۵۵ با شماره ثبت ۱۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازار سنتی کاشان یکی از مهم‌ترین و زیباترین بناهای قدیمی کاشان است که از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه دارد. این بازار با ساماندهی فضاهای معماری و قرار گیری آن در کنار راه‌های بازرگانی باستانی از باشکوهترین و پررونق‌ترین بازارهای ایران است.برخی از قسمتهای بازار به اصناف معین اختصاص داشته و مهم‌ترین بازارهای صنفی كاشان هم بازارهای مسگری ، رنگرزی ، زرگری ، كفش دوزی و بازار ریسمان فروشی بوده است. 

  • نشانی: کاشان، خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت
  • ساعت بازدید: در طول از ۸ صبح تا غروب 
  • مدت بازدید:یک تا ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی:۶ دقیقه با خودرو و ۱۴ دقیقه پیاده

باغ فین و حمام فین کاشان

در فاصله‌ی ۶ کیلومتری جنوب شهر کاشان، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد که در گذشته به روستای فین کوچک مشهور بوده و با توجه به تقسیمات کنونی شهر کاشان در انتهای خیابان امیرکبیر واقع شده است. آن چیزی که باعث شهرت این مکان شده، قرار گرفتن یکی از باغ‌های کهن ایرانی به نام باغ فین در این منطقه است. از ابنیه‌ی تاریخی موجود در مجموعه‌ باغ فین، حمام بزرگ و حمام کوچک را می‌توان نام برد که در قسمت جنوبی باغ فین قرار گرفته‌اند و در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

باغ فین

  • نشانی: کاشان، خیابان امیر کبیر
  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید:یک ۱ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی:۲۶ دقیقه با خودرو 

این بازدید که از برترین بناهای تاریخی و آثار برجسته زیبای کاشان، صورت گرفته تا حدود  ساعت ۱۷ به طول می انجامد، می‌توانید پس از استراحتی کوتاه به‌سمت آران و بیدگل و نوش‌آباد بروید. فاصله زمانی میان آران و بیدگل و کاشان حدود ۱۸ دقیقه است. یکی از جاذبه‌های محله نوش‌آباد در آران و بیدگل، شهر زیرزمینی اویی است که بازدید از آن حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

برنامه سفر یزد

بازدید از این شهر باعث می‌شود تا مسیر بیشتری را در تاریکی شب به‌سمت اردستان رانندگی کنید. مسیر کاشان تا اردستان ۱۲۸ کیلومتر است که حدود ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه طول می‌کشد.

برنامه سفر یزد

اگر از شهر زیرزمینی اویی دیدن کنید، حدودا ساعت ۱۹:۳۰ به‌سمت اردستان حرکت کنید، حدود ساعت ۲۱  شب به این شهر می‌رسید. در غیر این صورت ساعت ۱۹ به اردستان می‌رسید.

برنامه سفر یزد

در هرصورت با رسیدن به اردستان، می‌توانید چرخی در شهر زده و از مسجد جامع این شهر بازدیدی به عمل آورده و اگر به‌دلیل خستگی  نیاز به استراحت داشتید می‌توانید بازدید را به روز بعد موکول کرده و شب در اقامت گاهی استراحت کرده و به یکی از رستوران‌های خوب اردستان رفته و شام را میل کنید. اگر مکان خاصی را برای اقامت در نظر ندارید، هتل جهانگردی اردستان، هتلی یک ستاره و اقتصادی در شهر اردستان است که ۱۸ اتاق دارد.

روز دوم

در روز دوم می‌توانید از دیدنی‌های شهر اردستان بازدید کنید، اردستان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که بناهای تاریخی زیادی در آن واقع شده است.

مسجد جامع اردستان

برنامه سفر یزد

          • نشانی: اردستان، خیابان مسجد جامع
          • ساعت بازدید: در طول روز
          • مدت بازدید:۳۰ دقیقه

مسجد جامع اردستان بنایی تاریخی در شهر است. معمار بنا استاد محمود اصفهانی است. این مسجد در مرکز محله محال اردستان واقع‌شده و از کهن‌ترین مساجد ایران است که نخستین مسجد دوطبقه تاریخ اسلام و دومین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام است که در دوره سلجوقی ایجاد شده است. این مسجد قبلا آتشکده یا معبد بوده است و هلاکوی مغول در قرن ۷ هجری قمری به قتل و غارت ساکنان شهر پرداخت و آن را به‌صورت نیمه ویران درآورد و باید گفت مسجد اولیه بافرم شبستانی، دارای صحن مرکزی (میانسرا)، شبستان‌های ستون‌دار در ۴ سمت حیاط، دیوار خشتی محصورکننده و سر در بوده است.

مقبره امیر اویس (سنگ سفید)

برنامه سفر یزد

          • نشانی: اردستان، خیابان دکتر شریعتی
          • ساعت بازدید: در طول روز
          • مدت بازدید:۲۰ دقیقه
          • فاصله با جاذبه قبلی:۹ دقیقه پیاده،۲ دقیقه با ماشین

مقبره امیر اویس مربوط به سده ۹ هجری قمری است و در اردستان، محله محال، قبرستان اردستان واقع‌شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شماره ثبت ۱۶۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است سنگ مزار این آرامگاه شامل سنگ‌قبر عمودی و افقی است که در نوع خود بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است.

اگر ۸ صبح شروع به بازدید این جاذبه‌های دیدنی شهر اردستان کنید و گشتی در شهر بزنید، حدود ساعت ۹ بازدیدتان از شهر تمام می‌شود و می‌توانید به‌سمت شهر نایین حرکت کنید.

فاصله اردستان تا نایین حدود ۹۶ کیلومتر است که یک ساعت و ۷ دقیقه طول می‌کشد. زمانی که به نایین می‌رسید ساعت حدود ۱۰ و ۱۵ دقیقه است و می‌توانید قبل از صرف ناهار گشتی در شهر بزنید.

برنامه سفر یزد

نایین شهری در استان اصفهان است که در شهرستان نائین قرار دارد. این شهر در منطقه دشت کویر قرارگرفته است و آب و هوایی خشک دارد. قدمت نایین بیش از ۳۰۰۰ سال است.

پس از گشت‌وگذار در شهر، می‌توانید به یکی از رستوران‌های خوب نایین بروید. از جمله رستوران‌های خوب شهر می‌توان به رستوران دادا، رستوران کویر، رستوران لاله صحرا، رستوران هانیگ، رستوران جوان و رستوران پرسپولیس اشاره کرد.

برنامه سفر یزد

پس از اختصاص دادن حدود ۲ ساعت به‌صرف ناهار و استراحت، می‌توانید سری به جاذبه‌های تاریخی نایین بزنید.

مسجد جامع نایین

برنامه سفر یزد

          • نشانی: نایین
          • ساعت بازدید: در طول روز
          • مدت بازدید:۳۰ دقیقه

مسجد جامع نایین با الگوبرداری از مسجد پیامبر (ص) در مدینه ساخته‌شده است. حیاط بزرگی در میان دارد و پیرامون آن را شبستان‌های ستون‌دار گرفته است. دهانه میانی روبه‌قبله و دهانه رو‌به‌روی آن‌که ورودی مسجد است پهن‌تر و گشادتر از دهانه‌های دیگر است. مسجد جامع نائین دارای شبستان ستون‌دار است و بخشی از آن از مسجدهای ابومسلمی گرفته‌شده است. مسجد نائین به شیوه خراسانی ساخته‌شده است.

خانه پیرنیا، موزه مردم‌شناسی نایین

برنامه سفر یزد

          • نشانی: نایین، جنب مسجد جامع
          • ساعت بازدید: از ۹ صبح تا ۶ عصر
          • مدت بازدید:۴۵ دقیقه
          • فاصله با جاذبه قبلی:۱ دقیقه پیاده

این خانه تاریخی در ایام گذشته به‌عنوان خانه حاکم نایین بوده و در ابتدا شخصی به نام «قاضی نورالهدی» در این خانه زندگی می‌کرده که در دوره قاجار به خاندان پیرنیا رسیده است. شخصی به نام میرزا احمدخان پیرنیا حاکم نایین در همین خانه زندگی کرده است. مهم‌ترین ویژگی هنری خانه تاریخی پیرنیا نقاشی‌های دیواری و گچ‌بری‌های بسیار زیبای آن در ایوان شاه‌نشین، اتاق تشریفات و اتاق مخصوص حاکم است.

برنامه سفر یزد

خانه پیرنیا یکی از یادگارهای ارزشمند معماری دوران صفویه و نمونه شاخصی از مساکن سنتی نایین است. این بنا که الگوی مهم معماری و هنری خانه‌های تاریخی در منطقه کویر است و از اجزاء مختلفی از جمله ورودی، دالان‌های متعدد، هشتی، غلام‌گردش، ایوان شاه‌نشین، اتاق نشیمن، گودال باغچه، باغ و بخش‌های مختلف دیگر تشکیل‌شده است. خانه پیرنیا از مجموعه خانه‌های متعددی تشکیل می‌شده است که هرکدام کاربردی متفاوت داشته‌اند.

برنامه سفر یزد

این خانه در سال ۱۳۴۹ توسط فرهنگ و هنر خریداری و پس از انجام مرمت‌های موردنیاز بنا، در اسفند ۱۳۷۳ به موزه مردم‌شناسی کویر نائین تبدیل شد که در آن مردم از طریق اشیاء، لوازم و وسایلی که در جای‌جای فضاهای خانه و ویترین‌ها قرارگرفته بافرهنگ مردمان کویر آشنا می‌گردند.

پس از بازدید از بازار و ابنیه تاریخی، ساعت حدود ۳ است و می‌توانید به‌سمت عقدا حرکت کنید. فاصله نایین تا عقدا ۷۰ کیلومتر است که حدود ۴۷ دقیقه طول می‌کشد.یکی از زیباترین جاذبه های این محدوده، زیارتگاه چک چک است. این زیارتگاه در فاصله ۸۰ کیلومتری عقدا قرار دارد و برای رسیدن به آن باید ۱ ساعت رانندگی کنید.این زیارتگاه در شهرستان اردکان قرار دارد. زمانی که به زیارتگاه چک چک می‌رسید ساعت حدود ۴ و ۳۰ دقیقه است.

زیارتگاه چک‌چک

برنامه سفر یزد

  • نشانی:اردکان،جاده زیارتگاه چک چک
  • ساعت بازدید:۸صبح تا ۸شب
  • مدت بازدید:یک ساعت

چک‌چک یا «چکچکو» یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان و مهم‌ترین دیدنی اطراف شهر یزد است. این زیارتگاه که زرتشتیان به آن پیر سبز نیز می‌گویند در استان یزد و شهرستان اردکان در کوه‌های میان اردکان و انجیره قرار دارد. زرتشتیان هرساله از روز ۲۴ خرداد به‌مدت چهار روز در این زیارتگاه دورهم جمع شده و به نیایش می‌پردازند. هرسال جشن مهرگان در این زیارتگاه جشن برگزار می‌شود و زرتشتیان بسیاری در این مکان گرد هم می‌آیند.

برنامه سفر یزد

گفته می‌شود نام «چک‌چک» یا «چک چکو» از صدای قطره‌های آبی گرفته‌شده که از صخره‌ای می‌چکد و اکنون به درون یک منبع ذخیره هدایت می‌شود. نیایشگاه پیر سبز امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد که برای استراحت ساخته‌شده که به آن‌ها «خیله» می‌گویند. در داخل یکی از اتاق‌ها چاهی به ژرفای بیش از ۵۰ متر وجود دارد. بنا به اعتقاد زرتشتیان زمان حمله مسلمانان به ایران که با سقوط پادشاه ساسانی وقت (یزدگرد) انجامید، نیک بانو دختر شاه از دست مسلمانان فرار کرد و به‌سمت اردکان آمده و در میان کوه مخفی و ناپدید شد و این محل به‌عنوان زیارتگاه زرتشتیان قرار گرفت. یکی از کنیزان نیک بانو به نام گوهر بانو (مروارید) نیز در چند کیلومتری وی مدفون است که بانام پیر هریشت معروف است.

برنامه سفر یزد

پس از  بازدید از زیارتگاه چک چک ساعت حدود ۶ است. پس از بازدید به‌سمت میبد حرکت کرده و در این شهر اقامت کنید. قاصله زیارتگاه تا میبد حدود ۵۰ کیلومتر است که ۴۸ دقیقه طول می کشد.زمانی که به میبد می‌رسید ساعت حدود ۷ است. بهتر است پس از گشتی در شهر به اقامتگاهی نزدیک بروید. از جمله هتل‌های خوب و مقرون‌به‌صرفه میبد می‌توانیم به هتل اطلس، هتل حاج ملک و هتل بهجت اشاره کرد.

روز سوم

میبد شهری است در استان یزد در مرکز ایران. این شهر دارای پیشینه‌ای چندین هزارساله است و دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد محسوب می‌شود که به‌واسطه بافت تاریخی ارزشمند خود، بیشتر نقاط آن در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

نارین قلعه (نارنج قلعه)

برنامه سفر یزد

              • نشانی: میبد، فلکه شهرداری
              • ساعت بازدید: از ۷.۳۰ صبح تا ۸ شب
              • مدت بازدید: یک ساعت و ۳۰ دقیقه

نارین قلعه مهم‌ترین بنای شهر میبد است که یک قلعه تاریخی و قدیمی بوده و از خشت‌های قطور و بزرگ ساخته‌شده است. این خشت‌ها نشان از کهنگی و قدمت این قلعه دارند. این بنا متعلق به دوره ساسانیان است. و زمانی ساختار کلی شهر به‌شکل دایره‌ای و با وجود این  قلعه در مرکز این شهر بوده است این قلعه اگرچه به بزرگی ارگ بم نیست امابه همان اندازه ارزشمند و زیبا است. اهمیت قلعه میبد مربوط به عهد سلاطین آل مظفر است که برای آبادانی میبد تلاش می‌کردند. قسمت‌های مختلف این قلعه بر سطح تپه‌ای در چهار طبقه قرارگرفته، به این شکل که هر طبقه مشرف بر طبقه دیگر است.

بافت تاریخی و خانه های قدیمی میبد

برنامه سفر یزد

  • نشانی: میبد، بلوار بسیج،خیابان امام حسین،بافت قدیمی و تاریخی بارجین
  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید:یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:۳۲ دقیقه پیاده،۵ دقیقه با خودرو

میبد یکی از شهرهای تاریخی ایران است و در بسیاری از نقاط این شهر هنوز بافت قدیمی و تاریخی دست‌نخورده باقی مانده است. با کمی پیاده روی از سمت قلعه می‌توانید به‌سمت بافت تاریخی و مسجد جامع شهر رفته و وارد محله پایین شوید و از زیبا‌ترین خانه‌های این بافت دیدن کنید یکی از این خانه‌ها که هم‌اکنون در دست سازمان میراث فرهنگی میبد بوده به اسم خانه سالار است.نمونه ای دیگر خانه حکیم بوده و در مسیر از کوچه‌های آشتی و باغ‌های انار عبور خواهید کرد. متاسفانه امروز بسیاری از بافت های تاریخی میبد براثر بی‌توجهی در معرض خطر نابودی قرار دارند.

مسجد جامع میبد

برنامه سفر یزد

  • نشانی: میبد، بلوار امام، میدان مرکزی شارستان
  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید:۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی:۳۴ دقیقه پیاده،۵ دقیقه با ماشین

مسجد جامع میبد مجموعه‌ای از چند مسجد است. این مسجد از نوع مسجدهای ایوان‌دار در یزد است. قسمت‌های مختلف آن شامل صحن مرکزی، ایوان بلند، شبستان‌های کناری (تابستانه) و شبستان‌های زمستانه (گرمخانه) است.

مسجد جامع میبد در استان یزد، شهرستان میبد، بلوار امام و در میدان مرکزی شارستان قدیم این شهر قرار دارد.

کاروانسرای عباسی میبد

برنامه سفر یزد

              • نشانی: میبد، بلوار قاضی میرحسین
              • ساعت بازدید:۸ صبح تا ۱۱ شب
              • مدت بازدید:۱ ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی:۱۳ دقیقه پیاده،۲ دقیقه با خودرو

کاروانسرای میبد از کاروانسراهای ایران با سبک صفوی در میبد است که به نظر می‌رسد روی جایگاه کاروانسرای قدیمی‌تری ساخته‌شده است. کاروانسرای میبد یکی از کامل‌ترین کاروان‌سراهای بین‌راهی در ایران است. این کاروان‌سرا بخش‌هایی مانند ساباط، ایوان بیرونی، هشتی ورودی، حیاط مرکزی، حوض‌خانه و مهتابی، چهار هشتی زیبا و صد ایوان و اتاق برای استفاده‌ی کاروان‌ها دارد.

پیشنهاد ناهار

در حال حاضر اداره میراث فرهنگی میبد و کتابخانه مرکز اسناد در بخشی از این بنا مستقرشده‌اند و سالن شرقی کاروان‌سرا نیز به موزه زیلوهای تاریخی میبد اختصاص داده‌شده است. سالن (سول) غربی کاروان‌سرا هم به‌عنوان رستوران سنتی و کافی‌شاپ استفاده می‌شود.برای صرف ناهار می‌توانید از رستوران این مجموعه با محیطی زیبا و تاریخی استفاده کنید.

برج کبوتر خانه

برنامه سفر یزد

              • نشانی: میبد، میدان کوزه، بلوار بسیج
              • ساعت بازدید: در طول روز
              • مدت بازدید:۳۰ دقیقه
              • فاصله با جاذبه قبلی:۲۱ دقیقه پیاده،۳ دقیقه با ماشین

برج کبوتر خانه در قدیم به‌عنوان جایگاهی برای حمایت از پرندگان بی‌پناه بوده و از کود پرندگان در این مکان، برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شده است. برج کبوتر خانه میبد در جنوب شرقی باروی قدیم میبد قرار دارد که اکنون محل فرماندهی میبد است. این برج از قسمت بیرونی به‌صورت مدور است و در قسمت داخلی سه‌طبقه دارد که هرکدام هزاران لانه برای جلب کبوترها دارند.

صنایع دستی میبد

برنامه سفر یزد

از محبوب‌ترین و زیباترین صنایع دستی میبد، می‌توان به سفال و سرامیک این منطقه اشاره کرد. کارگاه‌های سفالگری زیادی در میبد وجود دارد که در حال حاضر فعال هستند. قبل از ترک کردن میبد پیشنهاد می‌شود تا سری به فروشگاه‌های فروش صنایع دستی یا کارگاه‌های سفالگری این منطقه بیندازید و از ظروف زیبای سفالی و سرامیکی بازدید کنید.

گردش در میبد و ناهار و استراحت حدود ۵ تا ۶ ساعت طول خواهد کشید. اگر ساعت ۵ عصر از میبد به‌سمت یزد حرکت کنید، یک ساعت در راه هستید و ساعت ۶ به یزد می‌رسید.

برنامه سفر یزد

پس از اقامت در یزد و انتقال به محل موردنظر در یزد، به‌دلیل خستگی راه و رانندگی می‌توانید شب را استراحت کنید تا در ادامه دیدنی‌های یزد را بازدید کنید.

از جمله هتل‌های خوب و نسبتا اقتصادی یزد می‌توانیم به هتل سنتی کوروش، هتل تاریخی لب خندق، هتل کاروانسرای مشیر، هتل ساباط، هتل ادیب‌الممالک، هتل ارگ جدید، هتل جهانگردی یزد، هتل رویای قدیم و هتل سنتی کهن کاشان اشاره کرد. در کجارو می‌توانید اطلاعات لازم درباره هتل های یزد را از جمله آدرس، قیمت، امکانات و موقعیت مکانی روی نقشه، به‌دست آورید.

گردش در یزد

روز اول | روز دوم | روز سوم

روز اول

گردش در یزد را با بازدید از محله قدیمی و زیبای فهادان شروع می‌کنیم.

محله فهادان

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، محله فهادان
  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید: یک تا دو ساعت

فهادان (جنگل) یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین محلات شهر یزد به‌حساب می‌آید. این محله درگذشته جزو محلات اعیان‌نشین یزد بوده است. بر اساس منابع تاریخی فهادان هم به‌صورت محله فهادان و هم به‌صورت کوچه فهادان آورده شده است اما امروزه بیشتر به نام جنگل شهرت دارد. این کلمه در لغت به‌معنای فرد سرشناس یا دانا هست و ریشه در کلمه فهد دارد. بنا بر با اسناد تاریخی، چون سلطان قطب‌الدین بن عزالدین لنگر علاقه شدیدی به نگهداری یوز داشته درگذشته در محل مذکور زندگی و از یوزهای خود نگهداری می‌کرده است؛ این محله به یوز داران هم معروف است. در منبع دیگری هم نام این محله به نام‌های محله فهادان و محله یوز داران آورده شده است.

زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، خیابان امام، محله‌‌ی فهادان، کوچه‌ی رخت‌شوی‌خانه، کوچه‌ی حمام نو
  • ساعت بازدید:۹ صبح تا ۸ شب
  • مدت بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:۱ دقیقه پیاده

مدرسه‌ ضیاییه یزد در خیابان امام و در محله‌‌ی فهادان (یک از قدیمی‌ترین محله‌های شهر یزد)، کوچه‌ی رخت‌شوی‌خانه، کوچه‌ی حمام نو واقع‌شده است. در ساخت این بنای عظیم تاریخی، از هیچ نوع تزیینات کاشی‌کاری استفاده‌نشده است. به نظر می‌رسد تنها از خشت خام برای ساخت عمارت مدرسه بهره برده باشند که شاید همین امر بیان‌کننده‌ی دلیل استقامت و ماندگاری آن تا قرن معاصر است.

برنامه سفر یزد

گنبد مدرسه از چهار دیوار بلند که طول هر یک از ضلع‌های آن به ۸.۸ متر می‌رسد، تشکیل‌شده است. بقعه‌ی این بنا ۱۸ متر و فاصله‌ی دهنه‌ی آن ۵.۹ متر است. حیاطی قدیمی در ساختمان مدرسه‌ ضیاییه قرار دارد که در اطراف آن، سه ایوان قرارگرفته‌اند. از قسمت‌های جالب مدرسه‌ ضیاییه می‌توان به چاهی با عمق ۲.۸ متر از سطح زمین اشاره کرد که در وسط حیاط عمارت، قرارگرفته است. احتمالاتی فراوان در مورد چاه موجود در حیاط مدرسه‌ ضیاییه وجود دارد که بیان‌کننده‌ی سیاه‌چال معروف مدرسه یا زندان اسکندر برای زندانی تبعیدیان زمان اسکندر مقدونی است؛ اما در واقع این گودال به‌علت فروریختگی پایاب در میان صحن آن ساختمان به وجود آمده که باعث ظهور چنین تصوراتی در بین مردم شده است.

بقعه دوازده امام

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، بقعه دوازده امام
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید:۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی:۱ دقیقه پیاده

بقعه دوازده امام از بناهای دوره سلجوقی است که در محله فهادان شهر یزد در مرکز ایران قرار دارد. گنبد آجری این بقعه در شمار آثار مهم هنر سلجوقی به شمار می‌رود.

این قپه (قبه) که قدیم‌ترین بنا یزد بنا بر استدلال و سندییت تاریخی و شناسنامه‌ای است. دوازده امام گنبد منفردی است از سال ۴۲۹ هجری نزدیک به حسینیه بزرگ محله فهادان و قدیم‌ترین بنای موجود در یزد که از حیث سبک بنا و نقش و نگار و کتیبه کوفی رنگی واجد اهمیت خاص و موضوع سخن متخصصان تاریخ معماری اسلامی است.

بقعه سید گل سرخ

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، خیابان بقعه سید گل سرخ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید:۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی:۷ دقیقه پیاده

بقعه سید گل سرخ در خیابان سید گل سرخ، در محله سرچم شهر یزد بیرون دروازه کوشک نو قرار دارد و متعلق به قرن نهم هجری قمری است. ورودی بقعه در ضلع شمالی آن قرار دارد. گنبد این بقعه کاشی‌کاری شده و مصالح آن از خشت و گل است. در این زیارتگاه صورت قبری وجود دارد که طبق کتیبه منصوب بر آن قبر سید معز الدین بن شرف‌الدین علی بن شمس‌الدین محمد بن تاج‌الدین است.

پیشنهاد ناهار

برنامه سفر یزد

پس از گردش چندساعته، زمان ناهار رسیده است، برای صرف ناهار می‌توانید به رستوران سنتی ابوالمعالی و خانه هنر یزد سری بزنید،فاصله هشت تا نه دقیقه ای میان محله فهادان و این رستوران ها وجود دارد.

مسجد جامع یزد

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی، محله فهادان
  • ساعت بازدید: طول روز
  • مدت بازدید: کمتر از یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:۴ دقیقه پیاده

مسجد جامع یزد به شیوه یک ایوان در دل کویر است و در طی حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بناشده است. پایه‌های اصلی مسجد را ساسانیان و بنای فعلی مسجد، ازلحاظ شیوه معماری متعلق به دو دوره موسوم به آذری دانسته‌اند. بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانسته‌اند. این بنا ازلحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشی‌کاری زیبا و منحصربه‌فرد، شهرت دارد. سبک معماری این بنا به شیوه آذری است.

موزه سکه و مردم‌شناسی حیدر زاده

برنامه سفر یزد

                                          • نشانی: یزد، خیابان امام، خیابان فهادان، خانه تاریخی عرب زاده
                                          • ساعت بازدید:۹ صبح تا ۸ شب
                                          • مدت بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت
                                          • فاصله با جاذبه قبلی:۱۰ دقیقه پیاده،۲ دقیقه با خودرو

موزه سکه و مردم‌شناسی حیدر زاده دریکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر یزد بناشده است. این موزه شخصی با تلاش و پشتکار استاد حسین حیدر زاده جمع‌آوری‌شده است که خود ایشان هم از اساتید برجسته علم سکه‌شناسی هستند.‌ جمع‌آوری این کلکسیون ارزشمند از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۸۳ به طول انجامیده است. این گنجینه ارزشمند بالغ‌بر ۵۰۰۰ عدد سکه از دوره هخامنشیان تا عصر حاضر را شامل می‌شود. به‌غیراز سکه مجموعه ابزار جنگی، انگشتر عقیق و برنجی، مجموعه زنجیر و اقلام زینتی دیگری هم در این مجموعه نگهداری می‌شود.

خانه لاری‌ها

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه‌فرنگی
  • ساعت بازدید:۸.۳۰ صبح تا ۱۰ شب
  • مدت بازدید: یک تا دو ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:۳ دقیقه پیاده

خانه لاری‌ها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است. خانه لاری‌ها شامل شش باب خانه با فضاهای کاملا معماری ویژه خانه‌های کویری است. این خانه در سال ۱۲۸۶ قمری ساخته‌شده مالک آن حاج محمدابراهیم لاری بوده است. قبلا به‌عنوان خانقاه نعمت اللهی از آن استفاده می‌شد. مساحت آن حدود ۱۷۰۰ متر وزیر بنایی معادل ۱۲۰۰ متر مربع رادار است. درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاق‌های آینه‌کاری و نقاشی شده آن‌یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است. این مجموعه هم‌جوار بناهای تاریخی چون مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر، بقعه سید گلسرخ و برج و باروی یزد است که جمعاً شش هزار متر مربع وسعت دارد خانه لاری‌ها به شماره ثبتی ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

روز دوم

گردش روز دوم را با بازدید از آب‌انبار شش بادگیر آغاز می‌کنیم.

آب‌انبار شش بادگیر

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، محله‌ی تپه، کوچه‌ی شش بادگیر
  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید: کمتر از یک ساعت

آب‌انبار شش بادگیر مربوط به دوره معاصر است و در یزد، محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر واقع‌شده و این اثر در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آب‌انبار در محله‌ای به همین نام در شهرستان یزد قرار دارد. این بنا دارای دو ورودی (یکی در شمال و دیگری در جنوب مخزن)، شش بادگیر و مخزن بزرگی به حجم دو هزار مترمکعب است. این آب‌انبار پنجاه‌وپنج پله دارد. ورودی آب‌انبار در قسمت جنوبی است و بین پله‌های بیست‌وپنج و بیست‌وشش آن، از بالا یک هشتی با سنگ‌فرش آجری قرار دارد و طاق آب‌انبار بعد از هشتی شروع می‌شود. شیر آن نیز در قسمت ورودی شمالی است. ورودی شمالی نسبت به مخزن شیر، قرینه ورودی جنوبی است. آب‌انبار دارای گنبد تخم‌مرغی شکل است.

بازار خان

برنامه سفر یزد

                                                  • نشانی: یزد، خیابان انقلاب
                                                  • ساعت بازدید: از صبح تا ساعت ۹ شب در برخی بخش‌ها
                                                  • مدت بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت
                                                  • فاصله با جاذبه قبلی:۱۵ دقیقه پیاده،۶ دقیقه با خودرو

بازار خان یزد که ساختار متفاوت و عرض متباین این بازار، حکایت از ساخت تدریجی‌اش دارد. بازار خان ۲۷۴ متر طول دارد و ارتفاع آن بین ۴ تا ۶ متر متغیر است. بازار خان در حقیقت طویل‌ترین و همچنین پهناورترین بازار شهر یزد به‌حساب می‌آید که زیربنای آن در دوره قاجار گذاشته‌شده است. ابن بازار دارای ۲ بخش شمالی جنوبی و شرقی غربی است. بخش شمالی جنوبی این بازار ۷۸ متر طول دارد و دارای ۵۳ باب مغازه است. بخش شرقی غربی نیز ۱۸۰ متر درازا دارد و ۱۰۰ حجره را در آغوش گرفته است.

حمام خان

برنامه سفر یزد

                                                      • نشانی: یزد، خیابان قیام
                                                      • ساعت بازدید: ۹صبح تا ۱۰ شب
                                                      • مدت بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت
                                                      • فاصله با جاذبه قبلی:۱۳ دقیقه پیاده‌روی،۴ دقیقه با خودرو

حمام خان یزد معروف به گرمخانه یا گرمابه‌ی نور در سال ۱۲۱۲ هجری قمری به دستور محمدتقی خان بافقی، حاکم یزد، در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و زیربنای ۹۰۰ متر مربع بنا شد. حمام خان که در خیابان قیام شهر یزد قرار دارد، دارای سه مسیر دسترسی است: میدان خان، بازارچه کاشیگری و بافت مسکونی مجاور حمام. بنای این حمام هم مثل اکثر حمام‌های تاریخی مشتمل بر ورودی، دالان، سربینه، میان‌در گرمخانه، قرینه، تون، گاورو، فضای پشتیبانی سرویس و طویله است. حمام خان که به‌تازگی ثبت ملی شده، امروز دیگر به یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد تبدیل‌شده است.

پیشنهاد ناهار

برنامه سفر یزد

مسافرانی که برای بازدید از میدان و بازار خان می‌آیند، حتما برای استراحت و تازه کردن گلو یا خوردن یک وعده‌ی غذایی به این بنای تاریخی زیبا سر می‌زنند. کاشی‌های لاجوردی زیبایی که روزی فضای حمام را آرام می‌کردند، حالا فضایی آسوده برای غذا خوردن شما فراهم می‌کنند. راه‌پله‌ی دیروزی حمام که تاریک بود، حالا چراغانی شده و با پاگردهای تزیین‌شده‌اش شمارا به‌سمت چایخانه و رستوران هدایت می‌کند. شما حالا روی همان سکوهایی می‌نشینید که روزگاری مردم یزد برای استراحت رویشان می‌نشستند و می‌توانید به مخده‌های زیبای آن تکیه داده و نوشیدنی سفارش دهید.

تکیه و مجموعه امیر چخماق

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، مرکز یزد، شرق میدان امیر چخماق
  • ساعت بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید: کمتر از یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:۱۹پیاده،۶دقیقه با خودرو

تکیه امیر چخماق مرکز شهر یزد و در شرق میدان امیر چخماق واقع‌شده است. در همسایگی‌های این اثر تاریخی می‌توان بیان کرد که ورودی بازار حاجی قنبر در غرقه میانی بنا قرار دارد و راسته‌بازار در پشت تکیه واقع‌شده است.

برنامه سفر یزد

جداره اصلی تکیه امیر چخماق (که تنها جداره اصیل باقی مانده است)، شامل مجموعه غرفه‌هایی با مصالح آجری است که در سه‌طبقه پوسته را شکل داده و به‌صورت پلکانی روی‌هم قرارگرفته‌اند. این غرفه‌ها در ۴ ردیف عمودی، دوطبقه؛ در ۱ ردیف عمودی و همچنین غرفه‌هایی که در محور اصلی قرارگرفته‌اند، به‌صورت ۳ طبقه طراحی‌شده‌اند. این بخش از بنا نسبت به سایر طاق‌نماها، خود را تا ارتفاع بالاتری کشیده و همچنین دارای تزیینات مفصل کاشی‌کاری است. مناره‌های تکیه نیز بر بالای همین غرفه‌های میانی قد برافراشته‌اند. یکی دیگر از بخش‌های دیدنی این میدان، نخل بزرگ آن است که به نخل حیدری‌ها معروف بوده و به گفته‌ی عبدالحسین آیتی پیشینه‌ی این نخل به ۴۵۰ سال پیش و دوره صفوی می‌رسد.

موزه آب یزد

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، خیابان قیام، میدان امیر چخماق
  • ساعت بازدید:۸ صبح تا ۶ عصر
  • مدت بازدید: کمتر از یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:۴ دقیقه پیاده،۱ دقیقه با خودرو

موزه آب یزد خانه پنج طبقه است که در آن می‌توانید از لوازم مختلف حفر قنات، ابزار و ادوات اندازه‌گیری حجم آب، وسایل تامین روشنایی در قنات، اسناد و مدارک خریدوفروش آب و وقفه‌گردانی قدیمی، کتابچه میراب‌ها و اسناد توزیع آب، ظروف نگهداری و حمل آب و بسیاری لوازم و اشیای ارزشمند دیگر دیدن کنید؛ اما چیزی که این خانه را از سایر خانه‌های مشابهش در یزد متفاوت ساخته است، وجود یک‌رشته کاریز صدساله است که از میان این خانه عبور می‌کند. جالب است بدانید در پشت‌بام این خانه، چاه خانه‌ای قرار دارد که به‌وسیله چرخ چاه از آن آب می‌کشیدند و آب‌انبار خانه را که در طبقه همکف قرار داشت، پر می‌کردند. خانه کلاه‌دار در زمینی به پهنه‌ی ۷۲۰ متر مربع و به‌فرمان مرحوم حاج‌سیدعلی اکبر کلاه دوز یکی از بازرگانان روزگار قاجاریه در سال ۱۲۶۶ خورشیدی، در شمال میدان امیر چخماق ساخته‌شده است.

پیشنهاد ویژه

برنامه سفر یزد

تا از محدوده میدان امیر چخماق خارج نشده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم سری به شیرینی فروشی یا به‌اصطلاح بنگاه شیرینی سازی حاج خلیفه رهبر بزنید و شیرینی‌های خوشمزه این شیرینی فروشی سنتی و قدیمی یزد را امتحان کنید. این شیرینی فروشی در سال 1295 هجری شمسی آغاز به کارکرد و یکی از قدیمی‌ترین کارگاه‌های ساخت شیرینی یزد است.

بازار های تاریخی یزد (بازار حاجی قنبر)

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، خیابان قیام
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید:سه تا چهار ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:۴ دقیقه پیاده

بازار حاجی قنبر یزد بازار یزد که ستون فقرات شهر قدیمی یزد را تشکیل می‌دهد در دوران پهلوی با احداث خیابان شاه (خیابان قیام فعلی) به دونیم شد و برخی فضاهای اصلی آن، مانند بازار ارسی‌دوزها، بازار محمدعلی‌خان و بازار پنجعلی تخریب شد.

نیمه شمالی بازار در حال حاضر از رونق اقتصادی بیشتر برخوردار است عمده‌ترین کالاهای مورد معامله، پارچه و شیرینی‌های یزدی، طلا و فرش است قیصریه که حدفاصل میدان و مدرسه خان قرار دارد ازلحاظ معماری نسبت به سایر بازارها از انتظام فضایی بهتری برخوردار است و با دو در چوبی که دارای ارزش هنری هستند بسته می‌شود در این بازار اکنون پارچه‌های یزدی عرضه می‌شود.

برنامه سفر یزد

در شرق میدان امیر چخماق، بازاری به نام حاجی قنبر وجود دارد. این بازار از بناهای نظام‌الدین حاجی قنبر جهانشاهی است. این شخص که به امر جهانشاه قره قریونلو به حکومت یزد رسیده بود آثار دیگری هم در یزد بنا کرد. بعدها بر سر در بازار بنای زیبا و بلندی به اسلوب بناهای موجود در تکیه‌های یزد ساخته شد. این بنای عظیم یکی از معرف‌های شهر یزد است و هنگامی‌که می‌گویند  میر چخماق مرادشان همین بناست در حالی که از اثر امیر چخماق نیست. مجموعه بناهای تاریخی امیرچقماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و آب‌انبار که قدمتشان به دوره تیموریان برمی‌گردد و در فهرست آثار تاریخی کشور نیز به ثبت رسیده‌اند .

در این بازار ،راسته ای مخصوص جگر فروش ها هم وجود دارد.قدیمی‌ترین بخش بازار یزد بازار حاجی قنبر است که از قرن نهم هجری به یادگار مانده وجزیی از مجموعه فرهنگی تاریخی امیر چخماق است در قرن سیزدهم هجری بر سر در این بازار تکیه‌ای زیبا و بلند به شیوه دیگر تکیه‌ها و حسینیه‌های یزد ساخته شد که یکی از معرفه‌های شهر یزد است عمده تزیین‌های آن از کاشی معقلی است. از کارگاه‌های تولیدی بازار می‌توان به کارگاه مازاری (محل ساییدن برگ حنا، رنگ طبیعی) کارگاه حلوایی (محل تبدیل کنجد به حلوا ارده)، کارگاه رنگرزی (محل رنگ‌آمیزی الیاف نخی و پشمی) نام‌برده هریک بنا به اقتضای نوع فعالیت از معمای ویژه‌ای برخوردارند. سایر بازارهای یزد بازار خان، بازار زرگری، بازار پنجه علی، بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار کاشیگری، بازار چیت سازی، بازار ملا اسمعیل، بازار افشار، بازار حاجی قنبر، بازار محمدعلی‌خان ،بازار جعفرخان ،بازار صدری (شاهزاده فاضل) ،بازار دروازه مهریز،بازار مسگری و بازار نخود بریزی.

برنامه سفر یزد

یكی دیگر از بازارهای معروف بازار خان است كه در قرن ۱۳ ساخته‌شده است و نمای قدیمی این بازار محفوظ مانده است. 

روز سوم

گردش در روز آخر را با بازدید از آتشکده زرتشتیان آغاز می‌کنیم.

آتشکده زرتشتیان یزد

برنامه سفر یزد

                                                              • نشانی: یزد، بلوار شهید منتظر قایم، خیابان آیت‌الله کاشانی، رو‌به‌روی جاده اکبر
                                                              • ساعت بازدید: در طول روز
                                                              • مدت بازدید: کمتر از یک ساعت

آتشکده یزد محل نگهداری آتش مقدس زرتشتی در شهر یزد و نیایشگاه زرتشتیان ساکن در این شهر است. ساختمان اصلی آتشکده بر ارتفاعی حدود ۲۱ متر از زمین و در میان حیاط بزرگی که درختان همیشه سرسبز سرو و کاج آن را پوشانده، قرارداد. نگاره فروهر و سرستون‌های سنگی آن زیبایی ویژه‌ای به آن بخشیده و رو‌به‌روی این بنا حوض آبی قرار دارد. اینکه آتشکده‌ها کنار آب باشند از خصوصیت‌های آتشکده‌ها بوده است.

سرستون‌های سنگی جلو تالار ساختمان اصلی و سنگ‌های گل‌دار پای دیوارها کار هنرمندان اصفهانی است. این هنرمندان سنگ‌ها را در اصفهان تراشیده و سپس تا یزد برده‌اند. نگار کاشی‌های فروهر بر بالای سردر ورودی، کار هنرمندان کاشی‌کار یزدی است و معماری کل این بنا از معماری آتشکده‌های پارسیان تاثیر پذیرفته است.

موزه مارکار

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، میدان مارکار، کوچه فرش مشهد یا بلوار منتظر قایم، کوچه میلاد
  • ساعت بازدید: از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر
  • مدت بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:۱۰ دقیقه پیاده ،۲ دقیقه با خودرو

موزه تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان یکی از موزه‌های شهر یزد است که گردشگران می‌توانند در آنجا اطلاعاتی در خصوص آداب‌ورسوم زرتشتیان به دست آوردند و از نزدیک بافرهنگ آن‌ها آشنا شوند. فاز اول این موزه در نوروز سال ۱۳۹۴ به سرپرستی اسفندیار اختیاری افتتاح شد و دارای بخش‌های مختلفی است.

باغ دولت‌آباد

برنامه سفر یزد

                                                                  • نشانی: یزد، خیابان شهید رجایی
                                                                  • ساعت بازدید: از ۸ صبح تا ۱۰ عصر
                                                                  • مدت بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت
                                                                  • فاصله با جاذبه قبلی:۱۰ دقیقه با خودرو

باغ دولت‌آباد چهار منار از باغ‌های قدیمی شهر یزد در کشور ایران است. بادگیر عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته‌شده در جهان است. باغ دولت‌آباد در یزد در اواخر دوره افشاریه و در سال ۱۱۶۰ هجری قمری توسط محمدتقی خان بافقی معروف به (خان بزرگ) که وی سرسلسله خاندان خوانین یزد بود احداث شد. مرحوم محمدتقی خان ابتدا قناتی به طول ۶۵ کیلومتر را احداث کرد و آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت‌آباد رساند و سپس مجموعه حکومتی (دارالحکومه) خو د را بنا کرد. این باغ با مساحتی در حدود ۷۰۰۰۰ متر مربع شامل ساختمان‌ها، حوض‌ها و آب‌نماهای بسیاری بوده که در فضای بین آن‌ها باغ‌های با درختان انار و انگور با گل‌های فراوانی زینت‌بخش محیط بوده‌اند.

پیشنهاد ناهار

مجموعه باغ دولت آباد،کافی شاپی زیبا و دنج دارد که برای صرف ناهار پیشنهاد مناسبی است.

آب‌انبار رستم گیو

یزد

                                                                          • نشانی: یزد، محله‌ی زرتشتیان، اطراف بلوار بسیج
                                                                          • ساعت بازدید: در طول روز
                                                                          • مدت بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت
                                                                          • فاصله تا جاذبه قبلی:۱۲ دقیقه پیاده،۲ دقیقه با خودرو

آب‌انبار رستم گیو استان یزد، با توجه به‌قرار گرفتن در کنار بلوار بسیج این شهر، موقعیت مناسبی برای جذب گردشگر و بازدیدکننده کسب کرده است. این بنای تاریخی، روی دشتی صاف متشکل از طبقات خاک رس احداث‌شده است. معمار معروف این اثر، گنبدی شلغمی شکل را که با بهره‌مندی از آجر به‌صورت طرح زیبایی از سرو، تزیین کرده است، برای آن در نظر گرفته است که یکی از زیبایی‌های چشم‌گیر و دوست‌داشتنی این آب‌انبار به شمار می‌آید. در کنار گنبد شلغمی شکل، تعداد ۴ عدد بادگیر مرتفع ساخته‌شده‌ است که آن‌ها نیز از بدنه‌ای با تزیینات آجرکاری برخوردارند. مخزنی استوانه‌ای شکل نیز برای آن در نظر گرفته‌شده‌ است که طبق آمار کارشناسان معماری و باستان‌شناسان، از گنجایشی برابر با ۲۳۰۰ مترمکعب آب ذخیره‌شده برخوردار خواهد بود. همچنین آن‌ها قطر دهانه‌ی این مخزن استوانه‌ای شکل را ۱۴ متر و عمق آن‌ را ۱۵ متر برآورد کرده‌اند.

مسجد جامع  یزد

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از زیباترین، جاذبه‌های گردشگری ایران است که در قرن ششم ه.ق ساخته شده و مرمت و بازسازی مکان‌های مختلف آن تا دهه‌ی اخیر ادامه داشته است.مسجد جامع یزد در ضلع غربی خیابان امام خمینی و یکی از محله‌های قدیمی این شهر، قرار دارد. چهارسوق و بازار شاهی یزد، از دیگر بناهای تاریخی قرن هشتم ه.ق، در انتهای خیابان مسجد جامع و در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارند. انتهای سه بازارچه قدیمی شهر یزد، به چهارسوق متصل است. یکی از این بازارچه‌ها به مسجد جامع ختم می‌شود که با اتصال دو بازارچه‌ی دیگر به کوچه‌ی یهودی‌ها و محله‌ی دارالشفا، مجموعه‌ای باستانی و حیرت‌انگیز را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

قنات زارچ

برنامه سفر یزد

  • نشانی: یزد، زارچ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت بازدید: یک تا دو ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی:۳۲ دقیقه با خودرو

قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات در جهان، به نام «قنات زارچ» در استان یزد واقع‌شده است. این قنات با طول ۱۰۰ کیلومتر و تعداد چاه‌های ۲۱۱۵ حلقه، سابقه‌ای بیش از ۳۰۰۰ سال در کشور دارد. به نظر می‌رسد با توجه به درخطر بودن حیات قنات زارچ به‌عنوان یکی از سازه‌های آبی کهن که از قدمتی دیرینه در کشور برخوردار است، ثبت جهانی این قنات که طی چند سال گذشته در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگر قرار دارد می‌تواند در زمینه حفاظت و نگهداری آن موثر باشد.

پس از ورود اسلام به ایران، مسجد جامع تاریخی شهر یزد نیز در حریم قنات زارچ ساخته شد و چند میله چاه این قنات در محدوده این مسجد قرار گرفت تا علاوه بر پر کردن آب‌انبار وسیع زیر مسجد، نمازگزاران بتوانند از طریق پایاب برای وضو گرفتن از آب قنات استفاده کنند که این پایاب هنوز هم قابل‌استفاده است. تعدادی از میله‌های آن‌هم در محل مسجد جامع یزد قرار دارد. احتمالاً این مسئله نشان می‌دهد که این قنات قبل از اسلام وجود داشته و پس ازآن، مسجد جامع یزد را در حریم قنات بنا کرده‌اند تا از طریق پایاب از آب قنات جهت وضو گرفتن استفاده شود.

قنات  زارچ

یکی از ویژگی‌های قنات زارچ مقطع مربعی آن‌ها است که قدمت حفر آن به زمان زرتشتیان برمی‌گردد. تا نیم‌قرن پیش هم آبدهی قنات زارچ بیش از ۱۵۰ لیتر در ثانیه بود اما به‌دلیل حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در حریم آبی قنات، آبدهی آن به‌شدت کاهش‌یافته است. مظهر این قنات در شهر زارچ واقع‌شده و دارای ۳ شاخه یا تونل زیرزمینی جدا از هم است که تونل‌های آن؛ شیرین، شور و ابراهیم خویدکی نام دارد. البته ۲ شاخه شیرین و ابراهیم خویدکی، شاخه‌های خشک‌شده قنات زارچ هستند و هم‌اکنون تنها شاخه شور به طول ۷۲ کیلومتر آبدهی دارد که آبدهی این شاخه در بالادست قنات ۶۰ لیتر در ثانیه بوده اما در مظهر قنات ۲۸ لیتر در ثانیه است.

موزه آینه و روشنایی یزد

موزه روشنایی یزد

عمارت قصر آینه (موزه آینه و روشنایی) در شهر یزد،  با زیربنای‌ ۸۳۷ متر مربع‌ در باغی‌ مصفا به‌ وسعت‌ ۸۱۷۴ متر مربع خیابان آیت‌الله کاشانی، رو‌به‌روی پارک هفت تیر واقع شده‌ است. یکی از موزه‌های زیبای شهر یزد موزه ی آینه و روشنایی است که علاوه بر اشیا موزه، خود بنا نیز بسیار زیبا و دیدنی است. سبک معماری ترکیبی سنتی و اروپایی شامل: اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه‌نشین، حوضخانه و سرویس است. تزیینات اتاق‌ها شامل گچبری و نقاشی روی دیوار و آینه‌کاری است که حوضخانه بنا بیشترین تزیینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها به‌وسیله لولای جدا شونده به‌صورت ساده و رنگی در می‌آید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه