غذاهای محلی هانوی؛ پایتخت زیبای ویتنام

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی شنبه، ۲۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
غذاهای محلی هانوی؛ پایتخت زیبای ویتنام

آشپزی در ویتنام همیشه به دلیل حضور سبزیجات و مواد غذایی تازه مورد تحسین قرار گرفته است؛ چشیدن طعم لذیذ غذاهای این کشور را در سفر به پایتخت آن نباید فراموش کرد.

هانوی پایتخت کشور ویتنام تاریخچه پرفراز و نشیبی را سپری کرده و با توجه به جاذبه‌های بی‌نظیری که دارد، گردشگران بسیاری را در سال‌های اخیر به سمت خود جذب کرده است. سراسر دنیا غذاهای ویتنامی را می‌شناسند و با توجه به گذشته‌ای که داشته است از کشورهایی نظیر فرانسه و چین بسیار تاثیرپذیر بوده است. غذاهای لذیذ بسیاری در هانوی سرو می‌شود که نقش نودل‌ها و محصولات دریایی در غذاهای آنان بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد. در این مقاله قصد داریم سفر خوشمزه‌ای به شهر هانوی داشته باشیم و با غذاهای محلی این شهر زیبا آشنا شویم. ما را در این مقاله همراهی کنید.

غذا محلی هانوی

فو (Pho)

فو (Pho)

این غذا، غذای ملی کشور ویتنام است؛ این سوپ نودل اغلب در میز صبحانه ویتنامی‌ها وجود دارد و به‌عنوان سوپی محبوب آن را نوش جان می‌کنند. یک کاسه از این سوپ نودل شامل مواد پایه‌ای چون آب گوشت یا مرغ است که با زنجبیل و گشنیز طعم‌دار شده است. سپس انواع گوشت، پیاز و نودل برنج به آن اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چاکا (Cha ca)

چاکا (Cha ca)

یکی از غذاهای محبوب در کشور ویتنام و پایتخت آن چاکا است که حتی نام خیابانی در این شهر با نام این غذا نامگذاری شده است. این غذا در طبقه غذاهای دریایی قرار دارد و تکه‌های ماهی سفید را در کره سرخ کرده و سپس کرفس، زنجبیل و سیر را به آن می‌افزایند. این غذای لذیذ را در دکه‌های مختلف غذا فروشی و رستوران‌های هانوی می‌توانید پیدا کنید.

Bún riêu

Bún riêu

این غذا یکی از سوپ‌های پرطرفدار در هانوی است که به نوعی سوپ ورمیشل دریایی است. مواد اصلی این غذا آبزیان دریایی مانند صدف، میگو و ماهی است که در کنار سبزیجات دیگر پخت می‌شود. این سوپ را محلیان اغلب در صبحانه میل می‌کنند. این مواد در مخلوطی از آب گوجه و نوعی روغن محلی طبخ می‌‌شود.

Bun cha

Bun cha

این غذا از غذاهای معروف هانوی است که در هر کوچه و خیابانی آن را پیدا خواهید کرد. در این غذا گوشت را گریل کرده و بر روی نودل‌های برنج قرار می‌دهند. علاوه بر گوشت و نودل از سبزیجات دیگری نیز در این غذا استفاده می‌شود و سس مخصوصی در نهایت بر روی آن ریخته می‌شود و سپس آماده خوردن می‌شود.

بان می (banh mi)

بان می (banh mi)

نان باگت که از حضور فرانسوی‌ها در این کشور راه پیدا کرده است، در این ساندویچ لذیذ استفاده می‌شود. در این غذا که با انواعی از سبزیجات ویتنامی پر می‌شود، با املتی لذیذ سرو می‌شود که گاهی به جای آن از تکه‌های سرخ شده گوشت نیز استفاده می‌شود. 

Banh xeo

Banh xeo

این غذا در واقع کرپی است که با گوشت، میگو و همراه جوانه لوبیا پر و تهیه می‌شود. این مواد داخل ورقه نازک برنجی پیچیده و میل می‌شود. سس مخصوصی با این غذا سرو می‌شود که در هانوی بسیار پرطرفدار است.

بون ریو (Bun Rieu)

بون ریو (Bun Rieu)

بون ریو سوپ لذیذی است که بخش اصلی و مهم ترکیبات آن آب گوشت است. در این سوپ تکه‌های میگوی خشک شده را به همراه گوجه فرنگی می‌پزند و نودل برنج را به آن اضافه می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده این غذا در کنار ادویه‌های مخصوص این غذا را به سوپی خوش‌طعم تبدیل کرده است.

گوی کوآن (Goi Cuon)

گوی کوآن (Goi Cuon)

یکی از دلمه‌های شگفت‌انگیزی که در هانوی با آن مواجه خواهید شد، گوی کوآن است. ترکیبات اصلی این غذا را میگو و خرچنگ تشکیل می‌دهد. بسیاری این غذا را با برگ‌های کاهو یا نعناع نیز سرو می‌کنند. پس از حاضر شدن، این دلمه‌ها با سس بادام زمینی میل می‌شود که خوردن هر بخشی از آن، شما را به خوردن دلمه‌ای دیگر ترغیب می‌کند.

Xoi

Xoi

برنج کته شده که چسبیده به‌هم است تنها به‌عنوان غذایی در کنار ظرف‌های غذایی در هانوی سرو نمی‌شود، بلکه با ترکیباتی از تخم مرغ و قطعات گوشت به عنوان غذایی کامل در هانوی خورده می‌شود.

Ca phe trung

Ca phe trung

یکی از نوشیدنی‌ها یا دسرهای معروف کشور ویتنام Ca phe trung است که در واقع از زرده تخم مرغ زده شده در کنار قهوه غلیظ ویتنامی تهیه می‌شود. شاید تخم مرغ در کنار قهوه کمی عجیب باشد، ولی هر که این دسر را خورده، از طعمی که دارد بسیار لذت برده است.

غذا محلی هانوی

آنچه ذکر شد، تنها تعداد معدودی از غذاهای محلی هانوی بوده است، بی‌شک تعداد غذاهای اصلی و نوشیدنی‌های محلی که در این سرزمین پرطرفدار است بسیار بیشتر از آنچه ذکر شد است. اگر به این کشور و پایتخت آن سفر کردید غذاهای آن را حتما امتحان کنید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه