استرالیا در کدام قاره است؟

گلسا امیری دیبا
گلسا امیری دیبا جمعه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
استرالیا در کدام قاره است؟

تا به حال این سوال برای شما به وجود آمده است که آیا تفاوتی در گفتن «قاره‌ی استرالیا» با «کشور استرالیا» وجود دارد؟

استرالیا ششمین کشور بزرگ جهان با مساحت سطح ۷,۶۹۲,۰۲۴ کیلومتر مربع است. این کشور بزرگ‌ترین کشور اقیانوسیه نیز است. این کشور، دربردارنده‌ی سرزمین اصلی قاره‌ی اقیانوسیه (مشهور به قاره‌ی استرالیا)، به علاوه‌ی  جزیره‌ی تاسمانی و حدود ۸,۲۲۱ جزیره‌ی کوچک‌تر است. پایتخت این کشور «کانبِرا» (Canberra) است، درحالی‌که سیدنی بزرگ‌ترین شهر آن است. تا سال ۲۰۱۷، جمعیت استرالیا ۲۴,۷۱۳,۴۰۰ نفر تخمین زده شد، که آن را به ۵۱‌اُمین کشور پرجمعیت در جهان تبدیل کرده است. بیش‌تر ساکنان در نواحی شهری زندگی می‌کنند، و مهاجران حدود ۲۶ درصد جمعیت استرالیا را تشکیل داده‌اند.

جغرافیا

استرالیا در صفحه‌ی زمین‌شناختی هند-استرالیا قرار گرفته است. اطراف آن اقیانوس‌ آرام و اقیانوس هند هستند. سرزمین اصلی استرالیا ۳۴,۲۱۸ کیلومتر خط ساحلی دارد. این کشور محدوده‌ی وسیعی از مناظر مانند کوهستان‌ها، صحراها، و جنگل‌های بارانی گرمسیری دارد. زمین این کشور عمدتا صاف است، و خاک آن کم‌ترین حاصل‌خیزی را در جهان دارد. بیش‌تر بخش‌های استرالیا اقلیم‌های خشک و نیمه خشک را تجربه می‌کنند و این کشور سالانه کمتر از ۵۰۰ میلی‌متر بارندگی دارد. این قاره، خشک‌ترین قاره‌ی دارای سکنه است. زمین‌چهرهای منحصربه‌فرد در این کشور، «کوه آگوستوس» (Mount Augustus)، بزرگ‌ترین رشته‌کوه جهان، و «دیواره بزرگ مرجانی» (Great Barrier Reef)، بزرگ‌ترین صخره‌ی مرجانی در کره‌ی زمین هستند.

نقشه استرالیا

کوه آگوستوس

کوه آگوستوس

دیواره بزرگ مرجانی

نمایی از دیواره‌ی بزرگ مرجانی

جانوران و گیاهان

استرالیا تنوع زیستی بالایی دارد. به‌عنوان مثال، در حدود ۲۵۰,۰۰۰ گونه‌ی قارچ در این کشور وجود دارد. بخش اعظم محیط زیست این کشور منحصربه‌فرد است، ازجمله ۸۴ درصد از جمعیت پستانداران آن، ۴۵ درصد از گونه‌های پرندگان آن، و نزدیک به ۸۵ درصد از گیاهان گل‌دار آن. همچنین مجموعه‌ای از گونه‌های بومی ماهی ساحلی دارد. بیش از ۷۵۵ گونه‌ی خزنده و همچنین گونه‌های جانوری کیسه‌داران و تک‌سوراخیان زیادی در این کشور زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی جنگل‌های استرالیا بیشتر شامل درخت‌های اکالیپتوس در مرطوب‌ترین نواحی است، درحالی‌که درخت‌های آکاسیای طلایی در مناطق خشک‌تر به‌خوبی رشد می‌کنند. به جز قاره‌ی «جنوبگان» (Antarctica)، استرالیا تنها قاره‌ای است که فاقد گونه‌های بومی گربه‌سانان است.

اکالیپتوس

گیاه اکالیپتوس

آکاسیا

آکاسیای طلایی (گل ملی استرالیا)

دولت

 کشور مشترک‌المنافع استرالیا، که به‌طور رسمی با این نام شناخته می‌شود، به شش ایالت، و دو سرزمین اصلی که آن‌ها هم مانند ایالت‌ها عمل می‌کنند، تقسیم شده است. ملکه الیزابت دوم ریاست دولت استرالیا را بر عهده دارد. نماینده‌ی او در سطح ملی یا فدرال، فرماندار کل استرالیا است. فرمانداران، ملکه را در سطح ایالتی نمایندگی می‌کنند. نخست‌وزیر استرالیا ریاست بخش اجرایی دولت استرالیا را بر عهده دارد. این کشور یک پارلمان دوگانه به‌صورت مجلس سنا به‌عنوان مجلس اعلا و مجلس نمایندگان به‌عنوان مجلس سفلا دارد. بالاترین مؤسسه‌ی قضایی در این کشور، «دادگاه عالی استرالیا» (Court of Australia) است.

اقتصاد

استرالیا دارای یک سیستم اقتصاد بازار است. این کشور، یکی از ثروتمندترین‌ ملت‌های جهان است و در فهرست کشورها بر پایه‌ی شاخص توسعه‌ی انسانی رتبه‌ی دوم را دارد. تخمین تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۷، در حدود ۵ بیلیارد تومان با رتبه‌ی ‌۱۳اُم در جهان بود. ۷۰ درصد از درآمد کشور از بخش خدمات بدست می‌آید که شامل توریسم، بانکداری و تحصیلات است. همچنین از طریق صادرات محصولات کشاورزی، که عمدتا پشم و گندم هستند، درآمد بالایی کسب می‌کند. استرالیا علاوه بر اقلام کشاورزی، زغال‌سنگ، گاز طبیعی مایع، و مواد معدنی مانند طلا و سنگ آهن صادر می‌کند. کشورهایی که از استرالیا واردات دارند، شامل چین، ژاپن، کره‌ی جنوبی، نیوزیلند و آمریکا هستند.

مطالب مرتبط:

منبع world atlas

دیدگاه